Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Waarom heb je een moestuintje?

Featured Replies

Geplaatst:

Deze vraag is eigenlijk van Weknow. Komt uit dit topic : leeftijdsopbouw-leden-moestuinforum-t716-120.html en is eigenlijk te leuk om niets mee te doen.

Dus : waarom heb je een moestuintje en wat motiveert je om het te onderhouden.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Geplaatst:

Deze vraag zou ik graag aan alle mede huurders op mijn complex willen voorleggen van de 25 tuinen doen er een zeven aan tuinieren en de rest doet afval sparen (echt hele bergen) of andere dingen die niet op een moestuin horen.

Ik zelf heb een tuin omdat ik het ten eerste erg leuk vindt het tuinieren

Ten tweede absurt vind dat een boer voor een kilo ui vijf cent krijgt en in de winkel die zelfde kilo 70 cent kost. Ik denk dan de winkels gaan mij niet naaien.

En zo gaat het steeds verder groente koop ik niet meer vlees ook al bijna niet meer uit winkels.

En natuurlijk ook voor de gezelligheid met mede tuinders.

Waarschijnlijk vergeet ik nog een hoop

Geplaatst:

de oogst: lekker eten (en 16 keer per maal bedankt worden door lief ), mooie bloemen (vrij naar Youp H.: niks spel, knikkers!)

sociaal gebeuren

de kick als iets goed lukt (= tweesnijdend zwaard...)

buiten zijn

jeugdsentiment

leedverwerking (moestuin = vergeetmewelletje)

Geplaatst:

Bezig zijn en blijven, eens op ouderdom moet dat wel.

Het plezier van het zaaien en planten om maar niet van het oogsten te klappen.

En dan vooral de goede smaak van vers geoogste groente, er mag al een slakje op zitten hé.

Dat is voor mij het bewijs dat er geen vergif aan hangt.

En.... is dat niet wonderlijk? Ge steekt een zaadje in de grond en enige tijd later kunt ge lekkere groente eten.

En de fruitboompjes! geen beter kers dan een stiekem geplukte toch.

En dan nog, het doorgeven van kennis aan de kleinkinderen.

Och, er zijn zoveel redenen. De kippen, eieren en vlees..........

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Jeugdsentiment en het feit dat toen ik voor de klas stond en vroeg aan een van de leerlingen waar de appels vandaan komen het antwoord was..van de appie. Gelijk besloten dat mijn kinderen altijd zullen weten waar hun eten vandaan komt!

Het smaakt veel beter, en de rust die ik krijg van met mijn klauwen in de aarde zitten (over de rugpijn hebben we het even niet!)

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Velen snappen mij ook niet met mijn 30 jaar, maar ik vind het heerlijk!

De rust om lekker in het tuintje bezig te zijn, en groente/fruit op te laten groeien kost ook aardig wat moeite.

Dus wat beweging, gezond eten en vooral lekker bezig zijn.

Natuurlijk is het jammer als iets mislukt, maar als het wel lukt is het extra goed

Geplaatst:

Partner had een mooie plantenbak gemaakt in onze achtertuin en had daar tomaten en een peper in staan, ontzettend leuk. Toen zijn we eens gewoon gaan kijken of er in onze omgeving ook tuinen te huur waren, volkstuintjes, en zowaar stond er 1 tuin vrij , deze hebben we direct "genomen" en waar ik altijd zei dat ik niets ging doen op de tuin want niks aan, ben ik nu degene die vrijwel elke vrije minuut op de tuin te vinden is. Ik vind het fantastisch om uit 1 klein zaadje een pracht van een plant te laten groeien, en daar ook nog de opbrengst van te mogen opeten! Ik kan mijn hoofd zo heerlijk leegmaken op de tuin, en hoewel de gemiddelde leeftijd op ons complex ook rond de 70 jaar is, heb ik het er enorm naar mijn zin.

Inmiddels zit ik ook al in het bestuur, als secretaris, en ook dat is erg leuk om te doen. De verhalen en praatjes van mijn tuinburen vind ik erg gezellig. We hebben er sinds kort een tuin bij, nu in totaal 400 meter om te beplanten.

Geplaatst:

Bij mij is het vooral te doen om de speciale aparte groentes te zaaien en te kweken en deze dan op te eten samen met me man en kinderen om vooral de kinderen te laten zien dat er niet alleen broccoli bloemkolen en dat soort dingen bestaan om te eten.ook dit staat er wel in mijn tuin tussen maar ook de aparte en vergeten groentes. Ook in het een enorme uitlaat klep voor mij omdat ik mantelzorger ben van mijn kind dit is zo zwaar dat het er niet inzit om een baan te hebben dus is mijn tuin min of meer ook mijn baan. De tuin geeft dus rust niet alleen bij mij ook mijn zoontje en onze dochtertje kunnen er heerlijk van genieten met mooi weer.

Wat ik ook heel belangrijk vind is dat mijn kinderen weten waar het eten vandaan komt En dat het niet bespoten is met gif want dit is echt een enorm verschil van smaak. Proef maar eens een biologische appel of 1 die bespoten is. Dan weet je de volgende keer wel wat je wel en niet meer eet.

Geplaatst:

Werken in de tuin is leuk, zeker als je de resultaten ervan ziet.

Nu de tuin groot genoeg is voor een moestuin, ben ik hier ook elk jaar mee bezig. Dit jaar voor het eerst serieus, want het bevalt goed. Er gaat niks boven eten uit de eigen tuin. Je weet de herkomst en je weet dat er geen gif wordt gebruikt. Kortom, nog gezonder ook.

Geplaatst:

Omdat het toch alweer 12 jaar enorm jeukte met mijn handen de grond in te gaan!

Als puber heb ik een volkstuin gehad en deed ik de groenopleiding. Maar wegens allergie ben ik gestopt met de opleiding en later wegens drukte ook de volkstuin. De afstand was ook niet echt handig.

Nu weer begonnen op mijn balkon omdat ik het gewoon leuk vind. Al die andere redenen (onbespoten, voordeliger, minder afval, bijzondere groenten, bijenpopulatie) zijn fijne bijkomstigheden, maar het zit er gewoon in en het wil er gewoon uit. Soort "oergevoel"? Back to basic gaan, zelf maken, zelf laten groeien, geen rare dingen. En dan als iets lukt he, dan is dat helemaal geweldig en kun je vol trots dat dat miezerige kleine zaadje wat je in de grond hebt laten vallen een plantje werd waarvan je kunt oogsten het bord leeg eten.

Geplaatst:

Omdat een moestuin een hobby is, frisse lucht, beweging en therapie. Beter dan binnen bankhangen en tv kijken of computeren ipaden.

Verse zelf geteelde groente, fruit en zaadgoed.

Steunen van zadenbanken voor behouden van oude heirloom groente en fruit.

Geplaatst:

Ik heb mijn liefde voor planten van mijn opa geërfd. Hij kon werkelijk alles laten groeien, ongeacht wat het was. Citroenen zo groot als een tennisbal, prima. Komkommers in zijn zelfgebouwde kastje, ja hoor zeker en nog lekker ook. Druiven, hoeveel kilo wil je?

Hij heeft mij wel iets van zijn kennis mee kunnen geven maar door zijn plotselinge overlijden is toch een flink deel verloren gegaan. Zijn passie en liefde voor planten heb ik echter wel meegekregen. De kennis zal met der tijd komen en hierin zal ik ook mijn eigen weg moeten vinden . Als ik in de tuin bezig ben kan ik ontsnappen aan alle dagelijkse sores en frustraties verdwijnen als sneeuw voor de zon. Het blijft wonderbaarlijk hoe een klein zaadje uitgroeit tot een prachtig grote plant waar je vervolgens heerlijke groenten of fruit van kunt eten.

Voor mij is moestuinnieren niet alleen een hobby, het is een stukje eerbetoon aan mijn opa, die mij toen ik nog maar 4 jaar oud was mee nam naar de tuin om aardappels te poten/ sla te planten, bonenstekken te plaatsen of gewoon te snoepen van de eerste rijpe kersen. Daarom zal de moestuin altijd onderdeel blijven van het leven van mijn gezin, ongeacht waar we op deze planeet ons huisje zullen opbouwen. .

aangepast door Gast

“When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”

Geplaatst:

Moestuinieren is voor mij een hobby. Ik vind het erg leuk, maar wel als ik ooit kan oogsten. Bloemen vind ik namelijk weer niet zo.

Geplaatst:

Ik hou gewoon van hobby's die je achteraf kan opeten!

Ik kan er van genieten. Ik bekijk het ook niet als veel werk om alles water te geven, ik vind dat gewoon leuk.

Geplaatst:

Ik heb een moestuin om te kunnen eten, geen moestuin geen eten.

Geplaatst:

Voor mij is het een heerlijke (drukke!) hobby. Ontzettend leuk om alles van een piepklein zaadje op te zien groeien tot een mooie plant! Makkelijk dat ik 's middags in de tuin rondkijk, en bedenk wat er 's avonds op het menu staat. Heerlijk vers en onbespoten! Zaaien is leuk, als je het dan op ziet komen is fantastisch en uiteraard het oogsten ook . Tja, het onkruid is dan weer wat minder

Groetjes Kelly

Geplaatst:

Omdat het leuk is. Waarom is het leuk? Ik vergeet de tijd in de tuin. Ik voel me trots als een moeder op haar kroost met de planten, echte kindjes. Qua financiën weet ik niet of ik de hoge huurprijs weer terug verdien met eten uit de tuin, ik denk het niet. Maar gezien het enorme plezier dat man en ik hebben in de tuin, weegt er niets anders tegen op.

Geplaatst:

Het begon allemaal met kruiden en tomaten in alle kleuren en vormen die veel lekkerder waren dan uit de winkel. Uitgebreid met pepers en paprika's en toen kwam de echte volkstuin. Omdat het heerlijk is om buiten te rommelen in de tuin en de tijd te vergeten, om te kunnen zien hoe zaadjes veranderen in wonderlijke planten, om andere (onbespoten, niet per se perfecte) groente en fruit te kunnen eten dan de supermarkt te bieden heeft, omdat vriendlief niet die "lelijke bonenstokken" in de achtertuin wil Het sociale aspect is ook een leuke bijkomstigheid!

Geplaatst:
Omdat het leuk is. Waarom is het leuk? Ik vergeet de tijd in de tuin. Ik voel me trots als een moeder op haar kroost met de planten, echte kindjes. Qua financiën weet ik niet of ik de hoge huurprijs weer terug verdien met eten uit de tuin, ik denk het niet. Maar gezien het enorme plezier dat man en ik hebben in de tuin, weegt er niets anders tegen op.

Hoi jasmin.

Wat betaal je dan voor je stuk grond en wat is de afmeting.ik betaal voor bijna 100 vierkante meter 30 of 35 Euro.

Daar overheen komt dan nog 15 Euro contributie van de vereniging.

Geplaatst:

Met TS eens, dit is inderdaad een leuke vraag! Ik vond het leuke alle posts te lezen

Na 9 jaar geen tuin te hebben gehad, hebben we nu weer een tuintje. Ik vind het zo heerlijk. Het begin klein maar inmiddels staan alles vol en ik vind het heerlijk, ook om wat je hier al veel leest, gewoon rustig bezig zijn. Je voelt je trots als je iets gekweekt hebt en het voelt goed je kweekjes te verzorgen. Ik vind groente, fruit en kruiden leuk om te kweken, maar minstens net zo veel plezier heb ik in bloembollen die opkomen

Vorig jaar hebben we onze tuin aangelegd, dus dit is de 2e zomer. Heel leuk allemaal het begint nu echt zeg maar Echt uit de tuin eten heb ik nog niet gedaan, enkel de broccoli, maar die vond ik niet zo lekker eerlijk gezegd

Geplaatst:

Gewoon als hobby om met iets bezig te zijn en ik kom graag buiten. De (gezonde) oogst is dan mooi meegenomen. Zeker niet om te besparen want ik blijf maar zaden, planten, materiaal kopen maar ik kan er vooral een stuk creativiteit en adrenaline in steken zonder al te veel mensen om me heen.

Geplaatst:

Gut, waarom heb ik een moestuintje? Ik vind het gewoon geweldig! Waarom? Sja... dat weet ik eigenlijk niet! En het kan me lekker ook niks schelen want ik vind het gewoon leuk! Ha!

Geplaatst:

al jong besmet met het moestuinvirus dus ik weet niet beter

inmiddels een eigen huis+tuin. van de tuin is direct een stukje gereserveerd voor een eigen moestuintje.

heerlijk om door de tuin te lopen en wat groente/fruit te plukken voor het eten. in de toekomst kinderen laten zien hoe groente/fruit groeit lijkt me ook geweldig.

daarnaast is de moestuin voor mij een hobby die geen geld hoeft te kosten. je kan het zo gek en duur maken als je zelf wilt, maar ook met een klein budget (= stukje van de huishoudpot) is een moestuin mogelijk.

afgelopen seizoen ook gemerkt dat de moestuinhobby perfect samen gaat met mijn lichaam. bij zonnig weer lekker buiten bezig zijn, als het regent een rustdag en in de winter een winterslaap.

en nog een bijkomend voordeel is natuurlijk dit forum.

aangepast door Gast

Geplaatst:
Geplaatst:

Niet omdat het goedkoper zou zijn.

Het tegenovergestelde is volgens mij waar.

Niet om al het werk wat het oplevert.

Op werk zit ik doorgaans niet te wachten.

Niet om al het onkruid dat te voorschijn komt.

Dat levert weer werk op

Maar waar dan wel om.

Om hetgeen ik er verbouw dat eetbaar is en beter smaakt dan het spul uit de supermarkt.

Hortus est amicus meus.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.