MarChant Geplaatst: 15 mei 2020 Geplaatst: 15 mei 2020 Even een korte update van mijn stand van zaken: Een week of twee terug, toen het mooie weer zo'n beetje begon, had ik mijn twee éénjarige planten (Mme. Jeanette en Orange Habanero) op het balkon gezet, samen met een lekker groeiende jonge Purple Bhut Jolokia. Daar genoten ze erg van, vooral de Habanero bloeide volop en maakte een paar besjes aan. Ook de Bhut Jolokia groeide lekker (vooral flinke bladeren, de plant blijft verder erg laag maar dat zal wel aan de soort liggen want zijn broertjes/zusjes is precies hetzelfde verhaal). Ondertussen had ik de vrijgekomen plekken op de vensterbank weer opgevuld door wat andere Bhut Jolokia's, een Black Scorpion Tongue, een Bolivian Rainbow en een half jaar oude geknotte Rawit uit hun kleine verspeenpotjes om te potten naar wat grotere potjes. De vensterbank staat nu gezellig vol met potten van (bijna) allemaal hetzelfde formaat. Vind ik toch wat mooier ogen en ook wat beter voor de lichtinval, ze staan elkaar wat minder in de weg. Toen werd het vorig weekend echter weer kouder en begon het flink te waaien. Toen moest ik noodgedwongen een keuze maken om twee van de drie balkonplanten weer binnen te halen. Ik koos voor de jonge Bhut Jolokia en de Habanero. De Mme. Jeannette bleef buiten, binnen heb ik echt geen geschikte plaats meer voor deze toch vrij forse plant. Vooralsnog lijkt ze het buiten gelukkig nog wel uit te houden, staat misschien wel een beetje stil, maar ik ben wel blij dat ik de andere twee heb binnen gehaald zodat ze toch nog wat kunnen doorgroeien en bloeien. Quote
muls80 Geplaatst: 15 mei 2020 Geplaatst: 15 mei 2020 Gisteravond kon ik mijn planten weer binnenzetten. Bladeren krulden wat aan de randen, verder zag het er gezond uit. Quote Mijn voedselbos onder dit topic
acpronk Geplaatst: 15 mei 2020 Geplaatst: 15 mei 2020 De pepers doen het hier best goed, helaas zijn dit niet de wedstrijd pepers, want die moeten nog bloeien.Deze Spaanse pepers zijn tegelijkertijd met de wedstrijd pepers gezaaid op 3 februari. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
donaldk Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 Op 4-5-2020 om 23:28, rorror zei: @donaldk Helaas niet, de gene met grote bladeren zijn de jalapeno's en paprika's. De wedstijd pepers zijn de gene met de kleine bladeren. Geen idee waarom die klein blijven.. tot 10.000 SHU Zou het leuk vinden om volgend jaar in elke pot een andere variatie te hebben. Maar wel dat ze allemaal voor ons eetbaar zijn. Mijn vriendin eet b.v. alleen pepers/paprika's zonder hitte. Gister avond een beetje zitten kijken, naar pepers zonder hitte en de milde. Sommige gekozen vanwege het uitterlijk. Dus dit is het begin van een lijstje van wat ik wil gaan kweken. Naast de jalapeno en gewone bell paprika's Medusa ~0 niet heet Midas ~0 niet heet Hungarian Hot Wax 5000 ~ 10.000 mild Aleppo pepper ~ 10000 mild Inferno 2500 ~ 4000 mild Jalapeno Brown ~ 8000 mild Jalapeno Mammoth 2500 ~ 5000 mild Chinese 5 Color heet Serrano 12.000 - 22.000 heet Medusa een bekende ornamental. Ik eet niet meer of ik die gehad heb of enkel gezegd heb hey die wil ik hebben voor volgend jaar. Dus geen idee of ik zaden heb. Jalapeno heb ik nooit aangedaan, hou niet van onrijpe pepers, zonder hitte om te winnen. Ook een nachtmerrie om rijp te krijgen hoorde ik altijd, dus geen zaden zover ik weet. Paprika. Moet zaden hebben uit eigen oogst van de Sweet Palermo. Maar geen idee waar ze zijn. Ik heb deze winter wel uit de rode variant uit de winkel wat zaadjes gehaald, maar niets gezaaid. Alma Paprika heb ik ooit een paprikaatje van geoogst, van een binnenplant, dus ook al weer jaren geleden. Oud zaad dus, mocht ik ze nog hebben. Die heeft een heel klein prikje. De Chinese 5 color heb ik nooit gehad. Geen idee of ik hem ooit heb binnen gehad in de PTPt en nooit heb gebruikt, of uberhauopt nooit zaadjes van heb gehad. Anyway zover ik weet geen zaadjes van. Wel heb ik ooit de Bolivian Rainbow gehad, dus moet ergens geoogste zaadjes hebben. Inmiddels ook oud zaad. Serrano is toch ook een Jalapeno. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 Op 6-5-2020 om 12:51, rorror zei: @Toto wat is de tempratuur in de serre als het buiten 4graden is? Serre NL of BE? In en Kouwe kas is het dan niet veel warmer, maar gelukkig hebben we inmiddels instraling. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 Wat betreft de eerder gemelde gebreken. In mijn ogen ook magnesium gebrek. Niet geel genoeg voor stikstofgebrek. En ook net weer anders dan Fosfaatgebrek. Mooie handleiding: https://www.yara.nl/gewasvoeding/paprika/gebreksverschijnselen-paprika/ Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
rorror Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 31 minuten geleden, donaldk zei: Serrano is toch ook een Jalapeno. Lijkt op de jalapeno, maar is wat heter. Serrano 12.000 - 22.000 heet Jalapeno 2.500 - 8.000 mild Extreem heet eten hou ik niet van, maar de jalapeno's laten mij af en toe wel verrassen met hoe heet ze zijn. --- Update van het lijstje welke ik graag wil, (moet nog wel wat dingen updaten in de excel lijst (groen die ik nu heb)) Naam: SHU SHU catogory Weather Conditions Capsicum Class Serrano 12.000 - 22.000 heet Serrano del Sol 4500 - 5500 mild Jalapeno 2.500 - 8.000 mild Bell groen/rood peppers ~0 niet heet Capsicum annuum Bell gele paprika ~0 niet heet Capsicum annuum Madame Jeanette 125.000 ~ 325.000 heet Capsicum chinense Medusa ~0 niet heet Midas ~0 niet heet Hungarian Hot Wax 5000 ~ 10.000 mild fast growing in colder conditions. Aleppo ~ 10000 mild fast growing in colder conditions. Inferno 2500 ~ 4000 mild Jalapeno Brown ~ 8000 mild Jalapeno Mammoth 2500 ~ 5000 mild Chinese 5 Color heet Joe's Long Cayenne / NEW heet Mini Bell Chocolate ~0 niet heet fast growing in colder conditions. Sweet Pickle ~0 niet heet Marconi Purple ~0 niet heet Patio Red Skin F1 ~0 niet heet Khang Starr Lemons Starburst Thai Chili Peper 'Purple Ufo' 30,000-50,000 heet Capsicum annuum Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 18 mei 2020 Geplaatst: 18 mei 2020 Ik zit er aan te denken om morgen de pepers voor vast naar buiten te plaatsen. De helft plant ik ik in vaste bakken, de andere helft mag in potten blijven staan. De tempratuur daalt komende week niet onder de 10c. Doe ik hier verstandig aan? Of beter nog even wachten? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
TomP Geplaatst: 18 mei 2020 Geplaatst: 18 mei 2020 Heb er al enkele ruime tijd in de volle grond in de serre (en aubergine en peper en tomaat) Buiten in de volle grond staan er sinds eergisteren ook een aantal. Ook hier nachten van + 10°C, voorbije 2 dagen +/- 6°C en daar kunnen ze tegen maar groeien dan natuurlijk niet spectaculair. Belangrijkste idd = voorspelde temperaturen in de gaten houden, verschillen tsn de verschillende regio's zijn soms groot Quote
Ikbeginbijmezelf Geplaatst: 18 mei 2020 Geplaatst: 18 mei 2020 1 van mijn wedstrijdpepers (zie de foto in het draadje daarover) staat zelfs al vanaf half april buiten in een pot. Wel tegen de gevel tussen andere potten in, en met fleece afgedekt tijdens de nachtvorst. Ik vind dat hij er nog prima uitziet, zelfs beter/steviger dan de planten die langer binnen zijn gebleven. Bij mij gaan ze in ieder geval allemaal naar buiten deze week (ik heb geen kas, dus alles in de volle grond en potten). Ik denk dat het prima kan nu. Quote
rorror Geplaatst: 18 mei 2020 Geplaatst: 18 mei 2020 1 uur geleden, Ikbeginbijmezelf zei: 1 van mijn wedstrijdpepers (zie de foto in het draadje daarover) staat zelfs al vanaf half april buiten in een pot. Wel tegen de gevel tussen andere potten in, en met fleece afgedekt tijdens de nachtvorst. Ik vind dat hij er nog prima uitziet, zelfs beter/steviger dan de planten die langer binnen zijn gebleven. Van buiten staan worden ze inderdaad steeds steviger/stuger. Dat had ik ook al gemerkt doordat de pepers overdag en een halve week 's nachts buiten stonden. Het is hier op dit moment nu nog windkracht 4, zakt straks af naar 3 en 2. Dus of ik plant ze straks in de bakken, of morgen. Hoewel het van het weekend weer windkracht 4 wordt... Dan waait alles weer flink om de flat heen... Best een nadeel als je op de onderhoek woont. 2 uren geleden, TomP zei: Belangrijkste idd = voorspelde temperaturen in de gaten houden, verschillen tsn de verschillende regio's zijn soms groot Ja de tempratuur hou ik goed in de gaten, alleen als ze eenmaal in de grote bakken staan, kan ik ze niet meer verslepen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 19 mei 2020 Geplaatst: 19 mei 2020 De eerste 9 paprika/pepers zitten in de grond, tussen het siergras... Sommige laten nu al hun kop hangen. Hopenlijk acclimatiseren ze snel. De andere 11 blijven in potten staan. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 19 mei 2020 Geplaatst: 19 mei 2020 (aangepast) 12 paprika en 15 peperplanten in potten in de lage kas gezet. Het zal geen probleem geven want ze kwamen al uit de hoge kas. Eens kijken hoe dit gaat bevallen qua watergeven, per drie planten in een hergebruikte wietpot. Voorlopig gaat het goed, de eerste bloemen en vruchtjes zijn al te zien. De grond in het kasje is wel kurk droog, de eerste sporen van vocht in de grond pas op 20 cm diepte. @rorror Mooie bakken, staan er lampjes tussen? 19 mei 2020 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 19 mei 2020 Geplaatst: 19 mei 2020 @Patrijs Zijn bakken van de gemeente, maar aangezien ze aan mijn terras aansluiten, zijn het nu mijn bakken om bij te houden. 😁 Ja dat zijn lampjes, je moet het voor de pepers wel gezellig maken, anders produceren ze niks. Het gaas is om de kat tegen te houden. Gelukkig is ze oud en springt en klimt ze nagenoeg niet.. Dus 80cm hoog is voldoende om haar binnen de perken te houden. Bakken zijn 2,50m lang, 1,20m breed. 45of 50cm hoog. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 19 mei 2020 Geplaatst: 19 mei 2020 Kijk, daar wordt ons belastinggeld goed gebruikt. 👍 1 Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 19 mei 2020 Geplaatst: 19 mei 2020 @PatrijsFoto's vanaf mijn luie stoel in de schaduw. Maya de kat helemaal op de achtergrond te zien. En de pepers en paprikas in pot. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Geplaatst: 20 mei 2020 Geplaatst: 20 mei 2020 Op 19-5-2020 om 16:26, rorror zei: Ja dat zijn lampjes, je moet het voor de pepers wel gezellig maken, anders produceren ze niks. Far Red of UV/blauw? ;-). 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
JessicaL Geplaatst: 21 mei 2020 Geplaatst: 21 mei 2020 Vanochtend even paniek. Na weken lang geen ontkieming een vensterbank kas gekocht en ineens kwamen alle spaanse pepers als speedy gonzales uit de grond. Ook de snack paprika's zijn in een paar dagen ineens allemaal ontkiemd. Vanochtend til ik de deksel op, zoals ik dat elke ochtend even doe om te inspecteren...alle planten hingen. Ze staan in de volle zon in de vensterbank en de ontluchting zat dicht dus er kwam ook echt een warmte walm onder die kap uit. Vrees dat ze wat extreem heet stonden Dus even schuifje open gezet en vanavond staan ze er weer heel fijn bij en zijn ze ook nog weer een stukje gegroeid. Ik ben natuurlijk veel te laat met mijn pepers en paprika's maar ik ga het toch nog gewoon proberen En anders moeten ze maar overwinteren in het huis. Zal mijn partner blij mee zijn Quote
TomP Geplaatst: 23 mei 2020 Geplaatst: 23 mei 2020 Is laat ja maar niet te laat. Alles hangt af van de komende maanden en de eventuele nazomer. Ook groene pepers en groene paprika's zijn lekker dus komt goed zal alleen langer duren maar oogsten en smullen zal je doen Quote
Erny Geplaatst: 24 mei 2020 Auteur Geplaatst: 24 mei 2020 Gelukkig, alle pepers hebben de vorst overleefd. Het lijkt erop dat de temperatuur in de kasjes net niet onder het vriespunt is gekomen én had de pepers hoog staan. Dus we kunnen vrolijk verder. Heb ook al twee pepertjes geoogst. De eersten zijn, zoals gewoonlijk, van de Aji Blanco Cristal. Die oogst ik overwegend groen om gelijk door het eten te doen. Quote
bassie76 Geplaatst: 1 juni 2020 Geplaatst: 1 juni 2020 (aangepast) Hier al een aantal vruchtjes te zien😃. In pot de soorten White Bull en Yaroslav. 1 juni 2020 aangepast door bassie76 Quote
NewbieGuy Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 (aangepast) Hallo, een eerstejaarskweker hier met een vraagje. Paprikaatjes gezaaid op 9 april in een klein potje in zaai-en strekgrond, 3 weken later verplant naar een P9 in potgrond en 2 van de 5 paprikaatjes vorige week verplant naar een grotere pot, Opnieuw in potgrond en de andere 3 nog even in de P9 laten staan omdat het de eerste keer was en ik op safe wou spelen. de 2 planten in grotere pot gingen al naar buiten, de ander 3 stuks in P9’s nog even binnen voor het zuidwest gericht raam gehouden, weeral om op safe te spelen. nu zag ik gisteren dat bij de 2 in grotere pot de bovenste blaadjes wat begonnen te bubbelen en wat verschrompelen. Ook zie ik aan de uiteinden van een paar blaadjes zo wat donker plekje zoals te zien op voorlaatste foto. Ook hangen de bladeren beduidend slapper dan degene in P9. nu vraag ik me af of ik me zorgen moet maken en ook wat de oorzaak kan zijn. Ze hebben niet de hele dag in de broeierige zon gestaan maar ze hebben wel wat direct zonlicht gezien natuurlijk. Of kan het zijn dat ze wat te nat staan? Ik geef ze geen vaste dagelijkse hoeveelheid water maar zorg dat de potgrond niet uitgedroogd is. Beetje fingerspitzengefühl. planten kregen nog nooit extra bemesting, kan dit een oorzaak zijn? ik hoop alvast geen luizen of virussen ofzo want ik zag wel es zo’n verdwaald geel luisje op de onderkant van een paar bladeren zitten. Dank om jullie licht erover te laten schijnen. 2 juni 2020 aangepast door NewbieGuy Quote
rorror Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Ziet er niet heel verkeerd uit. Heb je pas bemest? Dan kunnen de gedroogde puntjes daardoor komen. Bubbels zou ik eerst op luis controleren onderkant blad, en vooral de nieuwe groei. Als er geen luis in zit, iets bemesten met calcium. Verpoeierde eierschillen. Moet zo klein zijn dat het kan stuiven. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
NewbieGuy Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Kregen nog nooit bemesting, rorror. Ik heb ondertussen nog es vluchtig dit topic doorlezen en getoetst aan mijn planten en ik vermoed dat de potgrond waarin ze staan net een tikkeltje te vochtig is. Maar ik vond het slap hangen van de bladeren wat vreemd en las her en der wel es dat er soms sprake is van magnesiumtekort bij planten. Maar nergens las ik over de symptomen bij zo’n tekort. Quote
simonvb Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Zwart uiteinde aan blad kan ook komen van te veel in de wind te staan. De gebobbelde bladeren zou ik ook denken aan luizen, zeker omdat je er al 1 gezien hebt. Als ze buiten staan, lossen de andere insecten de luizen wel op. Best niet te veel water geven maar is wat zoeken, hoe groter de pot, hoe gemakkelijker want deze drogen minder vlug uit en hoef je dan ook minder vaak water te geven maar wel meer in 1 keer. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.