Geplaatst: 1 mei 20169 j Ik ga de tomaten volgend weekend buiten zetten, in een plastic kasje waarvan de voorkant open kan. Nu staan ze ook buiten maar als de zon verdwijnt gaan ze weer naar binnen.
Geplaatst: 1 mei 20169 j Mijn op de MTFD gekregen tomaten ( vandaag omgepot in maatje groter ) staan al sinds de MTFD in de koude kas, buiten , deur altijd open, dakraam open. Het heeft er nét niet gevroren de afgelopen 2 weken. De thermometer gaf vanmorgen aan dat de minimum tempereatuur daar ooit + 0,1 is geweest de afgelopen 2 weken. lol.
Geplaatst: 1 mei 20169 j Jullie kunnen me wat The difference between a flower and a weed is a judgement
Geplaatst: 1 mei 20169 j Auteur Haha... het is nadat de zon ondergaat dan ook best wel weer snel koud. Heb gisteravond in mn huisje ook ff het kacheltje laten branden. Maar gister voorspelde buienradar dus de heel dag bewolking en geen zon. Maar liet me niet meer voor de gek houden (zoals de dagen ervoor) en lekker naar de tuin gefietst.En dus... Eerst veel wolken met voorzichtig zonnetje er tussendoor en daarna... Prachtige blauwe hemel met volop zon. Heerlijk. Jammer alleen dat het nieuwe trainingsveld van FC Groningen met nieuwe accomodatie en duidelijk nieuwe luidsprekers het plezier nogal bedierf. Keiharde vreselijke muziek schalde over ons hele terrein. Het wordt tijd voor klachten naar de gemeente... Waarom moet sporten tegenwoordig gepaard gaan met de hele tijd harde muziek erbij?? Echt belachelijk. We moesten echt tegen elkaar over de muziek heen schreeuwen. Het veld is net dit jaar in gebruik genomen dus er staat ons nog veel meer lawaai te wachten... En vandaag een fantastische eerste meidag. Heerlijk zonnetje, lekker voor in de tuin rommelen.De vogels wisten ook dat het een mooie dag ging worden zo te horen, die gingen vanaf 5 uur vanmorgen enorm tekeer met zn allen.
Geplaatst: 11 mei 20169 j Opgepast. Straks kans op felle onweerders met hagelbuien. Vooral tegen Frankrijk aan. Bescherm je planten die buiten staan! Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Geplaatst: 11 mei 20169 j Opgepast. Straks kans op felle onweerders met hagelbuien. Vooral tegen Frankrijk aan. Bescherm je planten die buiten staan! Ik zie het op buienradar, inderdaad pittige onweersbuien! Ga zo inderdaad maar even wat planten beschermen. Bedankt voor de waarschuwing.
Geplaatst: 15 mei 20169 j Opgepast. Kans op vorst aan de grond in het Oosten "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 16 mei 20169 j Die kans werd werkelijkheid. Links de minimum temperatuur op 1,5 meter hoogte (de hoogte waarop de "gewone" temperatuursvoorspellingen gebaseerd zijn), rechts de minimum temperatuur op 10 cm hoogte (klomphoogte), beide boven een open gebied: In Eindhoven was er maar liefst 7,3 graden verschil tussen beide! En als je voor de voorspelling alleen gekeken hebt naar locatie De Bilt, dan was het verschil daarmee in Eindhoven 9,5 graden.(Bron: http://www.buienradar.nl/weerkaarten/temperatuurgrondmin) Heel blij dat mijn tomaten, bloeiende aardbeien en aardappels niet in Eindhoven of Twente staan. Komende nacht / vroege ochtend weer zoiets? Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 16 mei 20169 j Hoe kan het eigenlijk dat het -5 graden is in eindhoven en 50 km verder bijna 6 graden is? Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Geplaatst: 16 mei 20169 j Je bedoelt Limburg dat een stukkie hoger ligt?Of aan de kust waar het weer wat gematigder is onder invloed van de zee? "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 16 mei 20169 j Het was gewoon KOUD vannacht, heb een extra deken weer uit de kast getrokken en een schietgebedje gedaan voor de planten. -4,5 hier vannacht aan de grond. De planten vonden het niet leuk dus ik zie wel in de komende paar weken hoe erg de schade zal zijn. Gelukkig is het nog vroeg in het seizoen en kan veel nog opnieuw gezaaid of geruild worden! Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 16 mei 20169 j Je bedoelt Limburg dat een stukkie hoger ligt?Of aan de kust waar het weer wat gematigder is onder invloed van de zee? Ik bedoel het stukje Nederland rechts vanonder op de kaart. Is dat zo'n hoogteverschil? Ps: Ik ben niet zo goed in afstanden inschatten. Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Geplaatst: 16 mei 20169 j Ik zie in de tuin niet veel (niets nog) van schade door kou. Misschien was het hier plaatselijk niet zo fris? Ik weet het niet, heb geen thermometer die dat voor mij opslaat. Ik heb voor komende nacht mijn tunnelkas maar even dichtgedaan, en zal een grote teil over de 3 pompoenplantjes zetten. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 16 mei 20169 j Dat is lImburg. Belgenland is in aan die kant ook een stukje hoger toch? https://www.google.nl/search?q=hoogtekaart+nederland En een mooie gedetailleerde: http://www.geo-informatie.nl/geodesk/hgt-300dpi.pdf "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 16 mei 20169 j Ja, maar dat het een verschil van 10 graden veroorzaakt vind ik wel extreem. Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Geplaatst: 17 mei 20169 j Pfff kom goed weg. Afgelopen nacht aan de grond ruim 1.5c kouder (nog geen 1c) dan de nacht daarvoor en daarmee t koudste punt van Nld. Had geen maatregelen getroffen dus mazzel.
Geplaatst: 17 mei 20169 j Het blijft in de 2e/3e week van mei nog steeds oppassen voor koude nachten. Klinkt leuk hoor IJsheiligen maar pas in de laatste week van mei weet je zeker dat vorstschade uitblijft.Ik heb enkele jaren geleden al mijn tomatenplanten in potten in de 3e week van mei weg kunnen gooien vanwege vorstschade.Dus voor mij een goeie leer..................................tomaten, pepers, paprika's, komkommer, meloen nooit voor 22 mei definitief naar buiten!!!!! groet Dirk.
Geplaatst: 17 mei 20169 j Klinkt leuk hoor IJsheiligen maar pas in de laatste week van mei weet je zeker dat vorstschade uitblijft.Nou, zeker weten doe je het nooit. Het kan zelfs midden in juli nog vriezen. Vorig jaar zelfs nog, als ik me goed herinner Hier gelukkig geen schade, maar de papri-pepers-tomaten staan dan ook nog in de kas.(Wat ook weer geen garantie is ). "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 21 mei 20169 j We hebben de hele winter wateroverlast gehad. Vele vele liters weggepompt naar de sloot, en nog steeds stond alles blank. En was het water net een beetje weg, dan ging het weer regenen! Nu, 2 tot 3 maanden later, is alles weer gortdroog. En nu waaien alle buiten weer snel voorbij, zoals elke lente/zomer. We zien ze dan aankomen, buienradar voorspeld ze ook, maar ze waaien over zonder dat er wat uit valt. Of we krijgen een staartje met zo'n 1 mm regen. Zo ook gisteren. Dit was het verloop van de voorspelling: En er viel maar liefst 1 mm. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 21 mei 20169 j Ze kunnen precies wat experts gebruiken. Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Geplaatst: 21 mei 20169 j Het was donderdag 51 graden in India. Wat hebben wij dan prettig weer. Nee echt.
Geplaatst: 22 mei 20169 j Mijn tuin is droog. Gisteren twee plantgaten gegraven voor de flespompoenen. De grond (klei) was de eerste 20 cm behoorlijk droog.Gelukkig regent het nu een beetje. Nu 3,3 mm. Nog niet veel, wel veel beter dan niks. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 22 mei 20169 j Hier heeft het deze nacht om 5 uur gegoten. Met het daarbijhorende onweer heb ik me even rechtgezet en 20 minuutjes naar buiten gekeken. Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Geplaatst: 22 mei 20169 j Hier blijft 't maar droog. Sinds 29 april geen fatsoenlijke bui meer gehad. Ook vannacht en vanmorgen niet meer dan een paar spetters. The difference between a flower and a weed is a judgement
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.