Jorieke123 Geplaatst: 1 oktober 2016 Geplaatst: 1 oktober 2016 Zo, de Moestuinforumdag oktober 2016 is weer ten einde. Is iedereen alweer veilig thuis? Ik vond het een zeer geslaagde dag, eigenlijk wel lekker zo rustig Veel geruild, veel gekletst, top! Jammer dat Goldfish even weg moest naar de EHBO (nou ja, huisartsenpost) maar ze hebben em snel kunnen lijmen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
loes Geplaatst: 1 oktober 2016 Geplaatst: 1 oktober 2016 yes weer veilig thuis was super gezellig!! Quote
speets Geplaatst: 1 oktober 2016 Geplaatst: 1 oktober 2016 Goeie timing: nu onweert en regent het! Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
henkg Geplaatst: 1 oktober 2016 Geplaatst: 1 oktober 2016 Het was weer een mooie dag. Het weer in Zelhem viel erg mee. Terug naar huis kreeg ik wel een enorme bui om de oren. Een soort wasstraat van ruim 10 km lang. Met hoogstens 70 km/u op de A29 was het nog gokken waar de weg verder ging. En dan kom je thuis: daar geen drup gevallen. Tuin dus nog erg droog, maar autootje is weer helemaal schoon. Iets rustiger dan anders. Was misschien wel een voordeel: makkelijker om met deze en gene te discussiëren / een boom op te zetten / te ouwehoeren, tis maar net hoe je het noemt. Opmerkelijk: Jim (Ciska’s thuiskok) en Stan verorberden elk een halve Habanero, rauw. Zonder een spier te verrekken. Foto’s: Bijna helemaal vergeten om foto's te maken. De paar –en een paar van Geedee- ga je (mits aanwezig) binnenkort zien. Het was weer een mooie dag. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Ciska Geplaatst: 1 oktober 2016 Geplaatst: 1 oktober 2016 Wij ook weer thuis, cavia's meteen uitgepakt en te eten gegeven, plantjes buiten neergezet die moeten even wachten tot morgen voordat ze de grond in mogen..nu geen fut meer gelukkig regent het hier nu....scheelt water geven.. Blijkbaar is er van alles in Drachten gaande geweest toen wij weg waren..(maar liefst 2 branden) "echt meneer agent wij waren het niet " Wij willen iedereen bedanken (in het bijzonder jorieke en Joep en familie...) voor de super gezellige dag en het lekkere eten en al het moois wat ik gekregen heb...super @Henk ik neem de sambal en de peper voor Erny mee samen met de sappan...die gaan binnenkort richting Groningen. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 1 oktober 2016 Geplaatst: 1 oktober 2016 Ben ook al even weer thuis vlees zit in de vriezer, planten zitten nog in de auto even geen puf meer voor komt morgen wel.Nu bank hangen.Bedankt allemaal weer het was gezellig, weer lekker gegeten en geruild.Anna kan ik volgende keer ook brood bij je bestellen? Henk ik heb ook nog wat foto's gemaakt ik moet ze alleen nog bekijken. Quote
geedee Geplaatst: 1 oktober 2016 Geplaatst: 1 oktober 2016 Twee omleidingen en dus vertraging van 3 kwartier en n onweersbui later, zijn wij ook veilig thuis aanbeland.....geen auto pech gehad dit keer We waren om half negen thuis. Ben MOE dus alles zit nog in de auto en overnacht er ook. We hebben mooi met iedereen lekker kunnen kletsen en nog leuke plantjes weer mee teruggenomen. t was GEZELLIG! J&J en pa en ma, bedankt weer voor de goede zorgen. Tot de volgende keer Quote
Nasuada Geplaatst: 1 oktober 2016 Geplaatst: 1 oktober 2016 Was weer erg gezellig. En ook weer erg leuke ruilingen gedaan.# loes...tjonge je kattespeeltjes was een groot succes. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Stan Geplaatst: 1 oktober 2016 Geplaatst: 1 oktober 2016 Was zeker weer een leuke dag. Zelf ben ik net thuis van weer een ander feestje en zo komen de spullen idd morgen wel weer. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Kibas Geplaatst: 2 oktober 2016 Geplaatst: 2 oktober 2016 Wij zijn ook weer goed thuis gekomen. En ook ik was moe. En ben het nog steeds, ik ben erg moe en hangerig vandaag. Ik heb zoals gewoonlijk toch weer veel te veel gestaan en gelopen en was dus te snel moe. Het is ook zo verleidelijk.... Ik vond het heel gezellig en misschien inderdaad doordat er minder mensen waren heb ik meer gezellig geklets etc. Ik heb de moeheid er dan ook heel graag voor over. Op naar een volgende keer! Iedereen bedankt voor alle mooie spullen, ik ben er heel erg blij mee en voel me enorm verwend. Quote
Wortel Geplaatst: 2 oktober 2016 Geplaatst: 2 oktober 2016 Ik ben ook weer thuis, moe maar voldaan. Was heel gezellig en fijn om nu een aantal gezichten bij de namen te kennen.Iedereen hartstikke bedankt voor de gezelligheid en de leuke spulletjes.Heb het meeste vandaag net voor de buien kunnen planten Voor herhaling vatbaar en tot het voorjaar! Quote
Goldfish Geplaatst: 2 oktober 2016 Geplaatst: 2 oktober 2016 Vanmiddag om 1230 u ook weer terug van een MTFD XXL voor mij. Naast een noodzakelijk uitstapje zaterdag naar de HAP Doetichem (Ciska & Jim nogmaals bedankt voor de lift) en een overnachting bij Prettig Gestoord en een ongepland tweede bezoek aan Jorieke op de terugweg (ik had een tas laten liggen) ben ik een ervaring rijker terug in Gouda. Ik doe er alles aan om er in het voorjaar weer er bij te zijn! Goldfish Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 3 oktober 2016 Zo, gisteren even lekker opgeruimd, gedweild, alles weer netjes! Balans opgemaakt op gebied van bordjes en bekertjes, en er hoeft de volgende keer NIETS te worden aangevuld. Je mag zelfs niets meenemen aan servetten of bordjes of vorken etc. En voor op de ruil/zadentafel wil ik alleen zaken die plantbaar of eetbaar zijn (al dan niet door varkens), want ik heb nu o.a. een plastic klokje, gebruikte glazen potten, en nog zo wat andere zaken om weg te gooien Je mag ruilen wat je wil, maar ga er niet van uit dat iemand het wel meeneemt als je het op de ruil/zadentafel zet. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 3 oktober 2016 Geplaatst: 3 oktober 2016 Ja mama Bedankt allemaal voor de ruils en de gezelligheid! Toch weer anders met zo'n klein clubje De stoomcursus snoeien van Yuras vond ik ook erg nuttig! Enne, Stan, er wordt hier al driftig koffieprut verzameld Anna kan ik volgende keer ook brood bij je bestellen? Ik zal eens nadenken of en hoe ik dat planningstechnisch gezien kan doen Een zelfgebakken brood zonder houdbaarheidstroep erin kan je maar een dag of 2 dagen goed (=niet droog en taai) houden. Ik vries daarom alles meteen in. Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 oktober 2016 Geplaatst: 3 oktober 2016 Leuk te lezen allemaal!Waarom koffieprut Anna, voor bij pepers of voor bij paddenstoelen ( twee zaken die ik met Stan in verband breng ) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Anna3 Geplaatst: 3 oktober 2016 Geplaatst: 3 oktober 2016 Voor de kweek van roze oesterzwammen, een project van Peter waarover Stan al zei dat het huis binnenkort vol bakken staat. Kan Peter eindelijk niet meer klagen over mijn bakken met planten Quote
weknow Geplaatst: 3 oktober 2016 Geplaatst: 3 oktober 2016 Voelt toch wel wat dubbel om niet geweest te zijn, zeker met al die enthousiaste reacties en indrukken die ik hier lees. Heb zaterdag aan jullie gedacht en toch mijn dag goed proberen te besteden o.a. met snoeien van kruisbessen en oogsten van de eerste keer een echte opbrengst van de Issai-kiwibessen. Alle zachtere en donkergroene vruchtjes geplukt en kwam aan een vergiet 3/4 vol....schat 700 a 800 gram. Ik denk dat de helft er nog aan hangt nu om verder te rijpen. Het gaf een heel rijk en voldaan gevoel om zo een hoeveelheid bijzondere vruchtjes, die je eigenlijk nergens kunt kopen, te bezitten...lekkere portie van opgepeuzeld en de rest meteen schoongemaakt en ingevroren want ze bewaren niet zo goed. Misschien volgend najaar een portie meenemen om te laten proeven... @ Anna3. Herken het bewaarprobleem van zelfgebakken brood. Hier lukt het om het nog een 3e dag lekker en smakelijk te houden door het brood, zo veel mogelijk aan het stuk, te bewaren in een dichtgevouwen katoenen of linnen zak op een koele plaats (kelder of zo)...waardoor het minder indroogt en vers blijft smaken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Goldfish Geplaatst: 3 oktober 2016 Geplaatst: 3 oktober 2016 @Weknow, Kiwibessen zijn de afgelopen drie jaar als seizoensproduct afwisselend te koop geweest rond deze tijd bij o.a. AH, Hoogvliet, Lidl en ik geloof ook de Aldi. Meestal eenmalig, wellicht wegens tegenvallende omzet. Gaat dan om Ned/Belgische teelt, rassen die ik heb gezien (en geproefd) zijn mogelijk Jumbo, Issai en Weima. Issai is een instapmodel qua smaak, wacht maar tot dat de andere kiwibessen of de Siberische kiwibessen gaan produceren... is vaak net even meer aromatisch, complex of zoet (tot 25% Brix ). groetVincent Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 3 oktober 2016 Geplaatst: 3 oktober 2016 Anna kan ik volgende keer ook brood bij je bestellen? Ik zal eens nadenken of en hoe ik dat planning technisch gezien kan doen Een zelfgebakken brood zonder houdbaarheidstroep erin kan je maar een dag of 2 dagen goed (=niet droog en taai) houden. Misschien thuis afbakken???? Hier ook al koffieprut aan het sparen er gaat alleen best veel in een emmertje @Jorieke of iedereen neemt zijn niet plant/zaaibare dingen weer netjes mee naar huis?Ik heb in ieder geval de boekjes die ik had meegebracht weer mee terug genomen aangezien niemand ze wou. Quote
Ciska Geplaatst: 3 oktober 2016 Geplaatst: 3 oktober 2016 Iksnapputnogsteedsnie Ik spaar koffieprut in een emmertje en daar doe ik de inhoud van dat zakje bij in? Maare...dan is de koffieprut toch al lang beschimmeld met andere schimmels dan de roze oesterzwam? Het zakje koffieprut van Stan is nog niet eens wit, laat staan roze??..... Quote
Stan Geplaatst: 3 oktober 2016 Geplaatst: 3 oktober 2016 Dat had ik gezegt. Koffieprut zo bewaren dat het niet gaat schimmelen lol. Je kan het drogen en dan is het schimmel vrij. Maar ik had ook gezegt dat je eerst koffie prut doet. Dan broed en weer koffie prut. En dat je dat later kan aanvullen. Je kan het schoon genoeg houden door het in de magnetron te doen voor-gebruik of tussen door als je veel prut zou gaan verwerken. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Ciska Geplaatst: 4 oktober 2016 Geplaatst: 4 oktober 2016 AH! Er gaat een lichtje branden....begin het langzaamaan te snappen thnx Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 4 oktober 2016 Mooi nieuw topic aanmaken met foto's en hoe je het aanpakt Ciska? (en Peter, enz...) Edit: hier is er al 1: oesterzwammen-op-koffiedik-kweken-t15625.html Post daar vooral je foto's en bevindingen! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.