Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Fenologische Waarnemingen 2018

Erny

Recommended Posts

Madeliefjes heb ik hier (in Duitsland, niet ver van de Nederlandse grens) ook gezien.

En de eerste bloeiende paardenbloemen heb ik ook al gespot. De bloempjes waren klein en hadden nauwelijks een steeltje, zodat de bloempjes op de grond lagen.

Sneeuwklokjes en krokussen hebben we hier al vanaf de tweede week van februari.

Madeliefjes bloeien hier al even, ik zag er deze maand al meerdere op wandel, tussen de weiden.

Wat drie blaadjes bij een kiemplantje nou met fenologie te maken hebben weet ik niet...

Maar mijn Camelia staat weer in bloei.

Dit jaar dus op 12 maart, in 2017 op 30 maart, in 2016 pas op 9 april en in 2015 op 18 maart.

Behoorlijk vroeg dus dit jaar.

Nu weet ik niet waar deze vraag precies thuis hoort, maar ik probeer het hier.

In de editie van 2017 waarnemingen, had ik gepost dat de perenbomen in het dorp allemaal weer in bloei stonden. In okt ofzo was dat.

Als dat gebeurt met een boom (niet perse peer), krijgt die dan in het voorjaar wel weer een normale bloei? Lijkt me zo veel van een boom vergen om nog een tweede x bloesem te krijgen in hetzelfde jaar.

Jawel, krijgt ook nu weer bloei, maar ( beetje afhankelijk hoeveel bloemen toen ) dan nu ietsje minder dan eigenlijk gekund had.

( niet hier op doorgaan, inderdaad behoorlijk off-topic )

• 2 weeks later...

Ik zag een vleermuis fourageren

Dat is heel vreemd, zo midden op de dag. Zal wel honger hebben na die lange winter...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

De solitaire bijtjes hebben een week lang gevochten met z'n drieen om twee holletjes.

IMG088745421523109059.JPG

Gisteren zag ik dat nummer 3 toch ook een plekje heeft gevonden.

IMG088855691523109060.JPG

Inderdaad, in de onderkant van de zwengel van het zonnescherm. Voorlopig dus even heel voorzichtig gebruiken.

IMG088064091523109057.JPG

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...