Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Teeltwedstrijd 2017: tomaat Noire de Crimée


Jorg

Aanbevolen berichten

Ik zie in de lijst met deelnemers eigenlijk maar één deelnemer die alleen buiten meedoet. Dat betekent toch dat alle anderen een kas hebben en de jonge planten waarschijnlijk langer "binnen" houden?

Normaal gesproken zaai ik laatste week van februari of eerste week van maart voor.

In mijn koude bak tegen het huisje (pal zuid) zet ik de plantjes meestal al half april buiten en met een beetje pech, of mazzel afhankelijk van het weer daarna, moet het deksel er dan omstreeks half mei op z'n laatst alweer af anders stoten ze hun hoofd.

Loop ik zo een beetje in de pas als ik meedoe??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook geen kas o.i.d. op het moment en mijn tomaat komt na ijsheiligen waarschijnlijk ook gewoon buiten te staan. (Na binnenshuis opkweken.)

 

Tenzij ik tegen die tijd een kas oid heb (het kan zomaar zijn dat iemand met iets komt aanwaaien), maar dan zal ik het hier netjes melden.

hartelijke groet,

Marloes

 

- De Tasttuin - moestuinieren op de tast -

Link naar reactie
Delen op andere sites

"... ..." Loop ik zo een beetje in de pas als ik meedoe??

Zie ook het antwoord van Erny. Je moet wel het geluk hebben dat in je platte bak de vorst niet toeslaat. Ze staan er natuurlijk vast in de grond dus afharden en naar binnen halen bij vorst zal wel niet lukken. Een beetje later beginnen met alles, óf een paar exemplaren binnen houden voor als je experiment in de bak gaat mislukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gesproken zaai ik laatste week van februari of eerste week van maart voor.

In mijn koude bak tegen het huisje (pal zuid) zet ik de plantjes meestal al half april buiten en met een beetje pech, of mazzel afhankelijk van het weer daarna, moet het deksel er dan omstreeks half mei op z'n laatst alweer af anders stoten ze hun hoofd.

 

Ik zou zeggen zaai dit jaar eens de helft wanneer je het normaal doet en andere helft een maand later ,alle soorten in elke zaaironde .

Als je zelfde resultaat heb dan hier vorig jaar zult je waarschijnlijk in 2018 enkel nog laatste zaaidatum gebruiken.

 

Vorig jaar heb ik gezaaid op 21/2 rond 1/4 zijn de planten naar de serre gegaan in nog een extra koude bak op 1m20 hoogte (voor verbouwingswerken).

Mijn broer heeft gezaaid rond einde maart . We hadden beiden Taxi gezaaid en een plant van mij is naar daar gegaan als zijn planten naar de serre gingen (had hij ook iets vroeger tomaten ) . Resultaat ja hij had ietsje vroeger al enkele tomaten maar de plant die van mij kwam bleef opmerkelijk kleiner dan allen die hij zelf had gezaaid en bracht ook redelijk veel minder op door het jaar . Met zelfde behandeling in de serre.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie in de lijst met deelnemers eigenlijk maar één deelnemer die alleen buiten meedoet. Dat betekent toch dat alle anderen een kas hebben en de jonge planten waarschijnlijk langer "binnen" houden?

Normaal gesproken zaai ik laatste week van februari of eerste week van maart voor.

In mijn koude bak tegen het huisje (pal zuid) zet ik de plantjes meestal al half april buiten en met een beetje pech, of mazzel afhankelijk van het weer daarna, moet het deksel er dan omstreeks half mei op z'n laatst alweer af anders stoten ze hun hoofd.

Loop ik zo een beetje in de pas als ik meedoe??

 

Ik heb mij voor binnen en buiten aangemeld. Weet nog niet in welke categorie ik mee ga doen, dus dan maar zo. Heb nu een aantal soorten die robuust zijn en ook voor de buitenteelt geschikt zijn. Noire de Crimée / Black Krim is niet zo'n soort bij mijn weten, vandaar dat ik twijfel. Ook omdat ik mijn kas al voor andere tomatensoorten had gereserveerd. Heb vorig jaar al mijn tomatenplanten aan phytophthora verloren, dat wil ik nu niet nog een keer.

Tomatenzaaien doe ik vanaf half maart. Vorig jaar heb ik dat begin maart gedaan, maar gezien het vochtige voorjaar heb ik liever de tomaten iets langer in huis voordat ik ze buiten zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn nog mensen die zich wel in het topic aangemeld hebben, maar niet per PB. Dit geldt niet als aanmelding! Wil je meedoen, stuur me dan een PB met je adres. Geef ook per PB door of je binnen, buiten of beide gaat telen. Daarop krijg je van mij de betaalinstructies. Na het betalen volgt het plaatsen op de lijst in #2 en of je binnen (in een kas/serre) of buiten gaat telen.

 

Er zijn ook deelnemers die zich wel per PB gemeld hebben en mijn banknummer ontvangen hebben, maar die nog niet betaald hebben. Vergeten? Doe het alsnog en doe mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het dinsdag overgemaakt en sta nog niet op de lijst. Het bedrag is nog niet binnen denk ik?

Dankjewel dat je me herinnert. Ik heb je naam wel op de lijst van betaalde deelnemers staan, maar ondanks poging tot zorgvuldigheid toch nog niet bijgeschreven. Nu wel gedaan inmiddels.

 

Waaslander had ik Maaslander van gemaakt...

 

Meestal staan overschrijvingen wel na 1 a 2 werkdagen bijgeschreven. Ik ga ervan uit dat deelnemers het ook kunnen vergeten over te maken. Er zijn plm 35 aanmeldingen per PB en daarvan zijn plm 25 betalingen binnen.

 

Er is ook een deelnemer die 2 euro overgemaakt heeft, maar niets bij 'omschrijving' heeft gezet. Ook de naam van de afzender van het bedrag kan ik niet terug vinden in de PB's. Dan wordt het wel lastig om uit te zoeken van wie het afkomstig is. We komen er wel uit. Hou het in de gaten en laat me - per PB mag ook - weten als er iets niet klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huub, ik zie dat u mij aan het lijstje heeft toegevoegd, superrrr! De teelt gaat echter enkel buiten plaatsvinden.

Vorig jaar had ik van die schattige tomaten kasjes gekocht, iedereen kent ze wel, met zo'n schuin aflopend dak... dat was een ramp. Terwijl de tomaten planten vrolijk doorgroeiden, en ook gezond waren, kwamen er amper tomaten aan, daarnaast afhankelijk van het ras wat je kweekt, is de hoogte van zo'n tent/kas gewoon niet voldoende. Kortom, weggegooid geld naar mijn mening. Ik ga ze dit jaar gewoon voor m'n chili peperplanten gebruiken

Dit jaar pak ik het anders aan, lekker in de open lucht! Ik hoop op een goede zomer

https://www.cheelaschiliseeds.be/

 

Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”

https://www.facebook.com/groups/1761232384178475

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...