Geplaatst: 19 maart 20187 j Auteur Hier alles maar goed noterenen dit topic als naslagwerk gebruiken https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 19 maart 20187 j Ja, goed idee Nasuada, dan kunnen we je volgend jaar op dit topic wijzen als je weer zo enthousiast vroeg van start gaat.
Geplaatst: 19 maart 20187 j Dacht ik alles goed gepland te hebben, niet dus. Ik heb zelfs nog niets kunnen zaaien, geen tijd voor gehad, (of niet gemaakt) had andere prioriteiten. Door alle aanloopproblemen met de moestuin (moet zelfs de moestuinbakken nog maken, hout is er ondertussen al wel), gebrek aan hulp etc, lig ik zo giga achter op schema dat ik mijn gekochte mierikwortels heb laten verpieteren. Echt helemaal dood. Zo zonde. It ain't what you do, it's the way that you do it
Geplaatst: 19 maart 20187 j Mierikswortel dood? Volgens mij kan dat niet, dat spul is net onkruid. Had je losse wortels of stonden ze in potgrond o.i.d.? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 19 maart 20187 j Ik dacht dat ik de tomaten wel lekker warm in de woonkamer kon zetten. Hebben ze een week gestaan, poezebeest heeft er niet naar om gekeken.Totdat ie vanochtend uit z'n hum was en erachter kwam dat als ie die potjes een pets geeft, ze zo leuk met aarde en al door de lucht vliegen Oh, wat een lol. NOT Ik heb gered wat er te redden viel, gelukkig had ik zoals altijd wat extra gezaaid En tomaten zijn sterke planten. Fingers crossed
Geplaatst: 19 maart 20187 j Mierikswortel had ik als plantjes (wortel met wat loof) gekocht. Wortels waren compleet uitgedroogd, helaas. It ain't what you do, it's the way that you do it
Geplaatst: 19 maart 20187 j Heb je ze nog even flink onder water gezet? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 19 maart 20187 j Nee. Ik ga ze dus maar weer uit de bak vissen It ain't what you do, it's the way that you do it
Geplaatst: 19 maart 20187 j Wie weet Hier ligt een wortel die ik 3 vorstperiodes geleden heb opgegraven omdat ie ergens illegaal opkwam. Zodra het zonnetje weer iets schijnt zie ik hem weer een beetje uitlopen facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 27 april 20187 j Toch draaihartigheid in mijn kasje, zo vroeg heb je er meestal geen last van. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 27 april 20187 j Hier ook de bloemkolen in de kas mislukt. Twee planten zijn heel groot maar maken geen aanstalten om een kool te vormen, en eentje had wel een kool, maar die is compleet rot gevreten door slakken. Ik heb er nu nog eentje staan, met een klein kooltje, denk dat ik die morgen maar ga oogsten voordat de slakken me voor zijn...
Geplaatst: 27 april 20187 j Ik ga morgen nog maar eens wat kolen zaaien. De slakken hebben het er dit jaar echt wel op gemunt. De aanhouder wint.
Geplaatst: 27 april 20187 j Ach Pippi en Claudia: allebei slakkenleed! Hoop dat de winnende aanhouder idd aan jullie kant zit. Wat ik zo lees, lijken mensen dit jaar weer behoorlijk gepest te worden door de al-dan-niet-behuisde slijmjurken! Hier worden de zoete aardappelslips maar niet groot. Snap er geen pepernoot van. Zitten er genoeg aan, echter worden niet groter, maar gaan ook niet dood. Ik ga de piepers in hun geheel poten denk ik maar. En dan half boven de aarde. Ofzo. Ach, we zien wel of t wat wordt. Vrees weinig oogst dit jaar. Maar vorig jaar waren ze allemaal verrot zonder slips dus laat ik het zien als het halfvolle glas hé 27 april 20187 j aangepast door Gast wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 28 april 20187 j Opkomst van Physalis Coztomatl , een lage variant die ik vanwege de medicinale eigenschappen wil hebben, is erg matig. Zou nu iets van 30 plantjes moeten hebben, maar heb sinds kort maar vier sprietjes. Misschien dat het nog meer tijd nodig heeft, maar dan ben ik achteraf gezien wel grandioos laat geweest met zaaien.
Geplaatst: 8 mei 20187 j Ik heb 8 litchitomaten gezaaid, geen enkele is uitgekomen. Als ik lees hoe invasief de plant kan zijn en hoe flets de vruchtjes smaken voor de meeste mensen denk ik niet dat ik veel ga missen.
Geplaatst: 8 mei 20187 j Komkommerkruid (borage) wil hier NOOIT kiemen. Vorig jaar niet, dit jaar niet. Niet buiten, niet binnen. Derde zaai van zinnia lijkt de slakken overleefd te hebben. Oef. Maar enkele soorten afrikaantjes ga ik nu voor de derde (vierde?) keer zaaien. Er staan enkel stokjes. Ondanks de droogte zijn de slakken in hun sas.
Geplaatst: 8 mei 20187 j Komkommerkruid lukt hier ook niet in potjes, maar gewoon buiten in de grond groeit het wel (zit in het bloemenmengsel dat ik hier en daar inzaai). Zinnia in een bloemenmengsel blijft soms staan, maar ik heb de indruk dat slakken er verzot op zijn. Afrikaantjes gaan elke avond binnen anders zijn ze ook weg voor ze hun eerste blaadjes krijgen. Slakken... als ik er biefstukken van kon maken, dan was het elke zondag feest voor de hele straat. 8 mei 20187 j aangepast door Gast
Geplaatst: 8 mei 20187 j Dit katje liep zondag bij ons in de wijk, duidelijk verzwakt en moeizaam. We hebben haar naar de tuin gelokt en wat eten en drinken gegeven.Ze maakte continu kreunende geluidjes. Natuurlijk de dierenambulance gebeld en die schrokken wel van dit veel te magere katje. Ze hebben haar meegenomen en is onderzocht door een dierenarts. Ze was ondervoed en was uitgedroogd, haar nieren waren al verkleind.Maandagochtend was ze al op natuurlijke wijze ingeslapen. Hadden we haar maar eerder kunnen helpen
Geplaatst: 11 mei 20187 j Mijn vleestomaten tot drie keer toe kiemden wel maar op een cm of twee legden ze het loodje. Verder veel slakkenvraat. Ze krijgen het voor elkaar om zelfs de aardperen kort te houden. Erwtenveldje helemaal opgegeten en ook een flink deel van mijn overgebleven rankende spinazie die zo mooi opkwam.Aardaker wil dit jaar, net als vorig jaar, niets doen Turkse rucola doet het dit jaar vooralsnog goed terwijl die vorig jaar niet wilde kiemen.
Geplaatst: 11 mei 20187 j Ijsbergsla. Gek word ik er van. Het wenst niet te kiemen. Gewoon niet. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 11 mei 20187 j Nul opkomst van de zaai Appelkomkommer en Indianen Rabarber (maar de laatste heeft soms stratificatie nodig, niet gedaan dus niet onverwacht), matige en late opkomst van Physalis Coztomatl.
Geplaatst: 11 mei 20187 j Mooi Oscar dat jullie het poesje hebben opgevangen, zwerfkatten hebben het zwaar. Heeft ie toch nog wat veilige dagen gehad. Wel grappige keuze om het in het Mislukt topic te zetten. Ann, Komkommerkruid is eigenlijk net onkruid. Zaait zichzelf geweldig uit en komt dan vanzelf het jaar daarop overal op je tuin weer op. Dus zou gewoon wat uitstrooien in het najaar en dan zien wat het wordt.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.