Gianni1234 Geplaatst: 12 juli 2020 Geplaatst: 12 juli 2020 (aangepast) @redzebra Bedoel je 3 takken met bladeren? Drie bladeren lijkt nogal weinig namelijk 😅. Toevallig heb ik ze vandaag wat bijgesnoeid en is het veelal gebleven bij 3 grote takken, of het equivalent daarvan. Allemaal aan de onderkant. Ondanks dat ze groen waren zagen ze er al behoorlijk oud en uitgeput uit. Ik geloof ook niet dat ze netto nog wat bijdragen aan de plant, dus ik heb ze weggesnoeid. Zo kijkend naar de planten vanaf hier is de onderste 1/4 - 1/3 kaal (enkel vruchten en stemmen) en daarboven nog allemaal bladeren. Niet te extreem dus. Idealiter kies ik een paar planten uit die ik snoei tot de helft om te zien of het verschil geeft: dan heb ik tenminste vergelijkingsmateriaal. Over de opstuw: wat bedoel je daarbij? Gaat er dan zoveel extra aandacht naar de bestaande vruchten toe qua voeding en vocht dat ze kapot barsten?@Charly Willekeurige vraag, maar volgens mij had jij de planten ook enigszins flink gesnoeid . Kun jij wat meer vertellen over jouw snoeiroutine? Ik ben eigenlijk wel benieuwd. 12 juli 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
redzebra Geplaatst: 12 juli 2020 Geplaatst: 12 juli 2020 Het is gewoon een algemene regel, als je teveel bladeren weg neemt ineens, kan het zijn dat teveel vocht door druk van de wortels naar de vruchten gaat, waardoor deze barsten. Maar als er genoeg blad aan je planten hangt is dat meestal geen probleem. ik hou mij meestal aan de regel max 3 bladeren per 4 dagen tenzij er ziektes in de plant zijn (echte bladeren, dieven gaan sowieso weg). Het is hoe ik het geleerd heb, dat is geen algemene waarheid. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 juli 2020 Geplaatst: 12 juli 2020 Ik knip zomaar van alles weg als ik dat wil, ga niet tellen en dan dagen wachten. We hebben best eens een gebarsten tomaat maar dat komt vooral omdat we vrij veel water geven (er staat een ibc tank met vissen in de kas en dat water verversen we af en toe voor een groot deel en dat water gaat dan naar de tomaten en komkommers.) Alleen de rijpe tomaten barsten dan, en zijn nog steeds lekker hoor (zeker in saus enz.) 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
redzebra Geplaatst: 12 juli 2020 Geplaatst: 12 juli 2020 @Jorieke123 daaom dat ik zei, iedereen heeft zijn eigen methode , ik kan alleen maar aangeven terecht of niet wat een andere optie kan zijn. Quote
D_SDennis Geplaatst: 12 juli 2020 Geplaatst: 12 juli 2020 ik snoei eigenlijk nooit bladeren, behalve de onderste die echt de grond raken. Ik beperk me verder tot dieven en inmiddels ook tot het wegenemen van de doorgaande top. Al het blad is net zoals bij elke andere plant nodig om de vruchten gezond te laten groeien, toch? Quote
redzebra Geplaatst: 12 juli 2020 Geplaatst: 12 juli 2020 Bij een tomatenplant zijn daar toch redelijk wat discussies over. Het is een afweging om ziektes te reduceren,, sommige zeggen 7 bladeren in top is genoeg, andere minimum 2 bladeren per voorgaande tros. Ik volg het laatste, uiteindelijk zetten de bladeren de suikers om. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 12 juli 2020 Geplaatst: 12 juli 2020 Ja, het is helaas niet bepaald een uitgemaakte discussie. En in typische traditie rondom alles wat met tuinieren te maken heeft vind je helaas een onderbouwde mening voor iedere positie. Zelfs over dieven verschillen de meningen, omdat niet dieven volgens sommigen juist leidt tot een grotere opbrengst. Ik dief overigens altijd. Blijkbaar doen de bovenste bladen verreweg het meeste werk qua fotosynthese en zijn de onderste takken en bladeren eerder een last en netto verbruikers, in plaats van dat ze wat opleveren. Sommigen nemen dat inderdaad tot extremen en snoeien verreweg het meeste tot vrijwel alles weg zelfs. En dan hebben we het nog niét gehad over de mensen die zeggen dat dit wel zo kan zijn, maar dat het ten koste kan gaan van de smaak..... 😪 1 Quote
Moonsparkle Geplaatst: 13 juli 2020 Geplaatst: 13 juli 2020 Hier zien sommige tomaten er echt al uit als formaat tomaat, hoe lang duurt het dan nog ongeveer tot ze rood kleuren? En(ik heb geen idee eerste jaar tomaten voor mij) helpt het om wat er nu nog aan de de top groeit eraf te knippen? Dat de trossen die er nu hangen sneller rijp worden? Of heeft dat geen zin? Quote
Grork Geplaatst: 13 juli 2020 Geplaatst: 13 juli 2020 (aangepast) 15 uren geleden, redzebra zei: redzebra tomaatjes, ik dacht kerstomaten maar zijn nu al een pingbal groot. Je nieuwe avatar is groeiende,zie ik. 15 uren geleden, redzebra zei: 13 juli 2020 aangepast door Grork 1 Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Saalk86 Geplaatst: 13 juli 2020 Geplaatst: 13 juli 2020 (aangepast) 15 uren geleden, redzebra zei: Bij een tomatenplant zijn daar toch redelijk wat discussies over. Het is een afweging om ziektes te reduceren,, sommige zeggen 7 bladeren in top is genoeg, andere minimum 2 bladeren per voorgaande tros. Ik volg het laatste, uiteindelijk zetten de bladeren de suikers om. Hele interessant discussie! Feit is wel dat bij prof kwekers in kassen, alles word gesnoeid tot een aantal in de top. Ik weet niet precies hoeveel, maar ben zelf eens bij prof kweker binnen geweest. Maar, bij hun gaat het natuurlijk ook puur om productiecapaciteit. Kwantiteit. Aantallen. Smaak, gezondheid, etc doet er niet toe. ik snoei zelf vrij weinig, ik doe het op het oog. Sowieso wel de ondersten, meestal tot aan de eerste tros. Daarna snoei ik vaak om bepaalde trossen wat meer bloot te leggen voor rijping zodat je geen oerwoud krijgt. vanochtend eentje van ruim 420 gram kunnen oogsten! Chernomorskiy Gigant! 13 juli 2020 aangepast door Saalk86 2 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Gianni1234 Geplaatst: 13 juli 2020 Geplaatst: 13 juli 2020 @Moonsparkle Wees niet verbaasd als het nog 2 weken tot zelfs 1 hele maand duurt. Soms duurt het voor eeuwig, zo lijkt het wel. Volgens mij had ik twee jaar terug een gigantische vleestomaat die de tijd nam: 3 hele maanden wel te verstaan.... Quote
HuubvG Geplaatst: 13 juli 2020 Geplaatst: 13 juli 2020 Over het snoeien: in 2014 deed ik het wel heel rigoureus, ik kijk er zelf van op nu ik terugblader: augustus 2014 augustus 2014 En ik had op 30 juli 2014 al zulke tomaten: Nu, JULI 2020 (inmiddels ben ik verhuisd) staan er 6 tomatenplanten in de kas, op rij. en er zitten eindelijk een paar groene tomaten aan. Op de laatste plant na, die heeft nog steeds heel veel blad en stengel, enkele miezerige bloemen, maar géén vruchten: Wel bloem, geen tomaten. Deze heb ik vanochtend flink gesnoeid, als die het nu niet gaan doen dan mag die naar de eeuwige kringloop = compost. Plus de andere 5 planten heb ik ook gesnoeid (afgezien van dieven en onderste blad, hetgeen routine is), voor mezelf ook, om erin te kunnen kijken, om erbij te kunnen, om het geen oerwoud te laten worden. Ik heb ongeveer 2/3 van alle blad gesnoeid. 2 Quote
redzebra Geplaatst: 13 juli 2020 Geplaatst: 13 juli 2020 @Saalk86, ik heb ook al het geluk gehad om een paar professionele telers te kunnen bezoeken, maar die zagen er eerder uit als dit, ze snoeien wel boven de rijpende tros, maar toch, er hangt redelijk wat blad aan https://www.youtube.com/watch?v=BXbfyUKg6OY . Misschien heb jij ze bezocht aan het eind van de teelt? Dan wordt er meer weg gesnoeid of ja daar zullen ook misschien verschillende methoden gebruikt worden. Het is wel zo dat de tomaten daar niet volledig rijpen aan de plant wat de smaak dan weer beïnvloed. @Moonsparkle Dat hangt echt van het ras af zoals @Gianni1234 zegt, je hebt vroege en late. Algemeen rijpt een kleinere genre kerstomaat sneller als een grote. Het toppen van de plant helpt om de rijping te versnellen, maar is het nog niet wat vroeg daarvoor? Een tomaat die begint te rijpen scheidt ethyleen uit en daardoor beginnen naburige tomaten ook sneller te rijpen, dus als er 1 begint volgt de rest wel snel. (daarom dat men in het najaar rijpe appels, bananen of andere rijpe tomaten legt bij de groene om die alsnog af te rijpen, het is wel zo: laat je vruchten zo lang mogelijk aan je plant hangen een tomaat wordt daar zoeter door, dat is juist het verschil met de professionele teelt) @HuubvG Ik hoop dat dat in orde komt met die laatste plant, de mesthoop is toch zonde na zoveel maand verzorging. Heel vegetatieve planten hebben weliswaar vaak problemen met de bloemzetting, je snoei zal hoop ik helpen, vaak neemt men bij zo'n planten ook het derde blad na de tros volledig weg. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 juli 2020 Geplaatst: 13 juli 2020 Mijn tomaten staan er nu zo bij: daarna geoogst en de kraan van de IBC tank open gezet om alles weer eens even goed water (en voeding: vissenpoep) te geven. 5 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
redzebra Geplaatst: 13 juli 2020 Geplaatst: 13 juli 2020 " Let op verwijder niet alle bladeren van de tomaat, ook niet op het einde van het seizoen. Laat altijd voldoende blad zitten want zonder blad geen opname van voedingsstoffen, zuurstof, etc.! De plant gaat dan in noodafrijping met het gevolg dat alle voedingstoffen en water direct naar de tomaat gaan. Dit kan tomaten opleveren die gaan rotten en/of barste tijdens de rijping. Ook bevatten ze een hoog gehalte aan nitrieten die voor de mens giftig zijn. Zeker bij herhaaldelijk opwarming neemt het gehalte aan nitrieten in dit geval verder toe. " Ik vond dit nog terug in het topic van Erik. Weet er iemand of dat dat van die nitrieten klopt ? Ik dacht dat een tomaat juist weinig nitraten bevat en aldus weinig kan omgezet worden in nitrieten. Quote
eduro Geplaatst: 13 juli 2020 Geplaatst: 13 juli 2020 (aangepast) Op 6-7-2020 om 20:16, redzebra zei: @eduro, teelt met substraat is wel heel specifiek, nog niet geprobeerd. Misschien heb je hier iets aan, het is wel heel uitgebreid, maar er staat een mooie beschrijving in, in detail, hoe neusrot juist werkt en achteraan staan aanbevelingen in ter preventie van neusrot in substraat teelt. https://hbo-kennisbank.nl/details/aereshogeschool:oai:www.greeni.nl:VBS:2:141547?q=beheersing+van+neusrot+in+de+ongestookte&has-link=yes&c=0 Dat was een leerzaam verslag om door te nemen en heb wat aanpassingen doorgevoerd, even afwachten welk resultaat ik er mee krijg. Het gematigde weer de afgelopen tijd zie ik als voordeel om de planten meer calcium te laten opnemen en voorbereid zijn nu de groei terug opgang komt nu de zon weer terug is. 13 juli 2020 aangepast door eduro Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 juli 2020 Geplaatst: 15 juli 2020 Kennen jullie de tomaat Besace? Deze tomaat wordt niet rauw gegeten maar is voor bv de bbq, smaakt dan heerlijk en valt niet uit elkaar. Zo is me verteld, ik heb de plant voor het eerst. De plant si trouwens superlelijk met heel kenmerkend gekruld bijna zielig blad. De hele tuinclub hier teelt ze dit jaar en ze staan er bij iedereen hetzelfde bij, lelijkers met naar het schijnt heerlijke vruchtjes. Ik weet eigenlijk nog niet wanneer ze rijp zijn, moet dat eens vragen. Nu voelen ze nog erg hard aan. Zeer donker van kleur. Bij zoeken op Besace vind ik niks. Nog even gezocht in de app maar het is inderdaad de naam van de plant volgens de gever, die trouwens enorm slecht is in Engelse namen dus een verbastering sluit ik niet uit. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jwedding Geplaatst: 16 juli 2020 Geplaatst: 16 juli 2020 Wow, wel een hele mooie vrucht, heel bijzonder! Quote
Gianni1234 Geplaatst: 17 juli 2020 Geplaatst: 17 juli 2020 (aangepast) De afgelopen dagen heb ik hier een simpele bodemtest uitgevoerd (fles water, wat afwasmiddel en een schep grond). Het is, zo het lijkt, hier toch circa 30% silt. De rest is zand, met een minieme hoeveelheid gravel. Geen wonder dat de grond hier dus zo snel dichtslaat na een paar regenbuien. Organische stof zat er verder vrijwel niet in. Volgend jaar tot even goed nadenken over hoe de grond verbeterd kan worden: goed mogelijk stort ik er een massa bentoniet in om het sowieso meer luchtig te houden. De tomatenplanten gedijen overigens momenteel alsnog heel goed, maar ideaal is dit niet. Ik denk niet dat de wortels makkelijk kunnen uitlopen. Een ander ding: de meeste planten hier naderen de twee meter en willen voorlopig niet stoppen met groeien. Toppen, of er nog een bamboestok aanmaken en tot 3 meter gaan? 😅. Maximale opbrengst is hier het achterliggende idee, dus zeg het maar! 17 juli 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
Saalk86 Geplaatst: 17 juli 2020 Geplaatst: 17 juli 2020 Ja @Gianni1234! Ik heb afgelopen week de eerste getopt! Was ruim 220 cm. En had al een paar lange dieven ook, voor mij uitermate geschikte plant om te toppen! Ben benieuwd wat er gebeurd, want sommigen die deden het bij mij vorig jaar juist beter na t toppen. 1 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
jwedding Geplaatst: 18 juli 2020 Geplaatst: 18 juli 2020 Goeie! Ik heb hier 4 cherrytomaten die een eigen Amazonewoud aan het stichten zijn. Naderen ook de 2m+ en heel veel dieven, misschien is toppen hier ook een optie hoewel ik ook wel de neiging heb om ze even lekker te laten gaan en te kijken wat er gebeurd, desnoods leid ik ze over de trellis. Moet wel eerlijk zeggen dat ik van alle 18 tomatenplanten in totaal geen hele goeie opbrengst heb tot nu toe, hoewel er wel trossen met bloemetjes hangen nu, zowel aan de vleestomaten als de struik–en cherrytomaten. De pepers gaan wat dat betreft wel wat beter gek genoeg evenals de pompoen en muismeloen. Het is sowieso een jaar vol lessen en ervaring opdoen aangezien dit mijn eerste keer is dus we gaan het zien!😅 Wat ik wel al door heb is dat ik de tomaten te dicht op elkaar heb geplant in de bakken zelf (40cm afstand) 2 Quote
redzebra Geplaatst: 18 juli 2020 Geplaatst: 18 juli 2020 @jwedding dat met te dicht planten had ik ook de eerste jaren, dat is gewoon verleidelijk om meer planten te zetten maar een tomatenplant groeit zo hard. Mooi gedaan met je bakken, het evenwicht planten/opbrengst ga je wel vinden, het is ook eigen aan ieder zijn situatie. @Gianni1234, @Saalk86 ook hier de eerste moeten toppen, een paar heb ik kunnen verder leiden, maar voor 1 zag ik geen uitweg meer (top van de serre bereikt. Ik ben toch al de adviezen hier aan het doorlezen voor een echte serre, je kan daar blijkbaar toch een pak hoger in gaan. Komkommers lijken het goed te hebben met het huidige weer, extreem veel oogst dit jaar. Tomaten wat minder, aantal ziet er goed uit maar de rijping verloopt toch trager en terug last van de bladvlekkenziekte, temperaturen zijn gewoon te laag. Quote
Saalk86 Geplaatst: 18 juli 2020 Geplaatst: 18 juli 2020 Nog even een mooi plaatje hoor: Bawole tomaat: Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
redzebra Geplaatst: 18 juli 2020 Geplaatst: 18 juli 2020 mmm die ziet er lekker uit, hier nog een weekje wachten denk ik. Quote
redzebra Geplaatst: 18 juli 2020 Geplaatst: 18 juli 2020 @appelvrouw is het mogelijk om zaden te krijgen van die Besace, ik hou wel van bbq. Ik weet niet hoe het werkt onder jullie op het forum, ik kan de zendkosten doorstorten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.