Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd 2018: Ui Exhibition

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb vorige week de uien te drogen gelegd en vandaag het loof verwijderd. En natuurlijk gewogen en er een foto van gemaakt. Helaas heb ik niet de zwaarste ui, maar met 482 gram ben ik best tevreden.

DSC0165465691531833688.JPG

DSC0165775901531833672.JPG

Geplaatst:

Hier ook mijn inzending.

De wedstrijduien hebben op twee plaatsen gestaan. Een plaats is door mij mislukt met behulp van een schoffel. De overige stonden 's morgens in de schaduw en onder insectendoek. Eigenlijk continu verwaarlozing.

Maar meedoen is belangrijker dan winnen. En voor mij nooit zaaiuien meer.

146 gram. Allemaal geoogst dus dit is de definitieve inzending.

[img-rotate=]90[/img-rotate]30wtp9h.jpg

Geplaatst:

Lieve wedstrijdleiding,

Ook ik zie enige onduidelijkheid in de foto's.

Bij diverse uieninzendingen is het eind van de ui niet in zicht en/of is het niet duidelijk of de ui wel (een week?) gedroogd is.

Graag dus weer nog wat meer duidelijkheid over de inzendregels.

En moet zeggen dat ik het een leuke wedstrijd vindt, de uien worden echt groot... Denk erover om ze komend jaar weer te zetten.

En wat moet je nou met zo'n enorme ui? Nou dit bijvoorbeeld:

https://www.culy.nl/recepten/recept-voor-een-killer-blooming-onion/

Groetjes,

Erny, een nog hoopvolle deelnemer

Geplaatst:

@Erny. Ben ik zeker niet van de wedstrijdleiding, maar je schrijft ook ik zie .... .? Wat posts terug gelezen. maar er zijn er meerderen die dit zien ? Ik zie eigenlijk niet veel, maar kan aan mij liggen. Wat ik wél zie, is, dat er best een aantal zijn die nog helemaal geen foto gepost hebben van hun teelt.

Verwacht dat ik ze komend weekend ook te drogen leg.

Geplaatst:

Bit, ik snap niet wat je wilt zeggen met je reactie?

Maar gezien mijn post was gericht aan de wedstrijdleiding hoop ik dat zij wel snappen wat ik bedoel en anders vragen ze het mij wel via pb ga ik vanuit.

Geplaatst:

Ben ik vanmiddag op de lasagna plankjes aan t leggen onder de daar groeiende pompoenen schop ik per ongeluk mijn daar groeiende ui uit. Hij is niet groot. Enfin ik laat het drogen en dan stuur ik hem in, gelukkig heb ik er nog een paar.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wanneer en hoe wegen:

Het reglement is duidelijk: Oogst de ui, laat het loof verdorren en haal het weg als het verdord is. Weeg de ui met een digitale weegschaal .....

Je mag wel een stukje (een paar centimeter) van de hals laten zitten. Dat is beter voor de houdbaarheid, en die inmiddels kurkdroge hals zal vrijwel geen gewicht hebben.

Voorbeeldfoto (van Frans):

ui1044001531733836.JPG

Droge, korte hals (mag nog wel een centimeterje langer). En gehele ui zichtbaar.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Een deel van mijn uien had ik al eerder gerooid omdat deze aangevreten werden. Hier zo een:

DSCN336520631532120718.JPG

Gisteren heb ik de resterende 14 uien te drogen gelegd. Ze leken me wel uitgegroeid en ik ben bang dat ze gaan rotten als ik ze zou laten staan:

DSCN338550401532121352.JPG

En dan moet dit de winnaar zijn:

DSCN340055201532121544.JPG

De kleine (4,5×11cm) antieke telefoon voelt zich er nietig bij, maar of het een winnaar wordt betwijfel ik. Het loof zal ik helemaal moeten laten verdorren, dan pas verwijderen en dan zal ik er eens een weegschaal onder zetten.

Geplaatst:

Hier lijken ze aangetast door Fusarium, maar ik probeer ze nog een weekje of twee in de grond te houden, terwijl ik ze kritisch blijf volgen. Maar winnaar, nee.

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

hier het eerste gedeelte geoogst en de zwaarste even snel gewogen. kleine 600 gram kijken hoeveel er nog afgaat als ze goed gedroogd zijn. Dan zal ik ook de foto's posten

Geplaatst:

Valt me echt tegen met dit warme weer om uitjes goed te houden.

Aangezien ik zelf deze soort nog had niet met de wedstrijd mee gedaan. De meeste zijn al opgegeten of dood.

Wel erg leuk om dit draadje even extra te volgen nu het einde nadert

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

Het loof van mijn grootste ui was omgevallen en al half verdord. Ik heb hem dus maar geoogst:

8E39BD04-632C-421E-9F97-8FF6CE7429CC43611532365559.jpeg

Omdat de batterijen van de weegschaal leeg zijn, weet ik niet hoe zwaar hij was. Maar ik zie zelf ook wel dat het geen winnaar is. We hebben hem dus maar bij de pasta gedaan.

Geplaatst:

@Ktrijn mijn grootste zal niet veel van de jouwe afwijken, zit echter nog wel wat leven in komt dus nog

de rest heeft meer formaat plantuitjes daar zal ik ze dan maar voor gebruiken ook

Alle wortel en knolgewassen laten dit jaar een beetje afweten bij me

Geplaatst:

De eerste oogst. De anderen zitten nog in de grond. Een enkele is groter dan deze, maar ze moeten natuurlijk niet wegschimmelen.

IMG-20180724-WA000439501532445487.jpg

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

Roland dit kan wel een winnaar zijn. Zo boven de kg. Maar let op de regels voor het wegen. Een week laten drogen en het loof er af snijden.

En dan geheel in beeld.

Geplaatst:

Vandaag zag ik voor het eerst verschijnselen van verdroging van het groen. Ojee... dat betekent dat ook hier het groeistadium bijna voorbij is...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...