Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik moet ook nodig aan het afharden voor dat deel van mijn pepers dat wél goed groeit.

2ABEFE0B-44F4-4F04-A098-14F6D47CF05766361525937485.jpeg

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:
Hier zijn de pepers toch wel even stil blijven staan qua groei, door de kou van de afgelopen dagen. Eén van de drie pepers (Habanero Pink) heb ik zelfs vervangen door eentje die nog op de vensterbank binnen stond. De andere twee beginnen gelukkig door de lekkere dagen wel wat bij te trekken, jammer dat het morgen weer wat frisjes wordt...

Kou?? Het is in de dertig graden!

De week ervoor was het 2 graden 's nachts

Geplaatst:

En vannacht wordt het hier 6 graden. Ik ga de paprika's (en tomaten en aubergines) die buiten af staan te harden vannacht even binnen zetten. Het zijn er niet veel meer, want de meeste staan inmiddels in de kas, maar ik wil wel wat achter de hand houden.

Geplaatst:

Weer 14 peperplanten naar de tuin getransporteerd en in palmpotten overgepot en in het Lidl kasje gezet (heeft ondertussen lekker veel tochtgaatjes).

Geplaatst:

Nadat de paprika's en pepers mislukt zijn in de winter (te koud en donker in de huiskamer / en rauwvliegjes). Ben ik eigenlijk te laat opnieuw begonnen (eind maart) met een nieuw zaaisel op een verwarmde mat. Wonder boven wonder groeien ze snel en ik denk dat als ze zo doorgroeien snel de grond in kunnen (moet ook wel). Voorlopig hou ik ze nog in de warme kas, zodat ze blijven groeien en niet stil komen te staan. De meesten komen daarna in tunnels te staan (dus ook veel warmte). Mijn planten zijn dus pas de helft van de paprika's op de foto, maar gelukkig zijn ze dit al.

Ik zal wel pas laat in het jaar paprika's en pepers krijgen, maar in ieder geval krijg ik ze nog. Volgend jaar direct op de verwarmde mat zaaien, dan snel oppotten en verhoogd van de verwarmde mat verder optelen (als ze op de warmtemat blijven staan, dan stoppen ze ook met groeien).

De aubergines zijn mislukt om op te telen en hiervan heb ik gewoon 6 planten van Obsidian gekocht. Hopelijk ontvang ik deze deze en anders volgende week.

Geplaatst:

Het verschil na een dikke week verpot te zijn in betere potgrond...

Toen ze pas verpot waren op 07/05:

P121056013901526382548.JPG

P121056143471525708934.JPG

Zoals ze er vandaag 15/05 bijstaan:

P121059689121526382796.JPG

P121059736831526382557.JPG

De steeltjes zijn verdubbeld in diameter en ze groeien stevig door.

Geplaatst:

Ik heb een paprikaplant die in drie is gesplitst.

Het is een lange blokpaprika, de Gurneys Giant, moet ik een van de drie stammetjes afknippen zodat er 2 stammetje overblijven? Ik kweek om de zwaarste/grootste paprika's te kweken maar ik weet niet hoe je best snoeit en of ik best aan vruchtdunning moet doen.

Alle tips zijn welkom.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Beste moestuinders,

Ik heb dit jaar voor het eerst 2 soorten pepers in de kas staan ( jalapeno en rode peper). Ik heb ze zonder na te denken in een hoekje (in de schaduw van de tomaten) geplant op ongv 15 cm naast elkaar. Er zitten al aardig wat pepertjes (3 cm lang) aan maar ik heb het gevoel dat er niet veel groei meer inzit omdat ze te weinig zon krijgen. Kan ik ze nog overpotten naar een andere plek in de kas?

Geplaatst:

Ik denk dat dat nog wel gaat vermits je een goede wortelkluit af kan steken.

De tomaten zijn ook sterk en mocht je daar wortels van af steken dan is dat ook niet zo erg.

Wil je dat niet dan zou je ook licht in de duisternis kunnen brengen door de onderste bladeren van de tomaten af te halen en de tomaat schuin weg te binden.

Geplaatst:

Om nog even terug te komen op de vraag van itoero:

Van wat ik heb gelezen kun je het beste 2 van de 3 takken snoeien als het echt om de grootste en dikste gaat de plant kan dan al zijn energie in die ene vertakking stoppen.

Nou heb ik dit nog nooit gedaan maar als test zou je misschien bij alle planten een andere techniek toe kunnen passen? Weet niet of je meerdere planten hebt staan natuurlijk!

Maar goed zoals jij weet ben ik geen ervaren tuinder dus ben benieuwd of iemand de gouden tip heeft voor jou, succes enne foto's als ze eenmaal groot zijn zou leuk zijn!

Geplaatst:

Ik merk ook goed dat mijn peperplanten (met 3 in een pot) bijna niet meer groeien nu er veel pepers aan hangen. Kan bij mij natuurlijk ook komen doordat de pot eigenlijk te klein is, want zon krijgen ze voldoende.

Ik merk echter ook dat maar een beperkt deel van de bloemetjes een peper gaat dragen. Van veel begint het steeltje naar het bloemetje in een vroeg stadium geel te kleuren, waarna het afvalt. Iemand die weet waar dat door kan komen?

Geplaatst:

Dankje voor het advies, Celine. Dat heb ik enkele dagen geleden gedaan...na lang wikken en wegen

Op een peperforum zei iemand dat je sterk aan vruchtdunning moet doen zodat de wortels alle kracht in enkele paprika kunnen steken.

Als ik een camera heb zal ik zeker enkele foto's trekken. Bij het opgroeien heeft hij al vrij dikke stammetjes, ik denk dat het een stevige knaap wordt.

@JuuLVH Welke pepers en potgrootte? Dat zou inderdaad door een te kleine pot kunnen komen.

Bemest je? Misschien dat ze extra voeding nodig hebben.

Geplaatst:

Dat is wel handige informatie ja ring of fire, met 3 in een pot van 25 á 30 cm. Denk wel wat aan de kleine kant, maar hij staat hier op het terras dus het moet er ook nog mooi uit blijven zien. Heb er onlangs inderdaad wat organische mestkorrels bijgegooid.

Gister de eerste groene peper geproefd Bloedheet tegenover de rode pepers die je hier in de super kunt kopen, die kun je eten als een paprika

Geplaatst:

Ze zijn vrij heet Spoelen met alcohol is het beste als uw mond in brand staat door hete pepers.

Dat lijkt me een kleine pot voor 3 ring of fire pepers. Ik zou één ring of fire peper in zo'n pot zetten.

Het zijn productieve planten.

Misschien ben je beter af met vloeibare meststof, dat kunnen de wortels sneller opnemen.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ze staan bij mij in palmpotten in een Lidlkasje (en ander deel in iemands kas).

Met niet al te heet weer krijgen ze 1x per 4 á 5 dagen een scheut water met voeding zodat er een laagje water in de buitenpot staat wat ze naar believen kunnen opnemen.

Met hete dagen is het ongeveer 1x per 3 dagen.

Maar de planten geven het zelf prima aan, als ze de blaadjes wat laten hangen dan is het tijd voor wateren.

Geplaatst:

@henkg Zien er goed uit! Gefeliciteerd. Geproefd ook al?

Hier barst de oogst nu ook los.

Van groot naar heet

43e077a3b04c06a8b545d23d0efa2645.jpg

Kapia, Aji blanco crystal, Hungarian wax, en die kleinste is een Chinese fivecolor.

Eens denken wat te gaan maken...

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Weer een lekkere portie met Padronnen geoogst en wat PdPdP's en de eerste Almapaprika (hete paprika, uit Hongarije).

Geplaatst:

Wat gaaf (de foto's). Ik was vrij laat met zaaien maar mijn eerste paprika's zijn zichtbaar hoor IMG2018070621165322231531156641.jpg

Is de white bell

Groetjes

Geplaatst:

Reminder: niet stiekem even in je neus kriebelen na het schoonmaken / snijden van je pepertjes.

Ja. Iedereen weet het. Ik ook. Maar toch schijnt het niet een heel seizoen te beklijven. En daar ik daar zelf zojuist weer mee geconfronteerd werd ( ) Dacht ik: ik remind iedereen er weer fjes aan. Gewaarschuwd mens enzo!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Expertise gevraagd.

Dit is wat ik gezaaid heb.

IMG107031941531831264.JPG

Dit is wat er intussen uit gekomen is.

IMG107328651531831844.JPG

IMG107488261531831845.JPG

Lijkt voor geen meter op de manier van vruchtzetting bij andere blokpaprika's.

Ik denk dat het pepers worden.

Kan iemand zijn licht hierover laten schijnen ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...