Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ja, elk jaar wel wat, in een enkele van de  andere knoflook hier zat  ook wat preimineervlieg (dat zijn nu poppen en komen pas einde zomer terug), met heel  beperkte of geen schade voor de bol. Het gekrulde blad bij deze is uit 1 van die nieuwe bijbolletjes, de rest van het blad is gewoon aan het verdrogen. 

De broedbolletjes hebben echter een geheel andere vorm als degene die ik hier zie bij olifantenknoflook, die hangen zowat los van de bol ze horen ook nog geen bladgroen aan te maken.

De andere knoflook had ik vroeger geoogst, omdat met de extreme regen een paar weken geleden alles had ondergestaan ivm met kans op rotten.

Ik had ook een solo verwacht dit jaar met eventueel enkele broedbolletjes niet een cluster zoals bij oerprei. Deze foto's zijn van vorig weekend, zal een betere posten dit weekend, met het geheel opgesplitst.

Voor de zekerheid ga ik ze nu voor volgend jaar hier bestellen https://www.vers-bestellen.nl/a-53394921/knoflook/reuzeknoflook-olifantenknoflook-1-bol/#description

dat zijn volledige olifantenknofloken  en de naam  "de gezonde apotheker" zag dacht ik hier meermaals voorbijkomen in het olifantenknoflooktopic.  (daar wordt dan wel weer gesproken over wit/gele bloemen ? )

aangepast door redzebra
Geplaatst:

@redzebra als je me contact, kan je een aantal van mij overnemen.

Verzendkosten en een beetje.

ik moet even kijken hoeveel ik er over heb.

ik heb twee jaar geleden aan iemand hier verkocht en hij had een goede oogst.

• Like 1

Dit topic weer terug gevonden.

Ik vind dat ik mooie grote knoflook heb.

Ik ben begonnen met oogsten, aangezien de preimineervlieg rond gaat op het volkstuincomplex.

Bij zo ongeveer iedereen is de uienoogst vergaan.

Ik heb 14 fantastische knoflook met mooie grote tenen.

1 is klein gebleven en is een bolletje van 4 cm.

3 kleine knoflookjes in een groepje en 3 "problemen".

Is dit allemaal preimineervlieg?

Het zijn 3 verschillende bollen

Foto 1:20220622_214119.thumb.jpg.4643af84f1dbcff1fec9fb5f0adc305a.jpg

Hier lijkt weer wat nieuws uit te groeien.

Ik heb de bol niet geschilt. Hij is op deze manier uit de grond gekomen

Foto 2 en 3:

Hele rare lange tenen20220622_215058.thumb.jpg.555e716b873cb88dced6b2346b8c70d3.jpg

20220622_215054.thumb.jpg.2b59ed89c4630dc632696ec40d101125.jpg

Foto 4:

Zo is deze uit de grond gekomen. Alsof hij uit zijn voegen is gescheurd.

Vocht tekort, net als bij de aardappel?

20220622_215846.thumb.jpg.60e78b3b4ea1a271a6218381df2f21d9.jpg

Als jullie enig idee hebben, hoop ik daar weer van te leren.

Volgend jaar gaat er in april en mei een vliesdoek over de knoflook heen. Scheelt een hoop preimineervlieg. Hoop ik.

En nog een vraag over de broedbolletjes.

Wanneer kan ik deze het beste terug in de grond doen, nadat ze geschild zijn?.

In oktober, net als de grote tenen, of nu al.

aangepast door Plotiemoos
  • Like 2
Geplaatst:

Raar, die lange tenen. Geen idee waar het door komt. 

Broedbolletjes stop ik vaak gelijk de grond weer in. Maar ik heb ook wel eens gewacht. Zolang het niet volledig uitgedroogt is, loopt ie wel uit. 

Duurt wel lang, opkweek uit broedbolletjes.

Geplaatst:

@woldistel

Oké. Dank, ik ga de broedbolletjes pellen en in de grond doen.

ik weet dat het twee jaar kan duren, maar geeft niet.

Ze krijgen een mooi plekje op de moestuin en dan zie ik wel of er überhaupt wat komt!.

Niet geschoten is altijd mis.

• Like 1
Geplaatst:

Heb de olifantenknoflook ook geoogst. Op 1 mooie bol met tenen na, heb ik allemaal solo's geoogst. Heb een paar broedbollen weer direct ergens anders gepoot. En ga er nog een paar elders poten.

Heb nog genoeg broedbollen over, dus mocht er iemand nog broedbollen willen hebben van de olifantenknoflook, stuur maar een pb. Dan verstuur ik ze wel. Ik zal ze wel in een pakket versturen, want tegenwoordig moet zaadgoed als pakketpost verstuurd worden. Dus meerdere pakketjes wordt gewoon te duur. 

Bij geen reactie gaan ze in de biozadendoos, maar dan zijn de broedbollen een stuk meer uitgedroogd en is blijkbaar de kans op kiemen kleiner.

1464313488_54_broedbollenolifantenknoflook.thumb.jpg.d99847e28d2c1f475fbeeb2172cf8109.jpg

• Like 5

Absoluut oerprei die bol @redzebra.  En die Egyptische ui kan ik niet helemaal thuis brengen hoor..lijkt wel op een kruising van kraai look en laatstgenoemde. Ik heb een behoorlijke opbrengst in zicht, help me herinneren dan stuur ik je wat tenen. ( of kom 21 augustus naar onze open dag van het voedselbos en dorp) 

aangepast door appelvrouw
  • Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...

Klopt het dat het een bittere nasmaak heeft? Ik heb voor het eerst olifantenknoflook. Vandaag een bol geoogst, een solo, en gesmoord met wat olie. Ik had het rauw geproefd en vond het wat bitter, en dat bleef toen hij gaar was. Ik heb het maar weggegooid.

Ik lees steeds dat het een zachte knoflooksmaak heeft, maar niet dat het bitter is. Ben ik de enige? 

Edit: ik lees in het knoflooktopic van vorig jaar  dat ik te vroeg heb geoogst. Het loof was wel aan het vergelen, eigenlijk hetzelfde als bij anderen die al geoogst hebben. @simonvb schreef erover.

aangepast door fre3ke
  • Like 1
Geplaatst:

@fre3ke Of jij de enige bent die het wat bitter vindt, weet ik niet. Ik proef dat zelf niet zo, maar vind de smaak wel anders dan "gewone" knoflook. Op dezelfde manier dat ik oerprei niet helemaal naar prei vind smaken. Dus misschien is er niks mis met jouw OK, maar moet je nog wat wennen aan de andere smaak.

Gewone knoflook kan wel bitter worden als de olie te heet is. Ik voeg knoflook meestal wat later aan de roerbakjes toe.

Geplaatst:

Ik weet heus wel wat bitter is. En zoals je in mijn post kunt lezen, was hij rauw al bitter. En zoals je in de edit kunt lezen, ben ik niet de enige die dit probleem heeft. Dus nee, het ligt niet aan mij, het ligt aan de olifantenknoflook en ik vraag me af of iemand daar iets zinnigs over te zeggen heeft. Ik had hem pas in april geplant, misschien moet hij langer in de grond blijven om op smaak te komen?

Dat weet ik ook wel. Maar ik had juist erbij gezet dat hij rauw ook bitter is, zodat er niet iemand met het verbrande-knoflook-verhaal zou komen. Maar evengoed reageerde ik te hard. Excuses. De huidige temperatuur speelt ook een rol, denk ik, in mijn reactie. 

aangepast door fre3ke
  • Like 2
Geplaatst:

Hmm… lees ik net toch de gruwelijke roast van weknow in het compost topic en zie hier hoe bot communicatie kan verlopen
Ik krijg soms echt een beetje maagpijn van dit soort gedoe. Sen niemand hoeft 100 x zijn Posts te herlezen of iemand er wellicht eventueel misschien soms aanstaat aan kan geven. Maar we kunnen wel een beetje letten op onze toon. Als je geïrriteerd iets schrijft, is de kans heel reeel dat je tekst dat ook is. Dat zeg ik tegenwoordig tegen mezelf opdat ik de inhoud nog eens in de censuur kan doen als dat het geval is. Misschien ook een tip voor anderen.

Anyways. On topic weer. Hehe zo komen we ergens. Ik heb ik dit jaar -eindelijk, jeej!- voldoende ok om daadwerkelijk te kunnen eten ipv alleen te vermeerderen.

Ik had het met groen loof geoogst, want van het loof maak ik graag pasta.
Ik vond de smaak niet bitter. Wel valt me op dat het echt beduidend anders smaakt dan andere knoflook. De geur is ook anders. Milder knoflook maar ook… Sja. Moeilijk te omschrijven. Iets kruidiger misschien dan normale knoflook? Het is minder vlak van smaak.

Ik weet dus duidelijk niet zo goed hoe ik de smaak moet omschrijven. Ik vind het in elk geval niet bitter smaken, maar groeiomstandigheden maken veel uit en smaken verschillen nou eenmaal. Jij zit een stuk droger en warmer. Misschien dat dat een verschil is?

Het valt me wel op dat het wel goed te bewaren na het aansnijden, want ik gebruik wel veel knoflook, maar ook weer niet zo veel dat ik hele tenen zo kan wegwerken. Dan liggen ze gerust 3 of 4 dagen op het hakblok en dan gebruik ik het later weer. Normaal vind ik knoflook dan wat zompig worden. Deze blijven ‘fris krakend’ ipv dat zachte.

• Like 6
Geplaatst:

Ach, soms is het gewoon ook zand erover. Totdat iemand er weer opnieuw over begint, hè @Mellie. Dan begint het weer van voren af aan. Vooral als je een kwalificatie van bot eraan verbindt, terwijl ik zelf al mijn excuses had gemaakt voor de harde toon. Dan ben je aan het natrappen. Niet dat het mij pijn doet. Het is alleen onhandig, gezien de strekking van je betoog. En ja, ik was geïrriteerd maar met reden. En ik wil anderen niet schaden dus ik maak daarna excuses voor de impact. Dat is echt niet zo een ernstige gang van zaken, alles is terug in balans, niets om maagpijn van te krijgen. Waar maak je je dan nu nog druk om? Jouw tip is echt niet de enige oplossing.

En terug on topic: Ik ga een ander exemplaar met geheel geel blad oogsten vanavond, en hoop op een betere smaak. 

• Like 1
5 uren geleden, Mellie zei:

Maar we kunnen wel een beetje letten op onze toon.

Geschreven tekst heeft geen toon ;)  Als iets bot overkomt probeer het dan eens met een andere toon te lezen. 

@fre3ke je schreef dat je had gelezen dat je de knoflook te vroeg hebt geoogst. Wat is te vroeg? Ik kan het zo niet terugvinden wat simon erover heeft geschreven.

Mijn broedbolletjes zijn denk ik klaar om te oogsten maar daar vind ik het nu te warm voor. Hopelijk lukt het donderdag. Ik verwacht solobolletjes aan te treffen. Zal ik die direct terugplanten op de nieuwe plek om volgend jaar uit te groeien tot knoflookbollen?

aangepast door loes

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...