Bit Geplaatst: 23 februari 2014 Auteur Geplaatst: 23 februari 2014 Week terug de 1e zaai buiten : radijzen onder cloches. Vanmorgen even gekeken. En ja hoor : ze staan boven.beetje beroerde foto, excuus. Quote
Gwen Geplaatst: 25 februari 2014 Geplaatst: 25 februari 2014 Fototje volgt, maar ik wil vast posten om dit topic te kunnen volgen . Leuke bak, palmera. Blijft de bak ook bij storm netjes in de hengsels hangen? Mijn zaailingen gaan als een razende. !.5 week geleden heb ik gezaaid en nu staat er sla, tomaat en zonnebloem boven de grond. De blaadjes van de tomatenkiemen krullen ietsje om. Weet iemand wat dat kan zijn? Quote
Bit Geplaatst: 25 februari 2014 Auteur Geplaatst: 25 februari 2014 Helemaal normaal. De grond niet te nat maken , niet té droog natuurlijk. Véél licht ( echt véél licht ). Tomaten zaailingen, de kiembladeren dan, bewegen met de dag mee. De beginnen plat/vlak en eindigen de dag gestrekt schuin onhoog. Soms krullen de bladeren in zichzelf ook ja, soms in de lengterichting, maken er dan een krul van, soms ook in de breedte: maken er dan een gegolfd geultje van zeg maar. Niks ernstigs. = normaal. Wordt het te erg, dan verdrogen ze en gaan dood. Heeft vaak met té veel vocht te maken. ( je zou denken van niet, bij te veel vocht, maar is wel zo, overigens; wegrotten kan ook nog ja )Tomatenzaailingen zijn makkelijke dingen hoor. Licht Licht Licht ! Niet meer te warm als ze eenmaal boven staan. Dan groeien ze niet te hard. Zijn ook allemaal topics over trouwens. Quote
minie Geplaatst: 25 februari 2014 Geplaatst: 25 februari 2014 bij mij kiemt de sla. nu las ik hier dat je ze verder koud moet laten verder kiemen.ze zitten in een kweekbakje met deksel. kan ik ze nu buiten zetten of beter nog in een koudere ruimte in huis? Quote
Jane Doe Geplaatst: 25 februari 2014 Geplaatst: 25 februari 2014 Tuinbonen en paprika laten zich zien. Quote
methikal Geplaatst: 25 februari 2014 Geplaatst: 25 februari 2014 Update van mijn tomaten, paprika's en pepers: Bit, bedankt voor je reactie over de gekrulde bladeren. Zag dit gisteren namelijk bij mijn tomatenzaailingen ook gebeuren en wist niet wat het betekende. Een aantal staan nu buiten het kweekkasje, maar nog wel bij de radiator. Misschien iets minder warm wegzetten. De Moneymaker en Gardeners Delight Washington Cherry en Dansk Export vallen qua opkomst en uiterlijk nog wat tegen, maar uiteindelijk 1 plant van ieders is voor mij voldoende Purple Calabash komt ook op en de Jalapeño laat zich langzaamaan ook zien. Chilhuacle Rojo laat nog even op zich wachten Quote
Matteo Geplaatst: 25 februari 2014 Geplaatst: 25 februari 2014 Siertabak, aubergines en kerstomaten gezaaid op 4/02/2014: Prei gezaaid op 25/12/2013. Ik denk dat ik ze dringend in een grotere pot moet zetten... Quote http://www.flickr.com/photos/8r1ght
Nynkef Geplaatst: 25 februari 2014 Geplaatst: 25 februari 2014 bij mij kiemt de sla. nu las ik hier dat je ze verder koud moet laten verder kiemen.ze zitten in een kweekbakje met deksel. kan ik ze nu buiten zetten of beter nog in een koudere ruimte in huis? Ik zou zeggen in een onverwarmde ruimte binnenshuis, als er maar veel licht is. Heb je anders een koud kasje buiten? Dan is dat ook nog een optie natuurlijk Quote
minie Geplaatst: 25 februari 2014 Geplaatst: 25 februari 2014 geen kasje buiten, dan zou het keekbakje naar buiten moeten. Ik ga het eerst wel even in een koelere ruimte binnen proberen. bedankt voor het antwoord. Quote
katrien888 Geplaatst: 25 februari 2014 Geplaatst: 25 februari 2014 de zaailingen staan er momenteel zo bij... vooraan: tagetes/afrikaantjeserachter: rode koollinksachter: tomaat supersweetachteraan: nog tagetes/afrikaantjes rode kool van dichtbij, die heb ik gisteren verspeend zomerprei, 'k denk dat ik deze die later gezaaid werd in de lange bak ook beter verplant wordt in een diepe plastieken fles, deze groeit beter. petenero en paprika's de doperwtjes zijn ook nodig verspeend groene seldersla, is nodig uitgeplant, dat de serre/kas maar vlug klaar is peterselie, hoeft nog verspeend te worden paarse aubergine 'k zie nu dat jullie bij 2 foto's aan stretch-oefeningen voor de nek zult moeten doen Quote
Bit Geplaatst: 25 februari 2014 Auteur Geplaatst: 25 februari 2014 2 dagen terug wel een héél beroerde foto gemaakt van mijn radijzen buiten ( s'nachts onder cloches ). Deze foto is iets beter, en de radijzen verder. Quote
Mari Geplaatst: 25 februari 2014 Geplaatst: 25 februari 2014 erwten gezaaid op 6 februari, nog even afharden en dan mogen ze de tuin in sla 'little gem' (6febr), net opgepot, de rest van de sla is niet uitgekomen Quote
palmera Geplaatst: 25 februari 2014 Geplaatst: 25 februari 2014 Leuke bak, palmera. Blijft de bak ook bij storm netjes in de hengsels hangen? waar is mijn bericht/foto naar toe verplaatst? ik zie hem niet meer? Maar Gwen die bak blijft zeker hangen bij een storm! Geen probleem Quote
thea Geplaatst: 26 februari 2014 Geplaatst: 26 februari 2014 niet alles,maar een paar foto's van de zaailingen. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Jane Doe Geplaatst: 26 februari 2014 Geplaatst: 26 februari 2014 Spaghetti pompoen verpot, staan nu in een tunnel in de kas. Quote
palmera Geplaatst: 26 februari 2014 Geplaatst: 26 februari 2014 mn lathyrus, hoe vinden jullie 'm erbij staan? Quote
Bit Geplaatst: 27 februari 2014 Auteur Geplaatst: 27 februari 2014 Best redelijk toch ? Is wat langgerekt al wel. Is ook niet zó gek. Lathyrus kan nu goed naar buiten. Beetje beschut nog. Als je geen koude bak hebt ofzo, tegen het huis aan bijvoorbeeld. Niet op de volle wind. De zaailing stopt dan wel even met groeien voorlopig, die schrikt van de kou. Maar het is er goed licht. Niet gelijk de hele dag in de volle zon zetten, maar na een paar dagen kan ook dat wel. Nachten met een graadje vorst is ook niet echt erg, als hij eenmaal aan buiten gewend is. Bij grotere kou kan je ze 's nachts even afdekken bijvoorbeeld.Dit gaat op voor deze Lathyrus, maar ook voor vroege peultjes, tuinbonen bv. Quote
SuusP Geplaatst: 27 februari 2014 Geplaatst: 27 februari 2014 Goed om te weten, met de mogelijke nachtvorst komende zaterdag Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
jeanne-heijmans Geplaatst: 27 februari 2014 Geplaatst: 27 februari 2014 Vorige week aardag wat gezaaid,de komkommers zijn nu opgekomen,helaas de citroen komkommer nog niet,sla ook.Verder nog niets, hoop toch wel op mijn derde poging prei zaadjes,maar we zien wel. Quote
Nynkef Geplaatst: 28 februari 2014 Geplaatst: 28 februari 2014 De in de koude kas overgezette sla, andijvie en tahtsai plantjes doen het prima, ze groeien langzaam, maar dat lijkt me logisch gezien de temperatuur. Quote
endetjes Geplaatst: 28 februari 2014 Geplaatst: 28 februari 2014 (aangepast) Mijn mini aubergine ophelia en op de achterste rij mijn mini paprika yummy red.Zien er goed uit toch?gezaaid 10-01-2014 in zaaigrond in mini-kasje in huiskameropgepot 24-02-2014 in potgrond. Staan in koelste kamer (18 gr) op het zuiden Mijn stevia:Gezaaid:12-02-2014, gekiemd:15-02-2014 in een klein potje met plastic erover lekker warm in de huiskamer. Opgepot 26-02-2014 in potgrond. Staan nu in ikea-kasje in de huiskamer. En mijn maggikruid: gezaaid:12-02-2014, 20-02-2014 nog meer zaad op potgrond gestrooid. Een beetje een chaos. hihi. Ik had ze gezaaid en het duurde maar, toen las ik dat het lichtkiemers waren. dus ik bovenop nog meer zaad gestrooid. 2 dagen later kwamen er toch twee omhoog. En nu beginnen de zaden die op de grond liggen allemaal te ontkiemen. Maar die twee eerste zijn nogal sprieterig. Moeten/kunnen die al naar buiten? 28 februari 2014 aangepast door Gast Quote
henkg Geplaatst: 28 februari 2014 Geplaatst: 28 februari 2014 @All: Foto's zijn leuk, maar het ook vermelden wanneer je gezaaid hebt, en hoe je ze opkweekt zou veel leerzamer zijn voor anderen. En wie zijn die anderen: de lezers van jouw post. Daarvoor plaats je toch je post? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Eveline68 Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Als ik vanmiddag klaar van werk ben even de afrikaantjes op de foto zetten, ik meende de eerste ontkiemende zaailingen al gezien te hebben, de komkommertjes staan ook al ruim 10 cm boven de grond die wil ik over potten. Quote
Fluitjeskruid Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Ik heb 26 februari 's-avonds tomaten, paprika's en komkommers geplant en op een warmtemat gezet. De komkommers waren gisteren al uit, met 2 blaadjes. De eerste tomaat (Action zaad) is nu ook in zicht, nog zo'n taugé achtig krulletje.Zo'n warmtemat helpt echt goed, en ik moet bekennen.. Ik kijk ze ook actief omhoog Quote Ik werk hard aan het groen kleuren van mijn vingers, tips zijn altijd welkom
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.