Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Waarom staak (stok) of struik (stam) bonen zaaien?

lorre

Recommended Posts

Buiten de manier hoe beiden groeien. Is er feite nog een andere verschil ? Waarom een of andere zaaien ? Meer opbrengst ? Beter smaak ? Wat zijn jullie bedenkingen ?

Ist vandage ni tis vo morge

Ik heb beide soorten staan, de stambonen zijn nu al volledig oogstbaar en de stokbonen nog lang niet. Beide tegelijk uitgezet! Dat is een van de verschillen, verder heb je in stokbonen meer soorten, denk aan soorten als de snijboon, waxboon of de verschillende droog bonen. De stambonen zijn volgens mij allemaal soorten die wij onder de noemer sperziebonen/slabonen gooien. Ik heb voor de spreiding altijd verschillende soorten staan waarbij de boterboontjes favoriet zijn!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Stambonen zijn een sneller gewas met als voordeel dat je deze dus ook nog wat later in het seizoen kan proberen.

De opbrengst is minder, meestal met twee maal plukken heb je het gehad.

Stokbonen leveren wat meer oogst en vallen iets langer te oogsten, zeker als je regelmatig plukt stimuleerd dat de plant om nieuwe bloemen te maken.

Stambonen stimuleer je toch ook gewoon door te plukken? Mijn ga ik binnenkort opnieuw plukken maar ze zijn ondertussen al opnieuw bloemen aan het aanmaken. Ik vind zelf dat ze op het moment heel erg gespreid bonen aan het geven zijn...

Ik zet geen staakbonen meer, snijbonen lust ik niet, en struiksnijbonen zijn krom.

En om een zelfde soort als struik of als staak te telen is de keuze snel gemaakt hoor.

Elke 35 à 40 dagen een nieuw rijtje en vanaf nu tot oktober volop boontjes.

Geen gedoe met staken zetten en achteraf weer afbreken.

Vandaag gaat rijtje nr 3 de grond in, gisteren de eerste boterboontjes gegeten.

Ik pluk ze ook jong. Gezaaid begin april, geplant eind april (drie keer afgedekt vanwege dreigende vorst) en voor het eerst geoogst op 16 juni. Nu oogst ik iedere drie, vier dagen en het eind is nog lang niet in zicht. Maar op een gegeven moment houdt het wel op en daarom heb ik alweer nieuwe uitgeplant ongeveer een week geleden, die ik 1,5 week daarvoor had gezaaid (binnen). Ik zaai nog een rij over een week of drie.

Wat helpt is niet te gaan voor maximale grootte van de bonen, maar te plukken als ze nog niet helemaal uitgegroeid zijn. Is nog heel erg lekker ook! Ik zie nog geen eind aan de bloei. ben ook van mening dat ze met dit voorjaar veel gelijkmatig groeien.

Het grote verschil is toch gewoon het plukken. Bij de stokbonen kan dat met rechte rug. Bij de struikboontjes moet dat gehurkt met alle lichamelijke nadelen van dien. Dus ik heb een grote voorkeur voor stokbonen.

• 1 year later...

De eerste boontjes beginnen goed te groeien, vroeg gezaaid en uitgeplant, hebben veel van het slechte weer in mei geweten maar nu komen de eerste vruchtjes er eindelijk aan.

img687224881373787630.JPG

Dat ze nu maar snel groot genoeg worden om er te kunnen van eten, mmmmm.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Wat is voor jou nou de reden om boontjes te kweken aan staande planten. Dit afgezet ten opzichte van de klimmers.

Wat ik begrijp is dat de smaak niets uitmaakt ( beiden ok ) maar de opbrengst / doordracht wel degelijk. En dat ten voordele van de klimmers !

Kortom: mijn vraag : waarom zet jij wel deze boontjes ? ( heb ze zelf nog nooit gehad, maar misschien es volgend jaar ? )

Edited by Guest

Ik heb ook geen klimmers omdat ik het teveel gedoe vond om een klimrek te maken.

Maar daar zeg je wel wat Bit. Als ze de hoogte in kunnen, is natuurlijk een veel hogere opbrengst te verwachten.

Hmmmm dat is wel een overweging voor volgend jaar!

Tjaaa, wat moet ik hier op zeggen, moeder de vrouw heeft ook wel iets in de pap te brokken hoor en als ze zegt dat ze die fijne boontjes wil dan zaai ik die fijne boontjes want anders Geen eten en geen seks

Ook omdat ik geen staken heb en er geen wil kopen, moest ik ergens aan staken kunnen geraken dan zou ik het kunnen doen ja.

Nu heb ik wel eens pronkbonen langs de schutting geplant maar dat zijn snijbonen, wel mooie bloemen zegt de baas

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Wat ik ervan begrepen heb is dat struikbonen eerder opbrengst geven. Dus als je ze tegelijkertijd zaait zul je eerder boontjes kunnen plukken van je struikboon. En verder kun je struikbonen langer door zaaien. Stokbonen zou je volgens Velt t/m half juli kunnen zaaien en struikbonen t/m eind juli. Wat dat in opbrengst uitmaakt weet ik niet.

Ik heb afgelopen winter op vakantie in Zwitserland bonenzaden gekocht en ging er vanuit dat ik stokbonen had, maar inmiddels weet ik dat 'buschbohnen' struikbonen zijn. Ik heb een aantal stokken staan waar niets omheen slingert .

Tsja,

en waarom zou je beneden in de grond, waar verder niets staat tussen de staken niet nog iets zaaien?

Daarnaast, alle verloren plekjes en potten zijn bij mij voorzien. soms met succes en soms duidelijk minder, maar dat nemen we op de koop toe

Als hoofdteelt heb ik vooral stokbonen staan. Vanwege de opbrengst maar ook vanwege het plukgemak en kwaliteit. De oogstperiode is de gehele zomer, terwijl je bij stamboontjes na 2 keer plukken wel klaar bent en een nieuwe plantjes moet zetten. De stokbonen gaan gewoon door, ze groeien steeds hoger en regelmatig oogsten (2-3x per week) bevordert de aanmaak van nieuwe bloemen en peulen(bonen). Ik zaai de bonen zo rond einde mei/begin juni 4/5 zaden per staak.

Als nateelt zet ik op het veld van de aardappels nog een keer late struikboontjes. Die bonen zaai ik begin juli en de oogst oogst valt dan in september/oktober. Wel een risico met de eerste vorst, maar de voorgaande jaren was hier geen sprake van.

Eerdere berichten:

De eerste jaren ook stambonen gezet maar zoals al aangegeven veel last van natte, vieze en rotte bonen (nat seizoen).

Daarnaast best moeilijk plukken zo over de grond kruipend tussen de rijen door elke paar dagen. (back-breaking)

Sinds enkele jaren enthousiaste stokbonen-kweker, bijna alle soorten verkrijgbaar van kleine stok-slaboontjes tot dikke lange stok-snijbonen.

Veel en vooral langdurige oogsten in vergelijking tot stamslabonen.

Maar ja elk voordeel heeft zijn nadeel bij sommige soorten heb je een ladder nodig omdat ze bijna 3 meter hoog groeien en later in het seizoen hangen de meeste en mooiste bonen bovenin.

Dit is ook mijn ervaring, als je het zaaien spreidt tot in juli, kun je tot heel laat in oktober bonen plukken. Vorig jaar had ik het duitse ras Matilda, een overvloedige oogst, en met die grote lange bonen heb je snel een emmer vol! Ze houden het echter niet zo lang in het seizoen vol, dan worden ze gauw roestig. Als je later zaait kun je beter een ander ras zoals westlandia proberen

• 5 years later...

Daar zijn de meningen over verdeeld.

Zelf leg ik de bonen altijd droog ter plekke.

Het liefst doe ik dat na een bui als de grond vochtig is.

Anders een keer goed gieten, bonen leggen en ( droge) grond er over.

Vochtig genoeg om te kiemen. Bonen houden niet van nattigheid en rotten snel.

Er zijn er die de bonen eerst in sla olie leggen tegen het vocht.

In een regenperiode leg ik wel eens een raam over de rij gelegde bonen om ze droog te houden.

En dan zit ik nog op zandgrond die snel droogt.

Foto van mijn Blog

Linked Image

Op de foto die je hebt geplaats zie ik donkerder grond tussen het normale zandgrond.

Ik zit zelf op zandgrond in Drenthe, en vorig jaar zijn mijn stamboontjes niks geworden. Dus mijn vraag, is dat compost of iets dergelijks?

Vorig jaar heb ik alleen een beetje patentkali gestrooid tussen de bonen. Maar misschien doet compost mengen door zandgrond ook wel goed voor de boontjes.

Ik zet zelf voornamelijk struikboontjes, geen ondersteuning nodig en vooral fijnere, lekkerdere sperziebonen dan de sperzie-stokbonen.

Mijn ervaring met zandgrond: Als er iets van mulch tussen ligt en ik ze minstens 1 keer per week water geef (of regen) , gaan ze bij mij altijd goed. Het is voornamelijk de droogte die ze nekt, zelf leg ik een laag van ongeveer 3 cm afgereden gras ertussen.

Ik pas wisselteelt toe en het jaar ervoor staan de aardappelen, deze krijgen wel koemest als bemesting.

Op de foto die je hebt geplaats zie ik donkerder grond tussen het normale zandgrond.

Ik zit zelf op zandgrond in Drenthe, en vorig jaar zijn mijn stamboontjes niks geworden. Dus mijn vraag, is dat compost of iets dergelijks?

Vorig jaar heb ik alleen een beetje patentkali gestrooid tussen de bonen. Maar misschien doet compost mengen door zandgrond ook wel goed voor de boontjes.

De donkere grond is vochtige grond, ik was even met de drietand door de rijtjes gegaan na een bui.

Ik heb geleerd te schoffelen voor je het vuil ziet. Ook houden boontjes niet van nattigheid maar van droogte en warmte, door het schoffelen droogt de grond ook sneller op.

Bij mij gaan de bonen op oude kracht, ik doe aan wisselteelt en de kolen/ mais krijgen veel mest, het jaar daarop aardappels oid, die krijgen rijpe compost. Het jaar daarna uien en bonen, die krijgen niets .

Wel is door de jaren heen mijn grond zo verrijkt dat er veel organische delen door het zand zitten. Dat houdt vocht vast en zorgt voor voeding.

Bonen binden zelf stikstof aan de wortels, geef je ze mest of te krachtige compost dan verbranden ze.