Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2019-2020

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat me nu opvalt bij de kleine solo bolletjes is hoe goed die zich houden. Vorig jaar had ik daar dus wat van geoogst, het resultaat van het poten van bulbines, en nu, bijna een jaar later, zijn ze nog niet ingedroogd, niet uitgelopen, nog in pico bello staat, terwijl gewone bollen van dit ras - Pskem - al maanden over de houdbaarheidsdatum heen zijn.

Links een bolletje wat zich wel heeft gesplitst en waarvan de teentjes uitlopen, de drie anderen zijn echte solo-tjes, opvallend goed bewarend. Mogelijk dat er toch een meerwaarde in die solo bollen zit die in elk geval mij tot nog toe was ontgaan.

PskembulbilsMay14.jpg.d767dafd3250dd28741188470d3ec677.jpg 

Geplaatst:

Er beginnen bij mij enkele stengels van de knoflook om te vallen. 

IMG_6956.thumb.JPG.2e1f4a37cce7c37c70c72708f0e522cb.JPG

IMG_6955.thumb.JPG.d162f0ee5c5fadcf6b1849073b97c42b.JPG

In de stengel kom ik geen enge beestjes zoals bijvoorbeeld larven van de preimineervlieg tegen. De wortels zien er gezond uit en ook de onrijpe teentjes lijken me gezond te zijn. Is het een teken dat de planten gaan afrijpen of is er toch iets anders aan de hand.?

IMG_6958.thumb.JPG.14dddb0e72bcb0f4b2f3fd15f31a5c97.JPG

IMG_6961.thumb.JPG.bfb59116c76dbc97ae21416f859d3f4e.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst: (aangepast)

Ja, normaal doet knoflook dit niet, niet zo vroeg in elk geval. Je hebt wel twee types knoflook, zachthalzen en hardhalzen. De hardhalzen maken een bloemstengel, dat is die harde hals, en dan vallen ze zelfs niet om als ze al helemaal bruin zijn. Zachthalzen willen wel eens omvallen in een laat stadium, net als uien, maar dat zou nu nog niet mogen.

Het lijkt erop dat Frans zowel zacht- als hardhalzen heeft, want we hebben bloemstengels gezien, dus hardhalzen, maar de foto's hierboven lijken op zachthals; de stengel in het midden ontbreekt, en de opbouw van de teentjes zou normaal op de Artisjok groep wijzen, die zo wordt genoemd omdat de teentjes in lagen wordt gevormd.

Maar ik twijfel over die determinatie, want er waren onregelmatige groenscheuten, en meer blad kan ook meer teentjes betekenen, en als er veel teentjes komen dan krijg je ook makkelijk meerdere lagen, of een ras nu tot de Artisjok groep behoort of niet. Alleen bij een andere groep zou er ook een hals in het midden moeten zitten, want de Artisjok groep is haast de enige zachthals die in Europa wordt verbouwd.

Ik denk dat het voornaamste probleem die rare groeiwijze is, met veel slappe scheuten, waar alle mensen die hun knoflook uit de winkel hadden gehaald het over hadden. Dit hoort knoflook niet te doen. Een normaal groeiende knoflook zou op dit moment iets van 5 - 8 stevige bladen moeten hebben, de oudste 1 - 2 verwelkend nu, de jongste nog klein, maar er zouden niet overal kleine scheuten aan de plant moeten ontspringen.

Bij alle berichten over raar groeiende knoflook werd vermeld dat het pootmateriaal uit de winkel kwam - ik tel dan ook een voorbeeld bij mij op de volkstuin mee. Bij mensen die specifiek pootknoflook hadden gekocht of zelf bollen hadden overgehouden horen we niets over dit soort afwijkingen. Er is dus iets met die winkel knoflook. Zowel die gekke scheuten als het makkelijk omvallen is niet normaal.

Ik denk dat Frans prima voor de knoflook heeft gezorgd, al zou je liever bakken willen mijden, maar het probleem zat hem waarschijnlijk in het pootgoed.

Je zou stokjes en touwtjes kunnen doen om de plantjes overeind te houden, probeer de oogst zo lang mogelijk uit te stellen, er zit nog aardig wat groei in de bollen, en op zich lijkt er een respectabele maat bol te ontstaan. 

aangepast door roeier
zinnetje opgeschoond
Geplaatst:

Los van dit mooie betoog vermoed ik ook dat de knoflook erg ondiep staat en daardoor misschien makkelijker omvalt.

Ik zie het groen en het kantelpunt net boven de bol.

Zelf poot ik de teentjes minimaal 10cm diep , tenzij voor de stengel geteeld.

Geplaatst:

Op de meeste andere gewassen moet je nog langer wachten, alleen die spenderen meer tijd in je zadenbakje dan in de grond. ☺️

Ik ging ervan uit dat 1 Mei de knoflook planten zo'n beetje op hun best waren, maar dat klopt toch niet helemaal; het meeste is nog behoorlijk gegroeid.

De Ljubitovica ziet er nu een stuk volwassener uit, en valt op met mooie rose stelen:

Ljubitovica19Maaie.jpg.9f91219db16a2a6bbb049201f797c05c.jpg

De Pskem heeft weer de grootste planten bij mij, de beste zijn over de meter hoog, en ik geloof niet dat de planten kleiner zijn gebleven door het late poten. De roest, die er alweer vroeg was, heeft nauwelijks vat gekregen op de planten. Het poten in December lijkt een verbetering.

Even voor de mensen die bloemstengels krijgen: ze hoeven er niet allemaal af, hè? Die van de Aziaten niet. Ik geloof dat in elk geval acpronk en Saalk86 een Aziaat hadden, en die stengels zijn half blad, half stengel, maken heel weinig bulbines en nemen zo geen energie uit de bol. Maar bij alle andere bloemstengel makende knofloken wordt nogal wat energie van de bol gestolen, dus als je mooie bollen wilt moet die stengel eraf! Probeer geen enkel stukje blad mee weg te knippen, want juist die topblaadjes gaan nog het langste door met het pompen van energie in de bol.

• Like 1

Zo kan die wel weer, he Moonsparkel  😉

Kijk voor knoflook oogst anders even HIER.

Maar serieus, ik heb van een beroeps knoflookteler geleerd dat ze de bollen voor consumptie drie weken voor de bollen voor pootgoed oogsten.

De kiem van de teentjes is dan minder ontwikkeld wat een beter smaak in de keuken moet geven.

Ook oogst ik langzaam aan tegen het rijp worden aan af en toe wat bollen voor gebruik maar ook om de bollen in de gaten te kunnen houden.

Vooral bij vochtige grond kan er schimmel op de bol komen, een beetje is niet erg maar te veel tast de oogst aan.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Moonsparkle, als je goede bollen wilt moeten de bloemstengels die op de foto te zien zijn eruit. Die stengels mogen een lus maken, maar als je ze helemaal laat gaan met het maken van broedbolletjes dan kost dit zoveel energie dat het je iets van 30% van de bol kost.

Ik schat dat je oogst ongeveer over een maand is. Een paar bladen moeten nog groen zijn bij de oogst. Bij nat weer oogst je eerder dan bij droog weer, vanwege schimmel risico. 

Ja, schaar of secateurs. De bloemstengel komt tussen het blad naar boven, het blad is plat, de stengel die opkomt is hard en rond, je moet een preciese knip maken om alleen die stengel te pakken; alle blad moet gespaard blijven. Twee handen zijn dus nodig; men heeft wel geprobeerd om dit machinaal te doen, maar dan pak je ook de topbladen en is het effect averechts.

De Wonha zal nog wel geen bloemstengels maken, maar die kun je laten staan, want die stengels geven net zoveel terug aan de bol als dat ze nemen. Bij de Pskem is dat totaal anders; die stengels roven erg veel van de bol, maar de meeste energie wordt pas genomen als het bloemhoofd echt tot ontwikkeling komt.

aangepast door roeier
verduidelijking m.b.t. het toppen
Geplaatst:

IMG_20200523_125518.thumb.jpg.bf68b858d9d63690dcd4924bb698405c.jpgIMG_20200523_125525.thumb.jpg.441fdab1e161a0fc5807e6e5947ecca0.jpg

Hier veel roest op de knoflook. De olifantenknoflook (niet op foto) heeft er nog geen last van. Daarvan wel de bloemknoppen verwijderd. 

Geplaatst:

20200508_180021.thumb.jpg.0c8d0aefc161a97bddc0569b448b075c.jpg

20200508_175956.thumb.jpg.0c04f58ed1ac328e5b51eef2e8a937c1.jpg

Na de roestmeldingen hier vorige week ook mijn knoflook geinspecteerd en gelukkig toen nog niets kunnen waarnemen. Ben benieuwd hoe het gaat nu het hier geregend heeft.

Verder staat het er prachtig bij, mooi hoog en dikke stengels. Vooral ook blij met het worteldoek met gaten (van Borsalino) waar ik ze dit jaar voor het eerst in heb gezet. Scheelt echt enorm veel onkruid wieden (veel onkruiddruk hier).

De bloemstengels knak ik er gewoon uit, nooit een schaartje oid daarvoor gebruikt.

Altijd lekker zo'n pré oogst.

20200508_180012.thumb.jpg.4ac2a0b87dd6f869a766119abda63886.jpg

20200508_175949.thumb.jpg.745416c39358db12b28ea5ab220801a8.jpg

20200508_180006.thumb.jpg.0889fc477d3110d5b72409395b72e0c8.jpg

20200508_175941.thumb.jpg.06500e9beb5241dbc853d26d2a5cafe6.jpg

Geplaatst:

Erny, hoe doe jij dat dan om de knoflookplanten precies in de gaten te krijgen? Het ziet er mooi uit en is ook een perfecte manier om de grond niet uit te laten drogen en de onkruidgroei tegen te gaan. Het enige nadeel is dat het kunststof is, dat wil ik eigenlijk zo min mogelijk in de tuin. Maar een beter alternatief weet ik ook niet.

Geplaatst:

Ik heb deze week mijn knoflook geoogst omdat ze allemaal waren gaan liggen. Het zijn allemaal bollen geworden, dus geen teentjes. Ik had ze in november geplant, dus een beetje laat, en heb teentjes van een supermarkt knoflook gebruikt, waarschijnlijk Lidl. Ik ben er best tevreden mee, het is voor het eerst dat knoflook bij mij is gelukt. Een paar waren beschadigd en bevatten een papa poppen, maar de rest ziet er goed uit.

Tuinieren op 210 m² op de kleigrond van De Smalle Steeg in Nijmegen.

Geplaatst:

Het ras Wonha is bij mij al aardig aan het vergelen. Uit nieuwsgierigheid heb ik de centimeter gepakt en de rassen onderling gemeten - geprobeerd van ieder ras de langste te kiezen en dan van grond tot bladpunt gemeten. Ik kwam hierop, voor wat het waard is:

hardhalzen:

Pskem & Wonha: 102 cm

Eden Rose: 95 cm

Ornak: 88 cm

Choparsky: 86 cm

Oezbeekse tulband: 74 cm

Siberiër: 73 cm

zachthalzen:

Violet de Cadours: 81 cm

Vessalico: 79 cm

Ljubitovica: 69 cm

Volgens mij zie ik vooral met welke rassen ik de meeste ervaring heb, want die staan bovenaan. Sommige rassen doe ik voor het eerst, van gekochte bolletjes, en dan is het resultaat minder. Het gaat me beter af met bolletjes van eigen oogst, en dan heb ik ook al een jaar ervaring met een ras, dat maakt toch uit.

Zeker die Siberiër, die ik voor het eerst doe, dat moet beter kunnen; dat ras staat bekend als fors. Herkansing volgend jaar.

Ik heb ook nog wat Pskem knofloken staan waarvan de grootste 111 cm meet, ruim groter dan alles wat hierboven staat, maar die is van een bulbine in het tweede seizoen opgekweekt, een solo bolletje dus eigenlijk, en ik denk dat het daardoor komt. Planten uit solo bolletjes vergelijken met planten uit teentjes is denk ik scheef.

Bovenstaand rijtje is waarschijnlijk toch al scheef, want er lijkt nog groei te zitten in sommige planten. Maar hoeveel is zo'n lijstje waard? Zelfs de grootte van de bol vind ik niet zaligmakend.

Van sommige rassen heb ik trouwens maar enkele planten staan, ik denk dat ik veel en veel minder heb dan Erny, en ik kan ze nog goed uit elkaar houden zonder dat er labeltjes bij hoeven! Die van Erny zien er wel allemaal heel goed uit.

Geplaatst:

Dit is ons eerste jaar knoflook kweken, en volgens mij is het fout gegaan...bij ons is de steel lang niet zo dik als de fotos die hier voorbij komen en op het moment liggen ze op hun zij, maar zijn nog wel mooi groen...kan dit kwaad?

Geplaatst:

Stelen horen nog mooi overeind te staan, zeker als de knoflook nog groen is, en ik heb het eigenlijk ook nooit anders gezien bij goede pootknoflook. Waren het bollen uit de winkel?

Zolang ze nog groen zijn zou ik ze niet rooien, want dan kan de bol er nog van groeien, maar te verwachten valt wel dat het loof zo sneller aan het einde komt.

De dikte van de steel is een goede indicatie van de bol die er onder zit, dus je weet eigenlijk al dat de bollen niet groot zullen zijn.

Soms gooien mensen een heel bolletje of twee bij het braden van een kip, en ik doe wel kleine teentjes bij het inmaken van komkommers, dus er zijn toepassingen voor kleine bolletjes...  

Geplaatst:

Mijn knoflook staat er best bij, sommige echt dikke stelen anderen wat minder.

Onderste bladeren voornamelijk geel. Denk omdat ze hier aardig open staan en veel gure wind pakken in de winter. (Kan beter herfst zeggen)

20200529114018_IMG_4186.thumb.JPG.febb992411d8bcfb1d011fb787630d12.JPG20200529114341_IMG_4201.thumb.JPG.88c5fc9a88eb35ae32f1b777a8ae31d6.JPG

20200529114018_IMG_4186.JPG

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ja, dat ziet er gewoon uitstekend uit, je gaat goede bollen krijgen. Zon en wind, daar kan knoflook prima tegen. Die gele bladen, dat is eindfase, ik schat dat dit over een weekje of drie oogsten voor je betekent, mogelijk iets sneller bij roest en regen. In elk geval Erny en ik hebben nog veel groene planten, maar wij hebben ook later gepoot. Ik denk dat wel meer mensen nu langzaam vergelende planten hebben.

Zeker bij regen zou ik die mulch weghalen. Ik heb mijn planten vanaf de aanvang onder een laag mulch gehad, maar dat heb ik in de eerste helft van deze maand grotendeels weggehaald, want dan kan de aarde beter opwarmen, en dat is goed voor de bolvorming. Al mag de grond nog niet uitdrogen.

De grond mag wel uitdrogen de laatste paar weken voor de oogst. Dan zit je al met veel geel blad, wat ontvankelijk voor schimmel is, en die schimmel wil je niet aanmoedigen. Dus weersta dan de verleiding om te wateren, en haal de mulch zoveel mogelijk weg, als die er nog ligt. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...