Jump to content

Foto's van: je oogst

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

In tegenstelling tot de tomaten van Bit hierbij mijn kleinste tomaat (die nu nog aan de struik hing) ik heb er meer van dit formaat gehad maar gezien het formaat waren die binnen 48 uur nadat ze waren geoogst verworden tot een soort verdroogde rozijn en was ik dus te laat met foto's maken.

Geteeld als tomaat van het ras "worlds smallest" maakt dit tomaatje zijn naam echt waar. Het tomaatje heeft zoals ook op de fotos kan worden gezien een doorsnee van nog geen 2 mm en een gewicht van minder dan 0,1 gram. Speciaal voor Bit hierbij ook de smaakinformatie. Voor het formaat is het redelijk wat vel maar toch zit er een druppeltje zoet vocht aan de binnenkant en smaakt deze net als zijn grotere familieleden erg zoet. De normale besjestomaten wegen gemiddeld nog net geen 4 gram (367 gram voor 100 tomaatjes).

Voor de liefhebbers, foto's gemaakt met een nikon d300 met 105mm macrolens erop. Als spiegelende ondergrond heb ik een htc one gebruikt en als verlichting ons Nederlandse zonnetje. Als referentiemateriaal heb ik het kleinste europese muntje van 1 eurocent gebruikt, een legosteentje en het htc logo.

Worlds-smallest-tomato-549941378574966.jpg

Worlds-smallest-tomato-262281378572649.jpg

Worlds-smallest-tomato-366041378572650.jpg

Worlds-smallest-tomato-437641378572652.jpg

Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ronde de Nice hebben zich behoorlijk snel volgezogen afgelopen week, weer te laat met plukken... Ze klotsen bijna van het vocht...

IMG187946741378733543.JPG

Mexicaanse komkommertjes (edit: ok, thx Jet, het zijn Olijfkomkommers oh en ook Mexicaanse Augurken... )overvloed en zomaar toch nog wat tomaatjes van de plantjes van de buurvrouw... nét rijp voordat de phythophthora toeslaat.

En... mijn eerste jaar boontjes... en wat zijn ze mooi (nogmaals bedankt Gemma!)...

De paarse zijn de Purple Queen en de gevlekte de eerste Rattelsnake's (eetbaar als sperzieboon, later als snijboon en nog later als droogboon... perfect!).

IMG188298821378733545.JPG

Oh... en weer een yoghurtemmertje vol met bramen!

Edited by Guest

0809kilobramen56751378888039.jpg

de vierde of vijfde keer een kilobak bramen... Mijn moestuin is (nog) een wildernis, maar wat een rijkdom komt er van af!! De bramen gaan in de vorm van moes de vriezer in voor latere verwerking, en voor een deel in de yoghurt etc.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Snijbonen nu van de tweede pluk de eerst keer haalde ik er een pond af, en nu dus anderhalve kg! En dat uit een vakje van 30x30 en er hangt nog genoeg aan om een derde keer te plukken.

En dan nog de gele boontjes héérlijk zijn ze ik vind ze zoetig smaken. De bonen wegen een pond, leuk hoor dat oogsten IMG052840511378911967.JPG

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Deze week geoogst Zuckertraube en Tigerella Bicolore tomaatjes, 3 snackkomkommertjes (die plant gaat nog steeds goed ), 2 courgettes, een rare koolrabi die toch goed smaakte en de enige paprikaatjes die ik waarschijnlijk zal krijgen; een paarse en een soort van rode puntpaprika zonder punt.

24bte6q.jpg

Onze oogst van vandaag!

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=38783&g2_serialNumber=1

Ok je moet het woord oogst wel een beetje ruim opvatten, aangezien we de andijvie en zevenblad uit onze tijdelijke wintertuin hebben getrokken en we de tomaat, courgette, wortels, pepers en munt van onze buren hebben gekregen. Eigenlijk is alleen de framboos echte eigen oogst

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

image55671379250078.jpg

Lekker op de tuin gespeeld. Die slang, is en pompoen. Had eigenlijk nog even kunnen blijven zitten, maar er zat een plekje op. Grote groene ding, is een van Erny's bijzondere yugo's. Zag van de week een mooi plaatje hier ergens van een mooi gegutst groene pompoen, denk dat ik er zoiets mee ga doen. De fles kalebasjes hadden er nog niet af gemoeten. Maar was vandaag in zo'n bui van, verstand op nul, blik op oneindig, rausen, weg die zooi, en trek dan de verkeerde plant er uit..grrr! En dan de wortels, wilden nooit echt wat worden, en als ik dan wortels had waren ze door de pieren opgevreten....ik dacht, laat ik es kijken of het wat is! En ja hoor, wat heb ik een berg mooie nauwelijks aangevreten wortels! Wij eten van de week, wortels, worteltaart, wortelsoep, wortels en erwtjes, wortels....enz!

Wel dat heb ik ook al gedacht, dat er niet veel meer het fotograferen waard is, maar toch....

IMG723221671379264908.JPG

En toen nog twee meloenen geplukt.

IMG723374801379264944.JPG

En dan uit pure verveling de rijpe pronkbonen geplukt en uitgedaan.

IMG723441241379264999.JPG

Sommige zaden waren heel bleek, roze, enkele waren diepblauw en een honderdtal echt zwart. De helft is er nog niet af nu.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Vandaag de laatste of misschien een na laatste ronde tomaten plukken. Rood worden gaat nu niet meer vlot. Maar ze zien er nu zo uit. Nog enkele helemaal groen. Die hangen nog.

DSCN525960031379334863.JPG

M'n 1e knolselderij van de tuin gehaald voor iemand die al aan die soep wil beginnen. Zelf lust ik die dingen toch niet. Hij moet er de komende 2 maanden nog een stuk of 10 weten weg te werken

DSCN525783581379334966.JPG

Mooie knolselder Bit ....ik had vorig seizoen plantjes van Jorieke en daarom ook van die knollen....dit jaar noppes....op de een of andere manier lukken mijn zaaisels nooit

Maar de bonen oogst...van doppen wordt je melig....of van bonen...nou ja zie hier:

Vliegende bonen !!

(Geedee heeft blijkbaar teveel tijd gehad )

P1040342a53051379365543.jpg

Wat mooi Geedee!!

Hier de laatste oogst van de wortels en boontjes. De bonenplanten heb ik er gister ook allemaal uitgehaald zodat ze plaats konden maken voor de boerenkool.

Daarvan had ik nog wat plantjes staan. Hoop dat het nog goedkomt. Komkommers hangen er nog verschillende.

2013-09-16-1727891379406274.04

De wortels had ik ook in een flinke bak en dat gaat hartstikke goed. We hebben er een paar keer lekker van kunnen eten.

Echt geoogst niet, want vooral geraapt. 1 geplukt, en daarmee heb ik een rijtje van alle soortjes appels die ik heb staan ( op 2 na : die dragen nog niet )

Van links naar rechts in het rijtje : Sterappeltje, Notarisappel, James Grieve, Princesse Noble, Witte Winter Calville, Lemoenappel.

Verder nog wat andijvie, wat bleekselderij en een laatste tomaat. De rest kan ik weggooien.

DSCN526036581379607114.JPG