Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2020

Featured Replies

Geplaatst:

krijg nou wat! -5 graden grondtemp in Groningen/Friesland ???

Geplaatst:

Rob, het is 29 Mei, vorig jaar op deze dag was er ook vorst, opgemerkt door... diezefde RobO! https://www.moestuinforum.nl/topic/23493-het-weer-in-2019/page/3/?tab=comments#comment-381628.

Drogere lucht laat meer kou toe, en het moet toch mensen zijn opgevallen dat het droger is geworden in deze tijd van het jaar. Het valt hier aan de kust nog wel mee, maar de tijden dat Erny in Groningen zich veilig kon wanen omdat de ijsheiligen waren geweest liggen achter ons.

Geplaatst:

Wow -5. Was dat langdurig of maar een uurtje? @Erny schade?

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Inderdaad koud in Eelde: -5,4 aan de grond

Opvallend: minimum op 1,5 m hoogte: +1,5

Dat scheelt bijna 7 graden!

Geplaatst:

Was vast een rustig nachtje, als het nu ook nog wat gesneeuwd had......

Ik hoorde vanmorgen dat ook de aardappeltjes, die dit jaar op het "natste" stukje tuin staan, zachtjes riepen om water.

Geplaatst:

Ik heb eens even dit jaar vergeleken met vorig jaar.

Aan de oogsten te zien lopen we hier een week of twee voor op vorig jaar qua oogst.

In 2018 gingen we ongeveer gelijk op met dit jaar.

Er zijn hier heel veel zonuren geweest de afgelopen tijd, maar ook veel relatief koude Oosten en Noordenwind.

Voor komende week wordt er wat regen verwacht voor de woensdag, vrijdag en het weekend.

Ik hoop dat dat genoeg is om ons weer wat verder te brengen.

Geplaatst:

Hier in Letland lopen we ongeveer 2 weken achter bij jullie. Wij hebben ook veel late nachtvorst gehad. Een ander, veel groter probleem, wat ik op NL zie afkomen is de verdroging. Als nu al een droogteprobleem zich voordoet, wat wordt het dan in de zomer?

Geplaatst:

Buienradar geeft voor de komende 14dagen, 9 dagen met regen op. 

Benieuwd of we ook echt de 3a4cm verwachte regen gaan krijgen. 

Screenshot_20200601-142210.thumb.png.92916213f3b6823be0b207ffd4d4f854.png

Geplaatst:

Waarschijnlijk wel. Vorig jaar hadden we even een natte periode vanaf 5 Juni, vooral aan de kust viel er toen behoorlijk wat regen.

Dit jaar gedraagt zich tot nog toe haast precies zoals vorig jaar, dus ik verwacht regen. Iedereen is een weeramateur, toch?

Geplaatst:

Daar hoef niet eens amateur voor te zijn. 

Net als de ijsheiligen kent iedereen die tuint of beesten houdt wel de Schaapscheerderskou of noordwestmoesson, een bekend fenomeen vanaf 5 juni.  

Dit jaar valt die vroeg, zoals veel dit jaar.

Geplaatst:

@Patrijs Ik hoor / lees die termen nu pas voor het eerst. 😭  🤦‍♂️

Geplaatst:

Ook nooit van gehoord hoor.
Maar we hebben zeer veel zonuren gehad. Record maand opbrengst sinds in de zonnepanelen vanaf mei 2014 heb.beaeb99429fba164a5643a7063788c15.jpg

Geplaatst:

Van die schaapscheerderskou had ik ook nooit gehoord, als men daar in Nederland bewust een wat koude, bewolkte en regenachtige periode voor uitkoos, dan staat dat misschien wel haaks op mijn Schotse ervaringen, want ik weet niet beter dan dat je schapen scheert als het droog is.

Maar dat Schotse klimaat was wel anders; teveel zon daar dacht men waarschijnlijk niet aan. Ik zeg wel 'was' want de laatste paar seizoenen hoor ik de Schotten evenzeer klagen over droogte als wij hier, als ze het over 'disappearing lochs' hebben bijvoorbeeld. Of ze nu anders aankijken tegen het scheren van schapen weet ik niet, maar het traditionele probleem was: te nat.

Weeramateur ben ik trouwens niet, hoor. Ik bedoelde meer dat iedereen wel een verwachting kan uitspreken, dus ik ook.

Wat me opvalt de laatste tijd is dat de wind maar voortdurend uit het oosten komt. Dat is helemaal niet traditioneel; een westenwind is normaal dominant. Bij het steunen van fruitboompjes op de tuin hou ik daar een rekening mee door ze een beetje naar het westen te buigen, want door de wind gaan ze altijd wel weer een beetje terug naar het oosten. Altijd; zie maar hoe bomen aan de kust staan: ze wijzen altijd van zee af. Maar met die wind van de laatste tijd zijn mijn boompjes alleen maar meer richting de zee gaan wijzen. Ik zit maar voortdurend te wachten tot die wind weer uit het westen gaat komen, z'n vertrouwde hoek, maar dat gebeurt maar niet.

Misschien aan het einde van de week dan wel, want anders krijgen we nog geen regen.

Geplaatst:

Bij ons is het voorspeld dat het inderdaad een paar dagen gaat regenen. Hoeveel natuurlijk is de vraag.. Maar wat doen jullie met planten die niet tegen regen kunnen? Toch maar onder een afdakje zetten? Of in mijn geval weer terug de schuur in? (Komkommer, meloen?)

Geplaatst:
  • Auteur

Temperaturen mei 2020

Gemiddelde dagtemperatuur, over 24 uur:

2020_05_AvgTemp.png

Links: Gemiddelde dagtemperatuur

Rechts: verschillen t.o.v. De Bilt (De Bilt is hier dus de 0-lijn).

Metingen De Bilt, Eelde, Rotterdam: KNMI, open gebied

Meting "hier": eigen weerstation, voortuin, meer beschut dan in open gebied.

Mei 2020 was zonnig. Dat kan ik zien aan de opbrengst van mijn zonnepanelen:

2020_05_Pv.png

616 kWh in mei. Bij een kW prijs van € 0,21 is dat € 129,36 opbrengst, in één maand.

Op zich hartstikke mooi. Maar ik begin me toch meer zorgen te maken over de droogte en het veranderde klimaat. Dat deed ik al wel, maar dit (die voor mij aantoonbare hoeveelheid zon) is wel erg makkelijk te bevatten.

(Trouwens, ook niet mis: April 2020: 500 kWh.) 

Geplaatst:

Schapen scheren doe je best niet bij knallende zonneschijn: dan verbranden de arme beesten nl. Net als mensen

Geplaatst:

Eindelijk regen! Na weer een hele warme en zonnige dag is het nu eindelijk gaan regenen en onweren. Helaas is er ook wat hagel gevallen, hopelijk zijn de pompoenen en courgetplanten niet teveel beschadigd. Maar dat is bijzaak nu. Voor de komende dagen is er ook regen voorspeld. Kan ik de regentonnen eindelijk bijvullen en hoef ik in ieder geval de komende dagen eens niet te gieten. Luxe!

Geplaatst:

Hagel? zo koud hoeft nu ook weer niet 😞

Geplaatst:

Maar meer kou hebben we. De grootste krant van Friesland is met het maandoverzicht van de maand Mei gekomen, en er is een record gesneuveld: nog nooit kende Mei zoveel vorstdagen. Er waren er 5. Vorst aan de grond: 11 dagen. Friese cijfers hè.

Net als vorig jaar was deze maand Mei kouder dan gemiddeld. De warmte overdag was wel normaal, maar de nachten waren zo koud.

Wat niet in het stukje staat, maar wat er makkelijk valt bij te bedenken, is dat dit gelijk opgaat met de droogte. Droge lucht laat meer kou toe.

Gemiddeld mag het dan natter en warmer zijn, als het voorjaar zo droog is, dan krijgen we daardoor meer kans op nachtvorst.

Dus kunnen we door de klimaatverandering meer subtropische gewassen kweken? Daar mag je sceptisch over zijn, als je de situatie zorgvuldig aanschouwt. Misschien in Zeeland wel, en het westen van België, maar het lijkt me dat die delen van Nederland die altijd al een redelijke kans op nachtvorst hadden in het late voorjaar, op deze manier daar zeker niet van verlost raken.

Verder meldt het overzicht van Mei dat het zeer zonnig en droog was - iemand die dat nog niet was opgevallen? - en over de hele lente (Maart, April en Mei bij elkaar) was er een zonneschijn-record. Toch heb ik vandaag geschoren schapen zien lopen...

Voor wie het  hele overzicht voor Friesland wil lezen: https://krant.lc.nl/titles/lc/5748/publications/4032/articles/1147393/26/4. Sorry, volgens mij moet je je registreren daarvoor. 

aangepast door roeier

Geplaatst:
Op 1-6-2020 om 06:58, Wims zei:

Als nu al een droogteprobleem zich voordoet, wat wordt het dan in de zomer?

Droogteprobleem? Dan verkoop ik toch de boot?

Maar nee, bij een te droge zomer koppel ik de regenton af en die gaat dan de verkoop in.

Scheelt weer plek :lol:

( we moeten onze kop uit het zand halen en anticiperen op droogte, het is niet anders!)

Geplaatst:

Klopt helemaal roeier! Hoe warmer en zonniger en droger overdag, hoe kouder het 's nachts is. En dus grotere kans op nachtvorst. De nachten zijn hier bij mij ook nog altijd onder de 10 graden (meestal rond de 6 graden). Zal nu iets meer zijn, want het is bewolkt.

Tropische planten zullen daarom ook hier niet gedijen, maar er bestaan wel planaten die heel goed met warmte presteren en het ook in de koele winters prima doen. Lastiger zijn de koude april en meidagen. Late voorjaarsvorst is funest voor heel veel planten, ook de inheemsere soorten. Mijn walnoot geeft zelden noten, vanwege dit. En ook de vijgen die buiten staan lopen vorstschade op en hebben daardoor een groeiachterstand.

De planten zullen goed tegen late voorjaarsvorst moeten kunnen. De moestuingroenten worden toch pas na IJsheiligen uitgeplant, dat zal niet veranderen. Maar de vaste planten zullen wel aangepast moeten worden. 

Geplaatst:

same here, de groei komt er pas lekker in als de nachttemperatuur omhoog gaat

die voorspelde regen gaat hier mooi bovenlangs 🙁

Geplaatst:

O,2 mm and counting!

Vandaag 0,2 mm
Deze maand 0,2 mm

Dit jaar                                       337,1mm

Actuele intensiteit

0,00mm/uur

Neerslag laatste uur 0,2 mm

aangepast door Patrijs

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.