Jump to content

Ruillijst Jorieke

Jorieke123

Recommended Posts

Ik houd een grote opruiming! Mijn moestuin en fruittuin moeten op de schop, en er staan planten in waar ik uiteindelijk toch niet zo tevreden over ben. Dus die gaan er uit, en ook pas op de moestuinforumdag zelf. Dus neem zakken, potten, etc. mee! Gereedschap hebben we hier wel

Aanbod:

---Overnachting in onze Pipowagen. Het ding ziet er (nog) niet uit, zowel van binnen als van buiten. Maar hij lekt niet, er zit een nieuw bed in (niet echt geschikt voor lange mensen), met heerlijk vers beddengoed. Er is stroom, een composttoilet net buiten de wagen, en een kraan met grondwater (ook buiten).

De nacht vóór de MTFD, en die nacht daarna, is hij nog vrij (en alle andere dagen ook ). Zie hier wat foto's: aangeboden-logeerplek-in-ruil-voor-arbeid-t13726.html

---Verse eieren, kriel of groot, in verschillende kleuren (bruin naar wit en alles er tussenin)

eieren66201406529973.JPGeieren-287861406529970.JPG

---Veel plantjes van de muskaataardbei (Waarvan ik bijna zeker ben dat het de Fragaria Moschata, ras: Capron Framboise is. Zie ook dit topic: welk-aardbeienras-is-dit-t5770.html? )

Grote, kleintjes, en alles er tussenin. Zwaar verwilderd veldje, er kan ook een enkel ander soortje tussen staan.

---Grote pol tripmadam, een geinig vetplantje (http://www.waterwereld.nu/tripmadam.php) welke eetbaar is. Maar het vooral erg goed doet tussen stenen en in gaten in muurtjes enzo. Daar groeien nu alle stekken die ik nam, de moederplant mag dus weg.

---Verwaarloosde rode aalbes struiken die hier nu een paar jaar staan en die zich hier duidelijk niet lekker voelen. En ik vind de bessen niet lekker, en kan er verder nix leuks mee verzinnen om te maken. Heb genoeg fruit wat beter smaakt.

De struiken zijn een paar jaar terug uit iemands tuin getrokken met een graafmachine, ik kon ze 'redden' en heb ze gepoot. Ik zal er nog even foto's van maken, ben bezig geweest om de oude takken weg te snoeien maar er komt weinig nieuws op qua takken.

---Jonge roze aalbes struiken. Ik houd er eentje denk ik, maar de rest (stuk of 3?) mag weg. Ook hier volgt nog een foto van. zijn allemaal besproken.

---Een 6-tal veldmannentrouw planten. Staan al een paar jaar in de tuin, lijken zich hier niet lekker te voelen en ik heb geen zin om het ze naar het zin te maken

---Ik heb ook nog een 3-tal gojibesplanten. Maken uitlopers van meters lang, maar geven geen bessen en weinig blad en het zijn gewoon stomme dingen. Ik zou ze ergens kunnen laten verwilderen, waar ze niet echt wat hoeven opbrengen. Maar ze doen het op mijn grond zo slecht qua blad dan ik dan liever wat anders poot op die plek

Ook uit te spitten dus. zijn allemaal besproken.

--- Ik kan eventueel verse rauwe melk regelen, van de buurman aan de overkant. Om zelf af te romen, en/of kaas van te maken, of karnemelk, of wat-al-niet-meer. Hij wil graag 50 cent per liter. Niet biologisch, en de koeien staan voornamelijk binnen. Het is niet anders

--- Heirloom komkommerzaadjes. 'Marketmore 70'. "Marketmore 70 cucumber is a favorite slicer variety. The dark green, smooth skinned fruit grows to 8 inch in lenght. The prolific vines produce non-bitter cucumbers consistenly until frost. Resistent to viruses and disease."

Ik heb dit jaar 6 planten staan, en ze geven mooie korte komkommers. Daar had ik in eerste instantie niet eens zo op gelet, maar het bevalt wel goed. Langer dan een snackkomkommer, dat wel. Gewoon een komkommer die je met 1 maaltijd op eet met zijn 2-en. En waar je dus niet de helft weer van weg legt en dan vergeet en dat je dan alweer een nieuwe kan plukken en....

--- rozemarijn zaailing. Een paar cm hoog. Je kunt beter ergens een vollere plant kopen, maar goed.

Vraag:

- Olie: Stond vorig jaar op mijn verlanglijstje, en daar heb ik toen zoveel van gekregen dat we er nog een jaar mee kunnen doen! Niet meer nodig dus

- Azijn (gewone blanke azijn) voor augurken, en andere (zoet)zure zaken.

- Suiker. Gewone doodnormale kristalsuiker. Daar gebruiken we heeeeel wat kilo's van per jaar. Voor VEEL inmaken, het maken van wijn en bier, etc.

We maken per jaar erg veel liters limonadesiroop bijvoorbeeld. Met veel fruit, maar er moet toch ook echt suiker doorheen.

- Bruine basterdsuiker, gebruik ik voor het 'zouten' van spek. Door dat zout gaat wat bruine suiker voor de smaak.

- Zout, en dan de gewone variant. Geen grof zeezout ofzo. Onmisbaar bij het verwerken van vlees, maken van worst, zouten van spek. En natuurlijk bij het inmaken van augurken, het maken van zuurkool, en ga zo maar door. En: bij het maken van kippenvoer/legmeel. Mag ook nitrietzout zijn

- Half opgefikte kaarsen kunnen we ook goed gebruiken! Van die stompjes die vaak in de prullenbak belanden. Stukjes van die stompjes zijn ideaal om de kachel mee aan te maken.

- Misschien stom: maar keukenrol komt ook goed van pas!

- Koffie

- (gebroken) schelpen, gewoon van het strand (niet van het paadje van je buurman... ). Die geven we aan onze kippen voor kalk. Kost zo'n 5 euro voor 20 (dacht ik?) kilo bij de Welkoop, en aan het strand loop je soms op een enorme laag.

- Eend, konijn, haas, of ander lekker vlees? Ik krijg de indruk dat hier op het forum wel wat 'lui' zitten die dat kunnen leveren haha.

- (gedroogde) zelf geteelde paddenstoelen. Mocht je veel teveel moeten oogsten, dan hebben wij daar wel oren naar!

- 'afval' voor onze varkens. Oud brood, opgespaarde schillen, etc.

- (droge)Gist, voor brood.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Geen idee hoe ik je ga bereiken, maar ik heb interesse in de 'tripmadam' voor mijn puintuin en wat lekke smakende zoete aardbeien. Plantje of 20 kan ik wel kwijt hier. Wat wil je ervoor terug?

Stel he, je hebt frambozenstekjes oid. En lekkere bramenstekjes en andere bessendingen die lekker smaken dan houd ik mij aanbevolen.

Sowieso heb ik straks gladiolen, lelies en dahlias om te ruilen en een mooie ananaskersplant of tomatilloplant om te ruilen. Klimroosstekjes lukken misschien ook. Ik heb roze, wit en geel van deze mooie roos.

Staat genoteerd Yuras en Gwen (en Jane Doe en Loraine)!

Gwen, ik heb heel wat uitlopers van frambozen/tay/loganbessen. Ik weet alleen niet wat wat is, omdat ze her en der op komen in de fruittuin. Maar ze zijn dus al wel geworteld en al meer dan een halve meter hoog. Ik zal straks eens kijken wat er zoal staat. Ook die kunnen dan ter plekke worden uitgespit, dat kan eind september toch al wel zonder al teveel risico?

Wat ik er voor terug wil weet ik nog niet, ik lees jullie lijstjes nog door en kom er nog op terug.

Giga-gaas.nl

Hierbij wat foto's:

De roze bessen. 1 struik is heel mooi:

IMG372535081406138113.JPGIMG372638771406138121.JPG

2 anderen wat minder, maar komend voorjaar lopen die vast weer heel mooi uit. Ze hebben wat last gehad van rupsjes.

IMG372755311406138131.JPG

Angela heeft 1e keus, dus ik hoor het wel

De rode bessen zijn lelijk, maar met wat liefde en een goede grond (geen arme stoffige zandgrond zoals hier) moet dat wel goed komen toch?

IMG372945211406138294.JPGIMG373151261406138303.JPG

IMG373296601406138314.JPG

Ik heb ook nog een 3-tal gojibesplanten. Maken uitlopers van meters lang, maar geven geen bessen en weinig blad en het zijn gewoon stomme dingen. Ik zou ze ergens kunnen laten verwilderen, waar ze niet echt wat hoeven opbrengen. Maar ze doen het op mijn grond zo slecht qua blad dan ik dan liever wat anders poot op die plek

Ook uit te spitten dus.

Giga-gaas.nl

Is er nog een gojibesje voor mij bij?

Ik heb bij interesse sowieso rogge te ruil die je voor zowel winter- als zomerteelt als groenbemester kan inzetten. In mijn tuin gaat het zeer goed en de aren rijpen mooi af!

Hoe gaan we het regelen? Spitten kan ik vanwege een in de kreukels liggend lichaam niet meer, dus daar moeten we even iets op verzinnen t.z.t.

Edited by Guest

@Kibas: Ik heb in ieder geval alle tripmadam voor je, als er verder niemand voor komt? Dan kan je het beste een grote stevige zak meenemen, en de boel ter plekke uit spitten. Ze maken worteltjes op elke uitloper, dus als je er een laagje zand op kiept dan loopt alles zo weer uit.

De roze aalbessen zijn op denk ik. Al is er nog 1 struikje waarvan ik eigenlijk niet eens weet welke kleur bessen er aan komen. Hij heeft niet gedragen dit jaar. Mocht je de gok willen nemen...?

@Algemeen: Ik schaam me er eigenlijk een beetje voor, maar ik zou wel wat dahlia knollen willen (vond het altijd van die ouwe-lullen-bloemen). Maar iets zegt me dat september dan te vroeg is?

Op de MTFD van dit voorjaar waren er knollen/bollen blijven liggen (van Aalterse Willy?) en die heb ik maar gewoon in de grond gedrukt. Wist niet eens wat het zou worden, maar nu heb ik dus een veldje met dahlia's. En ik vind ze stiekem best mooi Vooral dat het best volle grote planten worden... wat met gezaaide bloemen nogal tegenvalt vaak.

Ik heb nu aardig wat rode, en een aantal geel/oranje met rode puntjes. Ik wil dan wel graag varianten met groen blad. Ik zie er ook wel wat met paars/donker blad. Die zijn heel mooi, maar ik heb toch liever groen

Giga-gaas.nl

Ik zie nu dat de aalbes al vergeven is. Ik werk deze week en de komende 2 weken op een heel klein schermpje en mis overzicht. Sorry. Als je de aalbes kwijt wilt, dan wil de aalbes wel proberen en laat me graag verrassen wat er uit komt. Van Jane Doe krijg ik een stekje van je roze aalbes, dus ook als je aalbes wat anders blijkt te zijn, heb ik over een paar jaar roze aalbes. Ik heb nog nauwelijks aalbessen, dus elke plant is welkom.

Fijn dat ik de tripmadam kan krijgen. Naast de dingen die ik al van je krijg. Ik hoor nog wel wat je van mij wilt. Helaas heb ik waarschijnlijk geen dahlia-knollen voor je. Ze zijn net in het voorjaar allemaal gescheurd en geruild. Ze zijn nog klein momenteel. Maar als er toch iets bij zit, dan houd ik het voor je achter. Dahlia's haal je uit de grond na het afsterven na de eerste vorst. Dus september ga je niet redden denk ik. Grappig dat je ze stiekem toch wel mooi vindt

Ivm het uitspitten van tripmadam: ik zal kijken of mijn man mee kan komen, want de dag is al vermoeiend genoeg voor me. Ik kan normaal gesproken al niet spitten, laat staan op zo'n dag (ik heb de ziekte van Lyme, dat is wat je krijgt van een tekenbeet, ik heb erg weinig energie). En kan hij niet mee komen, dan houd ik het bij 1 of 2 kleine stukjes plant om daar mee verder te kweken, als ze er niet al te moeilijk uit gaan, dan heb ik in ieder geval toch wat. En sowieso, als iemand anders ook wil, dan neem ik natuurlijk minder mee.

Edited by Guest

Voor dahlia's is een late-voorjaars MTFD een betere optie inderdaad, ik houd het in mn achterhoofd Jorieke (lees Geedee schrijft het achterin de agenda op ); er blijven vast weer knollen over op t voorjaar hier.

Ivm het uitspitten van tripmadam: ik zal kijken of mijn man mee kan komen, want de dag is al vermoeiend genoeg voor me. Ik kan normaal gesproken al niet spitten, laat staan op zo'n dag (ik heb de ziekte van Lyme, dat is wat je krijgt van een tekenbeet, ik heb erg weinig energie). En kan hij niet mee komen, dan houd ik het bij 1 of 2 kleine stukjes plant om daar mee verder te kweken, als ze er niet al te moeilijk uit gaan, dan heb ik in ieder geval toch wat. En sowieso, als iemand anders ook wil, dan neem ik natuurlijk minder mee.

als je man niet kan dan is er op de MTFD vast wel een sterke man/vrouw die je even wil helpen.