Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #3

Featured Replies

Geplaatst:

Ik denk dat elke generatie weer andere prioriteiten heeft. Als ik sommige 40ers zie klooien met een telefoon of een ov chip snap ik daar weinig van. Dat is toch simpel? Ook voor 60ers trouwens. Nu wordt heel veel van de harde schijf voor andere doeleinden gebruikt dan hoofdrekenen of taal.

Me hond schrijven is overigens wel afgrijselijk. Ik vind wel dat de taal iets simpeler kan. Jij vindt schrijven heeft weinig toegevoegde waarden.

Britten verstaan elkaar ook als ze I see you see we see zeggen. Ik zie jij ziet wij zien. Nutteloos moeilijk maken.

Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs

Geplaatst:

Valerie, de OVchipkaart is ook gewoon een drama, voor iedereen. Ben dat ding nu al zes keer kwijtgeraakt geloof ik.. De grammatica van een taal wordt toch niet 'bedacht' en kunstmatig aan ons opgelegd? Spelling vind ik nog weer anders, of het nou pannekoeken, pannenkoeken, kado, cadeau etc. moet zijn lijkt jaarlijks te wisselen en dat is niet bij te houden, maar de grammatica van onze taal is in de loop der eeuwen ontstaan.. Dat is een stukje geschiedenis en cultureel erfgoed, in mijn ogen zou je een taal niet moeten willen aanpassen omdat de bevolking de taal niet goed beheerst. Overigens denk ik dat een veel groter deel van de bevolking de taal goed beheerst in vergelijking met pakweg 100 jaar geleden; er zit denk ik juist vooruitgang in.. Maar hier mogen de 'oudjes' mij gerust tegenspreken. Die taalverloedering waar veel over gepraat wordt; waar wordt dan mee vergeleken? Was het twintig jaar geleden echt zoveel beter gesteld met ons taalgebruik?

Maar het stoort mij ook hoor Gemma! Maar niet eens zozeer op facebook en fora, maar in mijn tentamen (op de universiteit nota bene) waar de docent 'groter als' tot vijf keer toe in de vragen weet te verwerken . En dan zit ik me dus eerst tien minuten in te houden om niet in koeienletters GROTER DAN op mijn tentamenblad te schrijven, voordat ik daadwerkelijk aan het tentamen kan beginnen.

Geplaatst:

ooooooh brrrrr. ME HOND... is dat een hond die bij de Mobiele Eenheid werkt? Ja, dat vind ik ook verschrikkelijk. En als/dan verkeerd doen. Of kennen kunnen en kannen... dan doet mijn taalhart pijn! Niet dat ik onfeilbaar ben ofzo, maar kom op, er moet toch wel een zekere standaard zijn? Ik ben nog maar dertig, maar ook ik heb de indruk dat de generatie na mij, zeg maar vanaf de leeftijd dat ze op maximaal hun 10e al mobiel en online waren, een enorme duikeling heeft gemaakt betreft taalkunde. En ik heb vooral heel erg de indruk dat ze dat nog expres doen ook, want het is stoer om 'me hond' te zeggen, want zo zegt Ali B het ook. Netjes nederlands spreken is gewoon not done meer.

...maar wacht. Hoe deed ik dat zelf toen ik 16 was? Ohja! Toen kreeg ik ook net mijn eerste mobieltje. Toen hadden wij met onze vrienden ook een soort verzonnen taal. Geloof het of niet, maar toen praatte ik zo:

"hUUUUUUt, sagtle fuun juh hebt een viedzblaat in juh pir! froe froe! welke brUUk zal ik aan dUUn? pieple! xor bir pir tar hUUt! Ik ga strax mit den treni! Heeft jij juh 1337 h4xx0r duc|< al binnuh?"

Ohja, en mn nicknaam was tha Moo$. En dat was nog voordat de breezertaal ontstond. Jeweetwel, WaArBiJ dE ShIfT VaN Je Pc InEeNs OvErUrEn DrAAidE. En laatst vond ik boekverslagen van mezelf terug van de middelbare school, en daar was mijn nederlands ook een stuk slechter dan nu, terwijl ik altijd wel goed ben geweest in nederlands.

Mijn conclusie is dus: het is een fase. Of beter gezegd: ik geloof niet dat we het taalgebruik van jongeren, zeker op informele plaatsen als fora etc., niet als graadmeter kunnen gebruiken voor hoe het in het algemeen met een taal en 's lands taalbeheersing is gesteld!

Geplaatst:

Ik geef les aan groep 8 Mijke en dan zie je toch vaak dat kinderen het niet weten omdat overal (ook door volwassenen op FB) me moeder, me tas, me hond geschreven wordt.

Ik leer de kids in mijn klas om nooit het woordje me te schrijven, dan kunnen ze het ook nooit fout doen. Het woordje "me" is nagenoeg altijd wel te vervangen door "mij" of "mijn" en dan weten ze meestal wel hoe het hoort. Het zet landelijk gezien vast niet veel zoden aan de dijk, maar wie weet denken deze kids later nog eens aan me terug

Geplaatst:

Hmm. Ik gebruik "me" heel veel, en merk aan mezelf dat ik het ook vaker in geschreven spreektaal ( zoals hier op het forum ) inzet. Ik heb daar geen probleem mee, en ga het mezelf ook niet vertellen dat ik het fout doe. Ben ik inmiddels geen leerkracht meer, dus die eer hoef ik niet hoog te houden ook . Nee. Het zal me werkelijk niks boeien of ik nu " me hond " zeg of niet. Spreektaal is spreektaal. Wordt spreektaal ook langzaam schrijftaal, zal de behoefte zo zijn. Over 100 jaar zijn er weer andere woordjes toegevoegd aan onze taal en er een aantal verdwenen.

Geplaatst:

Oh jee... net een paar dagen voor de MTFD en ik ben voor werk tot zaterdag van huis. Fijn dat er wat brood op de plank komt hoor maar... Vriend doet echt zijn best maar heeft een kleine accu en weinig geduld voor getuttel. En zal je net zien dat er geen spatje regen valt maar wél nachtvorst komt. Nu maar hopen dat alles nog leeft als ik terugkom Alvast sorry aan alle mensen die met smart op plantjes van mij zitten te wachten

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

ik heb kiespijn

Geplaatst:
Oh jee... net een paar dagen voor de MTFD en ik ben voor werk tot zaterdag van huis.

Het komt vast wel goed Suus

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Die zaailingen zijn echt een beetje mijn kindjes, bel nog net niet naar huis om ze goed in te stoppen

Sterkte Nynke. Al op een kruidnagel aan het kauwen? Zou voor nu wat kunnen helpen.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Sedert gisterennamiddag tot deze morgen zes uur zonder internet gezeten, ferm lastig is dat met die hedendaagse verslaving.

Lees ik hier heel wat over de spreektaal en schrijftaal.

Iets wat mij erg tegenvalt is het systematisch onderdrukken van de goede Vlaamse taal, veel woorden die wel in de Grote Van Daele staan mogen op school niet meer gebruikt worden, ik merk dat aan de kleindochter van nu bijna acht. Die vraagt dikwijls "Pepe, is dat wel een echt woord?" of anders aan haar mama "Mamaa, bestaat dat woord wel dat Pepe zegt?"

Dit gebeurt dikwijls en ik vind het spijtig dat onze kleinkinderen niet meer weten hoe hun grootouders spreken, ze niet begrijpen alhoewel we dezelfde taal spreken.

Een groot gebrek aan kennis van de leerkrachten is hier ook voor verantwoordelijk, maar bon.....

Hoera, mijn internet verbinding is weer in orde!

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Ach ja. De leerkrachten zijn natuurlijk weer de schuldigen aan alles wat de ouders nalaten

En "goede Vlaamse taal "? Wat is goed nederlands, wat is goed vlaams ? wat is goed engels ? Levende talen veranderen. Oude mensen gaan dood en er komen weer nieuwe oude mensen en weer nieuwe en weer nieuwe. Elke tijd heeft oude mensen en op elke tijd mogen oude mensen mijmerend terugkijken op hun goede oude tijd

Geplaatst:

Wel Bit, ik kan goed aannemen dat ge u een beetje op uw teen getrapt voelt, als oud leraar maar dat was mijn bedoeling niet hoor.

Waar het om draait is dat van de regering uit, dus van op ministerieel niveau, richtlijnen gegeven worden om de oude woorden niet meer te gebruiken, ook al zijn ze goed Nederlands (Vlaams). En die ministers hoeven niet eens een diploma te hebben. Daarbij komt nog dat ze om de vier jaar wisselen van stoeltje.

Ook was er laatst, ik geloof vorige week, een uitzending op TV waar gezegd werd dat de leerkrachten niet intelligent genoeg zijn, of was het niet slim genoeg, ik weet het niet meer zo goed.

In ieder geval gaan de beste studenten niet in het onderwijs en als ze het al doen dan is het maar tijdelijk.

Wij keken op naar 'de meester' maar nu????

Geplaatst:

zou dat echt aan de leraren worden opgedragen om een bepaald woord niet meer te gebruiken?

ik denk eerder dat dat verandering van tijd is waardoor het woord buiten gebruik is geraakt.

je kinderen gebruiken het woord blijkbaar ook niet meer, anders zouden je kleinkinderen het woord wel kennen.

Geplaatst:
Die zaailingen zijn echt een beetje mijn kindjes, bel nog net niet naar huis om ze goed in te stoppen

Sterkte Nynke. Al op een kruidnagel aan het kauwen? Zou voor nu wat kunnen helpen.

Nee, onderdruk het met paracetamolletjes. Morgen mag ik naar de tandarts

Geplaatst:

Maandag zat ik met mijn oma die in Frankrijk woont te skypen, en zij gebruikt inderdaad woorden en zinssnedes die ik niet zou gebruiken, als ouderwets zou bestempelen zelfs. Terwijl ik echt een hippe oma heb verder , maar sommige zinnen zou niemand nu nog gebruiken. Nouja, uitzonderingen daargelaten, een vriendin van mijn leeftijd zei laatst 'Een kniesoor die daar op let' en toen dacht ik 'Wow, dat heb ik nog nooit iemand van mijn generatie horen zeggen'

Overigens vind ik Vlaams vaak mooier dan Nederlands, het lijkt grammaticaal zoveel correcter.

Geplaatst:

Niemand hier wakker meer op dit tijdstip zeker he?

Ik ben bang dat er net iets heel ergs gebeurd is.

Ik hoor iets buiten, en Mudi de pup van 3 maanden blaft. (ze slaapt in een mand naast de voordeur onder de luifel, iets verderop Suba de waakhond) Vlak na de blaf hoor ik haar raar janken en ik ren meteen naar buiten, dat is 10 meter van mijn stoel tot haar mand, dus zeg 6 seconden.

Buiten, Weg hond, NERGENS te vinden. Suba zat vast met haar staart aan de druivenstaak en kon niet bewegen, ze had zich in de knoop gedraaid, ik heb haar bevrijd en ze rende jankend de tuin door. Ik heb een zaklamp gepakt en Mudi geroepen en gezocht maar ze is dus in 6 sec tijd geheel verdwenen. Wat was dit? een oehoe? Een vos komt echt de tuin niet in. Mudi is weg! Damn kan wel janken. Sterker nog, ik doe het gewoon!

En dan natuurlijk dit als je man een paar weken weg is. En als iedereen als slaapt.

Edit, pff ze is er weer! Ben nog 1x gaan zoeken met de lamp, ze zat onder de auto verstopt met een wond op haar kop, niet ernstig lijkt het.

Zo even alles schoonmaken en dan weer rust in huize Piroska. pff Raar ik dacht dus echt een minuut of 10 dat ze dood was en nu is ze er weer. Maar wat dit geweest is?

Geplaatst:

Wow... dat is schrikken!!!

Maar wat fijn dat pup ok is zeg...

Enne... sorry... ik sliep écht niet... was wat series aan het kijken...

Geplaatst:

Gelukkig dat het met je honden weer goed gaat, dat was schrikken.

Geplaatst:

Jeetje Piroska, ik krijg hier al de bibber bij het lezen van je verhaal. Gelukkig is het goed afgelopen, maar brrrr wat zal je geschrokken zijn en Mudi ook.

Hier vanmorgen fijn wakker geworden, Pickels, onze jongste beagle slaapt bij mij op de slaapkamer en zij had ineens vreselijke diarree, de halve slaapkamer zat er onder en de lucht was om te snijden

Afijn eerst de honden maar buiten gelaten, moed verzameld en een paar teugen frisse lucht en de boel schoongemaakt.

Maak me wel weer vreselijk ongerust. Twee jaar geleden was ze bijna overleden na complicaties bij een darminfectie (ze heeft toen 4 dagen op de IC-afdeling van de Universiteitskliniek in Utrecht gelegen). Sinds 10.00 uur gelukkig geen diarree meer en ze wil ook gewoon eten en ze drinkt goed dus hopelijk is het over.

Geplaatst:

Nou nou jullie hebben er druk mee.

Gelukkig geen gekke dingen met onze Doris.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Potverdorie, ben ik nu toch wel de ganse voormiddag, van zes uur deze morgen, bezig geweest om mijn 'chauffagekot' te kuisen, daarmee bedoel ik de ruimte waar de stookketel staat.

Ooit eens MDF platen voor de vensters gefreesd in de kelder, toen stonden er nog geen deuren in, en daarna niet opgekuist, gedeeltelijk wel, en nu was dat stof goed vastgeplakt aan de vloeren.

Uren schrobben met zo een 'Anker' borsteltje, met zeep ging het er niet af, dan maar javel, bleekwater, genomen en met veel moeite en elleboogvet is het nu toch proper.

Ook was er enkele jaren geleden een overstroming bij mij omdat de leidingen bevroren waren. De gebuur, aan wie ik gevraagd had om de verwarming op te zetten, had dat niet gedaan toen er een vorst periode kwam van drie weken 15°n onder nul! Toen had ik voor 3000 Euro kosten en nu kan ik nog de kalk overal afschrobben. Dat was echt een catastrofe, 140m³ water is er toen in mijn huis weggestroomd, allemaal van het gelijkvloers wat betekend dat de ganse kelder, het huis is volledig onderkelderd, waterschade geleden heeft, plakwerk uitgespoeld en kalkresten op alles en nog wat.

Waar ik tot nu toe de moed niet voor had om goed te kuisen dat was de stookruimte maar nu is die ook weer proper, eindelijk.

Amaai mijn armen!!!!!!

Geplaatst:

Sinds dit jaar een moestuin, en voor het eerst dus nu aan het uitplanten etc. Begin deze week zonnebloemen naar buiten, eerste keer iets uitplanten. Twee dagen later, alle zonnebloemen opgevreten. Bietjes uitgeplant ( weet nu pas dat je die op de plaats moet zaaien). De helft is vannacht opgevreten

Dure hobby als alles wat ik uitplant nog voor het gaat groeien opgevreten wordt.

Einde klaagzang.

Geplaatst:

Pfff, een woning huren en een moestuinbalkon als hobby willen hebben gaan duidelijk niet samen. Plekje voor waar ik mijn tomaatjes wou gaan zetten, mag ik niets zetten, kreeg ik daarnet te horen.... helaas wel het zonnigste plekje dat ik ervoor had

Geplaatst:

Hoe kunnen mensen je verbieden om een bloembak te plaatsen?

Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs

Geplaatst:

Het verbieden van planten bakken oid is bij heel veel woonmaatschappijen hoor. Hier ook enkel hebben wij nog oude regels (na dat veel in de verkoop moet krijg je V.v.E's en dus andere regels).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.