Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bedankt voor je snelle en heldere reactie!

Dan laat ik de knollen nog even in de grond zitten. De planten zien er inmiddels minder florissant uit, maar geen vraat o.i.d.

Geplaatst:

Vorige week een aantal knollen gerooid. In de grond laten zitten is geen optie vanwege de woelmuizen. Na een paar dagen drogen op een beschutte plek voelen de knollen zacht aan Vorst kan het niet geweest zijn, misschien nu al verdroogd? Wat kan ik nu het beste doen!

Overweeg nu de rest toch maar te laten zitten onder een flinke lading blad en het beste er maar van te hopen.

Geplaatst:

Misschien overplaatsen in potten en dan in een hok of zo, als je dat hebt? Eventueel later in zand in dozen?

Was het trouwens een voor jouw nieuw ras waarmee het mis ging of waren het knollen die je al meerdere jaren hebt overgehouden?

Als ik me niet vergis had ik vorig jaar een nieuw ras waarvan de bollen heel snel zacht werden en verschrompelden, zonder dat er van een duidelijke aandoening sprake was. Toen ik die kocht had de man van het groencentrum nog gezegd dat tegenwoordig vaak dahlias vanuit zaad worden opgekweekt, en minder vanuit bollen. Het zou me niet eens verbazen als dahlia ontwikkelaars bewust op een slechte bewaarbaarheid van de bol kweken, zodat klanten telkens nieuwe plantjes moeten kopen. Ik heb daar geen enkel bewijs voor, en ik weet ook niet wat voor bollen jij had, dus ik loop wat voor de muziek uit met zo'n theorie, maar zoiets kan ik mij goed voorstellen.

Ja, je kunt natuurlijk ook zaden proberen te bewaren, maar de kans op kruisingen is erg groot, en dan duurt het volgend jaar ook nog eens langer voordat je weer bloemen hebt.

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie. De knollen waar het om ging zijn van planten die ik in het voorjaar heb gezaaid. Zaden vorig jaar verzameld van Tour du Monde. Tussen de zaailingen zitten een paar erg mooie exemplaren. Ik zou het jammer vinden als deze verloren gaan. Knollen zijn ook nog niet erg groot. Dat helpt denk ik ook niet bij het bewaren.

Ze oppotten en koel wegzetten is wel een goed idee. Ga ik wat mee doen.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Update: Deel van de knollen opgepot, deel ligt los in kratten en een deel in de grond laten zitten onder een flinke lading blad. De knollen in kratten en pot staan feitelijk buiten, maar wel onder een grote overkapping, in een afgeschermde hoek, en zien er nog steeds goed uit. Kratten gevuld met droge bladeren. Niet uitgedroogd en ook geen schimmel. Alleen als het echt hard gaat vriezen moet ik een andere plek zoeken. So far so good

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Het is weer zover! Ik zag dat sommige Dahlia's al weer aan het uitlopen waren.

Een beetje vroeg volgens mij, maar ik heb ze maar in potten gezet.

690494877_Dahliarintt.jpg.72a1c04215bc85aa503669addec3e18d.jpg

Dit is een witte. Ik ben lui met naambordjes, als ik er nu een wit steentje op leg om aan te geven dat dit een witte Dahlia is?...

WiteStien.jpg.8ff7ba4ff86c30a98ca0ded5ef9bfd9a.jpg

Ik laat ze maar buiten staan, in de hoop dat de kou ze wat intoomt. Volgens mij waren ze andere jaren helemaal niet zo vroeg. Alles is zo vroeg. Kijk die narcissen, die zijn zo'n beetje uitgebloeid. Dat was anders toch pas April dat ze bloeiden, nu zijn ze de eerste dag van April alweer uitgebloeid...

• 2 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Zo je bent er vroeg bij @roeier!

Ik heb van de week een aantal nieuwe dahlia knollen binnen gekregen en zit goed in dubio. Normaal plant ik ze pas half mei buiten in de volle grond, maar ik twijfel of ik ze nu alvast ga voortrekken in de kas. Hebben jullie daar ervaring mee? 

De grond in de tuin is nog erg nat en koud, ben bang dat als ik ze half mei buiten plant het misschien wel eens lang kan duren voordat ze aanslaan, maar ook geen idee of het voortrekken zin gaat hebben als ze daarna toch in de koude grond worden gezet. Hebben jullie daar ervaring mee? En als je voortrekt in een pot hoe groot moet deze dan ongeveer zijn per knol? 

aangepast door Vastone
Geplaatst:

Dahlia's zijn erg gevoelig voor slakken, daarom laat ik ze altijd eerst een goed begin maken in een pot.

De pot neem ik altijd zo klein mogelijk, ik las laatst dat een Dahliakenner dat ook aanried, alleen de redenatie die erbij gegeven werd betwijfel ik, want er werd gezegd dat een kleine pot minder ruimte liet voor slakken, en dat vanuit een klein potje de Dahlia een groeispurt maakt als het eenmaal in de volle grond terecht komt, en zo de slakken ook minder kans liet. Volgens mij werkt het zo niet, en zijn slakken juist dol op snelgroeiende jonge scheuten, ik zie vaak behoorlijke schade ontstaan aan jonge plantjes in het voorjaar, wat afneemt verderop in het seizoen. Maar dat geldt voor slakkenvraat in het algemeen.

Voortrekken in een kas zal wel lukken, maar ik vind wel dat als het eenmaal mooi weer is ze hard genoeg gaan buiten. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik schat dat buiten beter is als het weer er eenmaal naar is, en dan zal de grond ook zijn opgewarmd. Ik zit in het noorden, en als Dahlia's het graag heel warm hadden willen hebben, dan had ik dat gemerkt. Ik krijg de indruk dat ze in temperatuurbehoefte een beetje gelijk lopen met de gewone aardappel.  

Geplaatst:

Dank voor het delen van je ervaring @roeier! Ik ga dit jaar gewoon een aantal soorten voortrekken in niet te grote potten om het verschil te zien met de dahlia die ik half mei direct in de volle grond zet.

Qua slakken herken ik zeker wat je zegt met gevoeligheid. Ik had vorig jaar zelfs 1 soort dahlia die met bijna 1 meter hoog het nog steeds flink te verduren had door slakken. 

Nu zijn wij verhuisd en hebben wij heel veel vogels in en rondom de tuin, dat is ook gelijk te merken aan alle lege slakkenhuisjes die ik vind in de tuin, dus ik ben benieuwd hoe het hier gaat. 

• 3 weeks later...

Dahliaknollen hebben de 'winter' goed doorstaan. Ook de knollen die in de grond gebleven zijn, geen woelmuizenvraat gezien. Nu het grootste deel geplant.

Voor:

20200425_134318.thumb.jpg.445d40ee195b716780e7e208ca7f6d87.jpg

Na:

20200425_181938.thumb.jpg.9a148148dcbebf99196513675dac446e.jpg

Van de mooiste zaailingen van vorig jaar de knollen voorgetrokken. Deze zijn al wat verder.

20200427_152923.thumb.jpg.47157a33128724e6fc47178389d8fe5a.jpg

aangepast door bassie76
Toevoeging
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Ha allen,

Een vraag. Ik plant dit jaar voor het eerst dahlia's in een pot op mijn balkon. Ik heb alleen een aantal knollen over, waar ik geen ruimte meer voor heb. Kan ik die knollen ook bewaren tot bijv. volgend jaar (dan zijn ze dus 2 jaar niet in de grond geweest), of heb ik dan de kans dat ze tegen die tijd niet meer uitlopen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groet, Louise

Geplaatst:

Ik ben wel eens een dahlia knol vergeten te planten en dat het een jaar later alsnog lukte, maar ik zou toch niet aanraden hiervoor te kiezen. Volgend jaar heb je waarschijnlijk even weinig plek? Dan zou ik het liever weggeven of ergens buiten in een parkje of zo neerplanten.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Uit de mooiste zaailingen van vorig jaar zaden overgehouden. Deze dit voorjaar weer gezaaid. Beginnen nu meest met bloeien. Van de ongeveer 80 zaailingen zijn veruit de meeste enkelbloemig. Een enkeling is anders. Eentje daarvan kwam ik gisteren tegen. Ik vond het een leuke verrassing.

20200705_153950.thumb.jpg.8f4d4d9fe24ca2b28301e62533a0dadb.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Hallo, ik heb een vraag. Ik heb Dahlia’s in de tuin die er niet goed uit zien. Ik dacht zelf aan het mozaiekvirus. Kan iemand dat bevestigen? Of is het misschien wat anders?

3C5CCD8C-3023-4791-85BC-4F8CF2E0D4E4.jpeg

E03983E1-6906-4A58-A3C6-5095E22CBCA4.jpeg

Geplaatst:
On 4/10/2020 at 8:08 PM, Vastone said:

Zo je bent er vroeg bij @roeier!

Ze begonnen al uit te lopen! Ja, ik vond het ook vroeg, maar het is verder prima gegaan. Eenmaal buiten in potten ging het allemaal niet zo hard meer, en ik geloof dat dit die witte Dahlia is die ik al op 1 April in een pot heb gezet:

Dahlia.jpg.8244ac5b0ab8f557d6935a8a8934e2c2.jpg

Die bloeit nu pas, staat naast de ingang van de volkstuin, om de zaak daar wat op te fleuren, en zo zou je niet zeggen dat ik zo vroeg ben geweest. Het gaat hier allemaal niet zo hard.

Geplaatst:

Er staan nog een paar andere Dahlia's naast, maar ze kunnen allemaal nog véél groter groeien. In Augustus zullen ze denk ik de plek pas goed ingenomen hebben.

• 7 maanden later ...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

@adrielle.  Dahlias verdragen geen vorst. Dus zo vroeg planten is beetje link.

Wat je wel kunt doen is in potten planten, en die licht en niet te koud zetten. 
De knollen zullen uitlopen, je kunt stekken nemen zou je dat willen.

Na de ijsheiligen kunnen de planten dan de volle grond in.

Wat ook kan, met beetje meer risico, ergens in april gewoon de volle grond in en goed mulchen en weerbericht in de gaten houden.

Als er vorst voorspeld wordt, stevig afdekken en hopen op goede afloop.

Geplaatst:

Ik wil graag een beroep doen op de Expertise  van de dahlia experts op dit forum.

Een van mijn overwinterde knollen ziet er een beetje raar uit.

Volgens info van www zou het nematoden schade kunnen zijn.

Weet iemand hier meer van ?

95859269-C1D5-45E0-93CA-7131214C3D07.thumb.jpeg.4a1247f3dd1a8e9b7a4fd6e28e95b67b.jpeg3AC57845-01A9-4C7F-8767-678DB0772A18.thumb.jpeg.11c924c3779551d2ebee85a96b676e03.jpeg

Hoe heb je ze bewaard ? Is het niet een kwestie van te ver ingedroogde knollen ?

aangepast door Frans

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Frans, het gaat niet om de knol. Die is inderdaad enigszins ingedroogd.

Het afwijkende is, dat het lijkt alsof er heeeeeel veel ogen bijelkaar aan het komen zijn.

Geplaatst:
Op 10-3-2021 om 14:02, Amrutten zei:

Wat je wel kunt doen is in potten planten, en die licht en niet te koud zetten. 
De knollen zullen uitlopen, je kunt stekken nemen zou je dat willen.

Ook handiger om ze wat voorsprong te geven op de slakken. Als ik ze rechtstreeks buiten uitplant, dan komt er, zodra ze hun eerste groen laten zien, altijd een leger naaktslakken langs als ik net even niet oplet. Als ik ze eerst oppot, dan zijn ze daar wat beter tegen bestand.

• Like 2
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

Dit is het eerste jaar dat ik dahlia's geplant heb. Ik heb ze de eerste week van mei in de vollegrond gezet, omdat er toch geen vorst meer kwam. Maar nog steeds niets te zien.

Hebben anderen wel al planten van niet voorgetrokken knollen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...