roeier Geplaatst: 23 juli 2020 Geplaatst: 23 juli 2020 Bij 60 - 70ºC verbrandt er veel; gaat de atmosfeer in, je krijgt betere compost bij lagere temperaturen. Dan verbranden ook zaden niet, en waarschijnlijk blijft er meer in zitten wat je liever niet wilt, maar phytophtora heeft wel levend weefsel van een gastheer nodig om voort te leven. Een aardappel overwintert makkelijk, dus zo kan de phyto ook overleven. Maar loof van aardappel of tomaat sterft af, dus dat hoeft niet afgevoerd te worden. Tenzij onze winters zo zacht worden dat tomatenplanten gewoon buiten kunnen overleven, dan zou de phyto mee kunnen liften. Quote
Saalk86 Geplaatst: 23 juli 2020 Geplaatst: 23 juli 2020 (aangepast) Het is zo, ik had dus een paar tomatenplantjes over en die gedumpt op de composthoop. Ik heb hier een hele grote composthoop ( 6 x 2 meter ofzo). Paar weken later, enorme mooie planten en dikke tomaten eraan!! Maar niet gesnoeid dus, dus op een gegeven moment na wat nattere weken, Phyto erin... Ik heb alle planten in de kliko gegooid incl wortels! 22 Augustus 2019: Hieronder de Phyto 13 september 2019: 23 juli 2020 aangepast door Saalk86 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
eduro Geplaatst: 23 juli 2020 Geplaatst: 23 juli 2020 Oei @Saalk86 niet fijn om te lezen die ziektes, gelukkig heb je nog wel eetbare tomaten. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 23 juli 2020 Geplaatst: 23 juli 2020 1 uur geleden, roeier zei: Bij 60 - 70ºC verbrandt er veel; gaat de atmosfeer in, je krijgt betere compost bij lagere temperaturen. Dan verbranden ook zaden niet, en waarschijnlijk blijft er meer in zitten wat je liever niet wilt, maar phytophtora heeft wel levend weefsel van een gastheer nodig om voort te leven. Een aardappel overwintert makkelijk, dus zo kan de phyto ook overleven. Maar loof van aardappel of tomaat sterft af, dus dat hoeft niet afgevoerd te worden. Tenzij onze winters zo zacht worden dat tomatenplanten gewoon buiten kunnen overleven, dan zou de phyto mee kunnen liften. Ik heb echter eerder gelezen dat de sporen van phyto 2-3 jaar kunnen blijven overleven. Waarom zou je dit risico dan nemen? Blijkbaar moet je steriliseren bij 50 graden, en het lijkt mij toch wel dat je wat marge wil hebben bij het doden van zo'n gevaarlijke schimmel, toch? Ook wat zaden betreft: je wil toch ook van eventueel onkruid af zijn in het compost? Quote
eduro Geplaatst: 23 juli 2020 Geplaatst: 23 juli 2020 In de afgelopen weken heb ik slechts 1 tomaat mooi rijp kunnen plukken inmiddels zijn de neusrot problemen voorbij, in totaal toch een 3tal emmers verwijderd en komen er eindelijk wat plukbare tomaten. sommige barsten open, maar de smaak is uitstekend fris met een licht zuurtje. even inschatten wanneer ik deze moet gaan plukken Supertrots ben ikzelf op deze jongen De crazy cherry bloeit als gek De crazy cherry heeft ook geen last gehad van neusrot, er komen mooie vruchten aan de eerste tros. De volgende keuze aftoppen of horizontaal leiden nu bijna alle planten 2 tot 2,5 meter lang zijn wat denken jullie? 1 Quote
roeier Geplaatst: 23 juli 2020 Geplaatst: 23 juli 2020 Gianni, wat betreft de phytophtora ben ik afgegaan op wat oscardevos hier zei: https://www.moestuinforum.nl/topic/23473-tomaten-teelt-topic-2019/page/20/?tab=comments#comment-385903, en wat hij twee berichtjes daarvoor opmerkte. Omtrent de compost, daar zijn verschillende denkrichtingen in, hier kunnen we het waarschijnlijk beter bij de tomaten houden, want we gaan anders off-topic. Bij mij nog geen rijpe tomaten. Ik had gehoopt iets eerder te zijn dan vorig jaar, toen begon het begin Augustus, dit jaar een handvol andere rassen in de hoop dat er eentje uitspringt, maar nee, het komt allemaal op hetzelfde neer. Ook Friesje, een kerstomaat, rijpt niet vlot, en van welke andere rassen ook mag worden gezegd dat ze goed met kou kunnen omgaan, het lijkt allemaal weinig uit te maken; het wordt gewoon weer Augustus, en de Zwarte van Tula haalt waarschijnlijk dat niet eens. Sorry TomP, maar dit ras heeft moeite met de kou en wil ook eerst een te groot gestel aanmaken alvorens met tomaten te beginnen: niet geschikt voor mijn regio - de tomaatjes beginnen nu pas te vormen. Mijn meeste rasjes hebben wel tomaten op maat, maar de rijping gaat langzaam. 2 Quote
Vastone Geplaatst: 24 juli 2020 Geplaatst: 24 juli 2020 7 uren geleden, eduro zei: sommige barsten open, maar de smaak is uitstekend fris met een licht zuurtje. Welk ras is dit? Ik heb daar bij Amathyst cream cherry ook last van (die lijkt wel wat op de tomaatjes op je foto). Overigens is dit de enige tomatensoort waar ik nu last van barsten heb. Ik heb zelf het idee dat dat voorkomt als ik ze te laat pluk. Quote
RobO Geplaatst: 24 juli 2020 Geplaatst: 24 juli 2020 een paar ideetjes: - wij composteren zo warm mogelijk, binnen in de hoop meet ik 60 graden, maar de buitenkant wordt nooit zo heet dus daar blijft narigheid leven - botrytis kan heel goed in jouw stengel, ik heb tomaat ooit gespoten met zuiveringszout en de ziekte bleek zich niet uit te breiden, ik denk achteraf dat het ook B geweest is in plaats van Phyt -tips tegen verspreidng van B zijn: goed luchten, alleen dieven met scherp mes/schaar en alleen als de wonden goed kunnen opdrogen dus in de morgen van een mooie dag; evt preventief bespuiten met ant-schimmel als heermoes 1 Quote
eduro Geplaatst: 24 juli 2020 Geplaatst: 24 juli 2020 3 uren geleden, Vastone zei: Welk ras is dit? Ik heb daar bij Amathyst cream cherry ook last van (die lijkt wel wat op de tomaatjes op je foto). Overigens is dit de enige tomatensoort waar ik nu last van barsten heb. Ik heb zelf het idee dat dat voorkomt als ik ze te laat pluk. Het is inderdaad de Amathyst cream cherry. Tomaten zijn rood rijp, met deze prachtig divers gekleurde varianten is er nog een leercurve voor mij, jouw conclusie over het scheuren bevestigd mijn onervaren indruk daarom ben het eens met je conclusie. Ik heb overigens nog een 3tal rassen die scheuren vertonen maar die zijn nog groen. hoe kan ik scheuren van de vrucht tegengaan? blad verwijderen? of juist niet? Quote
oscardevos Geplaatst: 24 juli 2020 Geplaatst: 24 juli 2020 15 uren geleden, Saalk86 zei: Het lijkt toch echt Botrytis! En vermoed ook dat dit het is. Ik geloof ook wel dat je Botrytis hebt, maar de vraag is eigenlijk: waarom heb je Botrytis? Deze schimmel komt de plant binnen via weefsel dat kapot gaat of aan het afsterven is. Bij de aardbei komt Botrytis de plant binnen via afstervende bloemblaadjes, meeldraden en stampers (info beeldenbank). Ik zie onder jouw grauwe schimmelpluis een symptoom die me doet denken aan aantasting door Phytophtora: (bron:Wikipedia) Dus dat geeft de mogelijkheid voor de grauwe schimmel om hier te infecteren. Uit weefselsterfte lekken nl. altijd voedingsstoffen en dat triggert de grauwe schimmel om daar te infecteren. Hoe dan ook, ik hoop dat het hier alleen om Botrytis gaat. Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 juli 2020 Geplaatst: 24 juli 2020 Dat zijn ellende verhalen. Ik las een maand of wat eerder vooral verhalen over tweede stengels en wel en niet blad plukken. Ik pluk wel blad, tot aan de tweede tros voorlopig ( knip het) en soms nog een blad tussendoor. Mijn planten reken elkaar niet of nauwelijks. De kas staat aan alle kanten open in de tijd dat de tomaten er groeien, weer of geen weer. De druif boven de tomaten is geknipt waar er een tomaten stengel groeit, alle blad en trossen weg gehaald. De aarde houdt ik vrij droog maar omdat de kas heet is gaat er nu iedere 5 dagen 10 liter water per plant in de ingegraven flessen. Behalve een beetje kristalon geen voeding gegeven. De tomaten rijpen laat af maar komen nu: Coral Queen Bosque Bleu Bumble B Buiten groeien de tomaten prima en de afrijping begint nu ook, voor de tomaat Wil Voogt oftewel de 4 mètre begint flink te kleuren, maar ook bv de blush en de andere cherry’s 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
oscardevos Geplaatst: 24 juli 2020 Geplaatst: 24 juli 2020 1 uur terug, eduro zei: hoe kan ik scheuren van de vrucht tegengaan? Volgens mij kun je het best de tomaat iets onrijper plukken. Tomaten rijpen mooi na binnen op de schaal. Ook eerst plukken en dan pas water geven. Tomaten kunnen snel onder spanning komen te staan als je water geeft en als de tomaat rijp is, kan dat tot barsten leiden. 1 Quote
Saalk86 Geplaatst: 24 juli 2020 Geplaatst: 24 juli 2020 (aangepast) 3 uren geleden, RobO zei: een paar ideetjes: - wij composteren zo warm mogelijk, binnen in de hoop meet ik 60 graden, maar de buitenkant wordt nooit zo heet dus daar blijft narigheid leven - botrytis kan heel goed in jouw stengel, ik heb tomaat ooit gespoten met zuiveringszout en de ziekte bleek zich niet uit te breiden, ik denk achteraf dat het ook B geweest is in plaats van Phyt -tips tegen verspreidng van B zijn: goed luchten, alleen dieven met scherp mes/schaar en alleen als de wonden goed kunnen opdrogen dus in de morgen van een mooie dag; evt preventief bespuiten met ant-schimmel als heermoes Klopt allemaal, en vooral heel herkenbaar!! Vrijwel, zo niet, alle Botrytis komt voor op plekken die beschadigd zijn. Zoals mijn foto’s op de eerdere pagina: de ‘ergste’ is een deels geknakte hoofdstengel. Wat @oscardevos dus ook al zegt. Maar ik vermoed dat t dit jaar gewoon meer is vanwege het vochtigere weer met daarbij het bewolkte weer afgelopen weken. 24 juli 2020 aangepast door Saalk86 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
oscardevos Geplaatst: 24 juli 2020 Geplaatst: 24 juli 2020 (aangepast) Helaas krijg ik in de kas ook alweer last van bladvlekkenziekte in tomaat. Veel te vroeg dit jaar! Dat terwijl ik de kas ook 's nachts laat openstaan. Ik heb het al eens eerder beschreven, maar goed om die post weer eens op te halen: 24 juli 2020 aangepast door oscardevos Quote
Gianni1234 Geplaatst: 24 juli 2020 Geplaatst: 24 juli 2020 (aangepast) Nou, dit krijg je dus als je niet oplet met bindtouw: Ik post het maar als reminder naar anderen dat ze altijd moeten opletten met touw, en dan vooral op een plek waar de plant nog in de breedte kan groeien. Nu is de schade hier beperkt (op de foto lijkt het dramatischer dan het is) maar de bruine kleur zit mij niet lekker. Ik heb in ieder geval alles ontsmet bij de wond en het ingewikkeld met wat linnen. Maar dit is zo onnodig. Overigens controleer ik het wel, maar deze zat wat hoger en heb ik over het hoofd gezien, helaas... Verder gebruik ik nu een ander soort touw wat meer 'draden' vormt als je het uittrekt, in plaats van dat het rond blijft. Het type ontgaat mij alleen even. 24 juli 2020 aangepast door Gianni1234 1 Quote
oscardevos Geplaatst: 24 juli 2020 Geplaatst: 24 juli 2020 @Gianni1234, probeer eens bindbuis, dit blijft flexibel en snijdt niet in de stengel. je hebt het in verschillende diktes en ik koop het bij Zaadhandel Van der Wal. Ik gebruik het om capucijners en erwten tegen het gaas te houden, de dahlia's op de binden en eigenlijk voor alles waar stengels kwetsbaar zijn. Je kunt het ook veel makkelijker ontknopen dan stug touw. Superhandig en erg duurzaam. 1 Quote
oscardevos Geplaatst: 24 juli 2020 Geplaatst: 24 juli 2020 Ik zie dat ik de 4 mm heb gelinkt. 2 mm bindbuis (bol van 225 m) kost slechts 10,25 euro en je kunt de bindbuis elk jaar weer gebruiken. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 24 juli 2020 Geplaatst: 24 juli 2020 Ja, ik keek ook al naar de 2mm: 4 is mij iets te breed. Zit ook veel op een bol! Daar kun je toch wel heel lang mee doen. Quote
eduro Geplaatst: 24 juli 2020 Geplaatst: 24 juli 2020 bij de Action hebben ze ook bindbuis, een bolletje voor €1.95 1 Quote
jwedding Geplaatst: 24 juli 2020 Geplaatst: 24 juli 2020 Ik gebruik ook bindbuis, fijn spul! Inmiddels knallen hier overal kleine groen tomaatjes uit de bloemen maar gezien het verwachtte weer heb ik er een treurige blik op. Tijdens de laatste week noodweer waren alle bloemetjes hier eraf gewaaid en sommige plantje toch geknakt. Heb ze wel kunnen redden met een spalk maar ik knijp hem toch wel een beetje hoor, helemaal met die onweer zondag. Quote
redzebra Geplaatst: 24 juli 2020 Geplaatst: 24 juli 2020 (aangepast) @oscardevos idem hier, het weer is gewoon ideaal voor bladvlekkenziekte en andere schimmels, alhoewel hier ook de deur en het raam continu blijft openstaan, maar langs de andere kant het is gewoon wat meer nakijken, ik kan het voorlopig onder controle houden, bladvlekkenziekte bedreigt je vruchten niet in tegenstelling tot wat andere hier nu meemaken. Je merkt het trouwens sneller op onderaan het blad, dus lig ik elke keer half op de grond langs onder te kijken . Vroeger plukken en narijpen in de schaal, raad ik zelf normaal niet aan. Maar als je veel last hebt bij sommige soorten met barsten kan dat wel een oplossing zijn. @Saalk86 nog geen Botrytis op de tomaten, wel op een zijstengel van een komkommerplant, maar dat was een beetje mijn eigen schuld. Door het gewicht van komkommers was alles op een gezakt en had Botrytis via een kapot blad de stengel aangetast. 24 juli 2020 aangepast door redzebra Quote
fre3ke Geplaatst: 25 juli 2020 Geplaatst: 25 juli 2020 Mag ik een vraag tussendoor stellen over mijn buitentomaten? Dit is mijn eerste jaar. In mijn verouderde tuinboek staat toppen na de vierde tros. Ik ben wat later gaan toppen, en het lukte niet goed omdat sommige planten zijtakken hebben. Nu blijven overal bloemen verschijnen. Kunnen dat nog rijpe tomaten worden? Of moet ik nu gewoon maar alle bloemen verwijderen? Quote
Roland Geplaatst: 25 juli 2020 Geplaatst: 25 juli 2020 Afhankelijk van je ras duurt het minimaal 50 dagen van bloem tot rijpe vrucht. Met een warm najaar moet je dus bij de vroege rassen nog vruchten kunnen krijgen uit deze bloemen. Quote
fre3ke Geplaatst: 26 juli 2020 Geplaatst: 26 juli 2020 Fijn, dank je. Ik heb besloten om dan per 1 augustus alle bloemknoppen te gaan verwijderen. De rassen weet ik niet. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.