Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2

Featured Replies

Geplaatst:

@citroen dit is vogelvoet ook wel hanepoot genoemd. Echinochloa crus-galli.

Een eenjarige grassoort, best wel hardnekkig onkruid

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Plaats eens een foto, ik heb geen instagram

Geplaatst:

Ja, akelig spul, zaait erg uit. Sinds de Gemeente veel minder tegen onkruid doet, staat het hier overal :-(

Deze mocht ik van de buren uitsteken. Volgens haar was hij komen aanwaaien, maar volgens mij is het een al oudere plant. Weet iemand wat het is? Clematis? Welke?

DSCF1063.JPG

DSCF1064.JPG

aangepast door speets

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Clematis ja, welke? Wachten op de bloemen. Kan ook de wilde zijn..bosrank. De wortels zien er eeen beetje uit als de plant in een pot heft gezeten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Alle "Santana" appels dit jaar hebben opvallend veel rood in het vruchtvlees. Eerste keer dat ik er vruchten van oogst. Als ik het internet mag geloven is Santana gewoon bleek van binnen.

Welke Appel is dit? Of herkent iemand dit ook van zijn Santana?

Screenshot_20250817_151459_WhatsApp.jpg

Geplaatst:

Sommige varianten van sterappel (Reinette rouge etoilee) hebben wat rood onder de schil, ook Roda Mantet (een rode variant van Mantet) heeft dat wel. Mantet is al zo'n beetje weg, voor sterappel is het nog wat vroeg.

Kun je de buitenkant van de appel ook laten zien?

• 3 weken later...
Geplaatst:

Dit ding staat tussen de fruitboom-zaailingen die we ooit van @Yuras kregen. Het heeft enorme doorns, en ik hoopte nog dat er dan ook geweldig lekkere vruchten aan zouden komen (die zwaar beveiligd zouden zijn door die doorns) Maar nu heeft ie deze 'bessen' hangen. Die niet groot zijn, en er ook niet smakelijk uit zien. Ik heb nog niet geproefd ;-)

227_4915.JPG

227_4916.JPG

Camera had hier geen zin in scherpstellen, sorry:

227_4919.JPG

227_4923.JPG

Geplaatst:

Hanendoorn? Dat is een niet inheemse meidoorn met giga stekels.

Geplaatst:

Crataegus douglasii?

• 2 weken later...
Geplaatst:

Welke plant is dit? Nu uitgebloeid, niet in mijn tuin, eigenaar wist niet meer welke kleur het bloeide, maar het leek me een leukerd. Ze had overduidelijk de verkeerde naam erbij kregen toen ze het kocht (Ezelsoren, dat is echt iets heel anders).

Ik verzamelde zaad en zou nu wel graag een naam op het zakje zetten.

Wie weet hoe deze bruine uitgebloeide plant heet?

IMG_3274.JPG

IMG_3272.JPG

aangepast door hazeltje
[typo]

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Het lijkt mij een salviasoort. Maar welke? Geen idee 😊.

Geplaatst:

Stachys

Geplaatst:

Ik ga ook voor dropplant. Ziet er exact hetzelfde uit als bij mij.

image.jpg

Geplaatst:

Dank Julie. Zeker met het plaatje van Mellie erbij geloof ik jullie direct. Ik vermoedde het ook al, maar de eigenaar was heel stellig dat dat het niet was. Dus toch. Dank jullie wel!

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Ik ga ook voor dropplant. Ik zal straks thuis een foto maken.

20250917_164920.jpg

En het blad

20250917_164930.jpg

aangepast door Gitta
Foto’s toegevoegd

Geplaatst:

Zat ik er even naast 😉. Ik lees veel enthousiaste berichten over de dropplant. Zelf nooit gehad, hij gaat op mijn lijstje voor volgend seizoen!

Geplaatst:

Is Stachys monnieri of Stachys officinalis. Geen dropplant al lijkt de plant daar misschien oppervlakkig wat op. Stachys monnieri blijft lager als de dropplant en de bloeiaren zijn korter. Is overigens eenvoudig te controleren door het blad te kneuzen.

Bij Stachys denken veel mensen aan die plant met de zilveren-wollige bladeren die zeer droogte resistent is ('Ezelsoren'). Er bestaan echter ook nog andere Stachys soorten en die op bovenstaande foto is er daar een van.

Geplaatst:
2 uren geleden, Dahli zei:

enthousiaste berichten

Ik had 3 planten en die heb ik na 1 jaar toen ze weer opkwamen (dacht dat ik ze weg had gehaald) in de volle grond in de tuin gezet, wel met hekje erom voor de hond en die heeft prachtig gebloeid! Het eerste jaar had ik niet zo veel bloemen.
De bijen zijn er heel blij mee en dat is gunstig voor de verstuiving. Ik heb niet zo veel plek meer in de tuin, maar ik probeer er volgend jaar er nog een paar bij te zetten.

Het duurt dus vaak wel 2 jaar als je dit krijgt. De 3e foto van hoe ze eruit zagen in april dit jaar. De eerste 2 foto eind juli. Dus het 2e jaar gaat het snel.

20250728_141029.jpg

20250728_141041.jpg

Doen het heel goed, zie links blauw.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Ik vind de bloemaren inderdaad meer lijken op de Stachys die Brabantse tuinprins aangeeft, maar de bladeren lijken dan niet te kloppen.

Mmmm, misschien dus gewoon maar zaaien en dan ga ik volgend jaar zelf kijken wat het wordt.

Dank voor het meedenken allemaal!

Geplaatst:

Stachys monieri "Hummelo" (Piet Oudolf)

20250917_192800.jpg

Geplaatst:
13 uren geleden, hazeltje zei:

maar de bladeren lijken dan niet te kloppen

Bladeren kloppen, zie bovenstaande foto van Tielse Flipje. Deze Stachys moet niet verward worden met Stachys byzantina ("Ezelsoren") want die heeft inderdaad totaal ander blad.

Als je wilt zaaien: Zaden van Stachys monieri hebben volgens mij een koudeperiode ('stratificatie') nodig dus het beste de zaden zaaien in oktober/november en heel de winter buiten laten staan. Ze zullen dan kiemen in het voorjaar. Zaaisel beschermen voor huisdieren, ongedierte en 'behulpzame' kinderen en volwassenen!

Geplaatst:

Ja ik was inderdaad van plan om te gaan winterzaaier met een heel aantal bloemen en vaste planten waar ik zaad van heb.

Dat ga ik doen en dan zien we volgend jaar weer. Ik ben nog steeds niet overtuigd van de Stachys. De voet van het blad is precies wat Gitta en Mellie ook postte en lijkt niet helemaal op de Monieri, daar is het blad gekarteld tot de steel. De foto die ik postte, is het blad niet gekarteld aan de voet. Maar rechter en het blad lijkt meer driehoekig van vorm.

Maar wie weet verandert het blad wat als het ouder wordt. De foto's die jullie posten zijn van allemaal fijn in bloei staande planten. Van Gitta/Mellie/mij zijn allemaal uitgebloeid.

Kortom, zaaien en ik kom er bij goede opkomst op terug.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Weet er iemand de naam van deze boom, en kun je deze nu gedeeltelijk snoeien?

IMG_20251026_104720.jpg

IMG_20251026_104727.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.