Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pink Lady alternatief

diesel4666

Recommended Posts

Jaren geleden heb ik mij ook laten vangen door de Pink Lady in de supermarkt. Wist ik toen veel dat ze in België appels importeerden van de andere kant van de wereld.

De smaak van deze appel vond ik subliem. Lekker fris, zoetzuur, sappig, knapperig. Niet korrelig, muf, flets, ...

Helaas zag ik al na een tijdje de herkomst van deze appels: verre landen als Chili, Nieuw-Zeeland, ...

Dan maar beslist om deze appel niet meer te kopen.

Afgelopen jaren is deze absurditeit af en toe ook in de media opgedoken. Gelukkig maar.

Nu zoek ik een laag- of halfstam appelboom voor in mijn tuin.

U hoort mij al komen... Ik zoek dus een ras dat qua vrucht sterk in de buurt komt van die verdomde Pink Lady.

Uiteraard moet het ook wel een gezond ras zijn. (schurft e.d.)

Kennen jullie een Pink Lady alternatief?

Ik heb de Pink Lady één keer gegeten en ik vond hem een erg sterk parfum hebben en weinig zuur, voor mij niet lekker dus ik heb hem nooit meer gekocht. Ik vind zelf de James Grieve niet lekker uit de hand, maar dat is persoonlijk. Maar hij heeft wel een erg dikke schil voor een handappel. 

Wat is er beter aan Pink Lady tov Elstar? Dat is mijn favoriet, mits biologisch geteeld want anders is het een waterbal.

Edit, ik zie dat het een kruising is van Lady Williams en Golden Delicious, dus misschien kun je één van de ouders planten? 

Edited by fre3ke

Smaken verschillen natuurlijk. Persoonlijk vind ik Pink Lady `niks aan`...saai, flets, mis een lekker zuurtje en aroma. Koop die nooit meer. Jonagold wordt (ik vermoed Pink Lady ook trouwens) erg gespoten, omdat het een erg ziekelijke appel is, boom wordt snel door zo wat alles aangetast,  die zonder bestrijdingsmiddelen nauwelijks fraai in de winkel te krijgen is. James Grieve is in mijn beleving een uitstekende en lekkere appel, juist omdat ze wel een zuurtje en aroma heeft...maar die is tegen eind september wel al `voorbij`, een vrij vroege dus......de laatste geplukt en bewaart niet lang. Wel uitstekend ook als moesappel of voor sap en een hele goede bestuiver voor bijna alle andere appels en slaat geen jaar over met een goede opbrengst. 

Rubinola, Topaz en Ecolette zijn inderdaad wat latere soorten die ook goed bewaard kunnen worden en veel minder ziektegevoelig en goed geschikt voor de biologische en ecologische teelt en daarmee ook ideaal voor liefhebbers. Stuk voor stuk veel lekkerder dan Pink Lady. Maar ik kan zo nog enkele dozijnen aan lekkere en gezond-groeiende appels noemen...van oude rassen tot nieuwe ziekteresistente....een veelheid aan heerlijke smaken....Pink Lady zeker, maar ook Jonagold zijn soorten die in mijn ogen pure armoede zijn, maar wel de naam meehebben....commercie bepaalt het aanbod en de smaak....nog een wereld aan heerlijkheden om te ontdekken dus!!

Edited by weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Harde, zoete, vrij kleine appels zijn momenteel erg populair in de supermarkt ("kinderappels").

Het zuurtje ontbreekt en de aroma's zijn afwezig door het vroege plukken of sowieso al afwezig.

De staat van het gebit is ook  tegenwoordig veel beter dan vroeger, toen een appel juist zacht moest zijn.

De top vijf van cultivars die gevoelig zijn voor schimmelinfecties:

Golden Delicious, Jonathan, Mc Intosh, Cox Orange Pippin, Red Delicious. Alle moderne appels met deze cultivars in de stamboom zijn ook gevoelig en dat is zeker meer dan 90% van alle moderne appels.

Veel van de resistente cultivars komen uit o.a.Tsjechië, waar deze aantastingen vroeger niet bestreden konden worden.

Grappig hoe smaken verschillen. Pink lady vind ik juist erg aromatisch. Heel erg sappig. Als je een hap neemt, moet je altijd vrij van mensen om je heen zijn omdat het geheid alle kanten opsprietst.. Beetje zoet, beetje zuur, helemaal in balans wat mij betreft. Lekker knapperig ook wat ook belangrijk is, want brrrrr. Broertje dood aan melige appels. Maar ik koop ze alleen als ze hard aanvoelen, omdat ik anders dat wat ik er zo lekker aan vind, mis. Net zoals red delicious. Ook alleen in de winter kopen en alleen als het een keihard appeltje is.

Oef, effe blij met de reactie van Mellie. 😆
Voor mij was het toch echt een openbaring na heel mijn leven Jonagold voorgeschoteld te krijgen. 

Bedankt voor al jullie favorieten. Wordt toch nog moeilijk om daar het ras dat meest op de Pink Lady gelijkt uit te filteren...

Al tijdje gegoogeld, maar ben er nog niet uit... 🤪

• Like 1

'Pink Lady' is mijn 'guilty pleasure'.  Er zijn andere appelsoorten die ook niet slecht zijn maar 'Pink Lady' springt er wat mij betreft echt uit. Ik zie momenteel nieuwe appelsoorten in de supermarkt liggen als 'Maribelle' en 'Tessa' (vrouwennamen verkopen beter!) maar die kunnen echt niet tippen aan 'Pink Lady'.

Overigens wordt de smaak natuurlijk beïnvloedt door het moment van plukken, de opslag etc. Heb ook weleens  Pink Ladies gehad die maar matig waren.

Brabantse Tuinprins (die zijn inloggegevens niet kan vinden!)

• Like 1

Deze vraag heb ik enige tijd terug gesteld voor een paar vrienden op Facebook. Ook hier kwamen veel goedbedoelde reacties welke appelrassen andere allemaal lekker vonden en waarom ze juist die rassen adviseren. Een direct antwoordt met welk ziekteresistent ras nu hetzelfde smaakprofiel heeft als Pink Lady en dus een goed alternatief is voor jou was er lastig te filteren tussen de vele reacties. Eigenlijk hetzelfde zoals hierboven.

Er kwam uit dat:

- Santana ongeveer hetzelfde smaakt maar wel iets zuurder is.

- Malus Imrus verglijkbaar smaakt met Pink Lady. En is Imrus ziektebestendig.

In de pomospost ben ik het volgende tegen gekomen wat interessant kan zijn als je zoekt naar alternatieven voor de supermarktappels:

1199358220_Alternatiefsupermarktappels.thumb.jpg.bc17bf5b0a968ce153c1f1d5c944ca68.jpg

http://www.npv-pomospost.nl/images/pomospost/2012/Pomospost_2012_winter.pdf

De originele rasnaam van Pink lady is trouwens Cripps Pink.

Ik zie eerlijk gezegd vaak ook de gelijkenissen niet. Trouwens...vaak de omgedraaide wereld om de paar supermarktappels, ook nog vaak afkomstig uit het buitenland,  als norm te nemen voor smaken en smaaksoorten. In de middelste en rechterkolom staan veelal uitstekende en heerlijke appelrassen...zowel hele oude als de nieuwste van de nieuwste. Een brede waaier aan smaken die absoluut de moeite waard zijn om te proeven en te eten en aan te planten in je tuin. Maar hoe ze dan lijken op de linkerkolom....zou het echt niet weten. 

Appels in de winkel worden over het algemeen onrijp geplukt, lang bewaard in koelingen met o.a CO2-gas en dan kunstmatig nagerijpt. Als je daarnaast een appel proeft die rijp geworden is aan de boom....dat is echt iets anders. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 1 month later...

Pink Lady vind ik 3x niks. In Nederland at ik graag Elstar appels, maar de Elstar appels die ik hier koop, smaken weer compleet anders dan in Nederland. Veel minder lekker!

Het kan zomaar zijn dat als je een Pink Lady zet, dat die appels ook anders smaken dan die uit de supermarkt.

Zelf kan ik je niet helpen met een alternatief, zelf heb ik alleen hele oude soorten in de tuin. Vind ik veel leuker. Zijn niet allemaal ideale handappels, maar voor appelmoes / appelsap enz. voldoen ze super.

Ik denk dat de vraag is of er een alternatief is die bij een Pink Lady in de buurt komt en niet of we die appel zelf nu vinden of niet. Ik zelf vind ze wel lekker wat  aangeeft dat dit heel persoonlijk is. Iedere appel is in zijn eigen een lekker appel mits hij maar rijp geplukt wordt denk ik dan. Of het ook altijd mijn smaak is dat is subjectief en persoonlijk.

• Like 1

Groetjes,

Bram

• 4 weeks later...

De appel die volgens mij het best op de Pink Lady gelijkt is het ras ‘Pinova’, Pinova appelbomen zijn bovendien ecologische fruitbomen.

Heb een Pinova laagstam in tuin staan, jaarlijks draagt deze vele, lekkere appels.

Pinova heeft bestuiver nodig, bv Pilot, Elstar,...

Foto: deel pluk Pinova afgelopen zomer.

75EEE868-FF84-4255-82AC-6BE679DB1C56.jpeg

Edited by Apfel
Foto toegevoegd.
  • Like 1

• 9 months later...

Afgelopen weekend dan eindelijk een keuze gemaakt en een hoogstam appelboom geplant. Het is de "Topaz" geworden.

Ik denk dat deze wel in de buurt komt van wat ik lekker vind in een Pink Lady: Lekker fris, zoetzuur, sappig, knapperig. Niet korrelig, muf, flets, ...

Het blijkt ook een heel gezond ras te zijn, met minder ziektes dan de gemiddelde Malus Domestica. Deze wordt dan ook in de bio-teelt gebruikt.

De appels blijken ook lang aan de boom te hangen, wat ik als een voordeel zie voor in een particuliere tuin.

Nu afwachten op de eerste appels... 😆
Al heb ik dit weekend bij de kweker al een appeltje geproeft. Er hingen nog enkele aan de boom! Ze zagen er wat gelig en verrimpelt uit, dus ik verwachtte er niets van. Na de eerste beet, viel ik achterover van de toch nog aangename bite en zoete en sappige smaak. Dat belooft!

• Like 2