Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #4

Featured Replies

Geplaatst:

Bij het nawecken van 1 van mijn potten komkommers-op-zuur is gewoon de bodem eruit gebarsten!! Al dat werk voor niks!! En waarom ook? Er lag een doekje op de bodem, er was niks aan het ratelen, niet eens een knal! Ik zag ineens wat komkommerschijfjes drijven op een plek waar ik dat niet verwachtte, ligt gewoon de hele bodem van die pot eruit :( 

Geplaatst:

@Liekie Wat naar, hoop dat de andere wel heel bleven 💐

Geplaatst:

ja dat wel! De andere/grootste pot is nog heel. Scherven brengen geluk...?

Geplaatst:

Ik weet eigenlijk niet wat een spiegelpot is..? Het was zo'n pot waar gekookte bietjes in zitten in de winkel. De andere grotere pot waar ooit mandarijntjes in zaten (ik ben nogal van het hergebruik) is goed gelukt (ik maakte alleen deze 2 potten van 1 kilo snackkomkommertjes). Dekseltje ook mooi in een deukje naar binnen getrokken. Op precies dezelfde manier behandeld. Misschien zat er al een barstje in.

Geplaatst:

Scherven van een spiegel brengen toch geluk?
Dus van een spiegel-pot ook[emoji38]

Ik doe ook aan hergebruik van potten, die ene keer dat ik tot nu toe jam heb gemaakt (5 potjes). Maar ik heb ook al andere potten bewaard.

Geplaatst:

In de perenboom zat een spinsel ? Toen ik eraan kwam, vielen er oranje larven uit.

Inderdaad fruit motten worden dat.( ben effe de juiste naam kwijt)

Helemaal vergeten in het voorjaar feromoonvallen op te hangen.

Actie staat nu al in de kalender voor volgend jaar.

Geplaatst:

Een kleine klaag… de nieuwe ramen passen niet! 2 ramen en 1 hor. En 2 ramen kapot gemaakt.
Een raam wordt wel sneller geleverd dan een raam met kozijn, dus dat scheelt dan wel weer. Ik zoek ook maar naar lichtpuntjes [emoji14]

En ik ben sinds 3 u vannacht wakker. Ook niet even leuk. Heb wel het internet uit kunnen lezen. Hoef ik dat voorlopig niet meer te doen.

Geplaatst:

@Mellie je zit wel in de hoek waar de klappen vallen zeg. Hoop op een snel herstel van de ramen. Nou ja... inderdaad t internet uitgelezen is ook wel eens fijn 😉

Geplaatst:

De mussen eten mijn bietjes op. En ze waren nog zo klein! Nu gaas over gespannen, dat zal de rakkers leren. 

Geplaatst:

Gaatjes in de groene paprika's, sakken of rupsjes. Meteen maar geoogst om ze in de avond maaltijd te verwerken.

Geplaatst:

Had 20 kg tomaten om te wecken besteld (Belgische kweker) om te wecken. Die zijn opgehaald door een bekende, maar de kwaliteit was niet best. De verkoper had al wat meer meegegeven aan de bekende, maar eenmaal opgehaald en thuis heb ik meer dan de helft weg moeten gooien. Rot (phythophthora), schimmel en gewoon bah. Zo zonde! Afgelopen jaar had ik dat niet, dus hoop dat het een volgende keer weer gewoon goed is.

Maar verder niets te klagen gelukkig.

Geplaatst:

phythophthora, van een kweker ?  Als het in de tomaten zit, was het normaal ook al zichtbaar op de struiken, ik zou niet verwachten dat zo'n tomaten verkocht worden, dus je hebt wel een reden om te klagen. Andere schimmel omwege van barsten ? daar  kan ik me wel iets van voorstellen bij buitenteelt nu, die tomaten zijn dan maar heel kort houdbaar.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Onkruid, onkruid en nog eens onkruid. Sinds de droge periode eind juni eindigde blijft het maar opkomen. Weghalen en een kleine week later staat dezelfde rommel (knopkruid, vingergras en zomerpostelein) er gewoon weer vrolijk opnieuw. Het kiemt als een gek en dat gaat helaas nog wel een tijd door met het huidige moessonweer...

Ook de eerste tomatenplant al moeten rooien vanwege phythophthora.

Geplaatst:
4 hours ago, redzebra said:

phythophthora, van een kweker ?  Als het in de tomaten zit, was het normaal ook al zichtbaar op de struiken, ik zou niet verwachten dat zo'n tomaten verkocht worden, dus je hebt wel een reden om te klagen. Andere schimmel omwege van barsten ? daar  kan ik me wel iets van voorstellen bij buitenteelt nu, die tomaten zijn dan maar heel kort houdbaar.

Nee, geen barsten, maar wel die typische phythophthoraplekken op de tomaten. En schimmel bij die plekken. Zelf teel ik mijn tomaten ook deels buiten, maar die zijn langer houdbaar en hebben dit niet.

Geplaatst:

Drink ik meestal Nespresso, ik gebruik het kleine apparaat al lang, nadat de Senseo het begeven had. Beide zijn een aardig alternatief, maar er gaat niks boven echte, geurende, vers gemalen koffie. Nu is zo'n automaat die koffiebonen maalt en er vervolgens koffie van maakt, voor mij niet weggelegd. :-€

Bij de kringloop kwam ik een schattig, klein koffiezetapparaat tegen. Voor een zacht prijsje uiteraard. Nikki had nog een retro koffiemolen in huis, die mocht ik bij mij aan de wand hangen om de bonen te gaan malen. Nu nog echte koffiebonen kopen en op naar het eerste geurende bakje leut.

k1.jpg

Maar...

Het is een goedkope retro koffiemolen, ziet er leuk uit maar doet bijna niks! Nikki had het gekregen van iemand die in de zorg werkt, en die had het geloof ik in het kerstpakket.

Na een kwartier draaien, afwisselend met links en rechts, een heel klein bodempje koffie, niet genoeg voor 1 kopje. De slinger eraf gedraaid, op het asje de schroefboor aangesloten, en voorzichtig draaien, eerst langzaam, dan wat sneller. Nu, na een kwartier volhouden genoeg gemalen koffie voor één kopje. Dat schoot dus ook niet op. Daarna heb ik bonen in de blender geprobeerd te malen, en ook nog met de staafmixer, maar tevergeefs.

Mijn klaag: waarom zo'n leuk apparaatje op de markt gooien voor de sier? Toen ik de bonen er weer uit wilde halen, dacht ik handig te zijn en het reservoir los te halen. O ja, dan vallen de bonen er dus onderuit, door de hele keuken tot onder de koelkast (waar naast enkele bonen, het schroefje van de zwengel ook nog ligt).

Nu dus op zoek naar een elektrische koffiemolen, óf gemalen koffie gebruiken.

Geplaatst:

Gister mijn mooie jonge slaatjes verspeend. Omdat ze code geel en hagel voorspelden, heb ik ze vannacht in de schuur gezet.

Tot mijn verbazing waren er vanmorgen een heel stel onthoofd!

Dus slakkenkorrels erbij... tot ik bedacht dat de schuurmuizen dat hebben gedaan. Gemeen :-(

DSCF0138.thumb.JPG.bfead8253604c3991c1de486c3b25ac9.JPG

Edit: dat overkomt me niet weer:

DSCF0139.thumb.JPG.caca455ab218f0fb4cdeec3f0faa4d5a.JPG

aangepast door speets
Oplossing toegevoegd.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
5 uren geleden, HuubvG zei:

Nu is zo'n automaat die koffiebonen maalt en er vervolgens koffie van maakt, voor mij niet weggelegd. :-€

Mijn lief en ik hebben daar afgelopen weekend nog gebruik van gemaakt. De longhi apparaat. De automaat op het werk doet het beter.

Doe mij maar de koffie die wij zelf zetten. Geen zelfgemalen bonen weliswaar, maar gewoon handgezette koffie, goed heet (waterkoker +regular koffie van de jumbo+ een paar keer opgieten = een heerlijk bakje 😀) Ik heb een koffiemaler, maar zie de meerwaarde niet voor koffie. Wel voor peperpoeder enzo.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

@woldistel, het koffieapparaatje gebruikte ik ook met gemalen koffie. Toen Nikki met de koffiemolen aankwam, heb ik bonen gekocht. Ik ga niet voor dit zakje bonen een apparaat erbij kopen, of het moet al een koopje bij de kringloop worden. Ik proef het verschil wel met vers gemalen koffiebonen, dat denk ik althans, maar dat is lang niet zo groot als het verschil tussen echte koffie en Senseo, Nespresso en oploskoffie - in één adem met de laatste twee genoemd.

Ik heb ook een warmwaterketel, thermoskan, koffiefilter en filterzakjes in huis. De kunst van koffiezetten versta ik ook; kokend heet water de eerste keer opgieten tot de koffie net onder staat. Dan even wachten, schoteltje erop. Na 20 a 30 seconden de tweede keer opgieten, en dat, afhankelijk van het aantal kopjes, nog een (paar) keer doen. Binnen een half uur de koffie opdrinken.

Geplaatst:

Senseo vind ik echt niks. Nespresso zou ik niet weten en oploskoffie wordt nooit lekker.

En inderdaad, zoals jij de laatste alinea doet, doen wij het hier ook 😄

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
@woldistel, het koffieapparaatje gebruikte ik ook met gemalen koffie. Toen Nikki met de koffiemolen aankwam, heb ik bonen gekocht. Ik ga niet voor dit zakje bonen een apparaat erbij kopen, of het moet al een koopje bij de kringloop worden. Ik proef het verschil wel met vers gemalen koffiebonen, dat denk ik althans, maar dat is lang niet zo groot als het verschil tussen echte koffie en Senseo, Nespresso en oploskoffie - in één adem met de laatste twee genoemd.

Ik heb ook een warmwaterketel, thermoskan, koffiefilter en filterzakjes in huis. De kunst van koffiezetten versta ik ook; kokend heet water de eerste keer opgieten tot de koffie net onder staat. Dan even wachten, schoteltje erop. Na 20 a 30 seconden de tweede keer opgieten, en dat, afhankelijk van het aantal kopjes, nog een (paar) keer doen. Binnen een half uur de koffie opdrinken.
Ik heb een cooker. Koffiezetten is nog nooit zo makkelijk geweest. Thermoskan met filter en koffie onder de kraan. Eerst een beetje, daarna her grote filter vol. Klaar is Klara. Geen dure apparatuur die gevuld, geleegd of gespoeld moet worden iedere keer als ik koffie wil. En senseo of nespresso vind ik veel minder lekker.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Vergeet vooral niet de thermoskan voor te verwarmen met kokend water.

Geplaatst:

Zoveel slakken... ze vreten zelf de bonen op..😪

Geplaatst:

Ik zet tegenwoordig koffie met een vietnamese phin. 
Met zomers weer vietnamese ijskoffie met gecondenseerde melk en ijs maar momenteel is er weinig zomers weer dus het is weer een gewoon hollands bakkie. Komt net wat minder precies dan met een filter opgieten en makkelijker schoonmaken dan een French Press
image.thumb.webp.883dd7d561c7f637f2ed1f516631b09e.webp

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.