Ga naar inhoud

Afleggen, marcotteren, oculeren en enten

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@powerlite je hebt 100% gelijk

Uw onderstam MOET reeds uitlopen als je buiten ent. Uw enthout MOET in rust zijn
en ik heb ook even verwezen naar een link waar een aantal soorten worden uitgelegd.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Binnenkort wordt er (door een ander forum) een workshop fruitbomen enten georganiseerd. Dit zal plaatsvinden op 29 maart in Zeddam (Doetinchem ligt daar vlak bij). Zijn er hier misschien mensen die interesse hebben? Er zijn nog een paar cursusplaatsen over.

Kijk voor meer informatie op http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=7&t=4067

Post geplaatst in overleg met Jorg

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum

Kockie speelt, zingt en "danst" mee in de musical Sweeney Todd op 19 en 20 mei in schouwburg Amphion in Doetinchem.

Geplaatst:

Palmbird.

De meeste pawpaws zijn ge-ent. dit om soortechte planten te bekomen , en vroeg te dragen.

Dus als je een wortelstek maakt , maak je dus een stek van de zaailing onderstam. Die zijn waardeloos , tenzij als sierplant.

Je zal niet dezelfde plant bekomen als de plant die je hebt.

Je zal een onderstam plant bekomen. Je zou hierop zelf uw eigen pawpaw kunnen enten , echter het schijnt niet makkelijk te zijn. Zelf heb ik nog nooit pawpaw ge-ent.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Nee, een tijdje geleden, in juni of zo, heb ik het zakje eraf gehaald en er was een "bobbel" gevormd van schors; geen wortels te zien. Heb t verkeerd gedaan, denk ik.

Geplaatst:

Kan lang duren geedee , die knobbel is het prille begin , kijk eind october nog een keer , indien dan nog geen wortels , laat je het er nog maar een jaar aan , dan zullen ze volgend voorjaar wel komen.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Even dit topic aanzwengelen. Want het is in stilte gehuld.

Hoor van meerdere dat men niet zoveel succes heeft met deze techniek. Marcotteren

Uit mijn ervaringen blijkt dat dit proces niet zo lang hoeft te duren. Maar misschien heb ik wel geluk

Als experiment heb ik een lijsterbes als onderstam gebruikt, deze heb ik geënt met peer.

Lijsterbes gemarcotteerd, dus stukje bast eraf, wortelpoeder erop en zakje eromheen, al na 2 maanden waren er al flinke wortels zichtbaar.

Het zou dus kunnen dat lijsterbes op zich al snel wortels schiet?

peer-lijsterbes214331415794232.jpg

peer-lijsterbes34201415794256.jpg

• 6 maanden later ...
  • 1 year later...
Geplaatst:

Bij marcotteren wordt de schors geheel rondom de stam verwijderd. Heeft het nut om een strookje schors te laten zitten voor de saptoevoer naar de tak? Lijkt me dat hij anders snel uitdroogt. Wie heeft hier een verhelderend antwoord op?

Ik had nog de gedachte om een dunschiller te gebruiken en zo rondom stukken schors eraf te schaven, zodat er 50% af komt in banen. Idee?

Geplaatst:

Heb je dit topic vanaf post 1 doorgelezen ? De bast rondom helemaal weghalen zou ik zeker niet doen nee. Hoewel er meerdere methodes zijn en er ook meerderen kunnen werken, is de methode in dit topic uitgelegd wel de meest gangbare en heeft goede slagingskansen.

Geplaatst:

Het half afsnijden van de bast zoals eerder geopperd lijkt me ook het beste Bit. Ik hoor graag meer dan 1 mening en het liefst enig (anecdotisch) bewijs voor de stelling, vandaar dat ik de vragen stel zoals ik ze stel.

Als ik het internet mag geloven stroomt de neerwaartse sapstroom door de bast en de opwaartse door het spinthout. Theoretisch gezien zou het volledig verwijderen van de bast de vocht en voedselvoorziening naar de tak dus niet moeten beinvloeden.

Ik ga ze net minder dan half van de bast ontdoen en zal zien wat er gebeurt. Better safe than sorry denk ik dan maar.

Geplaatst:
Ik ga ze net minder dan half van de bast ontdoen en zal zien wat er gebeurt

als ik een ander idee mag opperen maak een paar stekken extra op de andere methode.

heb je voor jezelf een vergelijk (en kan je het mooi met ons delen )

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Wanneer bet beginnen met enten? Ik heb een appelboom, laagstam. Ecolette staan. Ik hier wil ik graag iets bij enten. Deze staat sinds vorig jaar lente. En een kers, nog in pot.

Kan ik dit jaar al enten of beter nog even wachten?

Geplaatst:
Zijn er ook sites waar je enthout kan bestellen van minder gangbare soorten/rassen?

Kwekerij de Linde in West Vlaanderen verkoopt enthout van alle rassen in het grote assortiment voor 0,50 ct. per stuk. De verzendkosten zullen vanuit België wel wat hoger zijn? Mijn ervaring is dat de - afgehaald bij een bestelling - takken meestal lang genoeg zijn om meerdere enten mee te maken. Dit is geen webwinkel, maar blijkbaar is de kweker wel bereid om enthout te versturen naar Nederland.

Ook Fruittuin.com (fa. Altee) bij Haaksbergen verkoopt enthout voor 1,50 per stuk en heeft een groot assortiment, zeker van appels. Daar ook onderstammen verkrijgbaar in kleine aantallen en online. Voor zover ik weet het enige internetadres in Nederland en Vlaanderen waar je ook als liefhebber terecht kan voor kleine aantallen.

Je kunt natuurlijk ook op bijvoorbeeld dit forum proberen. Er zijn veel liefhebbers en vaak ook met bijzonder fruit en over het algemeen komen hier vriendelijke en behulpzame mensen. Verleden jaar was er een ruiltopic voor enthout.

Dit zijn de websiteadressen:

http://www.boomkwekerijdelinde.be/

http://www.fruittuin.com/Fruitbomen%20vormen.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Nog makkelijker is een grondscheut losmaken / lossnijden. Dat maakt de struik welke ietsje ouder is veelvuldig. Tenzij het een geënt ras / soortje is natuurlijk, dan krijg je de gewone als scheut.

• 5 years later...
Geplaatst:

Even een topic bumpen.

Ik heb verleden jaar een laagstam Schaarbeekse kriek gekocht,  die op een onderstam geent is (geen idee welke). Van oudsher hoort een Schaarbeekse kriek wortelecht te zijn. Om dat te bewerkstelligen wil ik via marcotteren een wortelecht boompje maken.  Verleden jaar een poging gedaan (hele bast eraf-methode) maar dat was geen succes. De tak is overleden...

Heeft er iemand ervaring met het marcotteren van kersen?

Geplaatst:
28 minuten geleden, marcelru zei:

Verleden jaar een poging gedaan (hele bast eraf-methode) maar dat was geen succes. De tak is overleden...

Tak moet dik genoeg zijn. Het binneste spinthout voorziet de wateraanvoer naar de bladeren erboven. Bast eraf + laag cambium eronder eraf. (Cambium is de tansportlaag van suikers vanaf blad wat richting wortels gaat.Onder cambium laag zit het spinthout), ga je dus te diep haal je ook de sapstroom naar boven weg. Wortels ontstaan aan de bovenkant van de wond)

Daarna gebruik je een luchtig medium, spagnummoss, geen potgrond, want dat verstikt en blijft te nat. 

Kijk b.v. deze video even, marcoteren gaat bij alle boomsoorten het zelfde, alleen hoe snel ze aanslaan verschilt.

https://www.youtube.com/watch?v=8Lv1DqW9sxk

Geplaatst:

Even een visualisatie:

- Spinthout -> Watertoevoer omhoog
- Cambium -> Suiker/energie transport naar beneden naar wortels.

image.png
Eind van de herfst / in de winter ontstaat er een tweede cambium laag, waarna de eerste cambium laag veranderd in spinthout en dus de saprichting veranderd.

Dit is ook de reden dat je twee jaarringen per jaar hebt, maar daarvan tellen we er maar 1. We tellen dus de donkere ringen, met een lichte kleur ertussen. De lichte kleur is van zomer/voorjaar, de donkere kleur van de winter.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...