Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2021


Saalk86

Aanbevolen berichten

Hier helaas voor het eerst in alle 7 jaar dat ik een kas heb, bingo met de Turkse mot...... doe je veel moeite om phyto buiten je kas te houden, dan krijg je dit.   Het zijn van die geel/groene allesvretende gladde vrij kleine rupsen, heb daarnaast heb ik ook enkele exemplaren gezien van een bruine behaarde rups.   Het gekke is dat ik eerst bosjes van die beestjes (Turkse mot) uit de plant kon schudden en vernietigen, maar dat ik nu niks meer afvang.  Ondertussen gaat de vraat nog steeds door.... 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk zonder foto, maar gokje : naar de beschrijving variant van https://www.valto.nl/nl/over-v10/symptomen-van-pepmv,  symptomen variëren van bijna niks tot ernstig afhankelijk van soort tomaat, belasting en variant. Op de tomaat ronde gele/orange vlekken of in mozaïek vorm, tomaten zijn perfect eetbaar maar voor de commerciële teelt niet verkoopbaar. Ik zie het hier ook wel eens en als je weet wat een tomaat allemaal kan krijgen,  het meeste geeft alleen problemen voor het uiterlijk, de verkoopbaarheid of kortere levensduur van de plant in tegenstelling tot phyto , kan ik daar best mee leven.

 

edit: @Goldfishvoor sommige rupsen wordt een UV blacklight lampje gebruikt om ze makkelijker te vinden wel geen idee of dat ook voor die turkse mot werkt.

aangepast door redzebra
  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren toch ook drastisch veel verdachte bladeren gesnoeid in de kas... De buitenplanten zijn eraan voor de moeite, duimen dat de kas verder gespaard blijft! 👍

Ze zijn wel lekker... assortiment van 5 rassen. 🤤 

20210723_154222.jpg

20210723_155501.jpg

aangepast door KimD
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, speets zei:

Ook hier een tuinbuurman die zijn zwaar aangetaste aardappels en tomaten gewoon laat staan :-(

 

Toch zijn mijn aardappels niet aangetast. Zal wel een resistent(er) ras zijn.
De kerstomaten moesten eruit, maar de Galahads houden ook hier fier stand.

Hier doet Galahad F1 het ook goed. Alleen nog geen rijpe vruchten en de vruchtzetting de het koude natte meimaand was er slecht. inmiddels zitten er veel onrijpe tomaten aan.

 

Heb jij al bijna rijpe vruchten en hoeveel planten heb je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het wel slim om zaden te oogsten van planten die getroffen zijn door phytophthora? 

Hier gaat het nog goed maar ik hou de planten met argusogen in de gaten want de weersverwachtingen zijn weinig gunstig en door het koude voorjaar loopt de vruchtvorming achter dus ik heb nog wel even te gaan voordat ik tomaatjes uit eigen tuin kan oogsten. 

Voor de 3 planten die onder de overkapping staan heb ik nog de meeste hoop. Dat zouden laagblijvende potplanten moeten zijn maar niets is minder waar. Heeft iemand goede tips voor een laagblijvende tomatenras? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans is vrij klein dat je via het zaad van tomaten phyto laat overleven er moeten dan ook al een bepaald type sporen gevormd zijn. Toch is het aangeraden om geen zaad uit besmette vruchten te nemen, het wil echter niet zeggen dat als de plant al besmet is dat ook de vruchten besmet zijn. Om zeker te zijn kan je ze dan een paar dagen laten liggen, als er dan nog deuken of bruinverkleuring in komt kan je ze beter niet gebruiken.  Over het zuiveringszout, ik ben echt nog niet overtuigd, maar zie toch redelijk wat vermeldingen van positieve effecten. Als het puur voor het zaad gaat, kan je misschien die vruchten ook eventueel daarmee behandelen, zodat de kans kleiner is dat aanwezige sporen de vrucht niet alsnog infecteren. (dit dan voor het geval je de vruchten binnen moet laten narijpen om zaden te oogsten ingeval de plant besmet was)

 

edit : @roeier gebruikt vaak van die lage rassen, ook Russische dacht ik, maar helaas dit jaar nog niks gehoord van hem.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een keuze die jezelf moet maken, er zijn een pak overwegingen, persoonlijk laat ik liefst de vruchten rijpen aan de plant.

o.a. ja, van in het geval heeft de plant al last van phyto (let op: er zijn ook andere ziekten en redenen die ook vlekken op stam en bladeren veroorzaken,  niet alles is phyto),  staat hij buiten en wordt er veel regen verwacht ook ( de kans op barsten van de bijna rijpe  vruchten is dan enorm groot)

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-7-2021 om 20:02, Roland zei:

 

Heb jij al bijna rijpe vruchten en hoeveel planten heb je?

Hoeveel planten: een stuk of 8, maar het zijn stekken van 1 moederplant. Was een experimentje van Frans dat ik wilde nadoen.

Maar ze zijn erg laat want mijn vingers zijn lang niet zo groen als die van Frans. Er zitten in elk geval al 3 dikkerds aan.

 

Verder heb ik eigenlijk niet zo goed gekeken, meer gelet op Phyto.
En ja hoor: vanmorgen toch een paar verdachte blaadjes, en het blijft de hele week buiïg. Duimen dat het goed gaat.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook last van phyto (denk ik) in mijn serre bij de 2 van planten die juist onder het dakraampje staan.  Heb een aantal dagen lang alle bladeren afgeknipt die geïnfecteerd waren en ik vind nu al drie dagen op rij geen nieuwe infectieplaatsen. Enkel 1 tomaat zelf heeft een verdachte bruine plek maar als het tot dat beperkt blijft ben ik al zeer tevreden. 

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net gesnoeid, wederom een tak met een bruin deel teruggesnoeid, net als meerdere bladeren.  Het is toch wel agressief dit jaar, maar de planten zien er nog steeds ok uit. Ik heb wel geaccepteerd dat uiterlijk eind augustus alles hier kapot zal gaan: langer dan dat zal het onwaarschijnlijk blijven staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat phyto op de stam nu maar zitten omdat ik anders wel heel veel moet gaan ruimen. Alleen als verder op de stam alles is aangetast, knip ik de stam ook weg.

 

Het heeft hier buiten al flink huisgehouden, ik heb al twee vuilniszakken vol met aangetaste planten, blad en vruchten. En het knippen heeft me heel veel tijd gekost, dus als dat nog steeds geen oogst oplevert, weet ik dat voor volgend jaar.

 

De enige reden dat de aantasting nu minder is, is omdat bijna al het blad eraf is 😟

IMG_20210725_123835.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij mijn Galahad F1 op dit moment. De ph2 en ph3 genen tegen phytophthora werken op dit moment erg goed in de compacte stuiktomaat.

Je ziet de lichte groenkraag op de stevige tomaat welke geen extreme ribben heeft . Er zitten 6 tomaten aan de tros welke behoorlijk verschillen in leeftijd en grote.

 

1302257948_GalahadF125-07-2021.thumb.jpg.3d04d307c44ac4685e354bd806c66278.jpg

 

De planten maken veel bloemtrossen aan, maar ook veel bloemen worden afgestoten. Toch lijkt het erop dat de oogst niet slecht gaat worden.

 

1130655403_GalahadF1vruchtzetting25-07-2021.thumb.jpg.9a286bb716e4509a11e78836704b645f.jpg

 

Het lijkt erop dat in mei alle eerste bloemen geen vrucht gezet hebben.

 

Mijn andere vleestomatenrassen stoten ook veel bloemen af. Vooral West Virginia 17A (Mountaineer pride).

Rockingham daarentegen heeft een erg goede vruchtzetting.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn we zover nog niet. Maar de eerste tomaten beginnen wel eindelijk rood te kleuren 😃.F1B21FC9-BEDF-44C5-BDFE-11E87EAC7BB9.thumb.jpeg.533dd7923826c09fa3205656ae3c0ed6.jpegDAC5E710-C959-4654-87F4-DCA7A148E975.thumb.jpeg.b66138554387d3a9522781f1812e3e17.jpeg


Ik heb ook veel trossen met afgestoten of niet ontwikkelde bloemen maar ben toch zeer tevreden met het aantal tomaten. Nu alleen maar hopen dat de phyto wegblijft. op de tweede foto hieronder zelfs een tros van minstens 13 tomaten 😵
 

BFC8CFEF-DE75-449F-BC30-864B5ED12C86.thumb.jpeg.4460b8a91a993a155a74c4ed2e8a3054.jpeg3CA17067-DF03-4C70-8F14-CBD98F6B68F1.thumb.jpeg.6f4ddc6887ee7c9d8fce931db7c24708.jpegFB7B87EC-ABED-47AF-8417-A87609F66D02.thumb.jpeg.60e6e99653d3c2b569eee685a7cb9c18.jpeg
 

En dan een tros die duidelijk aan het bloeien was tijdens het noodweer twee weken geleden 😅

 

94C4924C-2313-4AB7-A9A4-3BFD0E4BD101.thumb.jpeg.76c63953c26a456e1b28be87a4ccf50a.jpeg
 

Dit is tot nu toe de grootste tros (niet helemaal te zien zit ook nog een stuk achter de plant) maar staat ook nog in bloei dus mss geraken we terug over de tien. 
 

07D51C1F-FC82-4B49-A775-919D63DEAB3F.thumb.jpeg.d3c775ca9572762cfd11a9f7beac04de.jpeg

  • Like 1

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een week verder en de phytophtora buiten vertraagt het tempo, gelukkig. Ik heb wel een derde plant geruimd en iedere dag moet ik een paar handjes blad en wat vruchten verwijderen met aantasting. Het is nu een paar dagen regenachtig, maar dat lijkt weinig verschil te maken met de voorgaande droge dagen, qua aantasting.

 

Het afval heb ik nu in vuilniszakken in de zon gelegd. Ik laat dat een paar weken zo liggen.

IMG_20210727_142434.thumb.jpg.070e1f38029c60362ae362641f06aed4.jpg

Drie uur bij 50 graden is genoeg om de gewone sporen te vernietigen, en ze vermeerderen zich niet in dood materiaal, heb ik begrepen. Als ik het na de hitte behandeling nog laat uitdrogen, zou het op de composthoop kunnen, lijkt me.

 

Phyto op de stam accepteer ik af en toe, de tomaten groeien en rijpen namelijk evengoed verder. Deze tomaat heeft een paar broertjes verloren aan phyt, maar hij rijpt nu wel. De eerste tomaat die buiten begint te rijpen. 

IMG_20210727_142541.thumb.jpg.bc0abaa846a5ca6fc21dbaa3eef032f4.jpg

 

Het is een onbekende soort, uit zaadwinning vorig jaar. Alle bekende soorten zijn nog groen. Hier de Andeshoorn, mooi groot maar met phyto op de stam en af en toe een phytoblad. Helemaal ingebouwd door de pompoenplant, dus weinig luchtcirculatie. Maar ik heb wel vertrouwen dat ik er iets van ga oogsten. Volgend jaar doe ik wel minder planten want het is veel werk, als je phyto krijgt, om de boel te redden.IMG_20210727_142412.thumb.jpg.e143821f7c4715e6917a86e27cb7f9c9.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier enkel wat bladeren met lichte aantasting verwijderd de afgelopen week, het was hier wel mooi weer dus geen verdere verspreiding gehad. Stond hier dus ook stil.

Vrees enkel dat het zich nu snel terug zal herpakken met het zeer grillige, slechte weer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu al een week geen nieuwe aantasting gevonden. Mijn planten staan wel in een serre en de enige plant die ik buiten heb staan heeft wel wat geïnfecteerde blaadjes maar het lijkt zich niet te verspreiden.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...