Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2016

Featured Replies

Geplaatst:

Vandaag met heerlijk weer op m'n balkon op het zuiden vertoefd.

Om 10.30 uur al in het zonnetje een bakkie gedaan. Allerlei zaailingen verspeend en nog wat kruiden,sla,bieten,paksoi bijgezaaid.

Om 14.30 uur even de thermometer erbij gehaald en...........................onvoorstelbaar maar 32 gr. Celsius in de zon gemeten.

Om 17.00 uur was dat al gedaald naar 22 maar toch nog heel aangenaam. Nu nog slechts 5 graden maar wat weil je de zon is al 3 uurtjes weg.

Jammer genoeg moeten we het hier voorlopig weer mee doen. De korte en lange termijnvoorpelling zien er niet goed uit.

Morgen in Haarlem nog een magere 7 en dan nog slechts een 6je op z'n hoogst.

Het is even niet anders, ik wilde de komende dagen de voorgetrokken peulen,tuinbonen,kapucijners, doperwten en ijsbergsla in de volle grond zetten maar laat ze nog lekker even op het balkon staan, in de tuin groeien ze toch niet?!

groet Dirk.

Geplaatst:

Heerlijk was het hier in de polder. Dus een aantal plantjes verplant , die ongewenste plekjes hadden uitgezocht.

Geplaatst:

Ik ben zo blij met buienradar. Ik kan vrijdag naar de tuin. Maar overal staan barre regenwolkjes. Gelukkig zou het volgens buienradar vooralsnog alleen in de ochtend gaan regenen. Dat geeft een mens dan weer hoop!

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Vies, grijs.... Bleh weer hier...

Hoop snel op beterschap... Ben al wel blij dat het nachtvorst even wegblijft, goed voor mijn vensterbankplantjes in de veranda

Geplaatst:

Vanmorgen een voortuintje aangepast / herpoot en aangeplant. De aarde woei zo van de spade de straat op. En nee.... het was geen zandgrond. Klei en veen. .... 3x de nwe planten in de tuin van de buren moeten terughalen

• 2 weken later...
Geplaatst:

Nou, zo heel veel belovend ziet het er voor de komende dagen ook niet uit. Ik hoop dat er de komende dagen wat meer geel en wat minder grijs komt op de weerkaarten .

@kiekenboerinneke: misschien dit weekend nachttemperatuur rond 0°c (toch gisteren volgens het kmi (België))

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Thnx voor de info

Deze nacht gaan ze netjes in m'n washok, ver weg van de ruit!

Het mag wel stilaan gaan opwarmen, enkele dagen terug een ietswat verkleumde roodbuiksalamander gevonden. Heb deze veilig buiten bereik van m'n loslopende kippen in m'n koude kas gezet ( tussen de wortels-in-pot, maïs, courgette en spaghettipompoen die nog moeten kiemen ) en daar was ie me wel dankbaar voor. Enkele minuten later was ie alweer ingegraven.

Ik hoop alleen maar dat er geen ( plastieke ) ruiten meer uit m'n serre geblazen worden, het is nogal straffe wind....

Ben er al 2 kwijt, en eentje die ik eerst moet verstevigen eer ik het kan terugplaatsen. ( beetje verfrommeld )

Geplaatst:

Hier ook de kas opengelaten en verder de kale bodem onder de bloeiende abrikozen niet nat gemaakt..... heb net geluk gehad denk ik vannacht.

@Jorieke: al begonnen aan een anti-regendans voor de 16de ? Het MTFD weer is nog niet super volgens weeronline.

Geplaatst:

Ik ben al 3x naar buiten en weer naar binnen gelopen. Het zonnetje schijnt, de vogels fluiten, maar het is nog best koud! Het is ook nog maar half 10. Het beloofd een mooie dag te worden. Veel tuinplezier vandaag!

Geplaatst:

Spijtig van het fris windje maar in het zonnetje is het lekker warm.

Hopelijk stijgt de temp snel, kan ik alles stilletjesaan gaan uitplanten.

Geplaatst:
  • Auteur

Om tien uur was het hier nog erg koud, en nu kom ik ff in de achtertuin en ruikt het naar de lente en is het heerlijk weer...!

Inpakken en wegwezen, op naar de tuin!

Geplaatst:

Aan allen die hun plantjes lief hebben: vorstalarm!!!!!!!!!

http://www.meteo.be/meteo/view/nl/112905-Waarschuwingen.html

Waarschuwing is wel alleen voor België, op het knmi geven ze geen waarschuwing.

Geplaatst:

Nou, vanmorgen lag hier ook al ijs op de schuur.

De IJsheiligen (15 mei) zijn nog lang niet voorbij

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Onweer

Gevaarlijk, maar wel mooi!

Geplaatst:

Vandaag voor het eerst een bliksemschicht gezien terwijl de zon scheen (er waren uiteraard ook wolken he). Raar

Geplaatst:

Zie ik dat nu goed of geven ze sneeuw

Geplaatst:
  • Auteur

Het hagelt, het hagelt... grote korrels... eh... water...

Edit... Even later jaagt de wind de hagel horizontaal door de straat.

En nu gaat het nog ff weer wat harder tekeer... brrrr...

Had eventueel vanmorgen een vogelexcursie in de Onlanden kunnen meelopen... maar blij dat ik daar nu niet ben.

Wow... en het kán nóg harder blijkbaar... Misschien was dat de laatste oprisping want ik zie nu blauwe lucht aan de ginder.

Geplaatst:

Zonder woorden

IMG024660261461496770.JPGIMG024411931461496759.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik had vanmorgen een eetbare wilde plantenwandeling in Drenthe. Echt Hollands weertje, hagel, harde wind en zon wisselden elkaar af. Wel van alles moois was er aan het groeien en bloeien, de natuur deert het niet. Nu weer thuis bij de kachel en ook hier hagel. Ik had nog wat plannen in de tuin, maar dat kan nog wel een dagje wachten.

Geplaatst:

Brrrrrrrrrrr, dikke hagelbuien, lekker binnen gebleven vandaag. De plantjes binnen maar vertroeteld.

Geplaatst:

Zaterdagmiddag op mijn balkon, windje schuin achter..........................28 graden in de zon.

Vanmiddag, dus 2 dagen later zelfde plekje.............................6 graden.

En wij kunnen ons er op kleden, de planten niet.

Vind je het dus gek dat er zo nu en dan een plant het loodje legt!!!!!

Gelukkig verkopen de tuinwinkels al een aantal weken: geraniums, eenjarigen,tomatenplanten etc.

Als ze dood gaan van de kou..............................................koop je toch gewoon nieuwe.

Je hebt nu nog drie weken de tijd om je plantjes te laten sterven van de kou daarna zal het niet meer lukken dan moet je ze gewoon geen water meer geven..............................gaan ze namelijk ook dood van.

En waarom verkoop ik dit soort ongein. Ik erger mij eraan dat zelfs de goede tuinzaken veel en veel te vroeg allerlei gewassen voor buiten aanprijzen terwijl het daarvoor veel te koud is. Een enkel bedrijf zet er nog bij 'denk om nachtvorst' maar die zijn op de vingers van een hand te tellen.

Groet Dirk.

Geplaatst:

Ik hoop stiekem dat al dat plofspul uit de tuincentra dat bij allerlei buren vol in de bloei staat hartstikke dood vriest. Dat is niet aardig van me, maar ik erger me er ook heel erg aan dat er van alles aan warmteminnend spul over de toonbank gaat wat onder natuurlijke omstandigheden echt nog geen bloemen zou hebben.

Tegelijkertijd baal ik ook wel heel erg van dat weer. Ik ben niet heel bang dat mijn plantjes het niet overleven, alle kwetsbare zaailingen die al buiten in een potje stonden staan nu even binnen, net als de minikasjes. Wat al in de volle grond staat, staat redelijk beschut, bij akelige poolwinden ook even onder vliesdoek maar kan wel tegen een beetje kou (echte nachtvorst of sneeuw of hele extreme hagel hebben we hier gelukkig niet gehad), en elke dag heeft de zon zich wel even laten zien zodat de grond weer ietsjes opwarmt, en ik zie gelukkig niks van koudeschade.

Maar groeien, dat doet het allemaal niet meer, en dat vind ik balen. Alles staat gewoon even stil. Zaden komen ook niet op nu, sprietjes blijven sprietjes en er wordt nog geen mm gegroeid. Ze hebben groot gelijk, mijn plantjes, maar ik gun ze 'groeizaam' weer en ik gun mezelf zonnige dagen in mijn tuintje.

Elk nadeel hep ze voordeel , en deze bizarre koudeperiode haalt de statistieken hopelijk iets naar beneden want het is al erg genoeg gesteld met de opwarming van de aarde, maar ik verlang terug naar vroeger toen ik klein was en toen het nog koud was in januari en je uiterlijk half april je zomerjasje aankreeg en de winterjas werd opgeborgen tot oktober. En tuurlijk had je toen wel eens een onweersbui met hagel in augustus, maar de gemiddelden waren normaal, en ik kan me niet heugen dat ik in mijn jeugd ooit eind april met winterjas, sjaal en handschoenen buiten liep en het nog koud vond met die ijzige pokkeregen.

Als een soort vaag protest hebben we vandaag zuurkoolstamppot met worst en spekjes gegeten. Niks uit eigen tuin, maar behalve de zuurkool alles wel bio, en het smaakte uitstekend en het paste helemaal bij de zoveelste regenbui tegen de ramen. Maar eigenlijk zou ik veel liever buiten aan de picknicktafel iets mediterraans hebben gegeten, zo met de avondzon op je bord en nog wat zoemende bestuivers rond de plantjes.

Oeps, misschien hoorde dit meer thuis in het klaagtopic.

Geplaatst:

Hier zojuist een kleine (natte) sneeuwstorm, het moet niet gekker worden. Had gepland om morgen veel in de tuin te doen maar met dit weer wordt het op de bank liggen denk ik.

Geplaatst:

Hier een compleet witte wereld. Bomen, straten, daken, alles wit.

sharetempory30661461654086.jpg

Met vriendelijke groet,

Wim.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.