Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2021


Saalk86

Aanbevolen berichten

Ja, lijkt er wel sterk op (fulvia fulva), je kan het beter zien onderaan blad waar de sporen zitten (bruin).

bovenkant/onderkant blad

 

898441191_WhatsAppImage2021-08-13at11_19_13.thumb.jpeg.41ce96869abb1dffd56eae97bf7f2224.jpeg1234409335_WhatsAppImage2021-08-13at11_19_00.thumb.jpeg.89ddc99f524879e17c2ee508a2f01773.jpeg

 

Afhankelijk van de soort tomaat (resistent/tolerant of niet) en de verdere weersomstandigheden, verdroogt het blad uiteindelijk volledig of blijven gewoon gele plekken achter. In een normaal jaar hoeft dit niet een probleem te zijn, het huidige vochtige jaar maakt het echter moeilijk om dit onder controle te houden.

 

De vruchten worden evenwel niet aangetast en zijn perfect eetbaar, bij een zware aantasting groeit de plant evenwel niet goed meer door. 

 

De sporen overleven de winter en eenmaal in je kas, ga je er volgend jaar terug last van hebben ofwel sla je dan een jaartje tomaten over ofwel controleer je goed je tomaten van in het begin en verwijder je bladeren met het kleinste vlekje. Ik heb het al heel lang in de kas maar kan de planten onder normale omstandigheden goed houden tot eind oktober.

Wel opletten er kunnen ook nog secundaire aantastingen zijn, botritis en of phytopthora, afstervende bladeren sowieso verwijderen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks dit slechte jaar toch al redelijk wat kunnen oogsten en ook wat kunnen inmaken, foto is van begin deze week. De gele CDB van appelvrouw doen het bijzonder goed en geven vele grote vruchten. 

De F1 resistente hybriden buiten hebben nu wel meer last van phyto, de schade blijft evenwel beperkt tot de bladeren en ik denk er ook nog redelijk wat van te oogsten, al bij al lijken ze zeer tolerant te zijn in dit extreem vochtige weer, ze rijpen wel langzaam.

oogst2021.thumb.jpg.8435ce1624496a61bc3cf57c85942ebb.jpg

 

 

324059925_WhatsAppImage2021-08-13at11_50_53.jpeg.acc4ac0bd9ea53ce76c7e06631b35bdb.jpeg

 

 

 

 

 

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bigaree gaf hier ongeveer dezelfde als de gele, zit ook wat variatie in de vruchten qua kleur soms bijna volledig geel, maar  wel vaak rood geaderd vanbinnen. 

 

De zaadjes zijn al genomen en ondertussen aan het gisten, ik vraag me nu wel af of ik per ongeluk het etiket niet verwisseld heb tussen bi en geel als ik de kleur van de potjes bekijk.

De zaden van je rode zijn ondertussen bijna gedroogd. Ik zal ze beide opsturen voor de zekerheid.

1827246439_WhatsAppImage2021-08-13at15_36_24.thumb.jpeg.ebf838a2aab761d3d5730043b4b646e2.jpeg235471253_WhatsAppImage2021-08-13at15_36_07.thumb.jpeg.1bc599dd74401e7bccdbfe4740e18551.jpeg

 

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is mijn tomatenoogst voor dit jaar, plus een tomaat of 4 die al gegeten zijn. Meer gaat het niet worden.

Ook in mijn kas heeft phytophtora huisgehouden. Ik heb gesproeid met melk, ergens gelezen dat dat zou helpen.

Ik heb de indruk dat het enigszins vertragend werkt, maar ziek wordt de hele bende toch.

En bijwerking is, dat na een paar dagen, je hele kas naar zure melk ruikt. 🤮

Alle tomaten zijn intussen opgeruimd. Ook de Mille fleurs van @Arja, die hartstikke goed haar best stond te doen.

De tomaat dus….

 

Silver lining is: in mijn vakantie heb ik geen kas-sitter nodig.

 

8B395B82-845E-41FA-AC0B-B2C7E8E5E623.thumb.jpeg.40817d03f3a3225d286ded97a2e2dcbb.jpeg

aangepast door Amrutten
Foto vergeten
  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

De melk heb ik ook eens geprobeerd en vond ik zoals jij ook niet zo fantastisch, het kan het wel vertragen maar voor de rest is het niet zo aangenaam. Bij een vriendin hier een paar straten verder is het ook einde verhaal in de kas en daar stonden gekochte geënte f1 hybride. Tomaten hier staan wel niet meer zo mooi als bij @Charly, veel last van bladvlekziekte maar gelukkig nog van het ergste gespaard en misschien nog een Silver lining, jouw vakantie begint, de mijne is gedaan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, redzebra zei:

De zaden van je rode zijn ondertussen bijna gedroogd. Ik zal ze beide opsturen voor de zekerheid.

Van de gele bedoel je toch😉..merci, en wat wil jij? Ik heb natuurlijk CdB 2021 en een heel lekkere geel oranje tomaat zonder naam zie foto enkele Posts terug.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@appelvrouw, ja de gele en de bi voor het geval ik me van etiket vergist had, maar ik denk het niet, het  geel van de gele  is iets oranger dan de bi als ik de vruchten bekijk die er nog aanhangen.  Bedankt voor je aanbod, maar ik heb al een reeks gepland voor volgend jaar , je rode en gele zitten er natuurlijk weer tussen 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook phyto in de grote tomatenplanten. Had een paar weken terug alle potten met kleintjes al geruimd. 
wat gaat dat snel in een keer he…oohh…zoveel tomaten. Ze liggen er net zo bij als bij Mellie ….( zonder banaan…maar dat kan ik wel nog doen) 

Een aantal planten. Die er goed uit zien staan er nog…It ook nog lekker wat oogst aan. Dus nu duimen of er binnen wat afrijpt en/ of het buiten misschien goed blijft gaan. ( blijven hopen, Jo! ) 

 

1843A8BF-974A-4C62-B683-48BB52E36C27.thumb.jpeg.1243eeaff8f8e4a2d318040405a1858f.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het redelijk prut, logisch want mijn tomaten staan met z'n allen buiten dakloos te zijn. 

 

De millefleur rijpt voor geen meter, maar geen rot of phyto. 

 

Van de San Marzano (1e foto) heb ik de roodste geplukt, die pak je me niet meer af. De rest hangt te rijpen, nouja hopelijk dan. 

 

Met de Black Cherry (foto 2) weet ik het niet goed. Sowieso eraf gehaald, want ze barsten uit hun vel. Ik weet niet hoe een gezonde, rijpe vrucht eruit ziet, heb ze nog nooit eerder gehad. Ze zijn nu roodbruin en ik weet niet of ze bijna rijp, binnenkort eetbaar, of ziek of rot zijn, het is zo'n ongewone kleur. Iemand ideeën? 

 

Foto 3 is Venus. Hoe oranje of rood moeten die leuke knikkers worden? Ze zijn nu mooi geel. 

 

 

 

20210818_155501.jpg

20210818_164107.jpg

20210818_164136.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Arja zei:

 

Met de Black Cherry (foto 2) weet ik het niet goed. Sowieso eraf gehaald, want ze barsten uit hun vel. Ik weet niet hoe een gezonde, rijpe vrucht eruit ziet, heb ze nog nooit eerder gehad. Ze zijn nu roodbruin en ik weet niet of ze bijna rijp, binnenkort eetbaar, of ziek of rot zijn, het is zo'n ongewone kleur. Iemand ideeën? 

 

Ja hoor, zo horen ze eruit te zien 😁. De kleur is goed. Als ze een beetje zacht beginnen te worden zijn ze rijp!

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben - tot nog toe - heel blij met mijn (gedeeltelijk) Phytophthora-resistente ras.


Kijk eens bij fruitlent. Of zoek naar Rondobella, resibella en hoe heette die andere ook alweer? Primabella??

Er is hiervoor al een en ander over geschreven.

 

Misschien niet de allerlekkerste, dat weet ik nog niet, en zeker niet de goedkoopste, maar in een natte, koude zomer als deze heb je tenminste nog (kans op) oogst van je volle grondstomaten.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beste resistentie bij mij in de buitenteelt:

Galahad F1

Galahad F2

Primabella

Rondobella

Resibella

Sunviva

Vivigrande

Mountaineer Pride (west virginia17A)

Mountaineer Delight (west virginia17B)

 

Iedereen hier heeft zijn buitentomaten moeten ruimen. Bovenstaande doen het nog super goed.

 

Van de meeste kun je zelf zaden van bewaren.

 

Rote Murmel had ik veel meer van verwacht maar valt tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...