Jump to content

Pepers 2022

Jeanne heijmans

Recommended Posts

Dat is waar. Ik proef tot nu toe weinig specifieks aan mijn pepers, behalve dat ze heet zijn. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd wat er te proeven valt. Vooral als ik de berichten van Mellie lees, die op smaak selecteert. Het is me bij Madame Jeanette wel opgevallen dat die anders smaakt dan andere pepers, dus ik zou de smaakpapillen moeten hebben om smaken te kunnen onderscheiden.

Houd het maar op pepers met een uitgesproken smaak, die je zelf lekker vindt. Ik neem het risico van het verschil in smaak wel.  

• Like 1

Op de originele foto was het leesbaar, nu online blijft er weinig van over!

De Carolina Reapers zijn voor de lol en misschien voor sambal verder waag ik me er niet aan, vind ze wel heel mooi.

- buena mulata, moet een paarse zijn en goed eetbaar.

Ook voor sambal is de carolina reaper heel heftig hoor. Gebruik vooral plastic of metaal om te roeren ipv houten lepels, want de pepersmaak krijg je er niet meer uit.

Buena mulatta vind ik ook een erg lekkere peper. Vond ze alleen niet mild. Maar zeker goed te eten als je van pittig houdt.
  • Like 3

Op 16-1-2022 om 20:26, Mellie zei:

Ook voor sambal is de carolina reaper heel heftig hoor. Gebruik vooral plastic of metaal om te roeren ipv houten lepels, want de pepersmaak krijg je er niet meer uit.

Buena mulatta vind ik ook een erg lekkere peper. Vond ze alleen niet mild. Maar zeker goed te eten als je van pittig houdt.

De Carolina reaper is ook vooral omdat we die leuk vinden om te kweken en het is een mooie struikachtige plant met lampionnetjes met schorpioenen stekels aan de onderkant, wij kweken ook vaak dingen die we leuk vinden en geven het dan weg aan mensen die er wat mee doen qua eten of we halen het zaad eruit, ik kan me voorstellen dat de Chinees of de Thai of een toko er wel wat mee kan!

Ik ben zelf meer een Jalapeño liefhebber, goede smaak en voor mij heftig genoeg, m’n vrouw kan meer aan maar waagt zich ook niet aan de reaper.🥵

De snelste en eerste zaden die nu al ontkiemen zijn de; Jolokia Peach!

foto’s volgen zodra ze het propogator tentje ingaan.😎

@Ruderalis Ik kan je ook de Hungarian Yellow Hot Wax aanraden, ook een wat zoete smaak en ongeveer de zelfde hitte als Jalapeno's. 
De wand is wel wat dunner, maar de vruchten worden groter.  Erg lekker om b.v. te vullen met hapjes zoals deze: https://www.bbq-nl.com/atomic-buffalo-turds/ Je haalt dan de zaadlijsten weg om ze minder heet te maken. 
Heb ze ook ze ook wel eens in de airfryer gemaakt.

Als je de zaden ervan wilt, kan ik ze wel opsturen per post. Stuur me dan even p.b. met adres.

edit: 

@fre3ke Wil je die misschien ook?

De pepers die ik dit jaar ga telen zijn, Jalapeno, Rood, Geel en Oranje, en de Hongairian Hot Wax.

Edited by rorror
  • Like 1

@ rorror, dat ziet er smakelijk uit die hapjes!

Ik wil zeker proberen jouw zaden dit jaar mee te kweken voor eigen consumptie, ben zeer benieuwd want van niet al te hete pepers 🌶 kon ik nog niet zoveel vinden.

Ik pb je zo even mijn adres gegevens en zodra ze binnen zijn gaan we ze ontkiemen, ik heb eventueel voor jouw wel wat pompoen 🎃 zaad terug aangezien ik qua peper zaden nog niet veel bemachtigd heb, dit is pas m’n eerste peper seizoen!

Erg leuk ik hou wel van projectjes.😎

pb komt eraan en vriendelijk bedankt.👌

6 soorten peper gezaaid…wat best maf is want tot vorig seizoen “ lustte” ik geen pepers. 
Moet wel zeggen dat het vrij laffe pepers zijn. De heetste is een cayenne peper. Ik weet ook nog niet of die wel geschikt is voor mij

Verder knolselderij en bosuitjes gezaaid!  Seizoen is begonnen…..yeah! 

• Like 2

Op dit moment staat mijn overwinterde Habanero in stilstand en de blaadjes worden wat flets van kleur, die gaan snel onder de lamp als ik einde v/d week begin met zaaien. De laatste habanero's heb ik gefermenteerd en in de voedseldroger gedroogd om chilivlokken van te maken. Ik kan goed tegen pittig eten, maar nondeju, die Habanero's waren bizar heet, nu na het fermenteren een veel mooiere volle perzikachtige smaak.  M'n madame Jeanette heeft het loodje gelegd dus ik wil graag nog 2 of 3 plantjes zelf zaaien.

Kan iemand nog wat zaadjes missen van Hungarian hot wax, poblano, espelette of andere pepers van rond de 1-5k Scoville? :)

5 hours ago, marjoleinvdh said:

Ik heb zaadjes uit de bio zadendoos gehaald die ik binnenkort wil gaan zaaien. Dit wordt mijn eerste keer, en het plan is om ze buiten in potten te telen. Iemand nog tips over het zaaien? Of is daar een apart topic voor?

zaaien doe je nu, binnenshuis, op warmte. Pepers kunnen in potten, maar het is ook een beetje afhankelijk van de soort. 

• Like 1