Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wie ben ik?


Marinus Ros

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ben via een link op Sanguisorba.be in aanraking gekomen met dit voor mij tot dan onbekende forum.

Eerst een avondje rustig wat posts gelezen die mijn aandacht trokken en....besmet geraakt met het enthoesiasme virus dat hier schijnt te woekeren.

 

Sinds een viertal jaren hebben we hier een tuintje dat oorspronkelijk alleen maar een groot grasperk was. Eentje van het soort dat alleen maar groen ziet als het onkruid niet in bloei staat.....

Beetje bij beetje ben ik daar achteraan het "gras" gaan weghalen met de idee om daar wat kruiden te zetten.

Tijm, wilde marjolein, munt en uiteraard een rozemarijn aangeschaft op de jaarlijkse plantenbeurs in het stadje hier dan ook nog een bloemenweide gezaaid.

Een bescheiden begin van een tuintje waar nu nog nauwelijks wat anders dan kruiden groeien.

Van het een is het ander gekomen en via veel lezen op het internet en enkele plantenboeken is de tuin ondertussen geevolueerd en vermoedelijk zal dat evolutieproces nog wel enkele jaren aanslepen...

 

De grootste problemen hier, dat was met de bloemenweide al snel duidelijk, zijn de moerassige leembodem en de felle oosterwind. De planten zijn dus beter niet te hoog of ze waaien gewoon plat..

De bodem is ondertussen fel verbeterd door het aanbrengen van honderden kilo rijnzand, split, gravel en natuurlijke bodemverbeteraars.

 

De voorliefde voor kruiden en dan vooral mediterraanse kruiden stamt uit mijn jeugd (veel vakanties in Spanje doorgebracht) en onrechtstreeks uit mijn voorkeur voor her "dolce farniente" en de zuiderse gerechten die daar bijhoren.

 

De foto is een snelgenomen snapshot van het deel van de tuin toen ik daar klaar was met het aanplanten van de laatste aanwinsten, zo half november ongeveer:

 

1293_c22684934fbd7d978f2fc93960dbbf26.jpg

 

Bij interesse geef ik met plezier commentaar bij eventuele vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Het zoete niets doen"..ik hoop dat je dat vol kunt houden als je hier op het forum bent geregistreerd en actief...mijn ervaring is dat je hier nogal wordt gestimuleerd om juist meer te doen, ter zaaien, te planten, en in te maken dan dat je van plan was.

Dank je wel voor het voorstellen, èn welkom!!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum hier. Mooi om te lezen hoe jij tot het tuinieren gekomen bent. Ik denk dat het evolutieproces van je tuin niet binnen enkele jaren afgerond is. Dat gaat altijd door zolang tuinieren je hobby blijft. Veel succes hier en vooral inspiratie tussen de kruiden.

 

Groetjes,

Kamilla

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi iedereen,

 

Alvast bedankt voor het welkom.

 

Welkom op dit forum, veel leesplezier!

 

Zie er goudsbloemen staan als ik me niet vergis. Daar is ook een topic over incl het maken van zalfjes volgens mij...

 

Idd. da's de Calendula Officinalis AKA de goudsbloem. Blaadjes voor in de sla en de bloemblaadjes kan je als saffraan surrogaat gebruiken tot je de Crocus Sativus zelf hebt staan...

 

Heb trouwens je "peperkwekerij" draadje ook gelezen, best pikantig interessantig. Heb er trouwens elk jaar ook enkele van in de tuin staan.

 

@Appelvrouw: De bedoeling is om er een soort van mediterraanse tuin van te maken in "English garden" stijl. Uit de foto blijkt overduidelijk dat het nog niet voor morgen zal zijn....

 

Toch misschien wat uitleg bij de foto bij gebrek aan een lijstje van wat er zoal instaat:

 

Net achter de al vernoemde goudsbloemen staat een Pyracantha AKA Vuurdoorn met aan zijn voetje aan de linkerkant Satureja Montana Alterniposa (vroeger Spicigera) met daarnaast verder naar links gewone Satureja Montana (o ja, da's doorlevend bonenkruid die twee laatste)

geflankeerd door een overenthoesiast groeiende Origanum Aureus.

De Aurues staat al tot bij de voeten van de rozemarijn en daar houdt die niet zo van. Rozemarijn is net als zijn baasje een beetje een "Einzelgaenger". Er staan er daar trouwens een drietal veuls te dicht bij elkaar. Beginnersfoutje.

 

Langs en achter de rozemarijn loopt een border (aan weerskanten maar dat zie je niet op de pic) van een halve meter vanaf de haag tot bij de ingang van de tuin (+/- 10m) met daarin naast enkele lavendelstruiken (de Munstead varieteit) ook nog kris-kras gewone wintertijm, wilde inheemse tijm (Thymus Serpyllum), een reus van een Salvia uit de Pupurascens groep, een gewone flinke Officinalis en helemaal vooraan melisse en ook nog enkele laatbloeiende en inheemse wilde origano en de schitterende Origanum Compactum.

 

Voorts op de foto een Buddleia Davidii Albiflora (AKA de vlinderstruik) met daar rond omheen en achter nog een vijftal jonge telgen van het Marinus Rosgeslacht , enkele Santolinas AKA Heilgenkruid, rechts van de vlinderstruik nog meer rozemarijn, enkele Helichrysum Italicum (ofte currykruid) die bij warme zomeravonden sterk geurt.

Voor die laatse staan twee Lavendula Stoechas of kuiflavendel die maar blijft bloeien en daar middenin nog een origaantje namelijk de "Thumble" varieteit.

Meer vooraan staan nog enkle Thymus Citriodorus "Silver Queen", een Thymus Aureus of twee, een aantal "Doone Valley" tijmpjes en enkele uit de "Bertram Anderson" cultivar.

Achterin zie je nog een Salvia Officinalis Lavendulifolia ook bekend als spaanse salie die sinds ie af en toe wat kalk toegespeeld krijgt uiteindelijk toch besloten heeft te groeien en zelfs te bloeien, en hoe.

 

Op de voorgrond in de linkerhoek nog meer wilde tijm en in de witte kiezel nog een dozijn Thymus Praecox "Purple Beauty" en de Albiflorus, de witbloeiende varieteit uit de Praecox familie. Het is de bedoeling om de hoeveelheid witte kiesel te laten dichtgroeien, op enkele stappunten na, met nog meer kruip- en woltijmpjes.

Rechts, niet meer op de foto staan, wat dacht je, nog meer rozemarijn, een krulhazelaar, de grote en oudste rozemarijn, een hulst, een wegelia, een drietal dragon (de echte franse uiteraard), een wijnruit, een drietal alsems, een zestal soorten munt* waaronder de fantastsich ruikende corsicaans munt (Mentha Requeinii dacht ik) en een drietal Perovskia "Little Spire".

O, die was ik bijna nog vergeten, tegen de scheidingsdraad rechts in de hoek staan nog een bos Crocosmias (de rode "Lucifer") te verwilderen, een melisse of twee en enkele papavers plus nog een purperen salie, twee "Silverleaf" salies en twee van de "Berggarten" varieteit.

In de rechterborder nog wat lavendel, heidekruid en azalea maar die laatste twee ga ik verkassen en de border opnieuw aanleggen met meer mediterra spul zoals Calamintha Nepeta (bergsteentijm), agastache, hyssop, e.d.

Her en der staan ook wat bolgewassen die ik laat verwilderen, sterhyacinten, sneeuwklokjes, druifjes, crocussen allerhande en wilde bosnarcissen...

Werk genoeg aan de winkel voor deze "dolce farniente" dus....

 

In de wachtrij (in pot dus) staat nog meer salie (eigen zaaisel van de Officinalis (42 stuks!! wat moet ik daar mee aan?) en nog enkele lavendelplantjes die spontaan in de tuin zijn ontsproten.

 

De eenjarigen of koude gevoelige kruiden worden na de ijsheiligen in de tuin gezet, allerlei soorten basilicum, enkele pepers en mijne ouwe trouwe Oost-Indische kers.

Kruiden die een rijke bodem of frequente bemesting vergen zet ik niet in volle grond, enkel in potten.

 

* De munt behalve de corsikaanse die niet woekert, staan voorlopig nog ingegraven in potten. Volgende lente krijgen die een vaste en vooral ruimere stek rechtstreeks in volle grond. Woekeren wordt in toom gehouden door het omheen de plant aanbrengen van rubber afboording tot een diepte van 30 a 40cm.

 

Later op de avond plak ik nog wel enkele oudere fotos. Dan zien jullie de "evolutie" wat beter.

 

Nog bedankt voor het hartelijke onthaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk. Tijdens het lezen van je lijst komen al die geuren van de tijm, rozemarijn en salieplanten bij mij boven.

Voor mezelf een grote wens om om mijn nieuwe balkon -die in de tuin eindigt- een tijm en andere mediterrane kruiden veldje te maken. Het is nu een woestenij van gras en veel vasthoudende onkruiden...ik al een dezer dagen eens een foto zetten bij "het landje van Jet".

42 salieplanten? Die kan je vast hier kwijt..zie: alvast-een-kleine-peiling-voor-de-moestuindag-2012-t3500.html?hilit=moestuindag

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Heerlijk. Tijdens het lezen van je lijst komen al die geuren van de tijm, rozemarijn en salieplanten bij mij boven.

Voor mezelf een grote wens om om mijn nieuwe balkon -die in de tuin eindigt- een tijm en andere mediterrane kruiden veldje te maken. Het is nu een woestenij van gras en veel vasthoudende onkruiden...ik al een dezer dagen eens een foto zetten bij "het landje van Jet".

42 salieplanten? Die kan je vast hier kwijt..zie: alvast-een-kleine-peiling-voor-de-moestuindag-2012-t3500.html?hilit=moestuindag

 

Als het weer wat mee wil is het hier heerlijk toeven in het tuintje.

Geen idee hoe veel oppervlakte je ter jouw beschikking hebt maar ik zou niets liever willen dan zon, de geur van rozemarijn en tijm en een sneufje curry er tussendoor. Doe daar wat basilicum bij en ik ben zo in exctase...

Moet je echt gewoon doen en wel goed letten op de habitiat van je kruidjes, is echt wel belangrijk en dat weet je wel, niet?

 

O ja, die salie...Da's ook zo'n verhaal. Had ik nog zo'n zakje zaad in de kelder liggen (er liggen er zo nog wel meer) en dacht, als ik het nu niet zaai dan is het helemaal zijn kiemkracht kwijt.

Geen idee hoeveel zaadjes er in dat zakje zaten maar heb het gewoon uitgestrooid zo waar nu die grote vlinderstruik staat. Dat was in die tijd de rand van de border...Ondertussen heb ik heel wat roofbouw gepleegd op wat een gazonnetje placht te zijn...

Nu, uit dat zakje saliezaadjes van god weet waar gehaald kwamen tot mijn grote verbazing wel een vijftigtal plantjes uit. Zo gewoon los rondgestrooid. Beslist opgefokte zaadjes moeten dat zijn dacht ik zo...

 

Nu goed, ik bekijk het even en na verwijl denk, f*ck, (sorry voor het ongemeen) waar moet ik daar mee heen als dat spul zo groot gaat worden als de salie in de border?

In mijn achterhoofd die bestelling van tientallen tijmpjes enz die eind oktober zou aankomen van bij mijn hofleverancier (de enige manier om rasecht te tuinieren in een jungle van foute naamgevingen, off topic) en die ik toch ook ergens kwijt moet heb ik de salie (o heiligschennis) van de volle grond weer in P10 potjes gestouwd gevuld met turfgrond en wat kalk en grof zand. Er zijn er enkele in de tuin blijven staan die ik over het hoofdje heb gezien en zo waar, die zijn nu, maanden later, nog niet voor een derde zo groot....

 

En ik kan wel raden hoe dat zo komt: grond niet luchtig genoeg en ietsie te zuur. Long story short: er staan nu 42 potjes rasechte officinalis in potjes onder een dubbele laag vliesdoek op een tuintje te wachten....

Ik zal ze gaan uitdelen als de lente weer de neus opsteekt, denk ik. Wie er nu wil kan er ook hebben, no probs.

 

Hoedanook, ik wens je het beste met je medi tuin. Moet je echt doen. De sleutel is wat mij betreft, het scheppen, nabootsen, van de habitat van wat je in je tuin wil.

 

Succes,

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Leuk die gravel! Maar ook erg bewerkelijk?

 

Wat is de oppervlakte van je tuin en hoeveel kuub zand heb je hierin verwerkt?

 

Bewerkelijk is het niet echt maar dat is ook niet de bedoeling. Je mulched niet op deze wijze op plaatsen waar je nog wil bijplanten enzovoort. Het is niet per se makkelijk bewerkbaar maar niet per definitie onbewerkbaar...

 

Elk voordeel heb zijn nadeel en dat is hier niet anders. De kiezel houdt het nat van de kraag van de tijmpjes en de rozemarijn, de andere planten malen er niet om. En in de zomer hoef ik niet zo veel te sproeien, onkruid duikt minder snel op, Ph waarde blijft lang neutraal tot eerder alkalisch enz.

 

Xeriscaping heet dat tegenwoordig. Niet dat ik daar aan dacht als ik de grote lijnen voor mijn concept voor de tuin heb uitgedacht. Het concept voor de tuin is zeg maar, eerder uit noodzaak en veel liefde geboren.

 

Dat het onder die noemer valt is dus gewoon toeval (ik baal van categorisatie omwille van categorisatie ook al heb ik graag orde). Even goed nadenken over hoe je in je tuin zet en waar je wat wil..

Mediterraan: geen voedsel hongerig spul en toch best leuk oogend. Dat je er ook gezond kan van leven en je het niet de ogen uit de kop kost qua bewatering is dan mooi meegenomen. Dat je ook je top culinair er van kan smullen is mooi meegenomen maar daar doe ik het niet voor...

 

In die zin ben ik de slechtste tuinier aller tijden, ik heb moeite om wat dan ook van het leven te ontnemen...

 

De tuin is schat ik amper een schamele 70m2 groot waar van nauwelijks een derde wordt gecultiveerd. Het is een U-vormige uit de hand gelopen border waarbij de top van die U steeds breder is geworden.

Ik schat dat er zo ongeveer een vijfde van het beschikbare oppervlak wordt benut voor cultuur, de rest is onkruid met wat gras.

 

Ondanks het aanbrengen van honderden kilo grof zand en gravel in de huidig beplante delen en bodemverbetaars is en blijft de grond vrij "zwaar" en niet kruimig genoeg naar mijn zin.. De planten die op "heuveltjes" staan, however, zijn goed gedraineerd en doen het het dientegevolge uitermate goed.

 

Habitat nabootsen is dus de boodschap....

 

Wordt vervolgd,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...