redzebra Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 (edited) @Ruderalis , die waarden van @rorror kunnen best kloppen : het is afhankelijk van welk type lamp je gebruikt en de afstand tot die lamp, een tl is echter niet meer aan te raden, veel duurder in aanschaf nu, meer verbruik en minder licht, waarbij een tl lamp nog eens helemaal rond straalt en een led armatuur alleen naar beneden. Die led battens of andere vormen geven ook nog best wat warmte af. overzichtje van Luxwaarden: Zonlicht: 100 000 - 130 000 lux (100 - 130 klx) Daglicht, indirect zonlicht: 10 000 - 20 000 lux (10 - 20 klx) Bewolkte dag: 1000 lux (1 klx) Zonsopgang / zonsondergang op een heldere dag: 400 lux Kantoor: 300 - 500 lux (Open)perron treinstation: 5 - 20 lux Erg donkere dag: 100 lux Hal kantoorgebouw, toiletverlichting: 80 lux Woonkamer: 50 lux Openbare ruimtes met een donkere omgeving: 20 - 50 lux Schemering: 10 lux Donkere schemering: 1 lux Volle maan: 0,1 lux Kwartier maan: 0,01 lux (10 mlx) Nieuwe maan zonder wolken: 0,001 lux (1 mlx) Bewolkte nacht zonder maan: 0,0001 lux (0,1 mlx) De bedoeling is toch ergens te zitten tussen een bewolkte dag en indirect zonlicht ter hoogte van je zaailingen en meer richting dit laatste, anders gaan ze alsnog stretchen, dus zoals jouw meting. Bij pepers en paprika's valt dit wel mee, tomaten daarentegen zijn er nog gevoeliger voor als je te weinig licht geeft. Als je je lamp niet te hoog wil hangen zoals bij jou zou een ledpaneel ook een optie kunnen zijn. Reken in de orde van 50% minder verbruik voor dezelfde lichtopbrengst bij een veel lagere aanschafwaarde. Edited January 31, 2022 by redzebra 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 (edited) @ redzebra, ik doelde op mijn t neon lamp dat dat soort hoge waardes niet kunnen kloppen en daar ben ik zeker van, mijn armatuur wordt verkocht met een inschatting van 7900 lux dan geeft ie in de praktijk echt geen 40.000 lux af!😉😆 Uiteraard kan het bij rorror misschien wel aangezien ik niet weet wat hij voor lampen heeft hangen. Uiteraard weet ik ook wel wat van lampen af heb met van alles al wel gekweekt, 1800W hps (3x 600W) was mijn Max, maar dat is natuurlijk allemaal niet nodig voor wat hobby peper plantjes, het minste wat mensen dus kunnen doen is een 2 de hands tl bakje op de kop tikken en er een paar kleur 33 buisjes boven hangen, nog beter is een t neon setje kopen en daar mee aan de slag gaan, meer is in mijn voorbeeld gewoon niet nodig! En ja als je geld wil uitgeven aan een duur led apparaat om stroom te besparen gewoon doen, het is alleen niet nodig als je buiten af bloeit het is verder niet zo dat hier alleen maar mensen zitten die diep in de buidel willen tasten om te kweken.😎 Oja ik heb nog nooit met paars licht gekweekt en ben het ook zeker nooit van plan!😂 Edited January 31, 2022 by Ruderalis Spelling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 4x philps led lamp 11w +/-1500lumen per stuk. Dus 6000lumen voor die 4 samen. En dan nog 2 andere lampen waar ik niet zo de waarde van weet. Zeg dat die 2 samen 2000lumen zijn. Dan straalt er zo'n 8000lumen licht naar beneden. (geen idee hoe dat in verhouding met lux zit) 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 (edited) Op 26-3-2021 om 19:09, redzebra zei: @henkg , had een klein probleempje met de sensor op mijn gsm, klipte op 17000 ( is al wat een oudere), dus die van de dochter ingeschakeld, op 10cm 18400. (was even curieus hoever die kan meten, tegen lamp +90k , dus vrij zeker dat die relatief accuraat is, voor een gsm). Plantjes staan wat lager dan 10cm, ongeveer 10/11k op top bladeren, ook op de bodem gemeten was rond 5k. Het verbruik voor 4 lampen (zijn samen gesoldeerd) was 61 watt, exact in de buurt van 15watt per lamp. Ook zeer tevreden, kleine hoogtegroei, stam stevig verdikt en wortels zijn al zichtbaar onderaan na verpotting na 6 dagen , ik denk dat ik de lichttijd iets ga verminderen. maar @WK275 komt ook best in deze buurt met zijn lampen Qua kost/verbruik en zijn plantjes lijken ook goed te gaan. @donaldk deze https://www.lightexpert.nl/led-batten-samsung-60cm-6400k.html van @Sander moestuin Misschien toch even wat verduidelijking : Lux is Lumen per vierkante meter: hoe kan dan die waarde hoger zijn dan de Lumens die een lamp uitgeeft ? Je moet je een denkbeeldig vlak van 1 vierkante meter op bv 10cm onder je lamp voorstellen. Je sensor is maar een paar vierkante millimeter groot en dit wordt dan geëxtrapoleerd naar een oppervlakte van 1 vierkante meter alsof elke paar vierkante millimeter van dit oppervlak hetzelfde ontvangt (dit geldt natuurlijk alleen voor buiten, de zon straalt overal, bij een lamp op 50cm zijdelings van je gerichte lamp is de Lumen 0 . (dus om correct te zijn, de echte Luxwaarde dat op dat oppervlakte valt kan nooit groter zijn dan de Lumens die de lamp uitstraalt, het geeft je alleen een indicatie wat op die paar millimeter van de sensor valt ) Als vergelijk van vorig jaar en hoe het komt dat je zo'n hoge waarden kan meten vooral dan bij die led's, het licht van een tl is op zich al meer verspreid over de gehele buis. Lux waarde is altijd t.o.v. een bepaalde afstand (en ook maar zinnig als waarde voor daglichtlampen). of een rekenvoorbeeldje met sensor 1cm2 Je hebt bv een gerichte led lamp van 1 Lumen en je meet vlak onder de led, je sensor meet 1 lumen dus, de Lux zal dan 10000 zijn ( 10000 Lumen/m2) en dit komt omdat je gsm/meetapp ervan uitgaat de Lumens uniform verdeeld zijn over het gehele vlak van 1m2. Hij vermenigvuldigt dus lumens maal 10000, dit is echter niet zo voor een puntbron dichtbij, wel voor buiten bv omdat de zon veraf staat. je meet een tweede maal op 10cm van de lamp, afhankelijk van de spreidingshoek van die led valt nu maar een deeltje op die sensor, bv 1/10 Lumen, de Lux zal dan 1000 zijn, hoe verder je van de lamp gaat hoe lager de Luxwaarde die je meet. Dus een Luxwaarde op zich zegt niks, het is altijd in verhouding tot de afstand van de lamp. Bij die inschatting van die 7900 Lux van die neon hoort dus een bepaalde afstand, die zal ook wel opgegeven zijn en op die afstand moet je met je gsm de Luxwaarde meten. Het ding is : tegenwoordig zijn tl buizen niet zo handig meer voor goedkope oplossingen, we praten hier dan over de gewone tl's en de gewone goedkope daglicht leds, bij wijze van spreken heb je nu voor 6 Euro al een geschikte lamp inclusief armatuur. Plantjes hier nu : Edited February 1, 2022 by redzebra 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 Weet je mannen, mijn stukje is nooit de bedoeling geweest om naar een cijfer topic te veranderen (al is het best interessant 🤔), we meten allemaal niet met een echte dure lux of par meter dus het zegt niet zo veel, ik plaatste het meer omdat je wel het verschil tussen achter het raam of onder de lamp kan vaststellen! Ik zelf heb geen cijfers nodig om het nut van een lamp te zien ik zie t wel aan de planten zelf, het was meer bedoeld om mensen die zich willen verbeteren of willen beginnen met peper kweek op weg te helpen en te laten zien “ keep it simple “ , wel heb je om het goed te doen een paar basis dingen nodig. back on topic wat mij betreft en veel foto’s!😉😎 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 (edited) Dat was ook niet de bedoeling 😁, het is wat je zegt, een plantje kan in onze lage landen wat extra licht gebruiken omdat het groeiseizoen toch redelijk kort is en we dat willen we verlengen en dit kan best ook goedkoop. Edited January 31, 2022 by redzebra 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 Er is ook een apart topic voor goedkope LED verlichting: https://www.moestuinforum.nl/topic/24725-led-groeilamp-voor-je-zaailingen-simpel-en-goedkoop-2020 Ik heb vanochtend de volgende pepers gezaaid: - Sarit Gat - TR Kil Biber - Schwarze Pepperoni - Cayenne - Lemon Drop - Brazilian Starfish - Rawit (een vriendin had ze vorig jaar vers uit Thailand meegenomen) - Spaanse peper van de supermarkt (vermoedelijk ook Cayenne) - en een gedroogde peper uit China 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 Na deze discussie over welke lamp hoeveel Luc etc. vraag ik me vooral af hoeveel uur de lampjes aan moeten in deze donkere dagen en onder welk tempo de hoeveelheid extra licht achteruit mag/kan? 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 @MSDG ik draai 16 uur licht aan in de groei, afbloeien doe ik buiten dus naar hoeveel uur je terug moet binnen laat ik aan andere over maar ik vermoed 12 uur!😎 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 1 uur terug, Ruderalis zei: ik draai 16 uur licht aan in de groei, afbloeien doe ik buiten dus naar hoeveel uur je terug moet binnen laat ik aan andere over maar ik vermoed 12 uur!😎 Pepers zijn geen wiet plantjes, dus de tijd terugschakelen naar 12uur is niet nodig 3 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 Lol 😆! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 1, 2022 Share Posted February 1, 2022 De pdp blijkt elk jaar weer toch maar een nuffige kiemer. Nog steeds niets te zien. Ik heb nu 4 niet ontkiemde soorten, waarvan ik de laatste 4 soorten die ik afgelopen vrijdag heb gezaaid, niet meetel. PdpEquador purple Pap aranjalma En pap enjoya De equador purple en pdp ga ik vandaag of morgen opnieuw zaaien. Eigenlijk heb ik sowieso genoeg soorten, maar pdp staat hoog op mijn favo lijst en de equador purple vind ik gewoon een heel mooie peper. Dus als het even kan..! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 1, 2022 Share Posted February 1, 2022 (edited) Gisteren de peperzaden uit de vriezer opgedoken. Want vanaf 1 februari mág ik zaaien. Pepers staan bij mij eerst op de warmtematjes (van die reptielenmatjes dus) onder TL 18w licht en worden gezaaid in potgrond met een laagje vermiculliet erover (dit jaar eventueel wit (scherp?) zand want daar heb ik twee nieuwe zakken van gevonden op straat) om de potgrond vochtig te houden. Temperatuur om te kiemen houd ik ongeveer tussen de 25 en de 30 graden, liefst zo'n 27 graad. Doe dit al jaren zo en dat bevalt heel erg goed en heb goede opkomstpercentages. Sinds een paar jaar heb ik ook prachtig paars licht schijnen om ze onder te zetten als ze niet meer onder de TL's passen. Ben voornemens, zoals elk jaar, om minder planten te moeten verzorgen en te verslepen dus hoop dit keer ook écht maar 1 bakje van 24 vakjes met 1 zaadje per vakje te kunnen zaaien. Dat is erg lastig, stop toch erg graag 2 zaadjes in zo'n vakje maar dan heb je ook al snel 40 pepers. Misschien kan ik me beheersen als ik vroeg zaai omdat er dan ook tijd is om nog een zaaipoging te doen als een soort niet wil kiemen. P.S. Als iemand de kweekbakjes met tray weer bij de Lidl of webshop Lidl ziet verschijnen, heel graag melden! Heb weer een nieuwe lading nodig. Edited February 1, 2022 by Erny 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted February 1, 2022 Share Posted February 1, 2022 1 minuut geleden, Erny zei: Want vanaf 1 februari mág ik zaaien. Ik had precies het zelfde voornemen. Alles staat al bijna twee weken klaar. Straks als ik bij de tandarts ben geweest ga ik ze zaaien. 4 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted February 1, 2022 Share Posted February 1, 2022 @Erny trek t je niet aan hoor 😆 er zijn meerdere wegen naar Rome!😉 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted February 1, 2022 Share Posted February 1, 2022 8 hours ago, Mellie said: pdp staat hoog op mijn favo lijst Welke is dat dan voluit @Mellie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted February 1, 2022 Share Posted February 1, 2022 Ik las de afkorting als PaDron Peper... maar geen idee of dat juist is. 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 1, 2022 Share Posted February 1, 2022 Welke is dat dan voluit @MelliePimentos de padron De kinderen zijn daar ook dol op. Dan bak ik ze in de buitenkeuken en eet iedereen daar heel vrolijk van. Deze tapa is voor mij echt zomer op een bordje. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted February 1, 2022 Share Posted February 1, 2022 @Mellie Hoe bereid jij deze? Zag het volgende recept online staan: Bereiding van Pimientos de Padron Net zoals sommige andere toppers uit de Galicische keuken, zoals pulpo a feira en berberechos zijn pimientos de padrón eenvoudig te bereiden. Je kunt ze grillen of bakken. Wat heb je nodig? Pimientos de padrón (afhankelijk van het aantal eters aan tafel tussen de 400gr tot 1 kilo) Zeezout Olijfolie Bereidingswijze Verwarm flink wat olijfolie in een koekenpan. Ben hier niet te zuinig mee, dat is men in Galicie ook niet. Leg de pepers in de pan wanneer de olie heet is. Laat ze een paar minuutjes bakken en draai ze af en toe om. Als ze verschrompelen en er kleine blaasjes op verschijnen zijn ze klaar. Haal de pepers uit de pan en leg ze op een bord. Bestrooi ze daarna royaal met zeezout. Je kunt de pepers nu opdienen. De pepers eet je door ze aan het steeltje vast te pakken en in één hap tot aan het steeltje af te bijten. En dan maar hopen dat je niet die ene prikkende gepakt hebt! 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted February 1, 2022 Share Posted February 1, 2022 29 minutes ago, Mellie said: Pimentos de padron De kinderen zijn daar ook dol op. Dan bak ik ze in de buitenkeuken en eet iedereen daar heel vrolijk van. Deze tapa is voor mij echt zomer op een bordje. Ah bij mij kiemen ze dit jaar ook, joehoe! Wat verse zaden al niet doen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 1, 2022 Share Posted February 1, 2022 (edited) @rorror Ik prik de pepers ook even lek omdat je anders eventuele ontploffinkjes krijgt met opspattend vet. 💥 En bak ze tot ze deels wat lichtbruin en zacht worden. Bestrooien met grof zeezout. Gezien het hogere percentage hete Padrons die aan mijn planten hangen vul ik ze graag na bakken met zachte feta en laat ze dan mijn mond inglijden... (oooh, nog zoveel maanden wachten... ). Vanavond pepers zitten uitzoeken... oef, denk toch niet dat ik het bij 24 planten kan houden... Edited February 1, 2022 by Erny 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted February 1, 2022 Share Posted February 1, 2022 Hier gaat t ook voorspoedig, inmiddels staan er al weer 4 Reapers bij, 2x rood en 2x chocolate ze duren qua ontkiemen net iets langer als de rest. Een leuk weetje de Reaper (2.200.000) is niet meer de peper 🌶 met de hoogste Scoville score er zijn er 2 met een hogere score momenteel, de Dragons Breath (2.400.000) en de Peper X is de geen met de hoogste scoville score (3.200.000), toch blijkt de Reaper nog steeds het meest heet / heftig en hard te zijn qua uitwerking in de mond van alle pepers, hoe het komt weet ik ook niet maar zo zie je maar dat cijfers niet altijd alles zeggen.😊 Verder laten van de zaden van rorror al 2 een kiem worteltje zien dus die komen er ook aan 👍, ook liggen er inmiddels een paar Dragon’s Breath zaden te kiemen en een paar Big Bomb die zeer interessant zijn om te vullen, het is een mild Italiaans ras wat vooral gebruikt wordt om te vullen! Ik ben/was van plan met 12 planten uiteindelijk naar buiten te gaan maar ik ben bang dat het er meer gaan worden!😆 foto van vandaag, voorste rijtje zijn de Reapers, Grt en groei ze 😎 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted February 2, 2022 Share Posted February 2, 2022 Uiteindelijk is het zaaien op 2 februari geworden. Twee zaadjes per bekertje, na opkomst wordt de zwakste weggeknipt. Moeten dus 27 planten worden uiteindelijk. Toegedekt met wat zaaigrond. @Ruderalis Ik heb 5 van de 6 soorten gezaaid. De Carolina Reaper chocolade niet. Doe ik volgend jaar. De 5 bekernummers om in de gaten te houden: 23,24,25,26,27 3 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 2, 2022 Share Posted February 2, 2022 @Mellie Hoe bereid jij deze? Zag het volgende recept onlineOp dezelfde manier maar dan met zonnebloemolie. Olijfolie kun je niet zo heet verwarmen. En inderdaad inprikken met je vork of mes. Anders boem en vet is heet! Dat brandt goed en nergens voor nodig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted February 5, 2022 Share Posted February 5, 2022 Inmiddels alle pepers en paprika's voor dit seizoen gezaaid. Aantal soorten laatste zaad opgemaakt, die gaan bij mij uit het assortiment 🙂 Pepers Habanero Orange op 17 januari, deze staan al lekker te groeien Midas op 30 jan Anaheim op 30 jan Jalapeno El Jefe op 30 jan (laatste zaad opgemaakt) Jalapeno Shamira Shiny op 30 jan Chile de Arbol op 30 jan (laatste zaad opgemaakt) Thunder Cacho Brown op 30 jan Pimiente picante de Cayenne op 30 jan Paprika's Corno di Toro Yellow zoetepunt op 2 feb JImmy Nardello zoetepunt op 2 feb (laatste zaad opgemaakt) Palermo F1 zoetepunt op 2 feb Oranos F1 zoetepunt op 2 feb Lubega Mini Orange F1 op 2 feb Mini Bell Chocolate op 2 feb (laatste zaad opgemaakt) Milena F1 oranje blokpaprika op 2 feb Oda paarse blokpaprika op[ 2 feb De op 30 jan en 2 feb gezaaide staan op een warmtematje en houd ik constant tussen 26 en 28,5 graden. Als het goed is gaan over een paar dagen de eerste verschijnen 3 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts