Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pepers 2022


Jeanne heijmans

Aanbevolen berichten

Heeey! Er is een derde soort die zich roert, oley!

Maarehm.. de vraag is dus eigenlijk; moet ik gewoon nog even geduld hebben of opnieuw zaaien? Had 10/01 gezaaid en pas 3 soorten die zijn opgekomen. Het is alweer 15 dagen later.
Vind dit maar lastig allemaal.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik zaai nooit met een warmtematje. Die heb ik niet en zonder gaat het normaal ook prima.

Ik heb vanmiddag wat bekertjes verplaatst naar boven op de verwarming. Maar daar is de rest natuurlijk niet bij gebaar. De hele kas dus gedeeltelijk voor de verwarming gezet. Geen idee of dat werkt.

Ik zei nl wel alles is het zelfde, maar ik heb de kas natuurlijk verplaatst naar een ander (zonniger) raam. Dat raam voelde vandaag toch ook beduidend kouder. Dus misschien is dat het…

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En jawel hoor. De zaadjes vonden het te koud.
Bijna niet te zien op de foto, maar piept er toch boven het zand uit.

ea10f2da50bb4c6213d8de2513c843ac.jpg

Deze zijn er gelijk voor gegaan.
a9cb022972c2f8bbbe1d8ecde5828160.jpg

3ad5888f9eb1c8505f0318ec2dadb841.jpg

Ik voel gewoon de kou van het raam… denk je mooi zonnig, is het raam gewoon te koud. Sjonge jonge zeg. Voorlopig mogen ze op de verwarming blijven.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Mellie zei:

De zaadjes vonden het te koud.

Meten is weten, zie:

https://www.moestuinforum.nl/topic/30658-peper-en-paprika-topic-2021/page/9/?tab=comments#comment-419838

Met die Ikea Fantast thermometer klinkt er een alarm als de temperatuur boven de ingestelde maximale temperatuur komt.

Het mag immers ook weer niet té warm worden.

 

Voor de Chinense pepers (lastige en trage klantjes, zonet gezaaid) probeer ik ca 26 graden te handhaven., max. 28 graden.

Voor annuum pepers, paprika's en tomaten ca 23 graden, max. 25 graden (maar die zaai ik pas rondom 1 maart).

Alles ongeveer. Temperatuur hoeft niet echt constant te zijn, in de natuur is er ook temperatuurverschil tussen dag en nacht.

  • Like 2

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-1-2022 om 14:47, loes zei:

Wat is een goed en betaalbaar warmtematje?


Ik heb onderstaande mat en ben er tevreden over aangezien die goed waterdicht is, hij is in verschillende maten en wattage’s verkrijgbaar er is wel nog een aparte thermostaat nodig om ‘m op de juiste temperatuur te houden!

 

https://www.greensell.nl/a-22670346/bodemverwarming/biogreen-verwarmingspad-42-watt/#description
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste peper 🌶 vrienden,

 

Langzaam zijn hier alle voorbereidingen afgerond om dit peper seizoen succesvol te beginnen en voor te zetten.

 

Ik heb inmiddels de Hungarian Yellow Hot Wax zaden van rorror binnen gekregen en ze liggen nu te ontkiemen ben zeer benieuwd want deze zijn voor eigen consumptie aangezien het een milde soort is!🤞😆

 

De andere zaden zijn al aardig aan het ontkiemen en staan al in hun potjes op de Reapers na, die blijken tot nu toe de langzaamste ontkiemers er is wel zichtbaar leven in de Reaper zaden dus ik maak me geen zorgen.😉

 

Ook heb ik inmiddels de voeding voor dit peper seizoen besteld en dit komt morgen binnen, ik volg weer de Amerikaanse manier qua voeding, ik zal hier later op terug komen.

 

Als laatste nog de foto’s van onze opzet voor de kweek van pepers 🌶 en als ik meer te melden heb lezen jullie dat vanzelf weer in dit topic!

 

de foto’s,

 

438D34D1-482C-4005-B289-36F438D32A8E.thumb.jpeg.dee142d2ad38432868af7f5c83a1a147.jpeg

 

B6103D47-A369-4B95-8051-3ECB9D78A013.thumb.jpeg.64cbbf6b5a34f362d8c0b205e68a3c17.jpeg

 

CB90E108-1352-4DA6-9F17-84DD6BA131AC.thumb.jpeg.b9efb5c2fa1194a142ca43950d496801.jpeg

 

8BCC9247-D864-4073-89CB-26436726E737.thumb.jpeg.8826e43d484a9fb629ed606459d9547a.jpeg

 

E3836459-6244-4616-BB60-1C33A4139E1B.thumb.jpeg.27aeb40ff434bf55eb6f2112d461d4ee.jpeg

 

4D1E57FF-1305-4A1E-93AC-BCAF381D216D.thumb.jpeg.d0c0cd5a3c69d942a8b07b211676b5f6.jpeg


Grt en groei ze!😎

 

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Denomethode, @MSDG.

Ik laat ze nog even wat langer in het donker, op de verwarmingsketel staan in een plastic bak met deksel, de zaden gewikkeld in boterhamzakjes. Als ze 2 kiemblaadjes hebben, zet ik ze in het licht, wel op warmte. Maar dat is met name de verwarming. Wel in een plastic kasje/box.
 's Nachts koelt het wel af hier, tot 18 graden, dan blijft het binnen de plastic box hopelijk net ietsje warmer.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik kweek pepers, maar niet zoveel als sommige anderen hier, zelf voorkeur voor een heel breed assortiment van groenten en fruit naast mijn tuinplanten. En dan moet je keuzes maken 😀. Dit jaar 5 soorten pepers in de planning. De meest hete is de Habanero Orange. Wij houden best van een pittig gerecht en ik strooi ook regelmatig met zelfgemaakte peperpoeder, maar de Habanero is voor ons toch wel de grens.🔥

Vorig jaar voor het eerst de Deno methode geprobeerd met goed resultaat. Dus dit jaar op 3 januari 4 Habenero zaadjes gezaaid tussen vochtig gemaakt keukenpapier in een gripzakje en op mijn router gelegd. Ik had eerst de zaden een nacht geweekt in lauwwarm water. Temperatuursensor net onder het gripzakje: temp constant tussen 26 en 28 graden.

Na 14 dagen nog niets te zien. Toen heb ik nog eens 4 zaadjes in een steenwolplug gezaaid (zaadjes ook weer voorgeweekt). Ik kweek al mijn tomaten, pepers, paprikas. komkommers, courgettes, saladegroenten, kruiden en zelfs aardbeien op steenwol.

Tot mijn grote verbazing waren 6 dagen later 3 van de 4 zaden in de steenwolpluggen al gekiemd (kiemblaadjes zichtbaar). Op het zelfde moment had pas het eerste van de 4 zaadjes in mijn Deno een kiemwortel, dit was dus 20 dagen na zaaien.

Vanochtend  (29 jan) heb ik 6 Habanero plantjes verspeend in steenwolpluggen van 50x50x40 mm.

 

Foto 1: 3 habanero plantjes in steenwolplugje 10 dagen na zaaien:

1824948093_Indoor01pepperHabaneroplug.thumb.JPG.3620fcfa4831eef5d2dc9757036942d8.JPG

 

Foto 2:  2e net gekiemde zaadje (deno) 24 dagen na zaaien:

1065266885_Indoor02pepperHabaneroDeno.thumb.JPG.69904eb41ee03001324bb9cdc1e9329b.JPG

 

Foto 3: het eerst gekiemde zaadje (Deno) verspeend in steenwolplug 24 dagen na zaaien:

1279217696_Indoor03pepperHabenroDeno.thumb.JPG.353e6e1a52d331ab9734aba584266d9b.JPG

Ik vraag me echt af waardoor dit grote verschil in kiemduur veroorzaakt is. Zaad was allemaal hetzelfde, allemaal voorgeweekt, bij dezelfde temperaturen gekiemd. Ik heb alleen het gevoel dat het zaad in het keukenpapier in het gripzakje (helemaal dichtgemaakt) wellicht te nat heeft gezeten.

 

Wat zijn jullie ervaringen, nog tips voor mij ?

 

Volgende week ga ik de rest van mijn pepers en ook paprika's zaaien.

  • Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste peper vrienden,

 

alles gaat lekker voorspoedig hier, ik wil even mijn licht 💡 laten schijnen over het peper 🌶 kiem verhaal en de vraag uit de post boven mij, het antwoord is ; “ keep it simple! “


Wij hanteren gewoon de basis kiem methoden; tussen nat keuken papier in een bakje van de Chinees elke dag even openen voor verse lucht en even kijken hoe de zaadjes gaan, de bakjes staan op een piepschuimen plaatje in de vensterbank boven de CV, als er ruim leven uit de zaadjes komt planten we de zaadjes in kleine potjes op stek grond en gaan ze onder tl-buizen (wit/blauw licht) op de warmte mat in de propagator en binnen 13 dagen hebben we onderstaand resultaat.

 

3850A4FD-F84E-46EF-9ABB-31C362E505C5.thumb.jpeg.51404340d6244d56fbe879574a1792ea.jpeg


Al het zaad komt uit op deze manier en we hebben alle soorten inmiddels staan behalve die van rorror aangezien die later aan het ontkiemen zijn gelegd, ook hebben we dus inmiddels een reaper tussen bovenstaande potjes staan!

 

Belangrijkste punten zijn warmte en er moet wel zuurstof bij de zaden kunnen komen!

 

Groet en groei ze!😎 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Ruderalis zei:

er moet wel zuurstof bij de zaden kunnen komen!

 

Bedankt voor je reactie. Dan heb ik waarschijnlijk het gripzakje te lang dicht gehouden

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zonet een paar bakjes met pepertjes voorgezaaid. Ik doe het steeds eind januari, en gewoon in zaai- en stekgrond die ik zo aankoop. Ik heb een gesloten kweekkasje maar verder geen materialen. Mijn man krijgt nu al de kriebels met al mijn tuinspullen en voorzaaien, laat ik maar niet beginnen met nog meer in huis te halen :-)

 

Vorig jaar had ik veel te veel opkomst, dus dit jaar hou ik het beperkt. 3 soorten pepers, en van elk 5 zaadjes. Als dat allemaal op komt moet ik toch alweer gaan uitdelen (kas is te klein voor al wat ik wil). 

 

Vrij basic dit jaar:

- Little elf (vaste variant bij ons)

- Jalapeno (voor het eerst)

- Mini bell chocolate (vorig jaar voor het eerst, veel opbrengst)

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kon het niet laten om nog een heel klein na bestellinkje te doen qua peper 🌶 zaden en heb dus nog 2 soortjes besteld, 1tje om te vullen met ansjovis en mozzarella bijvoorbeeld aangezien dat echt een milde soort is, de andere heb ik besteld omdat ik dit jaar gewoon de heetste peper wil kweken die er te verkrijgen is!😈🥵

 

Tot nu toe heb ik met de zaden van deze leverancier 99 tot 100% opkomst dus het is uitstekende genetica 🧬. ( geen reclame gewoon ondervinding tot nu toe)

 

32F79C4E-3DA0-4FE8-AB67-1762D481FF7F.jpeg.76a0f0f2cb8b30b4f6414fd0b6b1806c.jpeg

 

6774506C-A48B-4433-9430-C445A1F5DA01.jpeg.06fcc407c54786424f3c6578e8b78266.jpeg

 

Grt en groei ze!😎

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond de Hungarian Hot Wax, Turuncu Spiral en Shishito gezaaid volgens Deno dus die staan nu naast de verwarming.

Alle dank naar @rorror die me de zaden heeft geschonken. :)

 

Deze week nog even een timertje aanschaffen voor de groeilampen zodat ik er niet iedere keer zelf om hoef te denken.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@loes

De Repshop, waar ik al die matjes vandaan heb, bestaat blijkbaar niet meer maar heb even voor je verder gezocht en dit gevonden:

https://www.zoomalia.nl/dierenwinkel/warmtemat-voor-terrarium-en-vivarium-reptil-us-p-25364.html

De matjes zien er hetzelfde uit en zijn dus ook in verschillende maten te verkrijgen. Denk dat die 22 W - 41,50 x 27,40 het meest overeenkomt met de matjes die ik heb voor onder de kweekbakjes (formaat Action).

Heb er ook 1 van een meter lang voor in de vensterbank (iets voor @Mellie 's te koude vensterbank? :wink: )

Gebruik natuurlijk ook een tijdschakelaar om ervoor te zorgen dat de zaadjes niet liggen te bakken. 

aangepast door Erny
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste peper vrienden,

 

vandaag wil ik even m’n light 💡 laten schijnen over het nut van een groei lampje boven je peper kiem plantjes!

 

We willen door vroeg te beginnen met zaaien een achterstand van ons noordelijk klimaat goed maken in vergelijk van het inheems klimaat van waar de peper soorten vandaan komen.

 

In mijn ogen is een binnen zonnetje dus een zeer goede investering aangezien je in het raam kozijn nog steeds van ons klimaat afhankelijk bent.

 

Ik ga er in dit verhaal vanuit dat de planten buiten worden af gebloeid wanner ze veilig naar buiten kunnen dus beperk ik me tot de uitleg van lampen die je daarvoor nodig hebt en dus laat ik lampen voor een gehele cyclus binnen links liggen.

 

We willen een lamp om onze kiem plantjes zo min mogelijk te laten strekken en dus wat gedrukt te houden, ik kies dan voor een lamp die dicht op het gewas kan, verder willen we wit daglicht met blauw dit is het ideale licht om planten te laten groeien en de planten hun originele kleur te laten behouden, het is ook beter om met daglicht het licht te laten vermengen als je niet gesloten kweekt, wanneer je paars licht naar buiten straalt kan je zomaar blauwe petten aan de deur krijgen omdat ze denken dat je wat anders kweekt!😉😆

 

Je kan dus volstaan met een simpel tl of t neon armatuur met de betreffende buisjes, je hebt dus geen dure led lampen nodig die je vaak hoger moet hangen door teveel licht en ja ze zijn vast koeler maar we kweken nu in de winter dus een beetje extra warmte kunnen we nu best gebruiken, een simpel tl of t neon armatuur heb je al wel vanaf een euro of 50,- en ja een hobby kost geld niks mis mee.

 

Voor de goede opletter die denkt Ruderalis op de eerste foto hangt je light te hoog 😉, ja en nee, ik begin met de lamp hoog als er nog kromme kiempjes onderstaan des te sneller staan de kiempjes recht omhoog vervolgens gaat de lamp iedere dag zo’n 15 cm naar beneden ⬇️ en inmiddels hangt de lamp 15 cm boven de plantjes, ik laat de kiempjes dus aan het light wennen!!

 

Aangezien we nog even te gaan hebben zal ik proberen de plantjes zo laag mogelijk proberen te houden en dus pot ik niet snel over naar de volgende pot en houd de lamp er dicht boven op en verder 🤞😊

 

Onderstaand 2 lux metingen op foto, 1 achter het raam en 1 onder de lamp gemeten,

 

- deze meting is achter het raam, je hebt ongeveer 400+ lux nodig om enigszins goede groei te realiseren,

 

A6C826C9-159D-410D-BE78-BA6000FD234F.jpeg.fbb40ffdf2a55de0bcd6dbce5aff3593.jpeg

 

- deze meting is onder de lamp en geeft een prachtige lux output om de planten goed te laten groeien, het betreft een t neon armatuur met 2 x 55W t neon buisjes dus 110W totaal (9500 kelvin)

 

B0E71FA7-A1D0-4A54-9EDE-2425371D8A87.jpeg.b65f6b734a29eb406b2f2895c814fb3d.jpeg

 

Doe hier je voordeel mee, Grt en groei ze!😎

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ruderalis

Welke app gebruik je hiervoor? Heb 2 apps getest op twee verschillende telefonoons. Beide geven aan dat terhoogte van de zaailingen 30.000lux is(maxed out), op de andere telefoon tussen de 30.000en 45.000lux.

 

(totaal 6 verschillende lampen die in de groeidoos hangen.) 

 

IMG-20220131-WA0000.jpg

aangepast door rorror
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ rorror,

 

ik heb lux light meter pro gebruikt, eerder heb ik ook andere gebruikt maar die kwamen ook met van die achterlijk hoge uitslagen die niet kunnen kloppen!🤨

 

Lux light meter pro kan je maar even gratis gebruiken en dan gaat t geld kosten, ik heb m er dus alweer af want ik had m maar even nodig voor dit stukje!😆👍

 

Grt, Rob/Ruderalis 😎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...