Alles dat geplaatst werd door loes
-
Klaagbank #4
We hebben direct een nieuwe gehaald. Het plan was eerst wel om te repareren toen we de bodem goed bekeken zagen we al dat er geen redden meer aan was. Er zaten meerdere zwakke plekken dus het was wachten op een nieuwe scheur. We vermoeden dat de bijbehorende voet niet goed ondersteunt. Ik heb al eens eerder gedoe gehad met deze ton. De winkel waar ik hem destijds heb gekocht bestaat niet meer dus ik kon fluiten naar de garantie. Nu bij een fysieke winkel een vergelijkbare ton van een ander merk gehaald en dikke korting gekregen. De voet moet nog wel worden maar nu eerst de nieuwe ton op de oude voet gezet om weer regenwater op te vangen.
-
Klaagbank #4
Een scheur in de bodem van de regenton, 250liter water weg. Gelukkig de ton die in de moestuin staat dus het water is niet helemaal nutteloos weggestroomd. Te ton was nog maar 6 jaar oud en nu al rijp voor de sloop.
-
Hoeveel aardbeien per pot?
ik kom wel uit bij een reactie over aardbeienplanten maar niet waarom de potten niet tot bovenaan zijn afgevuld met grond. Ik kan wel vertellen waarom het beter is om de potten tot bijna bovenaan te vullen maar misschien was er een tekort aan potgrond of een andere reden. Edit: ah wacht het staat nog een stuk verder naar boven. Goed ik zou de pot dus wel helemaal vullen en niet afwachten. Aardbeienplanten hebben geen windbescherming nodig, achteraf bijvullen is onnodig gedoe en het beschadigd de planten. Voordelen van helemaal tot bovenaan vullen: optimaal gebruik maken van de potinhoud, je hebt al een plant meer in een pot gestoken dan werd aangeraden dus alle ruimte is nodig. Daarnaast gaan aardbeien mooi over de rand heen hangen als de bakken zijn gevuld, dat is volgend jaar dus ideaal met rijpen en plukken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit jaar de aardbeien ook te laag heb zitten. Vorig jaar is de grond behoorlijk ingeklonken en in het najaar niet bijgevuld want er zouden eigenlijk nieuwe planten komen maar dat is niet doorgegaan. Het is misschien maar een paar cm lager dan de andere bakken maar het verschil is merkbaar met zowel water geven als formaat van de vruchten als gemak bij het plukken en schoonmaken.
-
Hoeveel aardbeien per pot?
Is er een reden waarom je de potten tot deze hoogte hebt gevuld?
-
Klaagbank #4
eerst maar nieuwe zaaien. Beetje aan de late kant maar wie weet komt er een goed najaar. En dan inderdaad nog beter beschermen. Ik had bij de 2e poging een van de planten al langer in huis gehouden als backup maar de plant die buiten groeide veel beter dus toen toch maar uitgeplant.
-
Klaagbank #4
Voor de 2e keer zijn de komkommerplanten opgegeten.
-
Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2020
De nieuwe compostbak in gebruik genomen. de oude viel uit elkaar dus leeg geschept. Regenton op de plek van de oude compostbak. Nu moet ik eigenlijk de aardbeienbakken nog anders ophangen en dan is het afvalhoekje weer helemaal netjes maar voor vandaag is het wel weer genoeg geweest.
-
Corona, hoe vergaat het jullie?
Klopt, soms gaat het mis zoals bij de griepgolf van 2017/2018. Al had dat niet helemaal te maken met verkeerd gokken maar vooral met geld. In de uitgebreidere cocktail zat de juiste vaccin wel maar nederland gebruikte de cocktail met 3 types en laat nu net die 4e bescherming hebben geboden. Daarna is besloten om ook in nederland de uitgebreidere cocktail te gebruiken. Maargoed het ging hier over corona en die vaccinatie zal de eerste jaren echt wel helpen. Of je moet er nu al vanuit gaan dat ze geen werkend vaccin kunnen maken? Ik vergeleek het al met het mexicaanse griepvirus (H1N1pdm09). Dat is alweer 10 jaar geleden en deze was afgelopen jaar nog actief. Horen we niets over, een vaccin tegen dit type zit in de griepprik en als iemand ziek is noemen we het griep.
-
Corona, hoe vergaat het jullie?
Dat denk ik ook alleen met de griep kunnen we de risicogroep beschermen met een griepprik, met corona nog niet. Zodra dat ook kan zal het gelijk zijn aan de griep en niet meer apart worden getest tenzij daar reden voor is. Datzelfde gebeurde ook met de mexicaanse griep, die is in de griepprik opgenomen valt nu gewoon onder de noemer griep. Tot die tijd blijft het oppassen. In tussentijd zal onderzoek naar medicatie en de verspreiding helpen. Medicatie om te voorkomen dat mensen zo ziek worden dat ze op de IC belanden. Onderzoek naar verspreiding zodat we gerichtere maatregelen kunnen nemen ipv alles dichtgooien.
-
Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2
deed mij ook direct denken aan valeriaan.
- Courgette naar buiten?
-
Verhuizen en planten gaan mee
Ik heb geen tips voor het verhuizen van planten maar wil je wel succes wensen
-
Wat is er hopeloos mislukt in 2020?
Begin dit jaar een aantal soorten pepers gezaaid waarvan er maar 1 was opgekomen en die heb ik laten verdrogen Later de tray in 1 kweekbak leeggegooid en warempel er komen nu toch nog pepers op. Te laat voor dit seizoen maar wie weet voor volgend seizoen al heb ik nu geen idee welk soort het is maar ach het waren allemaal lekkere pepers dus we zullen zien.
-
Advies gevraagd ivm mogelijk verhuizen naar Groningen
Ik zal je direct maar even uit die droom hebben, in tegenstelling tot wat de media je wil doen geloven beperken aardbevingen zich niet tot noord/oost Groningen. Ook in Westerkwartier zijn aardbevingen voelbaar net als in Friesland en Drenthe. Een enkele aardbeving zorgt er niet direct voor dat je huis op instorten staat, daar is meestal wel meer voor nodig. Als je voor de koop een bouwkundige keuring laat doen weet je zeker dat het huis op dat moment in goede staat is (wat vervolgens ook weer bewijs is voor een schadeclaim). Ken je al mensen in de omgeving? laat die dan rondvragen. Of schrijf wat makelaars aan, die weten vaak wat er speelt in de buurt. Hier in de buurt (kop van drenthe) zijn de eerste bezichtigingen vaak al gepland voordat het huis op funda staat dus als je daarop wacht sta je al met 1-0 achter.
-
Te laat of toch niet?
Met een moestuin ben je nooit te laat Er zijn nog genoeg dingen die nu nog gezaaid kunnen worden. En misschien hebben de tuinburen nog dingen over omdat ze teveel hebben voorgezaaid?
- Tomaten Topic 2020
-
Tomaten Topic 2020
Bij Toxoplasmose gaat het om oöcysten (een soort eitjes) die jaren kunnen overleven zonder gastheer. Ook eitjes van diverse wormen kunnen wel tot 5 jaar in de grond overleven. Als een kat ongewenst zijn behoefte in je tuin doet kan je er weinig aan doen maar wanneer je het bewust op je eigen tuin aanbrengt wordt het een ander verhaal. Het risico is misschien klein maar wil je dat willens en wetens lopen om een paar euro uit te sparen?
- Tomaten Topic 2020
- Tomaten Topic 2020
-
Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2020
Regenton verplaatst. Die zat 2/3 vol dus eerst het water opgevangen in emmers en gieters want met deze droogte kan je niets verspillen, daarna verplaatst en toen de ton weer gevuld. Rommelhoekje leeg getrokken en schoongemaakt. Begonnen met de nieuwe compostbak want de oude begint weg te rotten.
- Tomaten Topic 2020
- Komkommer 2020
-
doorschieten?
Dit heet geen doorschieten (dan gaat de plant eerder bloeien dan gewenst) maar fileren; het strekken naar licht. Dit komt doordat ze te weinig licht krijgen en/of te warm staan. En verder wat Patrijs zegt, afharden en buiten planten.
-
Het weer in 2020
Het ruikt heerlijk na de regenbui.
-
Aardbeien plant verdord en sterft af
Het klinkt mij ook als veel water, helemaal als het een dichte bak is. En misschien te diep geplant? Daar houden aardbeien ook niet van.