Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Ik had er een aantal in de laatste week van april buiten gedaan, daar komen nu allemaal blaadjes omhoog.

Geplaatst:

Ja. Volgens mij ook begin mei in de volle grond gezet. Nou.Misschien wel wat eerder al, half april. Ik heb ze wel in een emmer water voorgeweekt. (Wat met al die regen van mei niet nodig was geweest, maar goed....)

D68235EB-B56C-4D06-AF4C-5465EB720A5C.jpeg

Geplaatst:

Hier 19 Mei pas geplant ivm de super natte grond en risico op rottende knollen. Zag gister van de eerst paar wat groen boven de aarde verschijnen. 

Geplaatst:

Het ziet er dus niet goed uit voor mijn dahlia's. Jammer, het was een vrij dure soort. Als ik over een paar dagen nog niets zie, gebruik ik de plaats voor iets anders.

Edit: ik zie toch een groeipunt van een centimeter. Gelukkig maar! Nu snel een slakkenring plaatsen.

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Ik zou inderdaad nog even wachten als ik jou was. Temperaturen zijn pas recent wat warmer, kan ineens snel gaan nu. 

Geplaatst:

Bij mij komt de eerste net boven de grond. 25-4 geplant, niet voorgetrokken. Voor mij ook de eerste keer trouwens.

Geplaatst:

Bij mij is het heel divers.
Ik heb al aan 1 struik bloemen. Die heeft de hele winter in een pot met hooi buiten gestaan bij de citroenverbena. Kreeg nog wat warmte mee denk ik van haar vloesdekentje.

De pot die in de kas staat, is nu wel wat verder dan boven piepen, maar echt groot is het nou ook weer niet. Din de volle grond zijn al redelijk. Die in pot buiten zijn net zo ver, zo niet
verder dan die in de kas.

Geen idee waarom die ene al zo fiks aan de maat is en zelfs al bloeit. De condities waren voor de dahlia’s in potten -op die ene in de kas na- toch gelijk.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Dat was het weer voor dit jaar: alles zwart-bevroren 😒

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Jup :) 

Ik kan ze echter pas hooguit dit weekend rooien, is niet zon probleem toch?

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ik laat ze gewoon zitten. Bij twijfel doe ik er een pot overheen en vorig jaar zelfs een tegel over 1 gedaan. Alles is opgekomen. Daar gok ik nu ook maar op.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

zijn er mensen die dit jaar terug gaan zaaien? 

Ik dacht binnen een 14 tal dagen te starten met te zaaien. 

Of best toch dit weekend de eerste al zaaien? 

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Hoera, de eerste komen alweer boven de grond! Dat zijn de knollen die ik er van de winter niet uitgehaald heb.

En ik heb ook zaailingen van eigen zaad. Beetje (heel erg) laat, maar ze groeien als kool. Als de slakken er nu maar afblijven. Ben heel benieuwd 🤩

22370743_2022-05-01(1).thumb.JPG.3ce6fddd478a7e8493ea5eadcc315704.JPG

251911243_2022-05-01(2).thumb.JPG.50c92224a42e724307c3650121390805.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ow ja ik moet ze nog weer plaatsen haha.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ik ga ook snel kijken want ze zijn er bij mij al heel vroeg in het jaar in gegaan en ik zit geografisch zuidelijker dan @speets. Misschien zijn ze bij bij mij ook al boven.  Ik heb er maar twee, maar het zijn wel de kroonjuwelen van mijn bloementuin. En de slakken hebben meestal als eerste door dat een plant probeert boven de grond te komen. 

• 1 year later...
Geplaatst:

Vraagje aan alle dahlia liefhebbers, ik heb enkele variteiten dit jaar aangeplant en vindt het echt indrukwekkende bloemen volgendjaar wil ik dan ook meerdere bijzondere variteiten gaan aanschraffen dit jaar had ik wat verschillende soorten van de lidl werkt ook prima en ziet er goed uit voor een klein bedrag.

Maar ik vroeg mij af als je bij vreeken of zaadhandelvanderwal een knol bestelt krijg je dan een enkele knol of een cluster? Bij de lidl kreeg ik clusters dus daar kon ik weer meerdere losse knollen van creeeren.

Geplaatst:

@Kevins Moestuinik kan de Bloemoloog aanbevelen, mooie biologische dahlia knollen en super toffe kerel die ‘t runt met een goede missie. 

Famflowerfarm is een groot bedrijf, naar eigen zeggen proberen ze ook zo natuurlijk mogelijk te telen, ik weet ‘t niet zo goed.

En dan heb je nog zeelanddahlia, waar onze VTV de knollen besteld: mega veel soorten, maar wel vaak klein en ik heb wel eens iets anders gehad dan had gemoeten.

Geplaatst:

@MSDG dankjewel ik heb inderdaad ook even mijzelf ingeschreven bij famflowerfarm, maar zal ook even kijken bij bloemoloog

Geplaatst:

Ik heb dit jaar en vorig jaar dahliaknollen bij famflowerfam besteld. Kwaliteit is goed en ook altijd kloppend bij hetgeen dat besteld is. 

Bloemoloog veel goede verhalen over, maar zelf nog niet besteld. 

Geplaatst:

@Vastone dankjewel waren het enkele dikke knollen of kreeg je een cluster? Vermoed namelijk dat de prijzen zijn per individuele knol wat opzich nog prima is maar dan is stekken wel echt noodzakkelijk bij clusters kan je gewoon aparte knollen van maken :)

Geplaatst:

@Kevins Moestuin Uhm.. Ik probeerde de precieze definitie van dahlia clusters te vinden om te kijken of ik het goed intepretreer, maar dat lukt niet echt. 

Even een foto van de website van famflowerfarm want kan mijn eigen foto's zo snel niet vinden.  Zo word het uitgeleverd. Meerdere groeiogen per knol (of cluster?) is mijn ervaring. 

Na 1 seizoen in de grond hier waren ze vorig jaar overigens drie keer zo groot.. Kreeg ze amper uit de grond. 

Ontwerp_zonder_titel_4_.thumb.png.e4daa1d4eb864a4c0f629be3d10b6c12.png

Geplaatst:

@Vastone dankjewel dat is inderdaad cluster. Dan heb je de verdroogde bloemstengel met meerdere knollen eronder aan elkaar vaak soms ook los van elkaar, die zijn dan makkelijk te splitten =] in iedergeval zo zag ik het uitgelegd via een amerikaanse bloemen youtubster 😛

aangepast door Kevins Moestuin

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hoi iedereen,

Heb dit jaar voor het eerst dahlia's, om te gebruiken als snijbloem voor bij ons thuis af en toe een mooi vaasje te kunnen zetten.

Vind het alleszins heel leuke bloemen, merk alleen dat ze wel bomvol beestjes zitten die je eerst niet ziet in de bloemen. Hoe krijgen jullie die er uit? Had er eerst mee geschud masr blijkbaar zaten er toch nog veel in en veel verschillende (kevertjes, oorwurm,...).

Stoort me nu niet zo veel maar als er een oplossing is hoor ik het graag! 

20230829_102121.jpg

20230829_102103.jpg

20230827_120720.jpg

20230827_120651.jpg

20230815_111514.jpg

20230811_190350.jpg

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Met de aankomende vorstperiode vraag ik me af wat wijsheid is. De knollen staan allemaal opgepot in vrij droge grond in m’n kas. Zal dat voldoende zijn als we -5 aantikken of toch beter beschermen? 🤔 Wat denken jullie?

Geplaatst:

Ik heb alles wat ik in pot had (knollen) gerooid en op zolder in kranten. Maar van de gezaaide dahlia's zitten de meeste knolletjes nog in de grond. Blad en wat takken erover. 

Geplaatst:

Ik heb ook alles nog in de grond zitten. Ik zie het wel volgend jaar.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic