Geplaatst: 29 mei 20205 j Ivm een nieuwe baan is een goede kans dat ik binnenkort moet verhuizen naar provincie Groningen, meest waarschijnlijk zou ik gaan werken in Westerkwartier. Nu ben ik op funda begonnen met rondkijken in dat gebied, maar alles dat voor mij zou werken en wat me aantrekt/zou kunnen worden aangepast zodat het me aantrekt, vliegt van de site af. Ik heb al bij meerdere zeer recent geplaatste woningen terug gekregen dat het al (zo goed als) verkocht was voor het online ging. Voor de zekerheid heb ik mijn zoekgebied uitgebreid maar rond Zuidhorn lijkt het nog erger. Nog verder uitbreiden richting omgeving Bedum lijkt meer opties op te leveren die ook daadwerkelijk beschikbaar online komen, maar ik zit met de aardbevingen. Ik kom totaal niet uit het gebied en ken helaas ook niemand die daar vandaan komt, en ben dus nogal bang om in aardbevingsgebied een huis te kopen dat nu schadevrij is en volgend jaar mogelijk op instorten staat. Zijn er Groningers die enigszins een beeld kunnen schetsen van hoe het nu is en wat de verwachtingen voor de toekomst zijn? Google geeft namelijk niets relevants.
Geplaatst: 30 mei 20205 j Weet niets van de lokale markt in Groningen. Maar de voorspellingen van onder meer ABN AMRO zijn:Tot en met dit jaar stijgen de huizenprijzen nog, daarna zwaar neerwaartse spiraal. Persoonlijk zou ik dus nu gaan huren. En me niet laten vangen in een overspannen markt. En dan volgend jaar kopen. Geef het zomaar mee ter overweging. Groet en succes sowieso. (En gefeliciteerd met je nieuwe baan!) wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 30 mei 20205 j Auteur @Charly Dank je! Ik ben ervan op de hoogte dat de prijzen nu hoog zijn, maar gezien de negatieve ervaring die ik heb gehad bij 2 vd 3 huurwoningen waar ik in heb gezeten, is huren voor mij geen optie meer. De nieuwe baan is eigenlijk ook het gevolg van huren doordat ik dit huis uit moet over enkele maanden, ondanks een langdurig huurcontract. De prijzen liggen hoger, maar het steeds moeten verhuizen kost me ook bergen met geld 30 mei 20205 j aangepast door annavan
Geplaatst: 30 mei 20205 j Je schrijft, " meest waarschijnlijk zou ik gaan werken in Westerkwartier" , wat dus niet zeker is. Weet je dan wat de alternatieven voor het Westerkwartier is/ zijn? Want wat ik mij afvraag , waarom zo gefixeerd op Groningen, Westerkwartier is toch nabij Friesland? Is daar niets te vinden, terwijl daar ( nog ) geen aardbevingen zijn. Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Geplaatst: 30 mei 20205 j Die aardbevingen komen in Friesland ook wel, verzakkingen van de grond zijn er al, en de verleende concessies aan de NAM en Vermilion om gas te winnen zijn verruimd voor gebieden waar nog geen aardbevingen zijn. Dit ondanks het beleid dat Nederland van het gas af moet. Als iemand die al sinds jaar en dag als dakloze in Friesland staat ingeschreven weet ik dat je in Friesland ook niet zomaar even aan woonruimte komt. Als je niet beslist vanwege familieomstandigheden of gezondheidsredenen (schonere lucht) hier in het noorden moet zijn, zou ik er niet naar toe gaan.
Geplaatst: 31 mei 20205 j Is het een optie je werkgever in te schakelen voor, eventueel tijdelijke, huisvesting? https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Geplaatst: 31 mei 20205 j Auteur @kustlijn voor het werk moet ik naar verschillende locaties en dat zal een gebied,in westerkwartier worden of noord-oostrlijk in de stad zelf. Friesland is me dan net even te veel reistijd. @roeier helaas is het voor mij precies de baan die ik zoek, incl goed toekomstperspectief......beter dan het aanbod in dezelfde branche die ik elders heb gekregen. Ik heb echter nog geen ja gezegd, dat zal bij mij met name afhangen vd woonmogelijkheden. @Grork Dat hebben ze al aangeboden, maar dan zit ik nog steeds met het constante verhuizen en de kosten die daarbij komen.....en ook het voor mezelf en mijn hond steeds moeten wennen. Dit wordt de 4e keer verhuizen binnen 3 jaar tijd, ik ben het een beetje zat asn het worden. Bedankt voor alle hulp tot nu toe. Ik denk dat ik me voor de zekerheid nu even beperk tot westerkwartier en bij bezichtigingen maar even de buurten in ga om bij bewoners ook navraag te doen.
Geplaatst: 1 juni 20205 j Nieuwe baan, in een andere provincie. Baanzekerheid? / proeftijd?. Nu / binnenkort een huis kopen voelt dan misschien als een steen om de nek: "Ik kan hier niet meer weg als het niet bevalt". Ontwikkeling huizenprijzen: dat blijft voor iedereen gokken, maar de kans op daling lijkt groter dan stijging. Zegt "men". Eerst huren, weinig aan verbeteren, deel van je spullen ingepakt laten staan. Vanuit daar rustig rondkijken naar een koophuis op termijn (1 jaar of zo?). Mét een grote tuin. Dat haalt de druk van de ketel, zou je financieel voordeel kunnen geven, en gemoedsrust. Die prachtige moestuin moet dan maar een jaartje (of zo) later. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 1 juni 20205 j Als je aan een woning wil komen tegen een redelijke prijs dan zal je niet naar Groningen-stad of directe omgeving moeten kijken. Ten eerste zal je moeten beseffen dat het verkeer in het Noorden in de regel niet in files staat zoals in andere delen van het land. Je zoekcirkel kan dus groter zijn. Ten tweede : hier in het Noorden zijn we gewend om afstanden te rijden. Assen en omgeving ligt op pak-em-beet 20/25 minuten rijden van Groningen en het Westerkwartier. Daar zijn de huizen nog redelijk betaalbaar, hoewel inmiddels veel stadjes richting Assen vertrekken. Een ander alternatief is ten oosten van Groningen, in de buurt van de A7. Veendam en Winschoten bijvoorbeeld.
Geplaatst: 1 juni 20205 j Op 30-5-2020 om 00:07, annavan zei: Nog verder uitbreiden richting omgeving Bedum lijkt meer opties op te leveren die ook daadwerkelijk beschikbaar online komen, maar ik zit met de aardbevingen. Ik kom totaal niet uit het gebied en ken helaas ook niemand die daar vandaan komt, en ben dus nogal bang om in aardbevingsgebied een huis te kopen dat nu schadevrij is en volgend jaar mogelijk op instorten staat. Ik zal je direct maar even uit die droom hebben, in tegenstelling tot wat de media je wil doen geloven beperken aardbevingen zich niet tot noord/oost Groningen. Ook in Westerkwartier zijn aardbevingen voelbaar net als in Friesland en Drenthe. Een enkele aardbeving zorgt er niet direct voor dat je huis op instorten staat, daar is meestal wel meer voor nodig. Als je voor de koop een bouwkundige keuring laat doen weet je zeker dat het huis op dat moment in goede staat is (wat vervolgens ook weer bewijs is voor een schadeclaim). Ken je al mensen in de omgeving? laat die dan rondvragen. Of schrijf wat makelaars aan, die weten vaak wat er speelt in de buurt. Hier in de buurt (kop van drenthe) zijn de eerste bezichtigingen vaak al gepland voordat het huis op funda staat dus als je daarop wacht sta je al met 1-0 achter. 1 juli 20205 j aangepast door loes
Geplaatst: 28 juni 20205 j Ik woon in de buurt van het Westerkwartier. Een bekende van mij heeft onlangs in het Westerkwartier binnen 3 dagen voor de hoofdprijs een rijtjeswoning verkocht. Ik zou kijken in de buurt van Buitenpost, Surhuisterveen en Drachten. Persoonlijk vindt ik dat mooier wonen en Je bent zo in het Westerkwartier of in Groningen. De verkoop van huizen lijkt daar ook iets minder snel te gaan. Wat voor soort woning zoek je?
Geplaatst: 30 juni 20205 j Ganzedijk? Hongerige Wolf? https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 1 juli 20205 j Inderdaad is het Westerkwartier een dure omgeving qua huizen. Mensen werken in Groningen en wonen in het Westerkwartier. Dus bóven Groningen kijken is een beter idee. Daar in de dorpjes en het genoemde Winschoten en omgeving zou het nog te doen moeten zijn. Het aanraden om eerst te huren (Winschoten erg goedkoop) en dan pas rond te kijken naar een koopwoning vindt ik een goed plan. Dan kun je jezelf orienteren wáár je wilt wonen en wat de daadwerkelijke aardbevingsoverlast zou kunnen zijn en of je dat vanwege de prijs op de koop toe neemt. Het leuke is wel weer dat door die aardbevingstoestanden je in dat gebied boerderijen/woningen kunt kopen voor een extreem lage prijs. Dus ik zou zeggen: eerst huren in Winschoten en forenzen naar het Westerkwartier (geen tot weinig file's hier) en daarna kopen. En... voor straks: Welkom in het Noorden.
Geplaatst: 5 juli 20205 j Ik ben het helemaal eens met @BBtuin. Ik woon zelf op de rand van de grens Friesland / Groningen (de Wouden). Prachtige omgeving. Vind persoonlijk de ommelanden in Groningen bijzonder saai en kill. Op de rand Friesland / Groningen is veel meer te doen, zeker regio Drachten. Mocht je de mogelijkheid hebben zou ik sowieso kopen, binnen 2 jaar heb je al winst op je huis. Ja de huizenprijzen zullen dalen (al moet ik dat echt nog maar zien hoor...), maar die dalen niet sneller dan de groei van het bnp. Plus het feit dat huren weggegooid geld is. A7 is helaas een drama tijdens spitsuren laatste jaren, echt verschrikkelijk. Nu met Corona is het, zoals overal, een stuk rustiger. Dus Drachten - Groningen tijdens spits is niet optimaal, als je er voor t Julianaplein af moet dan is het zeker wel te doen. En anders kun je altijd Zuidhorn nog overwegen! Edit: ja Zuidhorn is idd echt een forensendorp aan het worden, word veel gebouwd ook. Wat BBtuin zegt, regio Surhuisterveen is goede optie. Overigens moedig ik juist mensen aan om naar het Noorden te komen, je weet niet wat je overkomt (rust, relaxed). Ik ben met mijn werk vaak in aanraking gekomen met mensen die vanuit het zuiden of westen richting het noorden zijn gekomen en allemaal, geen enkele uitzondering, zijn uitermate tevreden. @Mellie ik vind Winschoten echt verschrikkelijk, sorry 😅. Uitgestorven en verpauperd centrum. Maar snap je verhaal wel hoor, je hebt er wel alles (meer dan de dorpjes boven Groningen). 5 juli 20205 j aangepast door Saalk86 Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Geplaatst: 5 juli 20205 j @Saalk86 Je bedoelt mij zeker met Mellie? Winschoten genoemd vanwege goedkope huur. Niet vanwege eventuele andere pluspunten ()
Geplaatst: 5 juli 20205 j Ja idd sorry @Mellie ehhh @Erny 😂😜 Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Geplaatst: 23 augustus 20205 j Mocht reistijd geen probleem zijn en mogelijkheid met auto, misschien dan eens in de "omgeving" kijken en misschien net over de grens in Duitsland.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.