RoosDeTuinier Geplaatst: 24 september 2020 Geplaatst: 24 september 2020 Nou mijn bestelling van levenvanhetland.nl is binnen hoor 😊 ik heb ook nog 2 bollen morado en omdat ik toch vondt dat ik te weinig teentjes zou hebben😅 nog maar een bestelling geplaatst voor valverde en olifantenknoflook bij van der wal ,ik hoop rond de 100 teentjes uit te komen😁 Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 25 september 2020 Geplaatst: 25 september 2020 (aangepast) We hebben dit jaar mooie knoflook gehad, maar de uitval in de knoflook was vooral in de winter ook hoog. Woelratten vinden de knollen blijkbaar lekker. Daarom heb ik dit jaar toch de knofloken in potjes in de grond geplant. Ik hoop dat hierdoor de uitval minder is en dat de productie toch goed blijft. We hebben vier rijen van plusminus 6 meter geplant. Ik hoop vooral dat de woelratten de planten niet vinden en dat ze toch goed genoeg door het potje, door de gaten onderin heen, naar buiten kunnen wortelen. We gaan het zien. 25 september 2020 aangepast door permanatuurtuin 1 Quote
Saalk86 Geplaatst: 26 september 2020 Geplaatst: 26 september 2020 Wanneer planten jullie? Ik heb nog een wereld knoflook liggen van afgelopen seizoen 😄 Denk dat ik maar even een paar in pot doe. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
appelvrouw Geplaatst: 26 september 2020 Geplaatst: 26 september 2020 Ik plant niet voor tien oktober..zie het topic van vorig jaar daar hebben we de discussie over wanneer te planten wel gevoerd. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
acpronk Geplaatst: 26 september 2020 Geplaatst: 26 september 2020 Zojuist een nieuwsbrief van de Tuinen van Weldadigheid ontvangen. De knoflookdag gaat helaas niet meer door. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 26 september 2020 Geplaatst: 26 september 2020 Gisteren officieel begonnen aan het nieuwe knoflook seizoen, of is dat wanneer je de vorige oogst sorteert en het pootgoed apart houd? Eerst gisteren de pompoentjes voor een deel geoogst, want de tuin staat nog aardig vol. Vandaag twee kruiwagens met verteerde mest/ compost ingewerkt. De grond mag zich nu even zetten voor dat ik over een maandje ga poten. Een lekker idee, de eerste 5M2 van de tuin zijn weer om. Quote De moestuin van Patrijs
advanbrunschot Geplaatst: 27 september 2020 Geplaatst: 27 september 2020 Ik ben nu bezig met mijn keuze te maken in de soorten knoflook en ik probeer die ook te bestellen. Maar ik kom vaak tegen dat de soort niet leverbaar is, al uitverkocht of dat de verzendkosten enorm hoog zijn. Wie kan me een adres aanbevelen waar ik deze nadelen niet heb? Quote
Erny Geplaatst: 27 september 2020 Geplaatst: 27 september 2020 @advanbrunschot Dat komt omdat je een beetje laat bent met bestellen. Volgend jaar eerder op knoflookjacht gaan. Ik heb nog een paar soortjes bij Leven van het Land besteld, zal deze begin oktober ophalen (want dan mogen honden eindelijk weer bij de Hoornse Plas rennen en spelen en dat is vlakbij Leven van het Land). En nog even dit topic onder de aandacht brengen, zou leuk zijn als het verder wordt aangevuld. Quote
RoosDeTuinier Geplaatst: 28 september 2020 Geplaatst: 28 september 2020 Ok even een vraag , ik heb pas om een nieuw stuk tuin gevraagd ,maar of ik hem krijg en wanneer is nog maar de vraag.Als ik de tenen in oktober zou gaan planten/poten en ik krijg later een ander tuintje zou ik ze dan kunnen verplanten? Quote
RobO Geplaatst: 29 september 2020 Geplaatst: 29 september 2020 zou ik niet doen, je kunt ook later planten tegenwoordig kan zelfs nog in het voorjaar maar dan krijg je minder oogst 1 Quote
Amrutten Geplaatst: 29 september 2020 Geplaatst: 29 september 2020 Is planten in potten een mogelijkheid ? 1 Quote
roeier Geplaatst: 29 september 2020 Geplaatst: 29 september 2020 Forumlid @Kruidenvrouwtje heeft het in 2018 gedaan om in haar oude tuin begin November knoflook te poten en deze vervolgens een maand later te transplanteren naar haar inmiddels beschikbaar gekomen nieuwe tuin. Ik ben maar even niet dilomatiek, maar zoiets is eigenlijk dubbel werk, zonder voordeel (behalve dat je na een maand goed de verschillen in ontwikkeling van je rassen kunt zien). December is een prima pootmaand voor ons, maar veel info over knoflookteelt komt uit Amerika (VS en Canada) waar de knoflook er veel eerder in moet, omdat 's winters de grond maandenlang bevroren is. Als er bijvoorbeeld op de site van Eemlook wordt gesproken van 'onze koude winters' moet je bedenken dat alle beschrijvingen daar overgenomen zijn van Ron Engeland, die in het noorden van de VS zit. Het gaat dus niet over Nederlandse winters en wat daar staat m.b.t. klimaat is niet op ons van toepassing. Ja, tenzij bij ons ook de bovengrond vanaf November maandenlang bevroren is, maar wanneer gebeurt dat nog? 1 Quote
Flup Geplaatst: 29 september 2020 Geplaatst: 29 september 2020 Later poten zou ik ook doen. In de volle grond tenminste. Als je de knoflook graag al in oktober zou willen poten, dan kun je die ook in cementkuipen poten. Zo doe ik dat al een paar jaar (ivm de preimineervlieg) en dat werkt ook prima. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 29 september 2020 Geplaatst: 29 september 2020 2 uren geleden, roeier zei: niet over Nederlandse winters Niet helemaal met je eens. De grote knoflook kwekers in Noord Frankrijk, die een klimaat hebben In grote lijnen vergelijkbaar is met Limburg/ zuid Nederland/België, stoppen hun knoflook half oktober in de grond. Nu zal je in Alblasserdam meer het zeeklimaat hebben dan in Limburg bv. Dus dan kan je nog later gaan. Onder de grond gebeurd een hele boel voordat het « echt« winter wordt. Wat blijft is dat vroeger dan half oktober echt niet nodig is. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
annaelizabeth Geplaatst: 29 september 2020 Geplaatst: 29 september 2020 Zou het voor de telers een slecht jaar geweest zijn, of heeft iedereen supervroeg besteld??? Ik kan een aantal soorten al helemaal niet meer krijgen en het is nog niet eens oktober. GRRR Quote
RoosDeTuinier Geplaatst: 29 september 2020 Geplaatst: 29 september 2020 Ok dan wacht ik nog even af en als ik tegen eind november nog geen ander tuintje heb doe ik ze er wel in😅 Quote
RoosDeTuinier Geplaatst: 1 oktober 2020 Geplaatst: 1 oktober 2020 Zo dan 2 bollen rose de latrec kniflook gehaald bij de groenteboer ,hopelijk worden ze even groot als deze😅 Quote
roeier Geplaatst: 1 oktober 2020 Geplaatst: 1 oktober 2020 @RoosDeTuinier, dat ziet er niet uit als Rose de l'Autrec, meer als een Artisjok type. Rose de l'Autrec is een Creole type, een hardhals, dus in het midden van de bol moet dan een hard stukje zijn wat tot de bloemstengel behoorde. Er zou maar een enkele laag tenen moeten zijn, met strakke velletjes en rose gekleurd. Zo zou het er ongeveer moeten uitzien: https://www.moestuinforum.nl/topic/24325-knoflook-seizoen-2019-2020/page/7/?tab=comments#comment-395749. Dat is een Eden Rose, maar dat komt op hetzelfde neer als Rose de l'Autrec. Ik kan me vergissen op basis van een foto, maar mochten deze bollen van je groenteboer tenen in lagen hebben zitten, dan is de kans groot dat dit een Frans Artisjok ras is. Quote
RoosDeTuinier Geplaatst: 1 oktober 2020 Geplaatst: 1 oktober 2020 Oh ok 😅 er stond rosè bij dus ik nam aan dat t rose de L' autrec was Quote
Flup Geplaatst: 2 oktober 2020 Geplaatst: 2 oktober 2020 Had geen geduld om te wachten tot 10-10 en heb de eerste knoflooktenen al gepoot. Olifantenknoflook. De broedbollen van de Olifantenknoflook ga ik in cementkuipen telen, ben benieuwd! Quote
RobN Geplaatst: 2 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 2 oktober 2020 Hmm heb mijn billen van leven van het land ook binnen, ik vind ze maar niet al te groot allemaal. Kunnen bollen groter worden van teentjes van deze bollen? Bijv Transylvanian, vorig van van der wal waren bollen 2x zo groot en mijn oogst ook niet slecht. Deze zijn echt klein Quote Onkruidmanager 1.0
CherryCharlie Geplaatst: 2 oktober 2020 Geplaatst: 2 oktober 2020 Kan ik ook gewoon een paar teentjes van de biologische knoflook van Ekoplaza in de grond stoppen? (Met zo'n mooie paarse tekening op de schilletjes.) Lijkt me wel leuk om dit jaar een emmertje te proberen hier op het balkon. Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
roeier Geplaatst: 2 oktober 2020 Geplaatst: 2 oktober 2020 7 hours ago, RobN said: Kunnen bollen groter worden van teentjes van deze bollen? Makkelijk. Ik heb wel bollen geteeld die 2x de diameter hadden van de moederbollen. Bedenk ook dat als je werkt met broedbolletjes, die piepkleine dingetjes op de bloemhoofden, dat je in een keer kunt gaan van graankorrelgrootte naar kleine volwassen bol - tientallen keren de grootte. Nu is dat laatste niet een eerlijke vergelijking, want er zit wel heel veel samengebalde energie in zo'n broedbolletje, veel meer dan in een gewone teen, en uit een klein teentje haal je niet zo even een knoeperd van een bol. Maar opschalen naar groter is altijd mogelijk, tenzij je bollen al heel erg groot zijn. Genetisch zou iedere Transsylvanian bol gelijk moeten zijn aan iedere andere Transsylvanian bol; klonen van elkaar, dus genetisch zou je exact hetzelfde materiaal nu moeten hebben als van Van der Wal. Als je eigen oogst Transsylvian goed was had je daar beter je pootbollen uit kunnen selecteren. @CherryCharlie, dat zou wel wat moeten worden als het biologisch is. Knoflook houdt op zich wel van volle grond en volle zon, de grootte kan tegenvallen in een pot en als de zon vaak niet op dat balkon schijnt. Als de pot wat aan de kleine kant is, dus snel uitdroogt en bij water geven dan weer heel nat wordt, dan dragen die wisselende omstandigheden ook niet bij. Maar ja, het is de vraag hoezeer je je een buil kan vallen door hier een stuk of wat tenen van een winkelknoflook aan te besteden. Quote
Patrijs Geplaatst: 2 oktober 2020 Geplaatst: 2 oktober 2020 Op 29-9-2020 om 08:44, Amrutten zei: Is planten in potten een mogelijkheid ? Dat kan een prima resultaat geven. Een tuinder bij ons heeft dat jaren gedaan gepoot in potjes en in het voorjaar uitplanten. Quote De moestuin van Patrijs
CherryCharlie Geplaatst: 5 oktober 2020 Geplaatst: 5 oktober 2020 Op 2-10-2020 om 20:35, roeier zei: @CherryCharlie, dat zou wel wat moeten worden als het biologisch is. Knoflook houdt op zich wel van volle grond en volle zon, de grootte kan tegenvallen in een pot en als de zon vaak niet op dat balkon schijnt. Als de pot wat aan de kleine kant is, dus snel uitdroogt en bij water geven dan weer heel nat wordt, dan dragen die wisselende omstandigheden ook niet bij. Maar ja, het is de vraag hoezeer je je een buil kan vallen door hier een stuk of wat tenen van een winkelknoflook aan te besteden. Dankjewel! Dan ga ik het gewoon lekker proberen Wie niet waagt, wie niet wint! Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.