Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2016)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag de hele dag gezwoegt om 2 kub kompost te halen, 2 keer gereden naar Pecs met de aanhanger en de kompost 10 cm dik op de groententuin gelegt. Deze kompost is uiterst fijn van structuur. Hierop leg ik noch een lading houtsnippers die ik zelf met een hakselaar reeds weken geleden heb gehakseld. De houtsnippers had ik in bakken met flink water gezet want hier heben we amper regen gehad.

Vraag aan onze moderators, mag ik hier een blog aanmaken om ook foto,s van mijn tuin en mijn zweet te laten zien. Hoe doe ik dit ?

Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen

Geplaatst:
Erny, bedankt voor de tip. Maar waarom liever niet een jiffypotje? En de potjes met zaailingen van de hoogte die je op de timelapse kunt zien, verhuizen daarna naar een koelere kamer waar ze direct achter het raam staan.

De potjes met zaden die je kunt zien op de timelapse staan in de woonkamer omdat het daar altijd warmer is. Maar daar krijgen ze wel minder licht. Ik krijg het niet voor elkaar om ze in de woonkamer op de vensterbank te zetten. En dat snap ik, moestuin is een mooie hobby, maar ik wil niet in een soort tuinkas wonen met overal potjes met zaailingen.

in een verwarmde woonkamer is het zonder kunstlicht waarschijnlijk veel te donker (hoe warmer het plantje staat, hoe meer licht het plantje nodig heeft). hier een uitgebreide uitleg: licht-lichtbehoefte-t12172.html

Geplaatst:

Tuinbonen gezaaid! Het is nog wat te vroeg, want eigenlijk "moet" dat pas vanaf februari, maar de winter is zo zacht dat ik die gok wel durf te nemen.

Geplaatst:

Vraag aan onze moderators, mag ik hier een blog aanmaken om ook foto,s van mijn tuin en mijn zweet te laten zien. Hoe doe ik dit ?

kijk even hier: blog/

Geplaatst:

Vanmiddag kippenhokken schoonmaken... Verder zal het niets worden als het zo blijft plensen.

Mijn kas heb ik twee weken geleden met konijnenmest bevoorraad en omgespit, de autopot wateringssystemen wat schoongemaakt, leidingen doorgespoeld en de bakjes terug goed gezet, de linten even uit de grond gehaald en opgehangen om te drogen. Verder alles wat opgeruimd en net gemaakt, waterton gecontroleerd op vorstschade ( had hem leeggemaakt maar je weet maar nooit ) en het kraantje open laten staan moest het weer gaan regenen ( hebben we dus prijs, nu ) zodat er geen water in kan blijven staan.

Geplaatst:

In de stromende regen een voorziening gemaakt om het water uit mijn pas gemonteerde afdakgootje weg te sluizen: de regenton liep al snel over door al dat hemelwater.

Daar word ik dan weer heel tevreden van

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
In de stromende regen een voorziening gemaakt om het water uit mijn pas gemonteerde afdakgootje weg te sluizen: de regenton liep al snel over door al dat hemelwater.

Daar word ik dan weer heel tevreden van

Wat heb je precies gedaan? Ik zit met hetzelfde probleem.

Geplaatst:

In 1 ton zat al een gat. Daar heb ik een stuk tuinslang in vastgemaakt als overloop naar een tweede ton.

Het afdakgootje: daar heb ik een - tijdelijk - tweede gootje onder bevestigd. Daardoor loopt het regenwater rechtstreeks het tegelpad af, de tuin uit. Heel simpel, maar waarschijnlijk loopt jouw tuin niet af, dus dan wordt het een ander verhaal

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Mijn tuin loopt inderdaad niet af. Het is kleigrond en pas achter het hek is een sloot. En lozen in de sloot mag niet, volgens de reglementen van onze vereniging. Een tweede ton is inderdaad een optie, maar ook die kan toch vollopen na een flinke regenbui. Het dak is 10 m2 en de huidige ton is 220 liter.

Geplaatst:
Mijn tuin loopt inderdaad niet af. Het is kleigrond en pas achter het hek is een sloot. En lozen in de sloot mag niet, volgens de reglementen van onze vereniging. Een tweede ton is inderdaad een optie, maar ook die kan toch vollopen na een flinke regenbui. Het dak is 10 m2 en de huidige ton is 220 liter.

Hoe doen de rest van de tuinders het? Want allemaal opvangen in een ton heb ik mijn twijfels over . Even op site KMI gekeken November tot/met Januari dit jaar kom ik op een neerslag totaal van 292.3 mm neerslag 1mm= 1 liter/m² met u 10m² is dus 2923 liter water op 3 maanden waar er weinig of geen verbruik is van water .

Geplaatst:

Typisch, als je geen regengootje plus ton hebt, dan loopt het ook gewoon af, en waarschijnlijk grotendeels naar de sloot?

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

@ ad: Heb zelf 4 tonnen. Is makkelijker dan pompen, maar dus niet genoeg voor de hele winter.

Ik zou in eerste instantie met het bestuur gaan praten en/of dit aan de orde stellen in de ledenvergadering. Sommige regels zijn vooral opgesteld om misbruik te voorkomen, zoals het spoelwater van een gifspuit op de sloot lozen ofzo.

Misschien kan er best een uitzondering gemaakt worden voor dakgootjes.

En anders gewoon een overlooppijpje maken, of de ton 's winters weghalen ofzo. Dan komt het inderdaad in de tuin terecht en is de toestand weer zoals voordat je je afdak bouwde.

Geplaatst:

Mierikswortel en enkele tenen olifantenknoflook geplant. (beide gekregen van Waaslander )

Voor de rest nog wat bessenstruiken gesnoeid.

Geplaatst:

Zes Appelbessen (2x Viking, 2x Hugin, 2x Brilliant) geplant waar eerder o.a. hulst en vuurdoorn stond als erfscheiding van de tuin. Daarbij drie kruiwagens zand door de grond gespit. Een (in)spannende ervaring voor sommige spiergroepen die ik al een week of 8 niet gebruikt had.

Geplaatst:

Het laatste deel van de aardperen gerooid, gaan naar de overburen. Ongelofelijk hoeveel kilo aardpeer je terugkrijgt voor het handjevol knolletjes die een jaar geleden de grond ingegaan zijn.

Geplaatst:

De laatste tulpen en narcissen in potten geplant, eindelijk zit alles in de grond! Totaal nu 29 potten met bloembollen én de borders staan ook redelijk vol. Ben benieuwd of het me dit jaar gaat lukken: van begin april tot eind september een bloemenzee in de achtertuin. In april gaat het in ieder geval lukken Mei zal een uitdaging worden: de periode waarin alle zaaisels naar buiten gaan, maar de bloembollen nog niet bovengronds zijn afgestorven...

Geplaatst:

De afgelopen dagen het stuk tuin, achter mijn moestuin, ontdaan van 50-jarige hulstbomen en 2 even oude sparren. Wortels laten uitdoen door graafmachine. Nu heb ik in dat stuk van de tuin ook voldoende licht. Plan is om er fruitstruiken en -bomen te planten. Dit jaar nog, en dan volgend jaar ook nog deel.

Geplaatst:

Enkele molshopen platgeschopt, nat geregend, schade van de storm opgenomen, nat geregend, kippen eten gegeven en buiten gelaten, nat geregend, kruiden voor de soep geoogst, nat geregend, kippen weer naar hun hok gedreven, erg nat geregend...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...