mdubbelm Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 @fre3ke ik heb wel wat zaden voor je, maar wat is lekker? Dat is zo subjectief…. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 Dat is waar. Ik proef tot nu toe weinig specifieks aan mijn pepers, behalve dat ze heet zijn. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd wat er te proeven valt. Vooral als ik de berichten van Mellie lees, die op smaak selecteert. Het is me bij Madame Jeanette wel opgevallen dat die anders smaakt dan andere pepers, dus ik zou de smaakpapillen moeten hebben om smaken te kunnen onderscheiden. Houd het maar op pepers met een uitgesproken smaak, die je zelf lekker vindt. Ik neem het risico van het verschil in smaak wel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 Gezaaid ondertussen hier qua pepers alleen gewonnen zaden van vorig jaar van hot prairie en een Spaanse peper, en drie paprika's 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 Op de originele foto was het leesbaar, nu online blijft er weinig van over! De Carolina Reapers zijn voor de lol en misschien voor sambal verder waag ik me er niet aan, vind ze wel heel mooi. - buena mulata, moet een paarse zijn en goed eetbaar. Ook voor sambal is de carolina reaper heel heftig hoor. Gebruik vooral plastic of metaal om te roeren ipv houten lepels, want de pepersmaak krijg je er niet meer uit. Buena mulatta vind ik ook een erg lekkere peper. Vond ze alleen niet mild. Maar zeker goed te eten als je van pittig houdt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 3 hours ago, fre3ke said: Houd het maar op pepers met een uitgesproken smaak, die je zelf lekker vindt. Ik neem het risico van het verschil in smaak wel. jk ben echt zo niet kritisch qua pepers, maar ik ga wel even kijken wat ik voor je heb. Ik dm je @fre3ke! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted January 19, 2022 Share Posted January 19, 2022 Op 16-1-2022 om 20:26, Mellie zei: Ook voor sambal is de carolina reaper heel heftig hoor. Gebruik vooral plastic of metaal om te roeren ipv houten lepels, want de pepersmaak krijg je er niet meer uit. Buena mulatta vind ik ook een erg lekkere peper. Vond ze alleen niet mild. Maar zeker goed te eten als je van pittig houdt. De Carolina reaper is ook vooral omdat we die leuk vinden om te kweken en het is een mooie struikachtige plant met lampionnetjes met schorpioenen stekels aan de onderkant, wij kweken ook vaak dingen die we leuk vinden en geven het dan weg aan mensen die er wat mee doen qua eten of we halen het zaad eruit, ik kan me voorstellen dat de Chinees of de Thai of een toko er wel wat mee kan! Ik ben zelf meer een Jalapeño liefhebber, goede smaak en voor mij heftig genoeg, m’n vrouw kan meer aan maar waagt zich ook niet aan de reaper.🥵 De snelste en eerste zaden die nu al ontkiemen zijn de; Jolokia Peach! foto’s volgen zodra ze het propogator tentje ingaan.😎 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted January 19, 2022 Share Posted January 19, 2022 (edited) @Ruderalis Ik kan je ook de Hungarian Yellow Hot Wax aanraden, ook een wat zoete smaak en ongeveer de zelfde hitte als Jalapeno's. De wand is wel wat dunner, maar de vruchten worden groter. Erg lekker om b.v. te vullen met hapjes zoals deze: https://www.bbq-nl.com/atomic-buffalo-turds/ Je haalt dan de zaadlijsten weg om ze minder heet te maken. Heb ze ook ze ook wel eens in de airfryer gemaakt. Als je de zaden ervan wilt, kan ik ze wel opsturen per post. Stuur me dan even p.b. met adres. edit: @fre3ke Wil je die misschien ook? De pepers die ik dit jaar ga telen zijn, Jalapeno, Rood, Geel en Oranje, en de Hongairian Hot Wax. Edited January 19, 2022 by rorror 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted January 19, 2022 Share Posted January 19, 2022 @ rorror, dat ziet er smakelijk uit die hapjes! Ik wil zeker proberen jouw zaden dit jaar mee te kweken voor eigen consumptie, ben zeer benieuwd want van niet al te hete pepers 🌶 kon ik nog niet zoveel vinden. Ik pb je zo even mijn adres gegevens en zodra ze binnen zijn gaan we ze ontkiemen, ik heb eventueel voor jouw wel wat pompoen 🎃 zaad terug aangezien ik qua peper zaden nog niet veel bemachtigd heb, dit is pas m’n eerste peper seizoen! Erg leuk ik hou wel van projectjes.😎 pb komt eraan en vriendelijk bedankt.👌 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 21, 2022 Share Posted January 21, 2022 De eerste 2 soorten piepen boven. Jaloro en Turkish flower biberIk krijg toch elk jaar weer stress als het zo lang duurt. 10/01 gezaaid. Als ik ze zaai als test, heb ik gegarandeerd binnen 4 dagen Max een groeier te pakken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 21, 2022 Share Posted January 21, 2022 Ik heb nog een paar pepers en paprika’s bijgezaaid. En nu stop ik. Over een maandje ofzo als blijkt dat niks wil opkomen, doe ik een extra zaaiende. Er komen geen soorten meer bij in elk geval. En rusttttt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 22, 2022 Share Posted January 22, 2022 Gisteren gezaaid, Filius Bleu, Tondo Calabrese en Tam Jalapeño. Als ik de zaadjes binnen heb komt er nog pimientos de Padron bij. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted January 22, 2022 Share Posted January 22, 2022 6 soorten peper gezaaid…wat best maf is want tot vorig seizoen “ lustte” ik geen pepers. Moet wel zeggen dat het vrij laffe pepers zijn. De heetste is een cayenne peper. Ik weet ook nog niet of die wel geschikt is voor mij Verder knolselderij en bosuitjes gezaaid! Seizoen is begonnen…..yeah! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted January 22, 2022 Share Posted January 22, 2022 Vandaag twee soorten gezaaid: - Jamaican Scotch Bonnet - Madre Vieja voor mij zijn beide soorten nieuw. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted January 23, 2022 Share Posted January 23, 2022 mdubbelm, Heb even gekeken naar die twee soorten pepers die jij gezaaid hebt, en dan vooral naar hoe heet ze zijn… Duhuh…maak ik me druk over de eventuele scherpte van mijn cayenne pepers! 😂🌶🌶🌶 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 23, 2022 Share Posted January 23, 2022 Wat is een goed en betaalbaar warmtematje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 23, 2022 Share Posted January 23, 2022 @Jootje De madre vieja zou medium heet moeten zijn. Dus cayenne denk ik dan. Ik heb hem dit jaar ook gezaaid. Had ik volgens mij bij Diana gekocht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted January 23, 2022 Share Posted January 23, 2022 @jootje - er komen jog wel een paar hetere aan, haha ! 🔥maar ook een paar mildere mijn ervaring is, dat de heetheid binnen een soort trouwens ook nogal russische roulette is. doe je een x 1 peper in je eten, denk je mwah. Volgende x, hup 2: HOLY MOLY!! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Wat een eenzaam verschil…. 10/01 gezaaid. Heb nu mega stress dat ik alle andere capsicum opnieuw moet zaaien. Duurt normaal echt niet zo lang. Wat te doen, wat te doen…. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Heb je iets anders dan anders gedaan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Op dit moment staat mijn overwinterde Habanero in stilstand en de blaadjes worden wat flets van kleur, die gaan snel onder de lamp als ik einde v/d week begin met zaaien. De laatste habanero's heb ik gefermenteerd en in de voedseldroger gedroogd om chilivlokken van te maken. Ik kan goed tegen pittig eten, maar nondeju, die Habanero's waren bizar heet, nu na het fermenteren een veel mooiere volle perzikachtige smaak. M'n madame Jeanette heeft het loodje gelegd dus ik wil graag nog 2 of 3 plantjes zelf zaaien. Kan iemand nog wat zaadjes missen van Hungarian hot wax, poblano, espelette of andere pepers van rond de 1-5k Scoville? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjoleinvdh Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Ik heb zaadjes uit de bio zadendoos gehaald die ik binnenkort wil gaan zaaien. Dit wordt mijn eerste keer, en het plan is om ze buiten in potten te telen. Iemand nog tips over het zaaien? Of is daar een apart topic voor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Heb je iets anders dan anders gedaan?Nee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Temperatuur ook goed? Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 5 hours ago, marjoleinvdh said: Ik heb zaadjes uit de bio zadendoos gehaald die ik binnenkort wil gaan zaaien. Dit wordt mijn eerste keer, en het plan is om ze buiten in potten te telen. Iemand nog tips over het zaaien? Of is daar een apart topic voor? zaaien doe je nu, binnenshuis, op warmte. Pepers kunnen in potten, maar het is ook een beetje afhankelijk van de soort. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Kamertemperatuur moet ook lukken. Dat ga ik volgende week doen. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts