Ga naar inhoud

Peper en paprika topic 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@donaldk jaaa voeden, ook suf dat ik daar niet aan dacht. De meeste planten staan kort genoeg binnen in potjes om het op de voeding van de potgrond te redden. Bij de paprika's stond ik er niet bij stil dat ze al sinds februari in deze grond staan. 😳

Geplaatst: (aangepast)

@Arja wij (ik bedoel de jongens op www.chillipepers.nl, wat de meisjes doen weet ik niet vraag Jane Doe;-)) voegen dus al direct voeding toe aan het substraat. Of dat nou voedingsloze Kokos is of potgrond met kokos, perlite. En elke waterbeurt bevat wederom voeding. Ik werk met twee zakjes. Maak twee concentraten en voeg die in juiste verhouding toe aan water. Maar als je enkeleplantjes hebt is dat te veel gedoe. Voor mij uitkomst, want geen zin om 7-10 zakken/flessen aan ingredienten in- en op te slaan. Vorige forummenger is na een ronde samenstellen gestopt en de oorspronkelijke forum menger zag zijn voorraad na een verbouwing in de schuur bevroren,is daarna niet meer begonnen. Dus ik werk met een samengestelde voeding. Is ook goedkoper. Maar ik gebruik dan van elke zak dan ook zeker twee, drie kilo per seizoen. Richtlijn is kilo per kuub water. Nou gebruik ik van de een een kilo en de ander zes ons, dus anderhalve kuub per kilo.

aangepast door donaldk
  • Thanks 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Ik ben weer 18 keer open neer gelopen, alles weer in huis. Werd buiten afgelopen nacht 3 a 4 graden. 's Avonds was het gewoon kil in het kasje hier, dus gisteren binnengehaald, nu ook weer. Mijn plantjes zijn helaas nog klein dus kunnen het nog niet aan. De hele middag en eerste uren van de avond in het kas je gestaan.

Nu blijven de komende twee weken de nachttemperaturen nog meer achter dan eerder verwacht. Maar ik blijf niet rennen. En dan hebben ze 's ochtends ook wat licht in tegenstelling tot in de donkere bijkeuken. Buiten waait hier alles kapot, dus hard ik niets meer af. 

• Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Het afhard festijn is begonnen. Hopelijk kunnen ze snel naar de kas, maar aan de weersvoorspellingen te zien blijft het nog even proppen binnen.  

20210421_075907.jpg

20210421_075850.jpg

• Like 7

Mooi hoor! Wanneer zijn deze gezaaid? Ik had het helaas te laat in de gaten dat pepers en aubergine zo vroeg gezaaid moet worden. Die van mij hebben nu pas net hun eerste echte blaadje haha. Dat zal wel veel te weinig zijn om nog iets van betekenis te gaan spelen ben ik bang. Pepers eet ik zelf bijna niet maar vooral aubergine had ik graag gehad. Volgend weekend is het ruildag bij de volkstuin, wie weet kan ik er dan 1 scoren :) 

aangepast door nello87

Ik heb ze, een tikkeltje enthousiast, eind december gezaaid haha. Maar het lijkt te lonen ze houden het goed uit zo. 

aangepast door Lsjr33
  • Like 1
Geplaatst:

@Lsjr33 wow dat zou echt geweldig zijn! Ik zal je even een PB sturen.

Ach leuk toch dat enthousiasme. Wel mooi dat rond de kerst de vingers al weer beginnen te jeuken en de eerste zaadjes de grond in gaan. Het zijn in ieder geval erg mooie planten geworden!

@acpronk 3 maanden langer waarschijnlijk niet maar het is gewoon de fun @Lsjr33  had nog maandje vroeger gezaaid als ik, maar wat moet je in die donkere maanden :). En ze heeft prachtige plantjes nu, dat is wat telt.

Ik kreeg deze foto vandaag door van een plantje dat ik weggegeven had (niet ideaal natuurlijk, plant staat nog altijd in p11 en niet bijgevoed) maar waar hij staat hebben er zeer lol aan en al aan het denken in wat gerecht ze de paprikaatjes gebruiken. Het is niet de hoeveelheid die je hebt maar het plezier dat je hebt.

image.thumb.png.489e08a830b14872c2be525d0de6a0b1.png

aangepast door redzebra
Geplaatst:
Sjee wanneer hebben jullie die planten gezaaid, @Mellie en @Lsjr33 ?

Ik zaai altijd als de kerstboom weg is. Dan heb ik weer plek ervoor, dus rond 5/1. Maar volgens mij was het dit jaar zeker 10 dagen later.
Die plant op de foto met pepers erin is een plantje van oktober die ik uit de kas heb gered. Was een minuscuul ding. Die heb ik bier geplant. Ik denk een niet opgekomen zaadje die in de kas is gaan floreren. Weet dus ook niet welke soort. Ik neig nu naar Turkse kil biber. Maar dat kan nog wijzigen. Zal het tzt posten!
  • Like 1
Geplaatst:

Een vraagje of de opkweek zelf.

Ik heb een puntpaprika plantje van circa 20 cm hoog nu en die heeft al een bloem en knoppen. Is het verstandiger om deze voor nu te verwijderen en de plant groter te laten groeien of gewoon zijn gang laten gaan?

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Het is maar wat je wilt. Als jij meer plant wil die pas later vruchten gaat geven en misschien wel meer vruchten ook, dan ga je de bloei verhinderen.

Ik laat het aan de natuur over en heb al enkele puntpaprika's aan enkele planten van 5 cm en meer. Gewoon leuk om al vroeg een paprikaatje te kunnen plukken. Zijn die eraf, dan groeien de planten wel door en geven de volgende vruchten af.

• Like 1
Geplaatst:

Verdorie, ik heb wat luisjes in de pepers en had ze gisteren buiten gezet om nog even te behandelen en dan weer naar binnen. Maar ja een daggie ouder, moe aan t eind van de dag en het korte termijn geheugen werkt dan slechter. Helemaal vergeten en vanmorgen stonden ze er dus nog. Mijn twee mooie paprika Blot zijn ernstig aangetast. Misschien komt er van onderen nog een scheut, voorlopig zien ze er slecht uit. De andere paprikas hebben het iets beter gedaan. Ik schat trouwens dat het 4 graden was vannacht. De luizen zijn er wel uit trouwens, wat dat betreft was het wel afdoende.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dan vanaf deze kant ook maar een bekentenis, been there, done that. Gisterenavond - eergisteren alweer, vergeten de verwarming in de kas aan te zetten nadat het automatische raam dicht ging. Gisterochtend om 08u00 was het er 4°. Gauw de kachel aan en ik geloof dat de zaailingen het gered hebben, inclusief de opgepotte pa/pe planten. Afgelopen nacht gelukkig wel weer aan gedacht en voor komende nacht staat de kachel al aan. Ja Jet, we worden een dagje ouder. Ach, dan mogen we weleens wat vergeten, loslaten maar.

• Like 2
Geplaatst:

Bah, dat overkomt iedereen. Blazertje voor serre (kleintje) staat wel op tijdsklok en thermostaat hier maar kon nauwelijks de vriesnachten aan (dus s'morgens altijd met schrik even kijken) , gisteren was niemand voormiddag thuis en is pas om 14 uur het raam en de deur opengezet. temperatuur stond toen al ruim boven de dertig graden.  Alhoewel ze al een beetje afgehard waren was dat wel wat extreem en een aantal hebben er ook onder geleden. 

Ben je zeker dat het 4 graden was ? Niet lager ? , dan ga ik nog even wachten om de paprika's in de serre te zetten (maandag was minimum 2, dinsdag 4 in serre : altijd rond 7 uur, tegen 08u00 is er al een graadje of 7 bij.

Geplaatst:
45 minuten geleden, redzebra zei:

Ben je zeker dat het 4 graden was ? Niet lager ?

Nee niet zeker. Maar de andere soorten zijn nog redelijk. De 4 graden was een gok, 5,8 in de kas.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Grrrr kan gebeuren Appeltje... ouderdom, moeheid, maakt allemaal niet uit. Ik doe het ook. Gewoon vergeten.
ik heb gisteren gezien dat mijn capsicum op sterven na dood waren... 2 dagen geen water gegeven en met die felle zon... ben benieuwd hoe en of ze gaan bijtrekken.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...