Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2021


Saalk86

Aanbevolen berichten

b2b6a54c14a07ba3de5fca89bc3dc6f1.jpg

 

Gisteren de tomaten die hiernaast stonden weggehaald omdat ze onder de kas vandaan piepten en pytho hadden. Deze zijn gelijk vol in het licht en lekker aan het rijpen. Toch een aangename verrassing dat het dan zo rap gaat.

 

De jungle is wat beheersbaarder geworden vandaan.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ene tomatenplantje dat ik voor de gein heel vroeg met paprika's en pepers gezaaid had, draagt nu > 175* tomaten en is bijna de enige tomaat die het goed is gaan doen. Uit zaad van een roma snoeptomaatje uit de winkel opgekweekt.

 

*Ik raakte toen de tel kwijt, het waren er nog meer en ik had er ook al een aantal gesnoept. :classic_dry:

 

omaat.jpg

 

In de kas groeide die boven de andere tomaten uit. Ruim een week geleden heb ik de meeste andere tomatenplanten rondom uitgetrokken, omdat die heel veel blad en bijna geen bloei hadden.

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er mensen die ervaring met hebben Vater Rein heirloom soort? 
 

Hij lijkt hier echt enorm gevoelig voor ziektes. Wel heel veel vruchten en super mooie trossen maar plant zelf gaat het nu helaas begeven. 
 

Hoor graag anderen hun mening over deze soort!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook lekker aan het tomaten.

De blush is als vanouds weer favo voor uit het vuistje

 

dc4a992d22e7b5a82104886e1c1daeff.jpg

 

Maar de tasty Tom van de Appie blijft ook lekker en scoort ook goed in bevruchting.

 

2d3ab86e6b5ec72763925678d7d8be6c.jpg

 

Pruimtomaat van Bolstar ‘Sensatica’ doet het als saustomaat echt het beste. Ben enorm onder de indruk van de hoeveelheid tomaten die ie weet te produceren. Zelfs wanneer andere planten het te vochtig of heet vinden voor bevruchting, zet deze kanjer vrolijk door. Helaas een F1. Maar natuurlijk ga ik toch proberen of ie een beetje goed terug wil komen…

b010323ef1241bbf319d705f5d7af659.jpg

 

Jammer genoeg ook de Phyt geconstateerd hiero. Ik ga zo ff blad strippen, want eea is weer es wat uit de klauwen gelopen.

 

Voor het strippen:

1d8a3741190d73bf51131d64f3edcee5.jpg

 

 

En de ‘na’ foto:

068af81e500d9bd32dbfc62a819eab2a.jpg

  • Like 5

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/5/2021 at 2:32 PM, Charly said:

Pruimtomaat van Bolstar ‘Sensatica’ doet het als saustomaat echt het beste. Ben enorm onder de indruk van de hoeveelheid tomaten die ie weet te produceren.

@Charly gaan we die terugvinden in de bio zadendoos? 😇

 

Edit: hmm ik lees nu een F1, dan lukt dat geloof ik niet hè, zaad winnen?

aangepast door mdubbelm
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, ja. Dat schijnt inderdaad lastig te zijn. Ik was gisteren ook aan t bedenken hoe dat nu ook alweer zat.
Hier staat vrij aardige uitleg:

https://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en-zaden/f1-hybride-zaden/

(Wat ik dan nog steeds niet snap is hoe je er dan wel voor kan zorgen dat ouder x en ouder y standaard zorgen voor hetzelfde nageslacht. Maar ‘kind’ F1, die alleen de eigen genen heeft, alsnog met rariteiten kan komen)

Ik ga het toch proberen hoor.
Tasty Tom, zoals Diana ook schrijft, doet het ook hier hartstikke goed al jaren. En das ook een F1.

Die zakjes bij Bolstar voor deze tomaat zijn ook bijna 5euro per stuk. Dus als het wél goed zou gaan met zaad uit de vrucht, is dat mooi meegenomen!
Heb bedacht dat ik het er persoonlijk wel voor over heb trouwens. Die 5 euro. Als je ziet wat eraan komt! En - bij goed afrijpen - zijn ze ook echt lekker. Er zitten een dikke 10 zaadjes of zo in t zakje. Dus als je per jaar 5 a 6 planten zet is het helemaal verwaarloosbaar.

Afijn dat was mijn 5ct weer even!

  • Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-8-2021 om 14:32, Charly zei:

Maar de tasty Tom van de Appie blijft ook lekker en scoort ook goed in bevruchting

 

Die heb ik dit jaar ook voor het eerst staan. Sterke plant met mooie trossen. Niet te breed en als eerste bovenin de kas. Smaak is prima. Ik vond de schil wel iets steviger dan van de tomaten die ik koop, maar komt zeker terug!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kinderen van de F1 plant krijgen de naam F2 en zo per generatie verder.

 

Het genetisch patrimonium (DNA) dat ze meekrijgen is afkomstig van de ouders en voorouders. Net zoals bij de mens zijn er een aantal genen die 'sterker' (= veelvuldiger) doorkomen dan andere. De truuk gaat eruit bestaan de tomaat te selecteren met de karakteristieken dat je wilt hebben. Dus volgend jaar veel plantjes zetten met de geoogste zaden, een aantal van die planten zouden helemaal moeten zijn zoals je het wilt hebben en een aantal niet. Je moet dan opnieuw zaden oogsten van de beste tomaat op de beste plant. Zo moet je dan de jaren erop opnieuw verder gaan. Met wat geluk zullen de genetische trekjes van die tomatenplanten na een 10-tal generaties stabiliseren.

 

Uiteraard moet je ook zorgen dat er geen 'vervuiling' kan optreden met vreemd genetisch materiaal. Tomatenplanten zijn zelfbevruchtend, maar niet alle tomaten zijn voor 100% zelfbevrucht. Als je geen bescherming aanbrengt rond de bloem en ze niet manueel bevrucht zal er zo nu en dan wel eens een hommel wat sperma van een andere tomatenbloem meebrengen. Dat moet je echt niet hebben want je weet nooit waar die hommel gezeten heeft en wat die meebrengt.

 

Die 'beste tomaat' moet je over de generaties heen ook altijd kiezen op basis van dezelfde karakteristieken. Doe je dat niet dan ben je eigenlijk niet aan het fixeren van die karakteristieken en weet je niet echt wat je volgende keer krijgt. Karakteristieken zijn zaken zoals kleur, min en max gewicht, aantal zaden, type vruchtvlees enzoverder. Kan best een complex spelletje worden.

 

Die zakjes met F1 zaden kosten dus zoveel omdat er normaal gezien ook echt veel werk achter zit.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig heb je je kas nog @appelvrouw, wel jammer van de vruchten die je moest afvoeren.

 

 

@Charly

Hier vind je een duidelijke beschrijving van het verschil tussen zaadvast en hybriden. 

https://eosta.com/sites/www.eosta.com/files/faq/faq-nl-vraag4_0.pdf

 

Bij een F1 hybride moet je elk jaar opnieuw starten van 2 verschillende geselecteerde ouderparen die zaadvast zijn. De nakomelingen geven de F1 hybride, (eerste zoon) waarbij de kenmerken voor alle planten uniform zijn. De F2 (nakomelingen van F1) gaan dan verschillende combinaties vertonen van de oorspronkelijke ouderparen waarbij maar enkele planten identiek zullen zijn aan de oorspronkelijke F1 hybride, Door tot 10 jaar uitselecteren zou je van deze F1 hybride een zaadvast ras kunnen maken.  F1 hybride maken is dus een vrij duur proces en maakt je tegelijkertijd afhankelijk van de zaadleverancier. 

Als je van een gekochte F1 hybride toch dezelfde nakomelingen krijgt, betekend dit dat de beide ouderparen bijna identiek waren of dat deze F1 hybride al zaadvast is gemaakt, maar voor de meerprijs toch als F1 hybride wordt verkocht.

 

aanvulling :

 

Stel de ouders verschillen maar op 2 genen en zijn op die genen homozygoot (2 x dezelfde) waarbij de 2 gewilde eigenschappen dominant zijn bij de verschillende ouders.  (grote letter) 

Eigenschap 1: 1e ouder   AA     2e ouder  aa

Eigenschap 2: 1e ouder  bb      2e ouder BB

F1 hybride heeft dan Aa   Bb  de gewenste eigenschap van ouder1  A is dominant en van ouder 2 is dit B. 

de kenmerken zullen dan  A B zijn voor de F1 hybride, hij bevat echter ook de niet gewenste niet dominante kenmerken van beide ouders)

De nakomelingen (F2) hebben dus verschillende kenmerken met een kans van 25% AA 50%Aa 25% aa, en 25%BB 50% Bb 25%bb.

De kans op een zaadvaste (AA BB) met de gewenste eigenschappen is dus  6,25%, (er zullen ook een aantal Aa Bb tussen zitten die weer identiek zijn aan het F1 hybride, maar niet zaadvast) Je kan begrijpen als de 2 ouders op veel meer genen verschillen de combinaties enorm zijn en je veel moet zaaien, selecteren en dit telkens herhalen om uiteindelijk tot een zaadvast ras te komen. 

aangepast door redzebra
aanvulling
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

TIentallen groene tomaten van redelijke grootte, maar rood worden ze niet. Het gebrek aan zonneschijn helpt niet mee, en de nachten zijn al behoorlijk koud. Dat kun je ook wat mij betreft terug zien aan de planten: ze staan er toch enigszins treurig bij.

Nieuw ding is dat meerdere planten gaten in de bladeren beginnen te krijgen die droog afbreken en wegwaaien. Misschien voormalige plekken die door phyto waren aangedaan maar door de fungicide zich niet konden uitbreiden? Geen idee, maar het ziet er nogal 'op' uit bij sommige planten. 


Het seizoen dit jaar is in ieder geval slecht zo is mijn conclusie, maar volgens mij is die niet bepaald uniek hier. 😑  Ik verkeer onder de indruk dat dit toch wel de ergste phyto problemen zijn onder de userbase van de afgelopen jaren, maar neem die indruk vooral weg als dit niet juist is. 

aangepast door Gianni1234
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Charly 

Stel je kweekt een rode bloem. Omdat je deze mooi vind. Het kweken van een zaadvast ras met deze rode bloemen kost ca 7 tot 10 jaar en vele duizenden planten.

 

Daarnaast heb je een zaadvast ras gekweekt met witte bloemen omdat deze sterker zijn en beter bestand tegen de zon. Ook hier ben je jaren mee bezig geweest en vele duizenden planten uitgeselecteerd.

 

 

Nu wil je de prachtige gezonde bloemen. Dus je kruist de witte x rode bloemen.

Hieruit krijg je een F1 die allemaal uniform zijn. Laten we zeggen dat je prachtige roze bloemen krijgt.

Ze zijn dus beter bestand tegen de zon en mooier dan de witte bloemen.

 

In een F1 generatie kun je dus heel snel eigenschappen van bestaande rassen combineren zonder tientallen jaren te selecteren en duizenden planten te kweken.

 

Indien je zaden gewaarde van de F1 dan zul je weer terug vallen op witte, rode e roze bloemen. Je F2 generatie zal dus niet uniform zijn en andere kenmerken per plant vertonen.

De meeste F1 rassen hebben 10 tallen verschillende genen waardoor de F2 duizenden verschillende planten kunnen voortbrengen.

 

Voordeel voor de zaden leverancier is dat zijn tientallen jaren selectiewerk en investering in het grootbrengen van duizenden planten met F1 zaden niet gebruikt kan worden door andere zadenvermeerderaars.

 

In de meeste Commerciële F1 rassen zijn eigenschappen van hoge productie samen gebracht met lange houdbaarheid of uniforme gladden vruchten of bijvoorbeeld ziekte resistenties.

 

De sherry rassen:

Sungold F1

Sungreen 4029 F1

Piccolo F1 ( honingtomaat van AH)

Zijn juist een combinatie van 2 ouders waarbij een perfecte smaak wordt gerealiseerd. Deze hebben de perfecte zoet zuur balans met extreem hoge brix waarde. Deze smaakbommen vind je niet terug onder de zaadvaste rassen.

 

De F2 van deze perfect smakende rassen is nog steeds goed maar net iets minder dan de F1. De F2 heeft dus grotendeels net niet de goede combinatie van genen. Om een zaadvast ras te maken met de perfecte smaak heb je weer jaren geduld en duizenden planten nodig.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heeft de veredelaar van Resibella en Rondobella geprobeerd een zaadvast ras te kweken welke de ziekte resistenties van Phantasia en Resi met goede smaak bezit.

Het lijkt erop dat dit goed is gelukt want zowel Resibella en Rondobella vertonen een goede resistentie tegen Phytophthora. (nog totaal geen aantasting in de buitenteelt terwijl alle andere niet zaadvaste resistente rassen en sommige redelijk resistente rassen zijn aangetast).

 

Deze veredelaar is hier jaren mee bezig geweest en heeft duizenden planten geselecteerd om tot deze twee nieuwe zaadvaste rassen te komen. Resibella en Rondobelle zijn dus volle broer en zuster maar je ziet wat een verschil in kenmerken deze vertonen. Vrucht grote, rijpingstijd, smaak, totale productie, aantal vruchten per tros, enz. zijn allemaal verschillend.

Er waren dus enorm veel verschillende planten in de F2 generatie waarvan de meeste niet bruikbaar waren om verder mee verder gaan. Na jaren selecteren zijn deze twee rassen als beste uit de bus gekomen.

 

Dit is natuurlijk prachtig voor ons hobby tuinders. Wij hebben er 2 goede rassen bij die goede resistentie bezitten tegen de aardappelziekte.

 

Voor de veredelaar is er echter een groot nadeel: hij heeft een zaadvast ras gekweekt waarvan iedereen gratis zaden kan nemen.

Zo heb ik dit jaar een paar zaden van dit ras bekomen, en van de persoon waarvan ik ze hebt heeft de veredelaar vast ook geen cent verdient. Ik ga de zaden van deze rassen ook weer distribueren en weer zal de veredelaar geen zaden verkopen. Enzovoort.

Hij heeft dus jaren geïnvesteerd en krijgt niets terug van de kosten die hij gemaakt heeft. Enige wat hij heeft is de eer dat hij deze rassen voor ons heeft gecreëerd waarvoor wij hem erg dankbaar moeten zijn.

 

Waarschijnlijk is Dr. Bernd Horneburg de kweker van deze rassen maar het kan ook zijn dan er een andere inzender is geweest in zijn buitenproef om tomatenrassen te testen.

Ik weet dus niet eens wie deze prachtige rassen voor ons hobby tuinders heeft gekweekt.

 

Hetzelfde voor het favoriete goed smakende ras Black cherry. Bijna niemand weet wie ons dit ras heeft geschonken terwijl de kweker zijn investering nooit heeft terug verdient.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt dus zelf eenvoudig je eigen F1 rassen maken. Neem je lekkerste tomaat en kruis deze met een ras dat andere gewenste eigenschappen heeft. Nu maar hopen dat je F1 het beste van beide ouders vertoont. Je zult erachter komen dat het meestal andersom is en dat de meeste F1 rassen terug gaan naar de wildvorm, kleinere ronde rode vruchten.

 

Het is wel erg leuk wanneer je een eigen F1 creëert welke geslaagd is en veel beter presteert dan beide ouders.

Ik heb zo één gevonden: Extreem lekkere zoete Cherrytomaat (extreem hoge brix waarde) met het ph2 en ph3 gen gecombineerd waardoor deze erg goede resistentie tegen phytophthora bezit. De cherrytomaat blijkt ook goed ongevoelig tegen scheuren en is dus ideaal voor de buitenteelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je meerdere jaren aan het kweken besteden dan kun je een goede smaak combineren met prachtige kleuren, vruchtvormen en resistenties combineren, enz.. Honderden tot duizenden planten in F2, F3, tot ca F7 generaties kweken en een nieuw perfect zaadvast ras creëren.

De weg naar het zaadvaste ras is natuurlijk erg leuk en je zult veel bijzonderheden aantreffen wat veel genoegdoening kan geven.

aangepast door Roland
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé Roland, Gianni en Redzebra. Dank voor de zeer uitgebreide inlichting. Wat vriendelijk dat jullie er zo voor zijn gaan zitten. Verder sluit ik me aan bij RobO. Een mooi lijstje is altijd fijn. :)

En Mel: jij laat je niet kisten hè. Hahahaah. De aanhouder enzo!

  • Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...