acpronk Geplaatst: 12 juni 2021 Geplaatst: 12 juni 2021 Geef het nog een dag, als je dan nog niks ziet dan is die toch niet bevrucht geraakt. De tomaten zwellen heel snel. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Moonsparkle Geplaatst: 12 juni 2021 Geplaatst: 12 juni 2021 Ik heb ze wel getikt en ze staan buiten😅ik hoop dus dat er wel wat komt anders weet ik niet wat ik nog meer had kunnen doen. Ik ga er morgen weer onder proberen te kijken, haha Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 12 juni 2021 Geplaatst: 12 juni 2021 Hier worden de eerste tomaten al rijp 🤩 Na een heel gedoe met schimmel en daardoor rigoreus snoeien en daarna uitplanten lijkt alles nu de goede kant op te gaan. De planten lijken nog erg zielig, met die lange dunne kale stengels. Maar vooral bovenin is goed te zien dat ze aangeslagen zijn. En geen nieuwe sporen van schimmelaantasting.  2 Quote
Saalk86 Geplaatst: 12 juni 2021 Auteur Geplaatst: 12 juni 2021 Haha niet lullig bedoeld hoor maar wat een zielige plantjes joh 😅. Leuke foto’s hoor! Ik heb hier verder nog niet rigoureus gesnoeid met bladeren. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
marjoleinvdh Geplaatst: 12 juni 2021 Geplaatst: 12 juni 2021 Haha ja dat zijn ze, maar ik ben trots hoor! Als je weet wat ze te verduren hebben gehad.. lees mijn moestuinupdate maar eens 😄 ik was echt bang dat ik alles kwijt zou zijn 2 Quote
Saalk86 Geplaatst: 12 juni 2021 Auteur Geplaatst: 12 juni 2021 Klopt!!! Ik zag ze buiten staan, respect hoor!!  Ik kom net terug van wandelingetje uit de kas, met name mijn Vater Rein planten hebben enorme kromme bladeren en de Mongoolse Dwerg in potten worden ook een beetje karig (bladeren worden lichter gekleurd, de gezonde groene kleur onttrekt wat). Ben er nog steeds niet helemaal achter wat die kromme bladeren nou echt exact betekenen, naar mijn ervaring meestal kou. Maar zo koud is het hier niet vandaag… 14/15 graden (nu nog 14). Iemand nog suggesties?  1 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
redzebra Geplaatst: 12 juni 2021 Geplaatst: 12 juni 2021 (aangepast) @marjoleinvdh de kop van die tomaten zien er terug goed uit, je kan eventueel een rondje laten doen aangezien het niet geënte planten zijn en je een hele lange blote stam hebt. laat de stam zakken en bind hem de volgende tweede of derde paal opnieuw op, de rest van de stam die tegen de grond ligt maakt opnieuw wortels aan en je hebt tegelijkertijd een pak reserve in de hoogte voor de nieuwe groei. Januari is echt vroeg om te zaaien en het was en raar voorjaar, maar ook als je planten al opgeschoten zijn kan je beter direct schuin of dieper ingraven. @Saalk86 kromme bladeren komt vaak van sterke groei alsook krulkop, door de nieuwe betere omstandigheden krijg je een sterke groei en aangezien er nog niet veel of groter vruchten zijn heb je teveel opstuw. Dat gaat vanzelf weg naarmate er meer vruchten aan komen. Maar zoals @marjoleinvdh zegt foto's zeggen meer als woorden. 12 juni 2021 aangepast door redzebra 1 Quote
Saalk86 Geplaatst: 13 juni 2021 Auteur Geplaatst: 13 juni 2021 Thanks @redzebra dit komt idd van de groeispurt vermoed ik.  Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Moonsparkle Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 😄Er zit inderdaad toch een mini tomaatje aan! De eerste van het seizoen. Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 @redzebra we hebben ze met een grondboor zo diep mogelijk gezet 😂 moet je nagaan hoe erg het was. Wat jij zegt over laten zakken is nog wel een poging waard.  @Saalk86 die zien er volgens mij prima uit hoor, zolang het niet slap gaat hangen zou ik me geen zorgen maken  Quote
HuubvG Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 Je kunt ze ook horizontaal ingraven. Ondiepe geul graven en daarin leggen, groeit vanzelf weer recht omhoog.  De tomaat die ik veel te vroeg binnen had gezaaid eind februari  en ook al heel vroeg in de kas had uitgeplant, half april, tussen de aardappelen  is langzaam maar zeker gegroeid tot 130 cm vandaag, tot naast de snoeischaar (rechtsonder zie je de hoogte van alle later gezaaide tomaten)  en de eerste vrucht begint te rijpen.  De andere - later gezaaide - tomaten beginnen pas sinds een week goed te groeien, nog geen bloei.   3 Quote
mdubbelm Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 De tomaten in de kas gaan prima, 1e week maart in huis voorgezaaid, op Koningsdag uitgeplant. Aan de rechterkant San Marzano, waarvan de voorste 2 er heen anders uit zien: donkerder blad, krachtigere groei. Er voor nog een Sprite die ik veel later had geplant. Aan de linkerkant Andines en achteraan nog 2 Noir Crimees. De foto uit de kas is overigens alweer 2 weken oud zie ik, ik zal deze week weer een nieuwe maken. Groeit als een speer met dit weer!  Op balkon ook 2 Noir Crimees en een Sprite. De eerste zijn ongeveer 1 meter hoog, de Sprite 50 cm. Die heb ik in de loop van april pas gezaaid.   1 Quote
Scififreak Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 Hier ook wat problemen met cdb in bato bakken   een plant lijkt onvoldoende water te krijgen ook al krijgt hij even veel als de rest hij ziet er wat verlepter uit . En heb er al 4 tomaten met neusrot afgetrokken . Was aan het denken dat de plant mss niet goed geeent was ? Maar nu heb ik op een andere plant ook al een tomaat met neusrot gevonden . Ik voed met kristalon oranje en calcinit 1g/l dus zou geen calcium gebrek mogen zijn .@eduro heb je ook al zulke problemen tegen gekomen met het bato systeem ? Alle hulp is welkom Ik ga nu allesinds de kas s nachts open laten zodat ze wat koeler kan worden   Hier hangt er nog een , deze laat ik nog wat hangen.  Quote
redzebra Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 (aangepast) @eduro had er begin Juli vorig jaar ook last van, maar had toen wat aangepast, ook was deze periode het weer iets gematigder,   Misschien heb je hier iets aan, het is wel heel uitgebreid, maar er staat een mooie beschrijving in, in detail, hoe neusrot juist werkt en achteraan staan aanbevelingen in ter preventie van neusrot in substraat teelt. https://hbo-kennisbank.nl/details/aereshogeschool:oai:www.greeni.nl:VBS:2:141547?q=beheersing+van+neusrot+in+de+ongestookte&has-link=yes&c=0  Op 13-7-2020 om 23:20, eduro zei: Dat was een leerzaam verslag om door te nemen en heb wat aanpassingen doorgevoerd, even afwachten welk resultaat ik er mee krijg. Het gematigde weer de afgelopen tijd zie ik als voordeel om de planten meer calcium te laten opnemen en voorbereid zijn nu de groei terug opgang komt nu de zon weer terug is.   edit: Voor de zekerheid deze zondag ook wat doeken in de serre opgehangen, temperaturen worden nog hoger deze week : 33 plus in de schaduw. Je hebt ook wat nadeel dat CDB zoals ook pruimtomaten een gevoelig ras is voor neusrot. 14 juni 2021 aangepast door redzebra 1 Quote
Scififreak Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 Zeer wetenschappelijk verslag . Vermoed dat het wel door het weer zou komen . Ik bekijk het nog even wat de rest vd planten zeggen , zou ook vooral bij de eerste tomaten een probleem zijn . Doeken hangen zal moeilijker zijn , er zijn al planten die tot het plafond van de serre zitten  . Maar het is een polycarbonaat kas dus die is niet 100% helder . 1 Quote
Annem@rie Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 Ik had dit jaar ook erg veel last van dat gekrulde / misvormde blad. Je leest er dan van alles over wat het zou kunnen zijn: te veel water, te weinig water, te veel voeding, te weinig voeding, te veel zon, te weinig zon. Lekker tegenstrijdig allemaal. Ja het was koud en nat toen ze naar buiten gingen. Daarna is het een stuk warmer en droger geworden maar dat leek ook niet te helpen. De bladeren bleven raar doen. Pas sinds een week gaat het echt beter met de planten. Al het nieuwe blad is normaal gevormd en goed van kleur. Ook de nieuwe bloemtrossen die ontstaan, hebben het normale aantal bloemen. Ze groeien nu ook echt goed. Alleen aan de onderkant zien de planten er een beetje zielig uit, erg kaal en slungelig. Ik heb bij een aantal planten vrij laag een dief laten staan, misschien dat ik daarmee verder ga. Ondanks alle tegenslag, heb ik vandaag wel de eerste rijpe (Gardener’s Delight) tomaat kunnen oogsten, morgen is er weer eentje rijp (Ravello). Morgen ga ik wat stokken vervangen. In al mijn chagrijnigheid door de slechte start, had ik willekeurig stokken bij de planten gezet. Lange stokken bij dwerg soorten, halve meter stokken bij planten die 2 meter worden. Ga ik ze meteen goed opbinden en bekijken of ik verder ga met de hoofdstam of dief. Nu alles weer gaat zoals het hoort bij de tomaten, ben ik er een stuk blijer mee en heb ik ook weer zin om ze te verzorgen. En die ene rijpe maar oh zo lekkere tomaat hielp ook  3 Quote
Saalk86 Geplaatst: 14 juni 2021 Auteur Geplaatst: 14 juni 2021 (aangepast) @Scififreak  welke soort heeft neusrot? En ze staan in een bato bak?  Ik kan niet oordelen over jouw situatie maar voor mij is de oorzaak 90% zeker bij zo snel (vroeg) neusrot: water gift. Vaak wordt er gewezen naar calcium, maar meestal is er geen gebrek aan voeding zelf maar de plant kan het niet opnemen door de (enorme) warmte en het feit dat de plant in een bak staat (die snel uitdroogt met dit weer). Oplossing: vaker water geven.  San Marzano in pot / kas is bijv een garantie voor neusrot in NL. Ik weet dat sommigen er anders over denken, maar meestal is er namelijk nu (zo kort in het seizoen), nog voldoende voeding in de aarde waardoor dat meestal het probleem niet kan zijn. 14 juni 2021 aangepast door Saalk86 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Tobias Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 Hoe dieven jullie een semistruikyomaat?En als je een paar stengels aanhoud, gebruik je dan ook meerdere stokken? Of bind je de extra's niet op Quote
Roland Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 Ik lees hier regelmatig over vroeg zaaien en dat men dan in de problemen komt met te grote planten voordat ze uitgeplant worden.  Welke externe factoren bepalen of een bloemtros aangemaakt wordt?  ik heb geen idee maar denk aan: leeftijd plant temperatuur hoeveelheid licht daglengte Afmeting plant  Iemand die dit weet? Quote
Saalk86 Geplaatst: 14 juni 2021 Auteur Geplaatst: 14 juni 2021 (aangepast) Goede vraag @Roland! Wat ik wel Ervaren heb: planten die niet voldoende zonlicht krijgen ontwikkelen slecht bloemen. Dat geeft dus nog geen duidelijk antwoord op jouw vraag, maar zodra de plant dus onvoldoende (slecht) zonlicht krijgt dan komen er dus weinig bloemen (plant stopt vermoed ik alle energie in de groei van de plant).  Goede vriend van me had vorig jaar een tomatenplant van mij gekregen. In de woonkamer gezet maar had slechts paar uurtjes zonlicht. Plant was 2 meter lang (erg dun en langwerpig) en 3 tomaten! 😄 14 juni 2021 aangepast door Saalk86 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
redzebra Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 (aangepast) Voornamelijk het aantal bladeren tot eerste tros wat af hangt van soort tot soort, nadien meestal om de drie bij niet gedetermineerd. Als de omstandigheden slecht worden, wil dat wel eens afwijken, zoals elke plant gaat die dan in voortplantingsmodus, bij te goede krijg je weer een sterke vegatieve groei en kunnen bloemtrossen heel klein zijn of totaal ontbreken en pas later komen.  @Saalk86 binnenhuis geldt dat aantal ook, alleen vanwege het weinige licht staan die veel verder uiteen.  edit: nog even opgezocht afhankelijk van de de soort 6 tot 12 bladeren tot eerste tros (dat is hetzelfde voor niet en gedetermineerde soorten nadien is het verschillend) 14 juni 2021 aangepast door redzebra Quote
Scififreak Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 Op 14-6-2021 om 20:22, Saalk86 zei: Welke soort heeft neusrot? En ze staan in een bato bak? CDB oranje , maar die plant lijkt met een water tekort te zitten ten opzichte van de anderen . Ze staan in bato bakken en krijgen water met een pomp . De overloop vd bato bak begint ongeveer gelijk met de andere bakken . Ik maakte me gewoon zorgen omdat er aan een andere cdb plant ook een hing met neusrot . Quote
redzebra Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 Is waarschijnlijk zoals het artikel beschrijft, de moeilijkheid in het begin bij substraatteelt en zeker bij gevoeligere soorten, het wortelgestel is beperkt en voornamelijk alleen actief in het pad onder de druppelaar. Dit kan de verdamping niet bijhouden  door de hoge temperaturen en de bladeren trekken water uit de vrucht wegens onderdruk. S'avonds het omgekeerde effect, geen verdamping en overdruk, door beide gaan de cellen kapot, dus zoals ze zeggen initieel toch proberen afschermen en proberen extremen te vermijden. 1 Quote
Vastone Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 (aangepast) Zojuist voor het eerst dit jaar de tomaten op gebonden, gedieft en gezien dat de eerste bloemetjes verschijnen (dus ook zachtjes getikt tegen de planten).  @Annem@rie de eerste rijpe tomaten al! Heerlijk zeg! Hier nog lang niet dus, maar wel een heerlijk vooruitzicht nu de bloemen verschijnen. 14 juni 2021 aangepast door Vastone 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.