Patrijs Geplaatst: 7 mei 2021 Auteur Geplaatst: 7 mei 2021 26 minuten geleden, acpronk zei: En ik moet Is het geen hobby bij jou? 😉 Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 7 mei 2021 Geplaatst: 7 mei 2021 Moet van mezelf.Dat stuk moestuin wordt geteisterd door woelmuizen, althans voordat het hard vroor. Dus ik heb de zoete aardappels liever in potten in dat deel van de tuin. Ben het grond sjouwen een beetje zat, stortplaats is aan de voorkant, maar mijn tuintje is het achterste, dat is telkens zo'n 150m lopen. Maal 8m³ tot nu toe...In het begin dacht ik nog ik doe wel een kuub in een uur, maar maak er gerust 2 uur van... 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
RobO Geplaatst: 8 mei 2021 Geplaatst: 8 mei 2021 planken verder geplant, getwijfeld over bedekking ivm mogelijk nachtvorst, gokje genomen...we gaan het straks zien, buienraaier zegt 0,5 aan de grond afgelopen nacht... bestuursvergadering gehad, gisteravond, was leuk, met weer een todo-lijst voor de RobO...😇 Quote
mdubbelm Geplaatst: 8 mei 2021 Geplaatst: 8 mei 2021 Laatste tomaten naar de tuin gebracht, die staan samen met de tomatillos nog een nachtje binnen in het tuinhuis. Daar is het toch net wat minder koud dan in de kas. Verder zelf een beetje gepruild vanachter het raam, het regende veel erger dan ik verwacht had. Verder wel genoten van alle bloesems aan de fruitbomen. Met name de appels staan echt te shinen. Ik dacht vd week ook nog: wat goed eigenlijk, nauwelijks vraat aan de kolen. En vandaag was er 1 spruitplant “Petit Posy” nagenoeg kaalgevreten... Ik vermoed dat Hannie de Houtduif de dader is... Het polycultuurslabed (3x woordwaarde) begint overigens ook op gang te komen. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 8 mei 2021 Auteur Geplaatst: 8 mei 2021 Mooi, hier begint de appel ook met bloeien. Vanmiddag bezoek gehad en de tuin laten zien aan een kok, altijd leuk ook al regent het. Quote De moestuin van Patrijs
Vastone Geplaatst: 8 mei 2021 Geplaatst: 8 mei 2021 Vanochtend toen het droog was nog 2 boompjes uitgeplant. Daarna in de regen heerlijk gerommeld in de kassen, bloemen em div. Groenten verspeend en nog wat paksoi buiten uitgeplant. En al het gesneuvelde glas van de grote kas geruimd. Geluk bij een ongeluk, allemaal vrij grote stukken en niet in de moestuinbakken. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 8 mei 2021 Geplaatst: 8 mei 2021 Mijn eerste tomaatje bewonderd,aan de plant die ik gisteren in de volle grond heb gezegd.dus de nacht goed overleefd. 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 9 mei 2021 Geplaatst: 9 mei 2021 Vol goede moed naar de moestuin gegaan, stukje kweekgras van het nieuwe stuk uitspitten met wortel en al. Om 08u15 al in T-shirt en met zweet op de rug. Na de eerste kruiwagen compost van juni '20 eroverheen gedaan te hebben, even ter afwisseling wat oude verdroogde duizendknoop afbreken en aan de kant gooien, nieuwe scheuten uitgehakt, topjes opzij gelegd ter consumptie. Krijg ik me daar de punt van zo'n tak in m'n oog, dat deed zeer. Zo zeer dat ik niet verder kon. Ik had nog minstens 2 uur door gekund vóór de donder en bliksem, had een bak met spruitjes en allerlei zaden klaarstaan. Spinazie had ik ook voor de 2de × willen snijden, maar nee, ook dat niet. Duurt 2 dagen zegt de thuisdokter online, nu rust met de zwarte muts erover en veel paracetamollen.😢 4 Quote
rorror Geplaatst: 9 mei 2021 Geplaatst: 9 mei 2021 29 minuten geleden, HuubvG zei: Duurt 2 dagen zegt de thuisdokter online, nu rust met de zwarte muts erover en veel paracetamollen.😢 Zelf diagnose op die website of echt een arts gesproken? Heb eens een nagel van mijn kat in mijn oog gehad, gelukkig in het oogwit, maar kreeg wel zalf om eventuele ontstekingen tegen te gaan. Gelukkig geen ontsteking gekregen toen. Altijd lenzen gedragen, 3jaar terug plots twee ontstoken ogen, zo erg ontstoken, dat ik op een ochtend wakker werdt en mijn ogen niet eens open kon krijgen van de pijn. Met moeite iemand kunnen opzoeken op mobiel, om mij naar het ziekenhuis te rijden in het weekend. Licht deed zoveel pijn, zelfs met ogen dicht, dat ik met deken over me hoofd heen zat in de auto, om maar geen licht door mijn oogleden heen te kunnen krijgen. Met druppels en zalf 6weken ogen moeten behandelen, voordat het over was. Daarna nooit meer lenzen kunnen dragen. Ben toen zo geschrokken en bang geweest om blind of verminderd zicht te krijgen. Wil daarmee zeggen dat je echt naar de oogarts moet gaan als je er nu nog last van hebt. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Vinky Geplaatst: 9 mei 2021 Geplaatst: 9 mei 2021 Wat naar @HuubvG dat je om zo'n ongelukje je klussen niet kon afmaken. Hopelijk hou je er niets aan over. Sterkte. Quote
HuubvG Geplaatst: 9 mei 2021 Geplaatst: 9 mei 2021 Dankjewel beiden, het gaat al iets beter, dus maar weer on topic. Erg nare gebeurtenissen met jouw ogen rorror! Net even een 'blik' geworpen in de kas of niets te droog stond, zou kunnen verbranden, alles oké. De aardappelen hadden er ook uit gemoeten, de tomaten en komkommers moeten nodig op hun plek. Morgen weer een dag. 3 Quote
Vinky Geplaatst: 9 mei 2021 Geplaatst: 9 mei 2021 (aangepast) Als ik jou was zou ik er niet al te laconiek over doen @HuubvG. Een staaroperatie drie-vier jaar geleden had ik waarschijnlijk te danken aan en indringende en pijnlijke confrontatie met dennentakken. Trauma op het oog. Andere oog goed. En verder on topic, zoals je zegt. Veertig voorgetrokken stamboontjes uitgeplant in de platte bak – daar stonden ze al af te harden in een bloembak waarin ze waren gelegd. 24 knolselders uit de platte bak verhuisd naar de volle grond. Een paar vroege preitjes die dat al wilden er tussen gezet. Spinazie NZ overgezet naar de volle grond. Eénjarige bloemen uit de platte bak verspreid in de achtertuin en groentetuin gezet: leeuwenbekken, lobelia’s, witte slaapmutsen. En, zucht, veertig geraniumstekken, pelargoniums, in potten en bakken geplant, en een paar naar de buurvrouw gebracht. De peltatum pelargoniums hangen erbij als verzopen katten, maar dat trekt wel bij. Verder staat alles te jubelen - eindelijk: grond mooi vochtig, zonnetje, warmte, spatje regen. Kannie beter. Hieronder de uitgeplante stamboontjes met wat kweekgoed. En de pelargonium peltatum die als een verzopen kat hangt 9 mei 2021 aangepast door Vinky 2 Quote
Flup Geplaatst: 9 mei 2021 Geplaatst: 9 mei 2021 (aangepast) @HuubvG Is het een groot stuk Japanse Duizendknoop en hoe lang staat het er al? Kun je het enigszins in toom houden? Beterschap met je oog, hopelijk valt het mee en is het snel over. Vandaag heb ik de tagetes uitgeplant, dat was hoognodig! Ook de malva is uitgeplant. Malva voorzaaien doe ik niet meer, het komt veel beter op als je rechtstreeks in de tuin zaait. Ook de enige gekiemde wedstrijdvenkel in de tuin geplant. Wel wat beschut tegen de wind. Staat natuurlijk op de beste plek, dus wie weet wordt het wat. Verder nog andijvie en rode groene kool uitgeplant en de laatste spinazie uit de kas geoogst. Morgen de koolrabi in de tuin planten en wat overblijft even in kleine potjes voor een paar kennissen van ons. Eindelijk weer lekker tuinierweer. Komende week wordt het koeler en regenachtig, hopelijk is de nachtvorst nu wel aardig voorbij. 9 mei 2021 aangepast door Flup 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 9 mei 2021 Auteur Geplaatst: 9 mei 2021 Eerst geoogst en wat onkruid getrokken. Ook het eerste raam leeg van de lage kas en dat gespit, er komt weer ruimte! Vanmiddag na de onweersbui hulp gehad bij het opruimen van de aardperen, fijn weer een stuk weg! Quote De moestuin van Patrijs
HuubvG Geplaatst: 9 mei 2021 Geplaatst: 9 mei 2021 @Flup, @Vinky, @rorror, vanmiddag toch maar even laten zien aan dd arts, het was een kleine beschadiging aan het hoornvlies. Geen druppeltje voor de pijn (helaas), geen antibioticum zalfje, arts vond het niet nodig, het geneest sneller zonder dat. Morgen ben ik weer de moestuinier, momenteel gaat het al beter. [ sorry voor het off topic, klaar nu ] 1 uur geleden, Flup zei: Is het een groot stuk Japanse Duizendknoop en hoe lang staat het er al? Kun je het enigszins in toom houden? Een beste strook van 2 bij 30 m die tussen de imkers en de moestuinen op een wal staat. Ieder voorjaar proberen nieuwe scheuten de moestuin in te dringen, maar telkens schoffel ik die weer terug en het grappige vind ik dat hij zijn plaats steeds beter lijkt te weten. Blijft mooi op de wal staan. Zestig jaar geleden als 'bijenplant' geplant door de imkers - in alle onwetendheid. Aan hun kant groeit die steeds meer tussen de vaste planten. O ja, vanmorgen vóór het kleine ongelukje ook nog een m² aardperen uitgetrokken en tussen de JD gegooid (Ik zag Patrijs hierboven daarover schrijven...), én een stukje geschoffeld tussen de erwten, tuinbonen, knofloook. Een grote zak vogelvoerzaad uitgestrooid over het nog braakliggende stukje grond nog even snel na de blessure, het stond al een tijd te wachten en een kleine zak met heel veel papaverzaden ook nog met een oog dicht over dat nieuwe veldje heel dun uitgestrooid. 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 mei 2021 Geplaatst: 9 mei 2021 Nw Zeelandse spinazie, puntarella en sla devils ear gezaaid op een slabed op de Keyhole garden. Mijn aankopen van bij Bastin geplant, o.a. witte monarda, salvia mainacht, blauwe promeneur, schildzuring en een blauwe bes. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
mdubbelm Geplaatst: 9 mei 2021 Geplaatst: 9 mei 2021 2 minutes ago, appelvrouw said: blauwe promeneur Ik Googelde dit maar verkeer nog steeds in het ongewisse. En Bastin, altijd fijn daar. Kind-in-snoepwinkelgevoel. Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 mei 2021 Geplaatst: 9 mei 2021 (aangepast) Aiai, foutje. Polemonium (Bressingham Purple) is de plant die ik bedoel 9 mei 2021 aangepast door appelvrouw 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 10 mei 2021 Geplaatst: 10 mei 2021 bonen gelegd, binnen in een bak ("leg jij ze niet buiten dan" vraagt de buuv, "nee buuv buiten wordt het hier slakken/veenmol/muis/vogel voer") stokken vast geplaatst voor snij en klimboon, Algarve eb Blauhilde, de laatste omdat ze mooi is in de luier niet in de sluier (pan) Quote
Mellie Geplaatst: 10 mei 2021 Geplaatst: 10 mei 2021 In de stromende regen 2 x Jenny kiwi en 1 x clematis geplant. Kippenhok ontsmet -nog half af, want, stromende regen én onweer. Quote
Amrutten Geplaatst: 10 mei 2021 Geplaatst: 10 mei 2021 Laatste logeerkamerbewoners uit huis gezet. Mogen buiten of in de kas voorlopig wonen. In de afgedekte bakken zitten salvia en lavendelstekken voor op eennieuwe tuin. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 10 mei 2021 Auteur Geplaatst: 10 mei 2021 Altijd lekker als de gasten weer ophoepelen.🤫 Vandaag eerst asperges geoogst, daarna het hele aardappelveld geschoffeld en late aardappels gepoot. Een rij snijbiet geoogst en weggehaald. Geschoffeld en wat plantjes gezet. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 10 mei 2021 Geplaatst: 10 mei 2021 Hok af en onkruid gewied zonder handschoenen aan. Dom, want daar kan ik nooit zo goed tegen. Bloemen bewonderd en genoten van zon op mijn gezicht. Quote
HuubvG Geplaatst: 11 mei 2021 Geplaatst: 11 mei 2021 Moestuin: Gecultiveerd tussen alles dat erboven staat, gewied, geschoffeld, kweekgras uitgespit. Tunnel gemaakt van pvc buis en plastic, ter bescherming van komkommers, tomaten, courgettes. Kas: Resterende aardappels geoogst zodat de pa/pe, tomaten en komkommers geplant konden worden. Oude vitrage met warmtelijm om de zuidkant van de kas gespannen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.