Saalk86 Geplaatst: 17 juli 2021 Auteur Geplaatst: 17 juli 2021 (aangepast) Hier vermoed ik Phyto in een van de kassen helaas. Is een hele vochtige kas (aquaponics systeem). Beetje laten versloeren helaas ook. Mongoolse dwerg variety hieronder! Toch nog een opbrengst 😉 17 juli 2021 aangepast door Saalk86 1 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
MrWahloh Geplaatst: 18 juli 2021 Geplaatst: 18 juli 2021 On 7/16/2021 at 7:09 PM, redzebra said: @MrWahloh wat jij nu hebt is bacterial spot (het lijkt er toch veel op) , dit gebeurt vaak in het late najaar ( eind september/oktober enz). Helaas zijn nu de omstandigheden vergelijkbaar. Oh... Dat klinkt nog erger. Eens opzoeken of daar nog iets tegen te doen is. Net de plant nog eens bestudeerd en vraag me af of dit (foto hier onder) ook onderdeel is van die phyto ziekte, in dat geval is mijn tomaten avontuur bijna voorbij denk ik. Quote
Patrijs Geplaatst: 18 juli 2021 Geplaatst: 18 juli 2021 Dat ziet er uit als een klassiek voorbeeld van phytophthora infestans bij tomaten. Quote De moestuin van Patrijs
redzebra Geplaatst: 18 juli 2021 Geplaatst: 18 juli 2021 (aangepast) Het blad verwijderen, de infectie is nog niet groot, met het drogere weer hoeft dit niet een probleem te zijn. Hier heb ik juist 2 planten verwijderd die onder het afdakje stonden, maar door slagregen en hoge luchtvochtigheid zijn ze alsnog besmet geweest, de rest valt redelijk mee buiten een paar lichte aantastingen op wat bladeren. edit: bij Diana's mooie moestuin komt dit onderwerp ook naar voren en proberen ze nu een aantal middeltjes, wel geen idee of het werkt. https://www.mooiemoestuin.nl/phytophthora-in-tomatenplanten-bestrijden/ 18 juli 2021 aangepast door redzebra 1 1 Quote
Moonsparkle Geplaatst: 18 juli 2021 Geplaatst: 18 juli 2021 (aangepast) De eerste tomaten beginnen hier te kleuren. Ze staan bij mij allemaal buiten. 18 juli 2021 aangepast door Moonsparkle 2 Quote
redzebra Geplaatst: 18 juli 2021 Geplaatst: 18 juli 2021 (aangepast) @Scififreak ik zou toch nog even de adem inhouden, een CDB is geen toonbeeld van mooie bladeren en geel worden/krullen is een beetje normaal bij die, daarom dat er ook veel gewaarschuwd wordt als je de echte CDB teelt. Ze wordt ook niet in de commerciële teelt gebruikt omwille van dit, CDB commercieel is een Liguria en dan nog kom je die zelden tegen. De echte is onderhevig aan vele ziekte maar langs de andere kant ook heel sterk om er door te groeien, ik zie dat je ook al mooie vruchten hebt zonder neusrot, dus ik zou toch even volhouden. Alles wat er mis kan gaan heeft een CDB (o.a. ook sterk onderhevig aan groenkraag), maar de smaak is ongeëvenaard, de echte worden o.a. gebruikt in top restaurants. maar ik moet wel @Flupbeamen, forceren is niet goed voor de smaak 18 juli 2021 aangepast door redzebra Quote
Scififreak Geplaatst: 18 juli 2021 Geplaatst: 18 juli 2021 (aangepast) de anna russia heeft het meeste last maar daar waren ook zeer veel bloemen aan , zeer veel ( te veel denk ik ) . Buiten staan ze ook onder een afdak daar gaan ze goed enkel degene in de kas op bato bakken hebben last . 18 juli 2021 aangepast door Scififreak Quote
fre3ke Geplaatst: 18 juli 2021 Geplaatst: 18 juli 2021 Ik heb overal phytophtora. Vandaag ontzettend veel blad verwijderd, twee planten geruimd, twee aangetaste vruchten verwijderd. En het is nog niet klaar, dit was even snel tussendoor. Ik denk dat alles straks geruimd is zonder één rijpe tomaat te hebben gegeven. Interessant vind ik wel dat de onderste bladeren die vol met zand zitten, niet als eerste aangetast zijn. Quote
redzebra Geplaatst: 18 juli 2021 Geplaatst: 18 juli 2021 dan zal de de besmetting niet via grond gekomen zijn, dus het is nu aan te raden om niks te laten liggen voor volgend jaar. Quote
mdubbelm Geplaatst: 18 juli 2021 Geplaatst: 18 juli 2021 Vandaag ook bij vrienden geholpen en in hun kas veel blad met phyt geruimd. Quote
Saalk86 Geplaatst: 19 juli 2021 Auteur Geplaatst: 19 juli 2021 Wat een drama mensen! Echt jammer hoor! Sterkte daar! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Lsjr33 Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 Hier is het zowel buiten als in de kas ook mis. Buiten zijn alle twintig planten al geruimd, de kas kijk ik nog een weekje aan. Maar vrees het ergste. Wat een jaar zo 😪 Quote
KimD Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 Mijn 8 buitentomaten ook allemaal gerooid... in de kas elke plant met argusogen bekeken en verdachte bladeren weggeknipt. Al bij al heb ik er vertrouwen in. 😉 Er hangen massaal veel groene tomaten aan en straks eindelijk de eerste kerstomaatjes eten! 🥰 1 Quote
MrWahloh Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 Op 18-7-2021 om 12:08, redzebra zei: Het blad verwijderen, de infectie is nog niet groot, met het drogere weer hoeft dit niet een probleem te zijn. Heb flink getrimd. Ze zien er zielig uit, haha. Ook de takken met aangetaste tomaten (De bacteriële puntjes waar je het over had) er afgehaald. We gaan het zien! Quote
redzebra Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 (aangepast) Hier een derde plant onder het afdak verwijderd + nog een pak bladeren. De grotere niet aangetaste vruchten ga ik nog proberen laten narijpen, eraan laten hangen was geen optie meer, de stam was al aangetast. Enkele bladeren van de paprikaplanten vertoonden ook gelijkaardige verschijnselen die zijn blijkbaar ook onderhevig, nog nooit gehad. 19 juli 2021 aangepast door redzebra Quote
RobO Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 nou, drama hier, gesnikt met de buuv, vorig jaar 6 kg buitentomaat, 2021= 😡 Quote
Roland Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 (aangepast) Dorada Vanmorgen nog schoon blad, wel iets vochtig van de nacht. Smiddags trof ik dit aan: Beginnende phytophthora vlekken op het blad. in een uur of 6 verschenen. Ik dacht dat nu met het mooie weer na de regenperiode mijn buitentomaten het voorlopig gered hadden. Toch blijkt dat dit niet het geval is. 19 juli 2021 aangepast door Roland 1 Quote
Vinky Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 Hier hetzelfde probleem @Roland. In de vollegronds tomaten. Ik laat het er op aan komen. Als de tomaten nog gaan rijpen, dan ruim ik de planten niet. Als de phytophtora wint, ja dan jammer van de oogst. En dan kijken we vooruit en genieten we van de oogsten die dit jaar wel goed gaan. Quote
RobO Geplaatst: 20 juli 2021 Geplaatst: 20 juli 2021 that's the spirit Vinky, ikzelf heb het wel lastig dit jaar met weinig appels, peren, pruimen, tomaat, zonder kersen, met kleine aardappels, misschien nog wat tomaatjes uit de kas; je bent er toch een tijd mee bezig: zaaien op warmte, kleuters verzorgen, uitplanten, steunen, dakje maken, wieden, mesten, dieven, leiden, en dan in 1 week weg ik had laat gezaaid vanwege het koude voorjaar, de buitenplanten (Tolstoi F1 en Friesje) staan pas een week of 2 in bloei, kasje1 is eigenlijk te donker geworden door bomen en bruine schutting buur, kas 2 zat vol fulvia dus die slaan we een jaar over, thuis binnen in de slaapkamer geeft echtelijke probleempjes volgend jaar gaan we er weer tegen aan, zaai "resistente" F1 en Friesje, ik ga ze langer binnen houden tot groot, ga eens een buitentunnel proberen die helemaal dicht is ipv alleen een dakje en plant er een paar in de thuistuin want op de moestuin heersen alle mogelijke ziektes in ruime mate vanwege slordige tuinders Quote
simonvb Geplaatst: 20 juli 2021 Geplaatst: 20 juli 2021 Hier ook nog meer slecht nieuws: lichte aantasting van phyto in verschillende planten in de serre. Serre zal dus toch iets te vochtig gekomen zijn met al die bewolkte, vochtige dagen. De druk op ons volkstuincomplex is ook zeer hoog. De buurman zijn aardappelen die vlak naast mijn serre staan zien er zo uit na de phyto: De buitentomaten van het tuintje daarnaast zijn al niet veel beter. Hebben nu voor de derde keer oogst van de tomaten dus hoop dat het weer wat mooi blijft zodat het niet veel verspreid. De smaak is zeer lekker,maar toch minder dan vorig jaar (of is dat maar een gedacht). 1 Quote
redzebra Geplaatst: 20 juli 2021 Geplaatst: 20 juli 2021 (aangepast) Verspreid is het al zeker, met die hoge vochtigheid was het ook niet mogelijk om de serre dicht te houden. Droog houden en hopen op hogere temperaturen (de pseudoschimmel is dan wel aanwezig maar woekert niet verder). Voorspellingen geven hier helaas alweer hoge luchtvochtigheid en broeierig weer komend weekend. Barsten vanwege de hoeveelheid regen zie ik ook bij een paar. Ja @Rob, het is helaas niet anders ook geen kersen of peren, hier nauwelijks een paar appels en bij de pruimen dacht ik ook niks maar zie er nu toch enkele hangen. De bomen met okkernoten hangen wel beladen vol, wat weer de vroeger jaren niet het geval was. Met tomaten heb ik in vergelijking met velen nog niet echt te klagen, ik heb al wat kunnen oogsten en denk toch nog redelijk wat te hebben. In vlg. met de laatste topjaren is dit echter ook maar magertjes. 20 juli 2021 aangepast door redzebra 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 20 juli 2021 Geplaatst: 20 juli 2021 Ik troost me met gedeelde smart hier. Niemand lijkt echt te ontkomen aan besmetting met phyt dit jaar. Ook hier bijna al het blad in de kas verwijderd. Quote
Mellie Geplaatst: 20 juli 2021 Geplaatst: 20 juli 2021 Ik heb vanochtend ook weer een lading blad verwijderd. Getwijfeld of ik de bijna rijpe tomaat moest plukken. Niet gedaan overigens. Wat een vochtige boel… zit alles onder een afdak, alsnog Pytho! Hoe oneerlijk. Quote
Scififreak Geplaatst: 20 juli 2021 Geplaatst: 20 juli 2021 hier ook pytho gespot vermoed ik ? Heb ik dit hier nog gevonden zou dit helpen ? 1 Quote
redzebra Geplaatst: 20 juli 2021 Geplaatst: 20 juli 2021 (aangepast) Ja pytho. Cuprex -> CU koper ? (variant bordeauxse pap) Het mag in de biologische landbouw gebruikt worden en werkt wel wat, maar verwacht geen wonderen, de meeste schimmels hebben er geen problemen meer mee. Ik gebruikt het niet maar dat is voornamelijk uit eigen principe. Hoe denkt Velt over kopersulfaat of Bordeauxse pap? | Velt . Nu die compostthee en de bladeren nog eens extra nat maken dat vind ik persoonlijk ook geen goed idee 😀 20 juli 2021 aangepast door redzebra Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.