Alles dat geplaatst werd door Jorieke123
-
Gedroogde 'Lomo' en 'lonzino' maken
Ik denk dat hij in de koelkast goed ligt hoor. Opsnijden en invriezen is natuurlijk ook mooi, en neemt toch niet zoveel ruimte in? (nou hebben wij een enorme vriezer, dus ik heb makkelijk praten )
-
Varkens
Ze blijven nog even voornamelijk binnen in dat hok (zonder bodem, alleen 3,5 wanden en een dakje) en liggen lekker tegen elkaar aan als hun moeder even gaat eten enzo. Of ze spelen wat in dat stro in het hok. Er is nog geen interesse om over de drempel te gaan kijken. Ze gaan deze week al wel aan de wandel hoor, een paar keer buiten kijken en rondlopen. Zomerbiggen doen dat wel al na een paar dagen, en deze pas na een dikke week.
-
Ruillijst prettig gestoord
Ik neem aan dat je dan zelf deksels koopt? Ik kan er heel wat krijgen, maar dan zijn het deksels die een beetje zurig ruiken (omdat er zure inhoud in heeft gezeten) of de deksels zijn gedeukt omdat ze dan beter open draaiden Op mijn favo hakpotjes (die voor me zijn opgespaard) staat trouwens 370 ml.
-
Het weer in 2016
Hier bevroren (bovenste laagje van) grond en een soort van sneeuw.
-
Ruillijst prettig gestoord
Welk formaat bedoel je dan? Die hele kleine (200 ml geloof ik? ) ? Of net iets groter?
-
Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2015)
Je weet dat je zelf de macht hebt om het bericht te verplaatsen en het oude topic op slot te doen he?
-
Alvast een ruillijstje van Jorieke
Olie is wel goed Liefst neutrale olie zoals zonnebloem.
-
Het weer in 2016
Wat een verhaal Jet, erg vreemd zo'n bui!
-
Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #3
Broodje rookworst met mosterd en mayo.
-
Hoe ik (Goudse) kaas maak
Ik ben wel gek op mijn 650 grams vormen. Die van 400 gram is leuk voor heel speciale smaakjes ofzo. Maar je moet ze ontzettend vol proppen wil je echt een mooi rond kaasje krijgen. Door persen wordt ie steeds platter. En dan blijft er in die grotere vorm een mooiere kaas over. Vind ik dan, ik gebruik ook die kleinere hoor. Ik leg de kaasjes eerst op een plastic kaas matje. De sushi matjes gebruik ik voor camembert, en voor gewaxte kaas. Maar het kan allemaal
-
Wat heb je vandaag gekregen?
Een paar aardappeltjes: (geruild eigenlijk, voor een lekker zakje vlees ) Van loonbedrijf Eelderink uit Zelhem.
-
Hoe ik (Goudse) kaas maak
Ik heb een emmer voor 10 liter, en eentje voor 25 liter. Die laatste is lastig te vullen bij de boer (die heeft alleen zo'n enorme tank-kraan die vrij laag bij de grond zit) en is zwaar als ie vol is. Maar hij is wel lekker stevig en Joep tilt hem wel En je kunt in 1 keer een boel melk verwerken natuurlijk. Ik snijd en bewerk dan ook in die emmer, dan heb je minder verschillende pannen om in te roeren. Maar goed, voordat je meteen 20 liter melk gaat verwerken.... die emmer kan je ook later nog kopen. Als je hobby goed bevalt Ik heb op zich nog wel een kilo wax voor je, ik had het in Duitsland bij een webshop besteld en bij Old Rose (in Duitsland) laten bezorgen. Dat was veel goedkoper, en vaak willen Duitse webshops niet eens naar NL versturen. Als er meer liefhebbers zijn dan kunnen we weer een keer bestellen. Dat hoefde dan geen 25 kilo te zijn, maar de prijs is dan wel wat hoger (ook omdat het al wel een kleur heeft?) Maar goed, je gebruikt het keer op keer, dus die paar euro extra... geeft dan ook niet zo. Denk ik dan Ik vond een kraantje aan de emmer handig voor het aftappen van melk voor dagelijks drinken. Als je de emmer even laat staan, gaat room drijven en tap je dan dus minder vette melk af onderaan. Maar dat kraantje is lastig schoonmaken, en ik vond het nogal een vies idee na een tijdje. Nu room ik (als ik dat al doe) af met een lepel tot het niet echt meer netjes kan. En dan schep ik de nog-steeds-zeer-romige-melk bovenop in een pannetje en daar maak ik volle yoghurt van. En dááronder heb je dan goed afgeroomde melk. (waar na een paar dagen in de koelkast nog steeds room op gaat drijven hoor).
-
Veldsla onder insectennet
Mooie winterse plaatjes
-
Hoe ik (Goudse) kaas maak
De rozemarijn was teveel van het goede? Misschien slechts een vleugje, en goed malen? Tot poeder ofzo? Die vormen... ehm.. een foncet is een volger neem ik aan? Of zo'n net? De inhoudsmaten verschillen wel wat steeds. 25 kilo kaaswas is wel heul veel. Wat kost het dan per kilo?
-
Hoe ik (Goudse) kaas maak
Mijn kaasvoorraad groeit... en groeit... Ze liggen mooi op bamboe sushi-matjes, gevraagd en gekregen voor mijn verjaardag.
-
Rondje tuin
Ja die green in snow blijft groen, die venkel ook wel redelijk (als het niet TE hard gaat vriezen iig), de knoflook en prei uiteraard ook. En die broccoli. Dat is dus wel leuk, toch nog wel wat groen.
-
Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #3
Zo, dat is flink dooreten dan! Wij aten net broodjes met coppa, broodjes met kaas, en een zachtgekookt krieleitje.
-
Rondje tuin
De olifantenknoflook gaat goed, ik heb er elke zoveel weken wat gepoot, dus het ene rijtje gaat harder dan de andere rij: Sjalot gris, nu wel op tijd gepoot: Nine star broccoli, groeit alle kanten op: Zaailingen van helleborus, gekregen van Jet: 'vaste' knolvenkel, die daar al jaren staat en waar ik af en toe een scheut vanaf snijd. Vorige week nog! 'Green in snow', ook zonder sneeuw. We hebben er al een keer een stamppot mee gemaakt, lekker pittig en raapstelig. Met spekjes uiteraard Rabarber heeft echt de lente in de bol/pol: Zo ook de amandel Robijn. In de herfst gezaaide radijzen en rammenas gaan hard: En de bollen van de mammoet prei lopen mooi uit tot heuse preien.
-
Varkens
De biggen maken het goed! Ze tijgeren al lekker door het stro en ik mag er bij zitten van hun moeder. Heerlijk hoor, zo'n tam varken. Al onze varkens zijn tam, maar er zijn er een paar die liever niet hebben dat ik zo dicht bij zulke jonge biggen kom. Bij elk geluidje van een big komen ze dan aanrennen. Op zich goed natuurlijk... maar dit is leuker
-
Coppa, gezouten en gedroogde nekspier (varken)
Door al dat gepost in dit topic, had ik zin om een Coppa aan te snijden Natalie, had jij die van jou al geprobeerd? Zie hier, 800 gram prachtig vlees: (hing 2 maanden te drogen) Het is erg leuk om nieuwe dingen te leren maken, maar het is ook erg leuk als het na een paar keer gewoon steeds goed is. Dat je weet hoe iets moet
-
Coppa, gezouten en gedroogde nekspier (varken)
En dan wil je 1 zo'n zakeind? Ik heb nog gevraagd hoe lang ze zijn, dat stond er niet bij. Als je er kleinere coppa's mee maakt, dan kan je er vast 2 of zelfs 3 met 1 zakeind maken. Je kunt ze wel heel lang bewaren in je koelkast (met een dubbele of zelfs 3-dubbele zak er omheen ) Ik noteer je dan voor een kilo nek, die ik meteen mee kruid/zout met die van mij, en een pond lever.
-
Varkens
Weer heel wat kilometers gemaakt vandaag, steeds kijken bij een zeug die haar 1e biggen kreeg. Zo mooi! Morgen bij daglicht beter kijken.
-
Coppa, gezouten en gedroogde nekspier (varken)
Van het 2e varken kan niet meer, alle nekken zijn gereserveerd Maar van het 1e varken kan wel, als je me zegt welk recept je wilt volgen dan wil ik het hier wel alvast met zout en kruiden in een sealzak doen? Tenzij je dat zelf heel leuk vindt om te doen natuurlijk
-
Moestuinforumdag 16-4-16 Geef je hier op...
Ik heb wat titels aangepast, hopelijk raak je nu niet meer in de war Erny
-
Coppa, gezouten en gedroogde nekspier (varken)
Ik kan wat runderzakeinden bestellen, mocht er iemand interesse hebben dan bestel ik wat meer en kan ik er wat opsturen per briefpost.