Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2020

Featured Replies

Geplaatst:

De stroming is niet meer Noord, dus de ergste kou is voorbij. Geen nachtvorst meer. Morgen op pad voor nieuwe tomatenplanten.

Geplaatst:
Ook hier de piepers bevroren, veel dahlia’s courgette, pompoenen, yacon, ik heb er de pest in! Vooral omdat het natuurlijk eigen  schuld dikke bult is.....had ik maar meer geduld moeten hebben...arrghhh. Denk dat de aardappelen wel goed komen, de rest...afwachten. Ik ga maar es gauw nog pompoentjes zaaien.....

Ik zit ruim in mijn pompoen-- en courgette zaailingen. Wat zou je willen hebben? Misschien macht het. Dan kom ik het wel ff brengen. Eind van de week moet lukken. Ik heb vast nog wel wat snackkomkommers ook.

Ik ben het ook wel zat. Alhoewel ik mijn tuin deel met mijn vader, inmiddels heb ik genoeg van het heen en weer rijden en afdekken. Aardappel heeft lichte schade, mijn boontjes zijn dood. De rest stond nog niet in de tuin en heb ik steeds binnen gezet.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Tot nu toe is alles redelijk het slechte weer doorgekomen. Morgen ga ik de eerste courgette uit de koude kas halen, want die is nu zo groot geworden dat hij er eigenlijk niet meer in past. Hopelijk wordt het dan niet meer zo slecht weer en blijft de wind ook weg. Zou hij nog afgehard moeten worden als hij al een aantal weken in de koude kas staat?

aangepast door CelineK

Geplaatst:

Gister 24 graden buiten, 40 in de kas.

Vannacht ruim 12/14 graden en vanaf vanochtend vroeg een klap onweer. Nu net dik uur regen gehad en een enorme hoosbui!

Planten weten niet wat hun overkomt ...

Geplaatst:

@Saalk86 gister in de schaduw 27c, vanacht tempratuur niet onder 20c gezakt, buiten een hoop wind nu windkracht 4en 5. Maar toch nog 22 graden in de schaduw! Maar helaas nog geen buitje gehad. 

Geplaatst:

Hier mooi weer om te planten en om tussen de uien op te schonen.

En tot nu toe 0,2 mm regen, het is niet veel maar wel lekker tegen het stof.

1030193478_regen22-5-2020.jpg.97bd2584ea0ad0716916d93c5d196eb8.jpg

Geplaatst:

Het ruikt heerlijk na de regenbui. 

Geplaatst:

yesssss, regen!!!! onee toch niet...de bel van mn fiets kreeg 3 druppels...

Geplaatst:

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Verdorie. En nu dan? Volgens mij zitten, of zaten we, onder dezelfde bui. Wij een liter of 6 denk ik waar ik tevreden mee ben. Voor het diepere vocht zullen we toch nog moeten gieten, maar zo loopt de beek iig weer wat meer.

Geplaatst:

Wat een wind zeg.. Uit voorzorg heb ik al mijn planten maar weer in de schuur of in de kas gezet. Hopelijk is overmorgen de wind weer wat minder..

Geplaatst:
  • Auteur

Weer 2020, een fenologische waarneming:

Op Hemelvaartsdag (al weer twee dagen geleden) bedacht ik de zwemwatertemperatuur maar eens te gaan meten. Zijpe, een armpje van de Oosterschelde.

De idee was om niet verder te gaan dan kniehoogte. Maar dat viel zó mee, dat ik wat verder gewaad ben (het loopt hier heel geleidelijk af). Ik heb zelfs een minuut of vijf gezwommen!

Watertemperatuur op 1,5 m diepte was 19,5 graad. Frisjes, maar prima te doen. Ook voor iemand als ik: geen vet, dus slecht geïsoleerd.

Mijn punt is: is dit het nieuwe normaal? Vorige jaren vond ik de watertemperatuur pas vanaf half juli een beetje te doen.

Klimaatverandering, toeval, of warmer omdat vliegtuigen nauwelijks meer die wolkige strepen maken?

Alleweg: zwemmen was dus niet gepland, en heel prettig.

Geplaatst:

Inderdaad miezerig maar al wel de hele dag...net gekeken 4 mm zit er in de regenmeter! 
van mij mag het wel een week lang zo doorgaan, dag en nacht! 🙂

Geplaatst:

@jootje liever iedere nacht goede bui en overdag zonneschijn. Ik wordt meteen met dit donkere weer chagrijnig. 

Geplaatst:

Ik ben heel blij met alle regen van vandaag. Tot en met vanmiddag bleef het bij wat teleurstellende miezer, maar inmiddels valt er ook een paar uur lang echt nat water.  Ik hoor de tuin slurpen, de regenpijp borrelen, en de wadi volstromen. 

Geplaatst:

Niet om over naar huis te schrijven dus. Ik prijs ons gelukkig met de 11 liter. Op 15 cm begint de grond weer droog te worden de bomen hebben er dus niet voldoende aan, , maar voor de groentes is dit een mazzeltje.

Geplaatst:

Hier gisteren maar liefst 1,2 mm maar wel de hele dag naar de kl#te met net iets meer dan  gemiezer en een nichtje van 2 geëntertaind die erg sjagerijnig was dat ze niet naar de kippies kon.... 

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Ach, als jullie genoeg krijgen van alle regen valt een reisje naar Friesland wellicht aan te bevelen. Hier schijnt de zon onverminderd voort, en regenwolkjes worden pas verder in het binnenland geleegd. Pas in de late zomer krijgen wij de volle laag weer, vanwege het fenomeen dat kustconvergentie heet. Dat speelt nu nog niet.

Op die paar millimetertjes die jullie melden kan ik niet jaloers zijn. Appelvrouw's 11 mm is wat anders; daar heb je wat aan.

Een tijdje terug heb ik wel een regenmeter gemonteerd op de tuin, op de paal waar de fiets tegenaan staat, en, vooruit, ik kan een halve millimeter noteren. Zonder regenmeter had ik niet geweten dat het er was, want met alleen een hoosbakje in een roeiboot waarvan de bodem droog bleef zou ik zeggen dat het op z'n meest een paar druppels waren geweest. Het zal snel verdampen op een stalen bodem...

1517250781_mm.jpg.1e88f7dc540991562dd5f73e75b8d074.jpg 

Geplaatst:

Gister hadden we een best dagje met miezer en en eindigde in regen. 

Toen ik vanmorgen buiten in het zonnetje zat, keek ik naar mijn planten en een deel hing met de bladeren.

Dus vanmorgen toch al weer met de gieters rond gegaan.

Geplaatst:

Droog, warm en zonnig, veel gieten dus.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.