Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #4

Featured Replies

Geplaatst:

Ik had ze al eerder zien lopen, maar nu zaten ze ook onder in kleine potjes met aardbeiplantjes, PISSEBEDDEN. Naast de kleine wit-grijze naaktslakjes (of zijn dat emelten) en zelfs een soort van 1000-pootje. Dus forum gegoogled en oei, oei ze vreten al je aardbeien op. En ik heb al die jaren eigenlijk nooit een oogst gehad, dus ik wil nu wel eens een rijp geoogst aardbeitje.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Pollen en aanverwanten.

Zo langzamerhand heb ik er genoeg van. Het schijnt een bijzonder conifeerpollenjaar te zijn.

Ze hebben er veel zin in en de weersomstandigheden in april waren ook positief.

Ergens gelezen, vorige vorgie week.

https://www.wetter.de/cms/invasion-der-pollen-alles-ist-voll-gelbem-staub-4157356.html

Nou ik kan het beamen.

Mijn huis, hof en kas zien er al weken uit als een building-site. Stoffig is een understatement.

Je blijft poetsen en vegen. Voordeel is, dat ik de kas niet hoef te kalken ......

Dit zijn de coniferen van de achterbuur- buurman, die om zijn 10x10 meter tuin/hofje staan.

Die lichte punten zijn de pollen die nog de buurt in moeten waaien.

IMG092743281526142788.JPG

IMG092665451526119667.JPG

Afgezien van de pollen, veroorzaken die grote dingen voortdurend 'afval'

Je zou denken, waarom haalt hij die dingen niet weg ?

Wij denken dat het zijn hobby is, want:

Zomer en winter, herfst of lente: minstens drie keer per dag horen we hem bezig met de bladblazer !!!

Zijn hof is waarschijnlijk altijd schoon....

Geplaatst:

Balen!!!!!!!

Had iemand toegezegd om mijn rek met 28 Bato-bakken over te nemen, heeft die mens me een paar weken aan het lijntje gehouden en dan moet hij ze ineens niet meer hebben op een moment dat het feitelijk te laat is om ze via 2de hands te kunnen verkopen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Hé bah, Willy, wat ergerlijk. Zijn er hier op het MF geen mensen die ze willen overnemen? (ik ben al voorzien helaas)

It ain't what you do, it's the way that you do it

Geplaatst:
Voordeel is, dat ik de kas niet hoef te kalken ......

Zo heb ik nog steeds het glas in de kas nog niet schoongemaakt, dus er zit nog flink wat groene aanslag dat het zonlicht lekker filtert. Scheelt toch een boel werk.

Oh wacht dit is het klaagtopic.

Geplaatst:
Ik had ze al eerder zien lopen, maar nu zaten ze ook onder in kleine potjes met aardbeiplantjes, PISSEBEDDEN. Naast de kleine wit-grijze naaktslakjes (of zijn dat emelten) en zelfs een soort van 1000-pootje. Dus forum gegoogled en oei, oei ze vreten al je aardbeien op. En ik heb al die jaren eigenlijk nooit een oogst gehad, dus ik wil nu wel eens een rijp geoogst aardbeitje.

Nee joh, pissebedden gaan pas aardbeien eten als slakken er happen uit hebben genomen. Het zijn opruimers. En die duizendpoten zijn ook niet schadelijk, die vreten weer slakkeneitjes en jonge slakken (en regenwormen, maar die kunnen gelukkig harder rennen dan slakken ). Emelten zien er uit als grijze rupsen, dus wat je verder ziet zijn waarschijnlijk inderdaad babyslakken. Ik zou die plantjes lekker in de volle grond zetten.

Geplaatst:
Voordeel is, dat ik de kas niet hoef te kalken ......

Zo heb ik nog steeds het glas in de kas nog niet schoongemaakt, dus er zit nog flink wat groene aanslag dat het zonlicht lekker filtert. Scheelt toch een boel werk.

Oh wacht dit is het klaagtopic.

Groen en witte aanslag. Ik ben dus niet de enige;-). Ook beginnnen de brandnetels al hoog te groeien. Maar dit jaar nieuw zijn die lange stelen met kleurige bloemen die ik hier ook aan de waterkant zie. Ik ben de naam kwijt die komen boven de tafel uit en zijn minstens zo hoog als de potten die op de tafel staan.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
Hé bah, Willy, wat ergerlijk. Zijn er hier op het MF geen mensen die ze willen overnemen? (ik ben al voorzien helaas)

Was wel iemand van dit forum hoor.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

)€&@(;!!??/:€&@$£¥##!!!

Dit kan er ook nog bij.

Kuddes aspergekevers. De asperges staan al zeker 8 jaar het prima te doen. Nooit geen problemen.

En nu dit. Zag in een oud draadje dat iemand (Nynke) er de brui aan gegeven had.

Nou, dat begrijp ik volkomen.

Ik praat dat hele tuingedoe voor mezelf mooi, met het is een hobby, die als je geluk hebt, ook nog iets opbrengt.

Maar intussen is mijn optimisme opgevreten door die hele verdomde dierentuin die ik blijkbaar aan het instand houden ben.

Ik ga eerst eens op vakantie, en misschien ben ik daarna weer in staat en bereid , met plezier , te moestuinieren.

Geplaatst:

Ik moet nog een stukje tuin bewerken, spitten. Daar moeten nog bonen komen en de komkommers. Maar de grond is kei en keihard. Ik heb het voor vandaag opgegeven. Morgen een nieuwe poging. Al is het maar een stukje.

Geplaatst:

Willy, ik heb je een pb verzonden. Hopelijk komt deze aan. Let me know.

Geplaatst:

SLAKKEN!!!!. Om gek van te worden. Overal zit het volgende met slakken. Waar ik de afgelopen 2 jaar redelijk gespaard ben gebleven van slakken is het dit jaar een invasie. Zojuist alleen al een kleine 50 stuks geraapt die ik vanaf het middenpad zag liggen. Dat waren alleen diegene die ik open en blootgesteld zag liggen, wil eigenlijk niet weten wat er nog allemaal onder de plantjes zit alhoewel dat wel in te schatten is als ik de vraat aan bijna alle planten zie. Vermoed dat de 3 slakkenvallen die ik vanavond gezet heb morgen al helemaal vol zitten.

Geplaatst:

Ik klaag niet graag over de natuur maar..

En MIEREN!

Ik ga niet eens proberen ze te bestrijden.. het lijkt dit jaar wel een explosie.. ze zitten nog net niet binnen zover ik weet, maar verder is ALLES aan 't krioelen van mieren. Ik hoef me niet meer af te vragen waarom het gras nergens meer fatsoenlijk groeit.

Maar ik kan dit jaar dan ook niet klagen dat ze toevallig hun bladluizenfarms juist op het onkruid hebben gezet dat ik heb laten staan, in plaats van het appelboompje etc.

Volgend jaar maar goudbloemzaadjes kopen.

Geplaatst:

Warmteuitslag ...

Ik word he-le-maal gek van de jeuk, zit onder de bultjes. En op de plekken waar geen warmtebultjes ziiten, ben ik lekgestoken door die pokkemuggen

Geplaatst:

Hier ook muggenbulten en de muggen zijn ook groter dan andere jaren.

Geplaatst:

Na ein-de-lijk dit jaar dan gestart te zijn met de Moestuin, kregen we vandaag dan even wat neerslag in de vorm van een kwartier durende hagelbui en harde regen. Hagel zo groot als forse knikkers. In bijna veertig minuten 38 mm neerslag.

Het laat zich raden maar bijna alles in de moestuin ligt plat.

Ik hoop dat er nog wat hersteld maar vrees het ergste.2018053116265182991527797855.jpg2018053116270923541527797819.jpg2018053116250972141527797786.jpg

It ain't what you do, it's the way that you do it

Geplaatst:
  • Auteur

Wow... das niet zo mooi... Goed te zien uit welke richting de wind kwam zeg...

Nu begin ik me ook wat zorgen te maken om mijn tuin... morgen zal ik het zien.

Geplaatst:

ai, wat jammer! je hebt best kans dat eea weer goed komt; je kunt evt voorzichtig wat planten steunen met stokjes

(wij leggen voor de kwetsbare plantjes (aardbei, zaailingen, kleine courgette) een groot kas-binnendoek of vliesdoek op ronde stukken draadgaas als er zoiets voorspeld wordt, meestal voor niks maar ja)

Geplaatst:

de RobO is boos en wel hierom:

linkje 1

3 miljard investeren om 5 miljard te verdienen...onze kostbare energie omzetten in gebakken luchtmunten?!?

linkje 2

Geplaatst:
Ik klaag niet graag over de natuur maar..

En MIEREN!

Ik ga niet eens proberen ze te bestrijden.. het lijkt dit jaar wel een explosie.. ze zitten nog net niet binnen zover ik weet, maar verder is ALLES aan 't krioelen van mieren. Ik hoef me niet meer af te vragen waarom het gras nergens meer fatsoenlijk groeit.

Maar ik kan dit jaar dan ook niet klagen dat ze toevallig hun bladluizenfarms juist op het onkruid hebben gezet dat ik heb laten staan, in plaats van het appelboompje etc.

Volgend jaar maar goudbloemzaadjes kopen.

Ik heb goudsbloemen te over in de tuin, net zoals vorig jaar, maar mieren ook. Het lijken er wel steeds meer te worden. Niet alleen de gewone mieren, maar ook de bosmieren en rode mieren hebben de weg naar mijn tuin gevonden. De bosmieren hoop ik te kunnen weghouden door mijn hele tuin netter en opgeruimder te houden. Dit is een project voor komende winter. En de andere mieren, tsja, geen idee. De luizenfarms van de mieren plet ik tussen mijn vingers (bah), hopelijk werkt dat afdoende en zoeken ze in de toekomst een ander grondstuk uit. Dat goudsbloemen helpen tegen mieren is denk ik een fabel, ik merk er in ieder geval niets van helaas.

Geplaatst:

mieren kan men bestrijden , door een beetje kaneel in de ingang van een mierenhol te strooien.

Dit uiteraard alleen op plaatsen waar mieren overlast geven .Mieren dienen tenslotte tot voedsel van veel vogels .

Geplaatst:

De kaneeltip heb ik al geprobeerd, maar helaas, werkt ook niet. In ieder geval bedankt, elk idee is welkom.

Geplaatst:

Ging vandaag versneld naar de orthopeed in de hoop er een MRI-scan los te peuteren om de oorsprong van die irritante onvoorspelbare pijn nu echt te lokaliseren, zit ik een paar uur later vast aan weer 4 weken gips aan m'n been Gelukkig heb ik gisteren van alles uitgeplant in de kas en daarbuiten. Het wordt weer eens een poosje toekijken en hopelijk nog wat instructies geven in plaats van zelf in de tuin rommelen

Geplaatst:

Ik zag mezelf ook geen hoeveelheid kaneel voor 2000m2 aanschaffen, maar zal de Goudsbloemen ook maar laten - merci voor de tip! Boerenwormkruid (nog niet in bloei en jeetje wat groeit dat goed met een dennenaalden mulch laag!) lijkt wat mier soorten weg te houden maar er zitten wat rode mieren gewoon boven op die het een prima plant vinden.

We gaan het zien wat het geeft, mijn plan is nu dat ik niks doe en de diversiteit in de tuin verhogen blijf.

Maar nu weer even klagen:

p9 potjes op vensterbank zetten buiten.. en dan niet nadenken en raam open maken vanuit binnen. WOOSH, alles verloren.

Ineens bijna-allergisch reageren op muggesteken terwijl het voorheen niks voorstelde.

Konijnen die nu bijna alle lupines hebben opgegeten ..maar gelukkig groeit dat spul makkelijk.

Geplaatst:

Ik krijg neigingen tot leedvermaak...

Even een klaagje naar Flup toe: tweemaal mieren in de kas/tuin gehad, tweemaal met een beetje kaneel gestrooid, tweemaal geen last meer van mieren gehad. Dus, helpt kaneel nu wel of niet? Soms wel soms niet zeker?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.