Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb wat zomerbloeiers gekocht en 1 daarvan geplant -oranje lelies- en 1 akelei die ik had, verplant. Akelei in de volle grond en de lelie in die vrijgekomen pot. Morgen rest nog planten als ik tijd heb.

Geplaatst:

Broccoli Spigarello voorgezaaid. Voor het eerst dit jaar.

Laatste peulen, Shiraz. Ik zie ze niet meer te koop bij mijn aanbieder, dus deze worden voor de zaadwinning, want veel lekkerder dan Ambrosia die ik ook heb staan. 

Een laatste pompoen gezaaid, want er was eentje door slakken opgegeten in mijn afwezigheid. Voor het geval hij niet opkomt heb ik een meloen op die plek geplant.

Een extra komkommer Sonja gezaaid om te kijken of dat vroege zaaien veel verschil heeft gemaakt. 

Twee tomatenplanten die te mooi en gezond waren in een pot gezet, in plaats van weggooien. 

Geplaatst:

Sonja in de grond gezet in de serre, heb er nu nog 2 in potjes, 1 voor buiten en de andere ?? da weet ik nog niet.. :-) (heb er maar 3 van 5 gezaaid) 

verder : sla geplant die ik had gezaaid

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Behalve wieden (wat groeit alles ineens hard met een beetje regen), moest ik ook hooi halen voor mijn konijnen en daar heb ik me toch laten verleiden tot de aankoop van een roze blauwe bes. Die staat nu voor de witte zwarte braam. Lekker ingestopt met wat bladcompost, vlakbij de andere blauwe bessen.

Helaas ook een lekke achterband toen ik huiswaarts ging, dus ik moest lopen.Gelukkig liggen huis en volkstuin maar 10 fietsminuten van elkaar.

• Like 2
Geplaatst:

De laatste zoete aardappels geplant (deels stekgoed in pot en deels 4 weken oude stekken in water). Dacht ik.. bij thuiskomst bedenk ik me dat ik nog meer stekken in water heb staan van 4 weken geleden.
Hetzelfde voor de vijgen, moet er nog 8 planten in plaats van de eerder gemelde 6 stuks.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Stekken gemaakt van de Siberische kiwibes, nadat een tak krakte bij het vastbinden. Van de buuf kreeg ik deze schaal, die perfect is voor de stekken. Het lijkt wel een glazen bol. En als ik erin kijk..... dan zie ik groene blaadjes. Dat moet wel goedkomen!

IMG_20220529_180209.jpg

aangepast door fre3ke
  • Like 4
Geplaatst:

Ik heb alle bonen weggegooid. Zaten larven in… heel vies. Dus heb momenteel nul boontjes en ben aan het bonen leggen geweest. Ditmaal binnen…

Kingshorn wax: een lekker heel sperzieboontje
Blauhilde: mijn lievelings paarse stokboon
Purple teepee: ook paarse stok en proef het verschil niet met de blauhilde. Wordt alleen wat korter
Eentje met een leuke naam: stam snijboon admires zonder dr.
Stoksnijboon waar ik nog maar 3 zaden van had: golden gate

En deze die ik al een poos was vergeten: red swan rode struikboon en de crown pea die wordt gepromoot met de tekst dat je hem beter als eetbare bloem gebruiken of in een vaas kunt zetten, omdat ze zo mooi zijn. Dus ook die maar in een bakje gedrukt. Paar maar, want ben best laat voor een erwt.

Ook kervel, daikon en zwartmoeskervel gezaaid. Zwartmoeskervel schijnt een 3jarige schaduwplant te zijn waar je vanalles mee kunt. Stoven, wokken, soep, pesto. Weg in de zomer, terug als het weer koud wordt. Toch wel een lollig ding, al was het alleen maar omdat je in de winter dan nog wat groens hebt om naar te kijken.

Geplaatst:

Gelukkig, want anders heb ik die aan de verkeerde kant gezaaid (gelegd). Noordzijde stokbonen, zuidzijde stambonen.

Toevoeging: vandaag nogmaals 3 soorten sla gezaaid, want van het vorig zaaisel vorige maand zijn er (na de regenbuien) maar 3 van opgekomen, 3 plantjes...
En weer een paar zonnebloemen. Opkomst was niet heel hoog, maar dat zal wellicht komen omdat ik er de eerste week na het zaaien nog 2 keer was wezen schoffelen...

• Like 1
Geplaatst:

Bij de aldi een 2e braam en druif (vroege vd laan, ik weet dat ze gevoelig zijn, maar voor €4 ga ik een poging wagen) gekocht en in de grond gezet.

• Like 1
Geplaatst:
@Mellie
Knoflookpasta? Is dat ook goed te bewaren? En zo ja, hoe maak je dat? 

Ja, heel goed te bewaren in de koelkast. Durf dat eigenlijk niet erbuiten te bewaren, maar ik heb 2 koelkasten en het blijft 10 tot 12 maanden goed.

Recept heb ik inmiddels geperfectioneerd als ik zo vrij mag zijn dat te zeggen.
Loof van knoflook fijnhakken in de keukenmachine met een flinke straal zonnebloemolie. Blijven draaien en loof toevoegen met zonnebloemolie en dan op het laatst een snuf zout erbij.

Een mooie, egale pasta is het dan. Zonder de zonnebloemolie wordt het kleine stukjes loof. Dit is smeerbaar en vind ik handiger, maar vooral ook mooier om te zien. Dat andere wordt doffer van kleur en dit blijft knalgroen. Veel mooier om naar te kijken.

000bc5e59ec3545b8f4dfdbaef7da3ec.jpg

In potjes de koeling in. Ik vind het heerlijk en gebruik het eigenlijk door alles wat warm is en soms ook wat koud is waar olie bij kan, bv pasta salade. En misschien kan het ook door de olie buiten de koelkast bewaard worden, maar daar heb ik geen ervaring mee.
  • Like 4
Geplaatst:

De kou en ik denk ook de regen is toch funest geweest voor de komkommer planten. De snack komkommer was al vrij snel weg. Maar nu is de "gewone" komkommer ook al bruin. De courgette lijkt wel aan te slaan, en de pompoenen ook.

Omdat we toch wel erg gek zijn op komkommer heb ik ze (op hoop van zegen) opnieuw gezaaid.

• Like 1
Geplaatst:

Bij stokken had ik bonen gelegd, twee weken geleden: sperzie en pronk. Een week later heb ik deze soortjes ook in potjes binnen opgekweekt. Die laatste kwamen goed op en konden bij de stokken. Daar kwamen enkele van de eerste ronde zaaien erdoor en die heb ik verwijderd.

Uit de kas nog een laatste OI kers verplant naar een stukje bij de schutting, waar een compostvat heeft gestaan. Ook uit de kas een laatste pompoen, die is geplant in het compostvat dat nu vol met rijpende compost aan de andere kant van de schutting staat. Deksel open en vastgezet aan de schutting.

• Like 1
Geplaatst:

De voorgezaaide miniplantjes duizendschoon geplant. Voor volle vazen volgend jaar.

Amaranth geplant. Ben benieuwd naar 40 cm. lange rode kattenstaarten.

Heeeeeel lekkere aardbeien geplukt. Jongens wat zijn die Miese Schindler dingen lekker.

Zelfs nog niet helemaal rijp, al ongelooflijk zoet.

Beetje gewied en gerommeld.

• Like 1
Geplaatst:

Stambonen Borlotti gezaaid.  Om ze als droogboon te oogsten schijnt vroeg zaaien nodig te zijn, dus morgen ga ik nog wat plekjes zoeken.

Eergisteren broccoli uitgeplant in de hoge bak, waar de peulen klaar waren. Ik heb de overrijpe peulen bewaard om volgend jaar kiemscheuten te maken.

• Like 3
Geplaatst:

Ik heb de mais van @robo geplant en Inca mais. De golden bantam is nul opkomst.
Alle zonnebloemen staan sinds vandaag ook in de volle grond.

Ik had lupines voorgezaaid. De laatste 2 staan nu in een pot incl alle andere zomerbloeiers die ik had gezaaid. Ook een aantal zakjes met bijenmix rondgestrooid.

• Like 1
Geplaatst:

Kleinzoon heeft een aantal pronkbonen gelegd... vond t super interessant...heeft ook een pot meegenomen om t thuis te volgen  🙂

• Like 1
Geplaatst:
1 uur terug, Mellie zei:

de mais van @robo geplant

O verdorie niet gezaaid. Ga t ook niet met doen. Ik heb wat gekregen koolraap en koolrabi verspeend. Verder enorm aan de voorkant van t huis lopen knippen.. salie, wisteria en ribes geknipt plus druif Alf en veel brand- en dovenetels. Alles afgevoerd naar de groenstort van t dorp dat hoog boven het dorp ligt op plek met een schitterend uitzicht. Jammer dat je er in de stank staat van de opgefikte zooi.. men gooit er namelijk ook andere troep neer, zo naar Frans😡☹️

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...