Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hotsauce!

Dat kwam zo, er lag bij de Nazar een zak pepers voor maar 50 cent, dus die kon ik niet laten liggen.

Perfect voor een lekkere saus.

Het waren gewone Cayenne pepers maar dan wel lekker heet, 1/3 rood en 2/3 groen.

Dat heb ik met allerlei uit de keuken laten pruttelen en heb daar nu 4 1/2 potje saus van.

En in de keuken ruikt het nu heerlijk aromatisch.

IMG950164311463775208.JPG

Zal even de ingrediënten intikken en in het Receptentopic plaatsen.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

2 kilo kersen gejamd (met rabarber en citroen).

Op zolder lag nog zo'n ontpittertje en dat ging perfect, 10 minuten werk (

geluid uitzetten en even doorscrollen tot over de helft).

Maar uiteindelijk heb ik zeker 20 pitten uit de pan gevist en er zijn er ook een paar kapot geblenderd. Dus kersenjam met scherpe stukjes

Zo jammer, had ik me zo op verheugd. Kan ik ook niet meer weggeven, ga alvast sparen voor de tandarts

DSCF542460571467635309.JPG

Ik zie op internet wel allerlei methodes om te ontpitten, maar dat moet dan kers voor kers. En een sappan of draaizeef is me teveel gedoe.

En terwijl ik mijn nood hier kom klagen, vind ik een oude draadje met de tip van Thessa om een waszakje te gebruiken als de kersen gaar zijn. Slim

Grove nylon kunststof vitrage kan natuurlijk ook. Het zal zoiets zijn, maar dan een groter model:

DSCF542554341467635311.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Komt me bekend voor speets! Pas nog 3 kilo ontpitte kersen (zo gekocht bij de teler) tot jam verwerkt. Helaas bleken er toch nog pitten in te zitten, ze kwamen bovendrijven toen ik het schuim eraf schepte. Was toen wel blij dat ik geen blender had gebruikt en ik de meeste er nog met de schuimspaan uit kon vissen.

Geplaatst:

Gisteren aardbeienjam en kersen-blauwe bes-frambozenjam gemaakt. Ben helaas een deel van de potjes alweer kwijt aangezien zowel 1 van mijn dochters als een buurvrouw sinsdien op visite zijn geweest

Geplaatst:

Vier kilo kruisbessen gejamd.

Echt heerlijke jam en de moeite waard, maar wat een werk

Je kunt de kontjes en steeltjes eraf halen met een mesje, schaartje of je nagel, maar misschien weet iemand een snellere methode?

Zijn er misschien mensen die het er gewoon aan laten zitten?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Zijn er misschien mensen die het er gewoon aan laten zitten?

Ja ik..ik ga daar niet aan beginnen dat gekont en gesteel..beetje vezels is goed voor de mens

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

O fijn Jet, dan is het hier ook de laatste keer geweest. Dát scheelt een hoop werk

Ziet er misschien niet zo mooi uit om weg te geven, maar dan eten we het gewoon allemaal lekker zelluf op

Geplaatst:

mooi!

hier 8 potjes rode kool/appel/sjalot/gemberkoek geweckt en 2 in de vriezer

(had te weinig klemmetjes...heb er maar wasknijpers opgezet, fingers crossed...)

Geplaatst:

per pot 3 wasknijpers

geintje:

rode kool snijden,

in de pan: 1 sjalot gris met 4 kruidnagels erin, 1 kg rode kool, nootmuskaat slokje wijnazijn, schepje suiker of gembersaus als luxe. 100 g kleine blokjes gemberkoek en 45 min zachtjes koken 2 appels-jonaoid-appelstukjes erbij, nog 5 minuutjes en dan alles roeren

afmaken met PZ

Geplaatst:

ok, de knijpers deden het prima

nz spinazie ingevroren

vandaag verder met de rogge, die moet drogen, aardappels verder oogsten, bessen invriezen (te druk voor jammen...)

Geplaatst:

Hier de afgelopen dagen veel jam/gelei gemaakt van o.a. rode bes, kruisbes en zwarte bes.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Jam in weckpotten gedaan bij gebrek aan jampotjes. Vandaag al twee open

(Schone potten (idem deksels en ringen) tot de rand gevuld met gloeiende jam en meteen ring + deksel + klemmen erop).

Hoe zal ik dat aanpakken? In de weckketel, en hoe lang dan? Of opnieuw in de pan verhitten?

(Invriezen is geen optie).

Geplaatst:

Augurken met dille uit eigen tuin. Eerste keer, op hoop van zegen

Nu nog zien uit te vinden hoe lang het duurt voordat we het kunnen eten.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Geplaatst:

Bij gebrek aan een werkende kookplaat, van de week maar in andermans keuken jam gemaakt van rode bessen, rode kruisbessen en Japanse wijnbessen. Kreeg toen nog een heerlijk potje jam van jostabes, rode bes en wat muntblaadjes!

Geplaatst:

Courgette zoet(zout)zuur:

Met twee courgettes van de ene buurvrouw, met bloemkooltje van de andere buurvrouw en van mijzelf: rode ui, roze ui, oerpreibolletjes'15, knoflook'15, venkelgroen + bloem, pepers, paprika en een paar knoflookbloemtopjes die ik nog had liggen.

Ingemaakt met een mix (voor 5 liter inmaak) uit Hongarije. Moest ik eerst de gebruiksaanwijzing door de google translate halen, in etappes want anders werd het wel een heel raar verhaal.

Mix proefde behoorlijk zoutig dus nog wat azijn toegevoegd, beetje turmeriek/kurkuma voor de kleur en wat extra mosterdkorrels in de pot.

Zijn 6 grote potten vol geworden. Ben benieuwd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...