Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Tanja65

Leden
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Activiteit

    Bekijkt de forumindex

Alles dat geplaatst werd door Tanja65

  1. Oh! Jij durft! Maar het wordt wel lekker warm de komende weken.
  2. Tanja65 reageerde op Guus D's topic in Babbeltuin
    Plus twee zwarte kweekkratten, laag model. Onze kweker verkoopt ze voor de borg-prijs. Goed om te weten. En het zaad van de lathyrus en de sla was te oud geworden. We kunnen weer even voort.
  3. Tanja65 reageerde op sygys's topic in Groente
    Dat blijft altijd een lastig afweging, @Dahli . Zoete aardappel is een knolgroente. Knollen kunnen slecht tegen nattigheid, en met hydrokorrels is die kans wel wat groter. Het hangt denk ik een beetje af van de hoogte van je kuip. Zelf zou ik liever wat extra water geven dan het risico nemen op verrotte knollen. Maar misschien ben ik te voorzichtig. Ik zou denk ik zelf liever wat vermiculiet door de aarde mengen. Dat neemt ook vocht op, maar veel meer verdeeld. Ik denk dat dat minder risico is.
  4. Ik heb hier een zeebietje, geen idee meer of ik die geruild hed, of heb meegenomen van de weggeeftafel. Maar voor diegene van wie het komt: wat voor soort is dit?ik zag dat er eenjarige, tweejarige en vaste soorten bestaan. En hoe verzorg ik hem?
  5. Oude of zwarte bloemetjes weghalen doe ik ook. En uitlopers. Ik wil geaag dat ze hun best doen voor de vruchten,
  6. Tanja65 reageerde op Erny's topic in Babbeltuin
    Ze zaten wel degelijk vast. Maar ze waren nog zó klein, en ze zaten blijkbaar ook nog kort, dat ze wel weggewreven konden worden. Ik had ze ook never nooit met een tekentang kunnen verwijderen, daarvoor waren ze veel te klein. Hooguit zandkorrel grootte. Maar ze zaten tussen mijn tenen (tekenplek), deden pijn bij wegwrijven en daarna had ik tot twee keer toe een wondje. Zand geeft geen wondjes, doet geen pijn, en reageert ook niet zo heftig als ik er zwarte zalf op smeer (graag niet weer de discussie daar over). Het waren dus wel degelijk teken en ze zijn dus heel verraderlijk, juist omdát ze zo klein zijn. Ik zal even zoeken naar waar ik dat heb gelezen. Op diverse plekken zelfs. Goede manier van bijhouden zo!
  7. Ik heb nog nooit bloemetjes weggehaald en ik heb altijd goede aardbeien? Mijn aardbeien zitten al weer vol bloemetjes. Ik twijfel nu.
  8. Tanja65 reageerde op Erny's topic in Babbeltuin
    Nou, het was echt al even bezig - vanaf februari de eerste allergie hier. Maar het is ook maar net waar je allergisch voor bent. En ook hoe de wind staat, letterlijk, heb ik gemerkt.
  9. Sorry, nog een beetje duf. Dat bedoel ik 🫣
  10. Geen vraag, maar wel een oprecht dankjewel aan @acpronk die de moeite heeft genomen bergmunt en gedroogd kweepeerblad voor mij mee te geven aan @Goldfish . Thanks heren.
  11. De mieren hebben een nest gemaakt in onze laurier, waar we achter kwamen toen we hem gingen verpotten. De laurier leeft nog, maar een heel nest… Tips?
  12. De forum-wiki is van ons allemaal. Neem de pen op en schrijf!
  13. Tanja65 reageerde op Jorieke123's topic in Babbeltuin
    Tot nu toe was het hier ‘s nachts ook nog erg koud. Ik heb mijn min-max thermometer in de foliekas gereset. Ben benieuwd, het lijkt me enigszins optimistisch.
  14. Ook van ons ( @cobro60 en ik) welkom. Van wat jullie daar hebben gemaakt ga je vast veel plezier hebben!
  15. Oh, dat kan natuurlijk ook! Groeit er wel doorheen denk ik. Ik ben dan altijd bang dat als de wortel groter wordt, dat dat gaat knellen oid. Dat zal met jute minder snel het geval zijn.
  16. Tanja65 reageerde op Jorieke123's topic in Babbeltuin
    Dat belooft wat. als de voorspelling over enkele dagen nog steeds zo is, ga ik het er op gokken en de voorgetrokken bonen in de grond zetten.
  17. Aangezien ik Kratsky doe, zou bij mij de jute in elk gevla in het begin een stukje in het water moeten hangen. Dat is in principe geen probleem, al wordt het water dan wel vies ben ik bang. Ik kan ook een constructie maken met een katoenen touwtje er door. Of onderin vast de hydrokorrels en dan bovenop jute. Het probleem met de hydrokorrels is dat zaad er tussendoor valt. Even wat experimenteren. Leuk project. Maar nu eerst verder met voorzaaien.
  18. Tanja65 reageerde op Erny's topic in Babbeltuin
    Tallow van botten maken? Hoe? Klinkt goed. Ik had nog een batch rundervet in de vriezer van een koe uit de buurt, waar ik zelf tallow van heb gemaakt. Daarvan whiped tallow gemaakt. En dan een klein beetje essentiele olie (lavendel) voor de geur. Prima smeerbare crème als resultaat. Om het als afweer tegen teken te gebruiken doe ik er daarna nog neemolie door. Neem stinkt wel. Maar dat vinden de teken blijkbaar ook. En na de moestuin oid ga ik toch altijd even douchen of minimaal mijn voeten wassen.
  19. Tanja65 reageerde op Erny's topic in Babbeltuin
    Ik klaag nog een keer over hetzelfde, maar het is ook een waarschuwing Ik had gisteren van de MTFD een lifter. Precies als twee weken geleden: zo minitieus klein dat hij er uit zag als een zandkorrel, pas bij wegwrijven een kleine ‘au’ en de realisatie dat wat er uitzag als een miniem restje aarde, eigenlijk een miniem teekje was. Het was de tweede keer dit seizoen dat ik op blote voeten was zónder me te hebben ingesmeerd met neemolie, en pats, direct weer raak. Ze voorspellen dat dit het ergste tekenjaar ooit zal zijn, wel, als ik exemplarisch ben dan is dat inderdaad het geval. Twee teken in nog geen twee weken, Ik mag toch hopen dat dit niet de trend voor dit jaar is! Ik ga vandaag meteen een hele grote batch neemcrème maken. Heb net op tijd de tallow ontdekt, wat een grote verbetering is t.o.v. kokosolie als basis. Geen dag meer zonder dus.
  20. Tanja65 reageerde op Estemy's topic in Babbeltuin
    Het blijft een lastige afweging. Teken kunnen ook allerlei ziektes verspreiden. Wij geven zelf de voorkeur aan natuurlijke middelen, maar dat lijkt onvoldoende in dit geval. Toch maar druppels besteld. We gaan het zien.
  21. Jeetje Nas, wat een domper op zo’n gave dag. Ik hoop dat je auto nog te redden is! En Jootje: happy birthday, dit zijn de betere verrassingen, toch? En verder was het inderdaad weer vanouds gezellig, leuk, leerzaam, zonnig, lekker eten, en wat een overdaad produceren we zo met elkaar; ik heb de weggeeftafel nog nooit zó vol gezien. Bepakt en bezakt kwamen we aan, maar minstens even volgestouwd gingen ook weer terug. Zoveel leuke ruils! En ook leuk weer nieuwe gezichten te zien en aan een naam te kunnen koppelen. Ik heb hier thuis (bijna) vanvond alles in het water gezet, en alles wat tomaat en peper is ook boven onder de lampen. De rest is uitzoekwerk voor morgen, en in elk geval gaan er morgen wat kooltjes de grond is anders redden ze het niet. De rest van de avond heb ik kleefkruid staan wassen, iedereen die dit voor me heeft meegenomen heel erg bedankt!
  22. Dat is wel interessant, ik heb toevallig vandaag twee jute zakken mee mogen nemen van de weggeeftafel bij de MTFD. Mijn ‘oude’ (waar ik aardappels in bewaar) was helemaal stuk. Maar die gaat hierbij een nieuw leven tegemoet. Eerst maar even een keer door de wasmachine. Hoe doe je dat met dat jute? Gewoon een stukje er in proppen, en dan je zaadje(s) er bovenop?
  23. Te laat 🤪 maar minstens even erg. Hoe kan het toch dat we allemaal met meer naar huis gaan dan we mee heen hadden? De wonderbaarlijke plantenvermenigvuldiging….
  24. We nemen bijna niks mee 🫣
  25. Waar koop je dat? Ik ken het helemaal niet.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.