fre3ke Posted August 25, 2021 Share Posted August 25, 2021 Ik heb toch maar een deel geoogst omdat er zoveel regen aankwam. Ik heb in het seizoen veel foto's gemaakt van de planten, dus ik kon zien wanneer de eerste bloemen bevrucht zijn en dat was 45 dagen geleden. Genoeg voor de Sweet Mama. Alle pompoenen waar het blad op dezelfde hoogte was afgestorven, zijn geoogst. Deze plant was sowieso al redelijk ingestort. Het viel nog niet mee, om de stengel niet te beschadigen bij het afsnijden. Verderop aan de stengel ligt/hangt vaak nog een pompoen, of twee. En twee stuks Rouge Vif van Etampes heb ik ook geoogst. Aan eentje werd geknabbeld. Ik denk muizen? De ander lag tegen een paaltje, vandaar die gele streep. Ik dacht dat er misschien ook aan werd geknabbeld, niet dus. Die had wel wat langer kunnen blijven liggen als ik op het steeltje afga. In huis heb ik ook wel eens muizen dus ik weet niet goed hoe ik ze moet gaan bewaren deze winter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted August 31, 2021 Share Posted August 31, 2021 Ik begin een beetje te balen van de muizen. Vandaag weer noodgedwongen 3 pompoenen afgehaald vanwege muizenvraat. Deze pompoen heeft geen lange bewaarbaarheid, dat is zeker. Er komen vochtdruppels naar buiten door de open plekken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted August 31, 2021 Share Posted August 31, 2021 Dat is niet fijn..nare muizen. Vallen zetten. Gif…alles gaat naar de knoppen zo… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted September 1, 2021 Share Posted September 1, 2021 Ja, dat is muizenvraat. Helaas herken ik dat. Vorig jaar had ik een compleet door de muizen uitgeholde pompoen. Die heb ik laten hangen in de hoop dat ze van de andere pompoenen afbleven. Gelukkig was dat ook het geval. Heb een week geleden de eerste pompoen geoogst, ook vanwege minimale vraatsporen. Die was prima, maar nog lang niet uitgerijpt qua smaak. Deze week wordt nog warm, dus ik laat de rest nog wel even hangen. Hoe aromatischer, hoe beter! Heb de pompoenen alleen om op te eten, dus wil de smakelijkste soorten hebben. Heb overigens nog pompoenen van afgelopen jaar in huis liggen (Musquee de Provence). Die smaken ook nog heel goed! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted September 3, 2021 Share Posted September 3, 2021 Ik heb ook muizenvraat. Voorheen bleef de schade ondergronds, maar zitten nu ook bovengronds dingen te beknagen… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted September 3, 2021 Share Posted September 3, 2021 (edited) Ik heb ondergronds weinig last, gelukkig! Ik merk ook dat de kabochapompoen minder populair is bij de muizen dan de soeppompoen, dus ik baal al wat minder. Maar ik verwacht niet dat de muizen zo bescheiden zijn dat ze één pompoen helemaal opeten en dan de rest laten liggen, zoals bij Flup. Ik heb de laatste pompoenen nu zo hoog mogelijk op stenen gebalanceerd in de hoop dat de muizen er afblijven. Alles wat in het hoge gras ligt, wordt namelijk vanaf de onderkant aangevreten. Maar twee zware pompoenen liggen nog in het gras, daar voel ik om de dag hoe het met de onderkant is. Gelukkig heb ik veel omhoog geleid dus er komen ook nog wel goede bewaarpompoenen. En de kabocha blijft vruchten maken, hier op de pergola. En hier door de schutting, wat ik een heel mooi gezicht vind. En er zijn spontaan Hokkaido pompoenen opgekomen, alsof ik niet genoeg heb aan de driehonderd kilo van wat ik zelf gezaaid had 😂. Gelukkig blijven ze mini. . Edited April 26, 2022 by fre3ke 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted September 3, 2021 Share Posted September 3, 2021 Beter mee verlegen dan om verlegen. Mooie oogst ook! Heb zelf net de rijpe pompoenen van de hokkaido geoogst. Was ik nog niet van plan, maar veel stelen begonnen te rotten. Heb nu 12 pompoenen geoogst en er zitten er nog minstens 6 aan die plant. Minstens, omdat ik niet alles kan zien tussen de struiken en op het stuk van de buren. Die moeten nog verder afrijpen. De Musquee de Provence moeten nog even verder rijpen, de stelen zijn nog groen. Wat ik daar zo van kon zien, heb ik er minstens 5 aan de plant. Pompoenen zijn leuk! En vreselijk lekker als je de goede soorten hebt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted September 3, 2021 Author Share Posted September 3, 2021 Onze 3 Cotton Candy’s gaan erg goed, ze liggen nog steeds vast aan de planten al weet ik niet voor hoe lang nog! Helaas heeft de grootste pompoen een handtekening van onze hond, gelukkig kan het geen kwaad maar mooi is anders.🐾 Grt en groei ze.😎 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted September 4, 2021 Share Posted September 4, 2021 Prachtig, al die pompoenen, blijft ook zo gaaf om de verschillende soorten te zien. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted September 7, 2021 Author Share Posted September 7, 2021 Dit jaar kweken we ook de Wee Be Little pompoen 🎃, het is de kleinste pompoen die we tot nu toe gekweekt hebben, ze schijnen goed te eten te zijn met een noot achtige smaak, het zijn er maar een paar maar ze zijn wel goed gelukt en ze zien er prachtig uit, Grt en groei ze.😎 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 8, 2021 Share Posted September 8, 2021 hier storten de planten in van de meeldauw toch nog 5 grote jumbo's, 2 uchiki's en nul! dumplings... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 8, 2021 Share Posted September 8, 2021 5 grote jumbo’s is helemaal te gek toch? Ik heb ook pompoenen geoogst van mijn magere veldje. Waarom ze zo slechte vruchtzetting hadden zal wel een ? blijven. We hadden een beste laag compost met paardenpoep op het bed gelegd. Maar ik heb toch twee kleine jumbo’s, 1 butternut, 2 Turkse mutsen en 1 marina di Chioggia. Aan de plant nog 2 zéér kleine musquee des Provence en twee delicata. Thats It..de magerste oogst in tien jaar (10 planten) toch ben ik dankbaar voor deze oogst👏 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted September 8, 2021 Share Posted September 8, 2021 Hier ook een zeer slecht pompoenjaar van 3 mooie planten slechts 2 uchiki kuri, 1 nootpompoen en 1 grote oliepompoen ( waren er twee maar was enkele meters verder in een kerselaar gegroeid en kon zijn eigen gewicht niet houden.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted September 8, 2021 Share Posted September 8, 2021 (edited) Wat apart, dat de opbrengst zo verschilt. Ik ben helemaal verslaafd geraakt aan de pompoenen doordat het zo goed ging. Vandaag kwam een buurman aanbellen, vanwege de pompoenen-uitstalling op de oprit en in mijn auto. Hij had zoiets nog nooit gezien. Dus toen nam ik hem mee naar achter, het tentframe waar nog een paar joekels op palen steunen. Hij vond het allemaal geweldig. Leuk, dat anderen ook zo enthousiast zijn over de oogst. Al dat oranje maakt ook vrolijk, denk ik. Edited September 8, 2021 by fre3ke 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted September 8, 2021 Share Posted September 8, 2021 Ik heb een mega goed pompoenjaar, heb niks te klagen van mijn paar planten. Zal morgen de Musquee de Provence oogsten, de plant is op en aan het afsterven. De pompoenen zijn nog groen, maar rijpen binnen prima uit tot hele smaakvolle en lang bewaarbare pompoenen. Pompoenen zijn ook leuk om te kweken, vind ik. Niet dat ik zoveel pompoenen eet, heel veel geef ik ook weg. Genieten anderen ook van mijn pompoenen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 8, 2021 Share Posted September 8, 2021 4 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 9, 2021 Share Posted September 9, 2021 Hier ook aardig wat vruchten per plant, al doen de planten in de moestuin het stukken beter dan die in het ex-varkensveld wat we vol hebben gezet. Dat veld werd lang niet zo vol als verwacht. Ik ben alleen echt nog niet aan het oogsten, de planten staan er nog heel aardig bij en ik laat de vruchten zo lang mogelijk liggen. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 12, 2021 Share Posted September 12, 2021 hier wat vreemds: de stompjes van de geplukte uchiki zaten vol met fruitvliegjes thuis in de keuken stompjes blijken nattig rottig aan de buitenkant, dus afgewreven en geknipt oorzaak onbekend: de fruitvliegjes of rot uit de tuin... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted September 13, 2021 Author Share Posted September 13, 2021 Hier valt het me ook nog mee wat dit seizoen heeft opgeleverd, ik had het slechter verwacht. Inmiddels hebben we gisteren de laatste pompoenen geoogst aangezien de komende tijd niet veel meer zal opleveren aan ontwikkeling bij de pompoenen, hooguit veel regen 🌧 en daar hebben we niks aan! foto van de opbrengst, grt.😎 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liesje Posted September 14, 2021 Share Posted September 14, 2021 Hier van de week ook 3 kwart van de (Hokkaido) pompoenen geoogst. Ze waren nog niet helemaal rijp, maar de slakken begonnen de steeltjes aan te vallen. Grrr. Er liggen er nu nog een stuk of 20 die hopelijk nog wat langer op het veld kunnen rijpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjoleinvdh Posted September 14, 2021 Share Posted September 14, 2021 Hier pas eind mei/begin juni gezaaid. Daar heb ik nog wat commentaar op gehad op een facebook groep. Een aantal vonden dat veel te laat, en zou nooit gaan werken. Ik ben er in gegaan met een baadt het niet dan schaadt het niet houding, en vorige week kon ik deze mooie foto maken 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn Posted September 14, 2021 Share Posted September 14, 2021 Mooie opbrengst 🎃 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted September 18, 2021 Share Posted September 18, 2021 Rijpen alle pompoenen na? Ik had van de week een rijpe (dacht ik) soeppompoen vers verwerkt. Maar van binnen was hij nog steeds wat groen. Rijpen alle pompoenen na? Ik had begrepen dit soort pompoen niet. Ik had hem opzettelijk direct na de pluk verwerkt. En de plant was zo goed als dood, dus later plukken had niets uitgemaakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted September 18, 2021 Share Posted September 18, 2021 Of alle soorten goed narijpen, geen idee. Op de foto is toch de Rode Gentenaar / Vif d'Etampes rouge te zien? Zelf heb ik ooit de gele geteelt en die rijpen niet na. Bij mij tenminste. Vond het ook geen lekkere soort, dus ik heb die allemaal weggegeven. Hoop dat ze bij jou wel narijpen, want dat komt de smaak behoorlijk ten goede. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted September 18, 2021 Share Posted September 18, 2021 Dank voor je reactie. Het is inderdaad Rouge Vif d'étampes. Jammer, dat hij niet narijpt, de smaak is flets. Ik heb een andere in de zon gelegd, met zijn ligplek voorop, en die kleurt wel mooi bij, maar ik reken ook daar maar op een groen binnenwerk. De pitten zijn wel groot en lekker, dus ik heb nog wel wat profijt van de teelt. Oorspronkelijk had ik oliepompoen in de planning, dit is een prima tweede keus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts