Enjoy! Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Hier ook het eerste cherrytomaatje met kleur. weet zo snel even niet welk ras. Straks even door het weiland waden om te gaan kijken.De thai pink egg verkleurde al snel naar crème maar roze zit er nog niet in. Hopelijk gaan de komende droge en warmere dagen de tomaten goed doen... Quote
RobO Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Ook ik heb gisteren wat zitten lezen over pyto en ergens kwam ik tegen dat de schimmel, die jaren kan rusten in de bodem, geactiveerd kan worden door een koudeschok, bijvoorbeeld door koud gietwater. Dit was nieuw voor mij, weet iemand hier meer van? Ik heb vroeger wel geleerd dat planten niet van koud water houden, maar de link met pyto vond ik interessant. weet je waar? Quote
AnnekeW Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 (aangepast) Ik kom het tegen bij phytopththora capsici, hier bijvoorbeeld. http://www.groentennieuws.nl/artikel/1266/Phytophthora-capsici-veroorzaakt-grote-schade-in-paprika Dit is ook een pseudoschimmel die met zoösporen (pfff hoop moeilijke woorden) werkt, dus ik vroeg me af of dit bij phytopthora infestans ook een rol kan spelen. edit: hier bijvoorbeeld een engelstalig artikel er over (te technisch om je er doorheen te worstelen)http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1459674/ 5 juli 2016 aangepast door Gast Quote
Flup Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Het is ook doodzonde om de planten meteen te rooien, maar ja, ik wil ook niet dat de schimmel zich nog meer kan verspreiden in mijn tuin. Gisteren met pijn in het hart de planten uit de kas gehaald en er deels al nieuwe grond doorheen gemengd (voor de nateelt). In de winter wil ik echter alles ontsmetten. Hoe doen jullie dat? De buurman vertelde dat ik de grond met kalk moet bestrooien, aangezien dat schimmeldodend werkt.Hier op het forum las ik dat iemand een stenen bloempot vult met krant en sulfurpoeder en dat aansteekt en dan de kas 3 dagen dichtlaat om zo de schimmel te doden. Maar hoe doe je dat dan bij een plastic tunnelkas? Die kun je nooit helemaal goed dicht afsluiten en die kan ook snel zelf in brand vliegen lijkt mij.Ontmetten jullie de kas zelf ook en de tomatenstangen? Zo ja, hoe? Quote
Richard74 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Besmette planten haal je weg om besmetting naar andere planten te voorkomen toch? Maar waarom wil je alles in de winter ontsmetten? Quote
Flup Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Ik wil de kas nu nog gebruiken voor nateelt, vandaar dat ik de kas en de grond daar pas na de nateelt ga ontsmetten. De tomatenstangen ontsmet ik zsm, ik zou het heel jammer vinden als de schimmel daar ook aan zit en volgend jaar zo weer mijn planten aantast. Als ik iets kan voorkomen, wil ik dat ook doen. Volgend jaar wil ik namelijk gewoon weer opnieuw tomaten kweken en het liefst zonder phyt. Dit is mijn eerste jaar dat ik phyt heb in de tomatenplanten en dat wil ik eigenlijk wel zo houden. Mijn besmette planten heb ik gisteren al in plastic zakken gestopt, die kunnen geen andere planten meer besmetten. Maar de schimmel zal ook in de grond zitten en misschien ook wel in de kas en op de tomatenstangen, vandaar de vraag. Quote
loes Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 spijtig dat al zoveel mensen last hebben van de gevreesde ziekte. ik ben heel erg benieuwd hoe het hier gaat aangezien mijn tomaten buiten staan zonder afdakje. tot nog toe nog niets gemerkt *klopt af* maar dat kan nog komen. ik let natuurlijk extra goed op. verder zorg ik ervoor dat alles luchtig blijft; leid de planten langs de tomatenspiraal, dief regelmatig en verwijder overbodig blad. al heeft dat met de regen van de afgelopen tijd misschien weinig effect, tijd om op te drogen is er bijna niet. het verwijderde blad gaat weg, uit voorzorg gaat er niets op de composthoop. wel apart dat het hier goed gaat en bij mensen in de kas niet. vochtigheid is een belangrijk punt maar zeker niet het enige. ik denk dat bijvoorbeeld de ziektedruk ook een belangrijke rol speelt. voor de toekomst hoop ik dat er meer (betaalbare) tomaten met een hoge resistentie op de markt komen. bij de aardappels bevalt me dat al prima. @ pippi, mijn planten staan in potten in de grond, dat kan ook nog voordeel daarvan is dat ik de grond kan vervangen en de tomaten niet jaar naar jaar in dezelfde grond staan. of dat een groot verschil maakt? goede wisselteelt zoals bij aardappels wordt aanbevolen zal hetzelfde effect hebben denk ik, alleen gaat dat wat lastiger in een kas en een kleine tuin vandaar de potten. Quote
Gunsmoke007 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Hier gaan alle tomaten nog perfect in de kas. Eentje staat trouwens pal onder het dakraam dat sinds begin juni constant 20cm openstaat en met elke regenbui wat spatten op de bladeren krijgt. Nog nergens last van en mijn tomaten doen het super.Ik ben reeds 2 weken kerstomaatjes aan het oogsten en de grotere soorten beginnen nu stilletjesaan ook rood te kleuren. Wat ik wel doe is mijn deur van de serre en 2 dakramen dag en nacht laten openstaan. Ook met stormweer enz... zo is het altjd lekker droog binnen. Ook belangrijk is volgens mij het wegdoen van bladeren, ik doe steeds alle bladeren weg tot aan de eerste tros tomaten als die volgroeid zijn, daarna de bladeren tot tros 2 als die gegroeid zijn enz... zo gaat alle energie meestal naar de vruchten. Tot slot let ik ook op met water geven, zowieso minimaal 3 dagen tussenlaten en als ik water geef altijd aan de voet. Ik neem water uit de regenton dus licht opgewarmd denk ik. Ook belangrijk, eens je vruchten groot zijn en aan het kleuren best niet teveel water meer geven anders kans dat ze gaan barsten. Zo lukt het bij mij dit jaar toch goed. Tot slot: ik heb per ongeluk een tros romatomaten afgeknipt die nog groen waren, ze begonnen net te kleuren eigenlijk. Ik dacht dat het blad was dat ik wegknipte maar dat was dus niet. Ik heb de tros al enkele dagen buiten liggen in de zon en ze kleuren nog perfect rood Binnenkort als ze volledig gerood zijn ga ik eens proeven of ze dan ook eetbaar zijn. Quote
Richard74 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Ik begreep juist dat het ontsmetten niet hoeft want de ziekte kan alleen overleven in een levend organisme. Zie http://www.bbc.co.uk/gardening/advice/pests_and_diseases/identifier.shtml?blight En https://ag.umass.edu/fact-sheets/late-blight-on-tomatoes-potatoes Quote
AnnekeW Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Het kan tot 3 jaar actief blijven in kleigrond en 4 jaar op zandgrond. http://www.vertrouwopcanvas.nl/nl/nieuws/aardappelziekte-als-gevolg-van-oosporen/ Quote
loes Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 in de 2e link staat juist:"P. infestans in the Northeast survives in infected potato tubers that were saved from last year for seed or that were disposed of in compost piles or cull piles, or left in the garden in soil that did not freeze during the winter." overleeft in de grond welke niet bevriest. grond zoals in een kas. Quote
weknow Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Ik zeg niet dat voorzichtigheid en hygiëne niet belangrijk zijn om besmettingen te verminderen. Zeker directe bronnen van besmetting (rottende aardappelen die ergens blijven liggen e.d.) kunnen extra gevaarlijk zijn. Maar sporen van dit schijnschimmel zweven overal. Het is echter geen kwestie van dat het er is of niet...het is er....en als de omstandigheden er naar zijn (vocht + broeierige warmte) is de kans van een uitbraak groot. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
mariellexxx Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Jeetje wat balen voor iedereen hier die de gevreesde ziekte hebben Ik hoop toch dat sommige nog te redden zijn, maar zijn die tomaten dan nog wel eetbaar? Ik heb hier nog geen last (denk ik, ik controleer ze elke dag, en ik zie nog geen gekke dingen), alleen de komkommerplanten hebben behoorlijk last van meeldauw, bovenop dus echte meeldauw Ik sproei al een tijdje met melk oplossing, het wordt iets minder maar helemaal weg gaat het niet. Quote
Frans D Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Zit ook echt tegen voor sommigen hier, niet leuk om te horen. Ik weet dat aardappelboeren de grond begassen en vervolgens monsters naar een lab sturen om te zien of de grond alweer geschikt is voor een volgende teelt.De groene manier is gras laten groeien op het betreffende land, inrooien en vervolgens afdekken met doorzichtige luchtdichte folie.Door het broeiproces wat vervolgens volgt wordt de grond "gezuiverd".De folie moet wel een week of 2 á 3 blijven liggen. Ik weet alleen niet zeker of dat ook tegen phytophtera is bedoeld. Indien dit wel het geval is, dan zou de folie manier een goede tip kunnen zijn. Ik heb zelf onlangs wat tomatenplantjes gekregen, maar nog nooit eerder wat met tomaten gedaan.Kunnen jullie eens kijken of dat verder goed gaat (op wellicht de te kleine pot na)?Ik vertrouw het allemaal niet zo meer, met wat ik hier allemaal lees. Zo kreeg ik ze een maand geleden; En zo staan ze er nu bij; Had gelezen op het forum dat ze bij voorkeur droog moeten staan.Dus ik heb ze een plekje gegeven bij mijn passiflora 's onder een grote conifeer (valt dus geen regen op).Ik geef ze verder maar sporadisch water. Quote
Erny Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Die zien er goed uit maar je had ze beter elk een eigen pot van deze grootte kunnen geven. Dat zouden ze elk wat meer ruimte hebben en hoeven ze niet te concurreren voor voeding.Zou wel zo af en toe een scheutje voeding aan je gietwater toevoegen. Het best de pot een tijdje in een emmer/bak water zetten en een uurtje (ofzo) goed laten opnemen zodat de grond goed verzadigd raakt. Ondertussen groeien mijn tomatenplanten in de kas van de buurvrouw met een rotgang! Wauw... wat een planten!! Op de moestuin staan de FruitlentTestTomaten in de open lucht en groeien ook goed. Op mn Tiamo aardappelplanten heb ik volgens mij een Phytophthora aantasting gezien evenals bij een buurvrouw dus ben nu erg benieuwd of het gaat overslaan. Het echte testen kan beginnen. Quote
Frans D Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Tnx Erny, zal dan wat bijvoeden.Was een onverwacht presentje en had nog slechts één grote pot over en ook niet veel plaatsingsruimte. Belangrijkste is dat ze er iig gezond bij staan. Quote
Erny Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Die komen een ander keer wel weer als het weer een tomatenfotomomentje is. Vind het niet nodig om elke week foto's van de planten te maken en te plaatsen. Quote
Itoero Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 M'n coeur d'Albenga doet het goed.Wel nog geen rode.Aan de deze groeit een lange pukkel! Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
pippi Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Itoero, beter gezonde tomaten met rare lange pukkels dan helemaal geen tomaten. Ik ga mijn schimmeltest opnieuw doen. Na ruim twee dagen zag ik in 1 van de zakjes een miniem plukje pluis, en toen ik het zakje opendeed om een foto te kunnen maken vielen de blaadjes tegen elkaar en was het pluis niet meer te vinden. In de andere zakjes is echt geen pluis te bekennen, en nu twijfel ik heel erg van welke plant/plek in de tuin het pluis-resultaat afkomstig is, want dat lijkt niet te kloppen met de verwachtingen. Dus morgen nog een keer aangetaste blaadjes knippen, en dan in afgesloten plastic bakjes, van elke tomatenplant en ook van de aardappelen (die hebben ook al tijden wat vlekjes en plekjes aan de onderste blaadjes), en dan ga ik ze wat duidelijker labelen en elke dag foto's maken. En ik ga zorgen dat de afgeknipte test-blaadjes met niets anders in aanraking komen, na elke plant ook de schaar schoonmaken, want dat pluis uit de eerste test kan in theorie ook van een rotte aardbei gekomen zijn. Ik weet dat het misschien allemaal tevergeefse hoop is, maar de tomaten staan er allemaal nog zo mooi bij, ik ga ze niet rooien voordat ik echt zeker weet dat er een schimmelinfectie op zit en voordat ze verslechteren. Want ook vandaag met flink wat regen zie ik ze niet slechter worden. En uit allerlei verhalen begreep ik dat het verloop van Phytophthora op natte dagen juist heel snel gaat. Ik wil er gewoon niet aan dat al die mooie planten aan het doodgaan zijn. De twee kleine tomatenplanten die ik in de voortuin heb staan (onder een afdak maar op het oosten dus alleen ochtendzon) mankeren gelukkig helemaal niks. Als alles in de achtertuin mis gaat moeten die twee maar gaan zorgen dat ik toch tomaatjes kan oogsten. Zo uit mijn hoofd zijn dat de Estonia yellow cherry van Jill uit de bio-zadenenvelop. Er zitten al wat baby-tomaatjes aan, dus ik heb ook een werkend plan B. Quote
gerbiepiep Geplaatst: 6 juli 2016 Geplaatst: 6 juli 2016 Hier de gevreesde ziekte phytophthora ook al in bijna alle planten. Nu hangen er al tomaten aan, is het een idee om de planten de rest van de bloemen en toppen te verwijderen, dat dit de rest stimuleert om te groeien? Quote
gerbiepiep Geplaatst: 6 juli 2016 Geplaatst: 6 juli 2016 Deze bladeren waren een beetje gehavend door het kei harde regenen een aantal weken geleden, en misschien hier en daar een slak, dus zien er niet zo geweldig uit.Maar dit verschijnsel komt ook voor op de nette bladeren. Quote
Dirk Dijkstra Geplaatst: 6 juli 2016 Geplaatst: 6 juli 2016 Mijn tomaten deden het nu toe heel goed tot ik ineens 2 weken geleden enkele verdorde blaadjes zag aan een van de planten.Die heb ik eraf eraf getrokken. En nu zie ik tot mijn verdriet dat bij bijna alle planten het blad geheel grijs is geworden, het is verdroogd, je kunt het zo versnipperen tussen je vingers. Ik heb 4 soorten tomaten (zelf opgekweekt) in een warme kas en eind juni uitgezet.Ik sta voor een raadsel. Prima grond, de planten zijn goed geworteld en gegroeid. De grond is echt niet te nat en afgelopen jaren hebben de planten het uitstekend gedaan. ik denk aan een soort ziekte maar wat het is?????????????. Ik beschouw de planten inmiddels als verloren!!Ook andere tomatenplanten op het complex waar ik tuinier vertonen grijs blad dus het ziet er niet best uit.Het vreemde is dat ik een aantal minitomaten in potten op mijn balkon heb gezet en die doen het prima.Dus weet iemand misschien wat dit kan zijn?? groet Dirk. Quote
Nadi Geplaatst: 6 juli 2016 Geplaatst: 6 juli 2016 Dus weet iemand misschien wat dit kan zijn?? Als ik je beschrijving zo lees klinkt het als phytophtora. In principe zijn je planten waarschijnlijk besmet door andere planten op het complex met de schimmel of er waren nog sporen aanwezig.Als je een beetje terug leest op dit topic zie je dat je niet de enige bent en er is heel veel informatie te vinden hierover als je het even googled of hier binnen de forum zoekt. Het is gewoon een slecht jaar voor tomaten, lijkt erop alsof phytophtora gewoon onvermijdelijk is... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.