Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2019

Featured Replies

Geplaatst:

Arme aardappeltjes; arme ...

En misschien ook arme bloesem, hoewel die op >= 1,5 meter hangt.

2019041351481555133761.png

(Minimum temperatuur aan de grond, op 13-04-2019)

Geplaatst:

De aardappels zijn nog niet boven gelukkig! Maar de bloesem van de pruimen en appelbomen toch maar even afgedekt met een laken. De 3 fruitbomen heb ik tegen de schuur staan dat scheelt sowieso iets.

Geplaatst:

Ik weet niet hoe het weer bij jullie was de afgelopen nacht maar hier was het om elf gisteravond al min 1. Vanuit mijn raam zie ik plat liggende venkelkruid en lavas. Onze walnoot was nog niet zover maar alle mirabellen en pruimen staan in volle bloei, ik geloof geen eau de vie dit jaar

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik denk dat het hier nog wel kouder was. Gisterenavond om elf uur was het houten bruggetje al bevroren...

minimum-grondtemperatuur-14-4-201974851555232902.png

Geplaatst:

Ik vind het sch**t weer. Verdorie mijn kiwibes bevroren en mijn kweepeertje kijkt ook niet vrolijk! Grrrr

• 3 weken later...
Geplaatst:

Het hagelt, het hagelt, grote korrels ijs...

Zoveelste flinke hagelbui deze week.

Geplaatst:
  • Auteur

Van buienradar: "Gisteravond en tijdens de afgelopen nacht heeft het regionaal intensief geregend. Plaatselijk viel er tussen 15 en 20 mm. De buienzone trekt vanochtend naar het oosten weg."

Wie heeft die regen gehad? Had mij ook wel lekker geleken...

Geplaatst:

Sorry.....wij hebben die regen gehad.

In de loop van de avond is het flink gaan regenen....

Geplaatst:

Ik. Idd 20 mm. Maar mij zullen ze niet bedoelen ik was er wel blij mee. Is het nog steeds ook zo droog bij jullie?

Geplaatst:

Wij niet..

Neerslagsom

2019051008384714491557470362.jpg

Geplaatst:

Afgelopen week ś nachts toch duidelijk flink koud geweest hier.

Aardappeltjes (had er maar vier hoor) wel afgedekt met wat stro maar de bovenste blaadjes hadden vorstschade.

In tuin bij mn huisje staat de Jiaongulan op een boomstronk in een hele grote pot. De net opkomende blaadjes zeker op anderhalve meter hoogte en deze hadden ook, alweer, vorstschade.

Geplaatst:

Ook bij ons nog redelijk koud geweest afgelopen nachten en dit al enkele weken lang.

Digitale min/max thermometers zakten in de serre allebei tot 2.1 en 3.6 °C

2.1 is tegen de bodem, 3.6 op +/- 1 m hoogte

Duidelijk te zien aan de pepers en paprika's, veel kleiner dan bvb vorig jaar.

Het zou nu stilaan beter moeten worden, aangekondigde temperaturen zijn in stijgende lijn.

Ook enkele dagen serieus guur weer gehad, veel regen en koud maar over de regen en de hoeveelheid neerslag hoor je me niet klagen, nog steeds veel te droog na de fantastische maar extreem droge zomer van vorig jaar.

Geplaatst:

hier is het allemaal net goed gegaan, ook de aard-bei en -appels

(heb wel medelijden met de noorderlingen, blijft maar vriezen daar)

Geplaatst:

Hier is de temperatuur nauwelijks relevant, we zullen eerst een bak regen moeten hebben voordat we de tuin in kunnen.

Landelijk is het droogtetekort nu groter dan in 2018, toen begon dat pas in de zomer grote vormen aan te nemen; https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/geografische-overzichten/neerslagtekort_droogte (link zal actualiteit verliezen met de tijd, zo te zien).

Dat is een landelijk beeld. Meestal als er ergens een plens van 20mm viel, viel er hier maar 1mm. Het is erg lokaal, als ik op m'n fiets spring en richting een beboste omgeving ga kom ik zo plassen water tegen, daar hebben ze in de tuin nauwelijks een gieter nodig.

Het is overal nog wat koud voor gewassen die warmte nodig hebben om te groeien, maar soms kun je eind April al naar buiten met vorstgevoelige plantjes, en soms lukt dat niet. Weersverwachtingen zijn wat temperatuur betreft ook vrij betrouwbaar, dus ik zie weinig opmerkelijks aan die kou.

Geplaatst:

Heb dit jaar een kas van 4,5 x 3 meter erbij: ik haal vandaag een ibc op voor het regenwater, want ik vermoed dat ik anders wel heel veel leidingwater moet gebruiken...

Vorige week trouwens 6 dagen op rij compleet verkeerde weersvoorspelling hier, roeier

Geplaatst:

4 mm! Nou dat zet idd ook geen zoden aan de dijk zeg.

Vandaag een artikel op NOS dat de droogte nu alweer de pan uitrijst. Hier enkele zaaisels volledig mislukt door de droogte (ja en ook te weinig begieten, tuurlijk. Maar normaal is dat in deze tijd hier in ons wat natte, met slootjes omzoomde, landje echt niet zo hard nodig)

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
Heb dit jaar een kas van 4,5 x 3 meter erbij: ik haal vandaag een ibc op voor het regenwater, want ik vermoed dat ik anders wel heel veel leidingwater moet gebruiken...

Vorige week trouwens 6 dagen op rij compleet verkeerde weersvoorspelling hier, roeier

Hier moest ik even voor googlen,'ibc'... wow, je hebt ze zelfs van 1000 liter!

Wat een kneuterboertje ben ik toch, nu weer met mijn tonnetje van 200 (?) liter.

Maar goed, balkon maar niet overbelasten. Niet overbelasten. Niet overbelasten. Niet overbelasten. Niet overbelasten. Niet overbelasten. Niet overbelasten. Niet overbelasten. Niet overbelasten. IK WIL OOK EEN IBC

Geplaatst:

Het is hier nog steeds erg koud en dat al enkele weken. Sprak ik gisteren schoonzusje die in de buurt van Stockholm woont daar was het 27 graden .Voorlopig heb ik nog geen zin om tomaten uit te planten, arme plantjes zullen daar gaan staan bibberen. Pompoenen en courgettes ga ik wel planten vandaag, meloenen en zo blijven ook lekker binnen. Want ook voor de aankomende dagen komt de temperatuur niet boven de 15 graden uit en weinig zon.

Geplaatst:
  • Auteur

Hier was het een paar dagen warm, 22 tot 24 graden. Met de zon er bij, en dreigende onweersbuien, best heel warm. In de kas al TE warm als je de deur niet op tijd op een kiertje zet

Heb je er dan ook wat regen bij Appelvrouw? Of alleen de kou..?

Geplaatst:

Raar weer. Vandaag weer zo koud!

Hier alleen zaterdag een korte maar hevige bui gehad, 12 mm regen dus.

Effe lekker! En inderdaad warm, beetje benauwderig warm, had eigenlijk onweer verwacht zondag.

Hier staan de tomaten en paprikas inderdaad buiten te bibberen....ze vinden het niet allemaal even leuk....

Geplaatst:

Ik zit vlak bij jootje, maar hardstikke droog hier.

Vandaag 2 spettertjes, dus net niks.

Geplaatst:

Heb je er dan ook wat regen bij Appelvrouw? Of alleen de kou..?

Een beetje regen, nog steeds niet genoeg.

Geplaatst:

hier ook niks gevallen , gisteren 40 gieters naar de aardbeienen en knoflook gebracht

en 2 uur lang een accupompje laten lopen

en een 25 m slang gekocht want ik zie de bui al hangen...

(o nee, toch niet )

Geplaatst:

Hier moest ik even voor googlen,'ibc'... wow, je hebt ze zelfs van 1000 liter!

Wat een kneuterboertje ben ik toch, nu weer met mijn tonnetje van 200 (?) liter.

Maar goed, balkon maar niet overbelasten. Niet overbelasten. Niet overbelasten. Niet overbelasten. Niet overbelasten. Niet overbelasten. Niet overbelasten. Niet overbelasten. Niet overbelasten. IK WIL OOK EEN IBC

Het punt is ook, dat ik zon ding voor 35 euro heb... Zit een handelaar in die dingen op 5 km afstand ofzo.

En ik ben al 3 maanden marktplaats aan t afzoeken voor een leuke regenton maar die dingen zijn gruwelijk duur.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.